X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מקורות
שופטי בג"צ הציבו אולטימטום להורי התלמידות האשכנזיות שהשתייכו למגמה החסידית בבית הספר לבנות בעמנואל, ולפיו אם לא יצייתו עד למחרת לפסק הדין שאוסר אפליה על-רקע עדתי - הם ייאסרו למשך שבועיים. בעקבות זאת, הכריזו 50 זוגות ההורים מחסידות סלונים בעמנואל כי לא יישמעו להוראת ביהמ"ש העליון, וכי בכוונתם לצעוד בגאון לבית הכלא.
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
מתוך החלטת ביהמ"ש
"אין צורך לומר כי פסק דיננו איננו כפוף, או מותנה, באישור של גורם חיצוני כלשהו. יתר על כן, בפסק הדין ובהחלטה הבהרנו כי התפיסה העומדת על ההפרדה בין המגמות – מונעת מגישה עדתית ולא דתית"

בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
בג"צ 1067/08
בפני:
כבוד השופט א' א' לוי
כבוד השופטת ע' ארבל
כבוד השופט ח' מלצר
העותרים:
1. עמותת "נוער כהלכה"
2. יואב ללום
נ ג ד
המשיבים:
1. משרד החינוך
2. מועצה מקומית עמנואל
3. מרכז החינוך העצמאי
4. הורים לפי רשימה בנספח א' (הרשימה חסויה)
5. מורות לפי רשימה בנספח ב' (הרשימה חסויה)
בקשה לפי פקודת בזיון בית המשפט
תאריך הישיבה: ג' בתמוז התש"ע (15.6.10)
בשם העותרים:
עו"ד אביעד הכהן; עו"ד אברהם ישעיהו
בשם המשיב 1:
עו"ד שוש שמואלי
בשם המשיבה 2:
עו"ד רותם ארביב
בשם המשיב 3:
עו"ד אריה הולצר
בשם ההורים:
עו"ד מרדכי גרין
בשם המורות:
עו"ד יוסי צור
  • החלטה
1. לפנינו בקשה נוספת מטעם העותרים להפעלת עיצומים כנגד המשיבים מכח פקודת בזיון בית משפט (להלן: פקודת הבזיון), וזאת בהמשך להחלטתנו מתאריך ד' בסיון התש"ע (17.5.10 – להלן: ההחלטה) נוכח ההתמדה בהפרתו הנטענת של פסק הדין בתיק זה, שניתן בתאריך ט"ז באב התשס"ט (6.8.2009; להלן: פסק הדין).
2. הרקע העובדתי הרלוונטי לבקשה הובא בפירוט רב בהחלטה ולכן לא נחזור כאן על הדברים. בהחלטה גם נתבקשו הצדדים להגיש לנו הודעות מעדכנות לגבי ישום פסק הדין והם אומנם עשו כן.
מהודעות אלו עולה כי המשיב 3 מצהיר עתה כי הוא נכון לקיים את הוראות פסק הדין, ואולם לנו מסתבר כי הצהרה זו מסוכלת נוכח העובדה שהורי התלמידות שהשתייכו בעבר ל"מגמה החסידית" עומדים במריים ומסרבים לשלוח את בנותיהם ל"מגמה המאוחדת".
ראש המועצה המקומית עמנואל, שהודיע זה מכבר על מחויבותו לקיום פסק הדין – ביקש בתאריך כ' בסיון התש"ע (2.6.10) ארכה קצרה על-מנת לבדוק אפשרות נוספת לפתרון המחלוקת משום דרכי שלום ובפועל הדבר ניתן, שכן הועדנו את הדיון במכלול לתאריך ג' תמוז התש"ע (15.6.10).
3. במהלך הדיון שקיימנו היום הודיעה לנו באת-כוח המשיב 1 כי פסק הדין עדיין איננו מבוצע, על-אף מאמצי שולחה, משרד החינוך, לעשות לישומו.
באת כוח המשיבה 2 מסרה כי המועצה המקומית עמנואל מחויבת לפסק הדין וכי לא אישרה להורה כלשהו של תלמידות המגמה החסידית לשלוח את בנותיהם לבית ספר מחוץ לעמנואל.
בא כוח המשיב 3 חזר על נכונותו הנוכחית של מרכז החינוך העצמאי לקיים את פסק הדין. בד-בבד עם הודעה זו הוא השיב לשאלתנו כי הקנסות שהושתו על מרשו טרם שולמו, שכן לדבריו שולחו סבר כי קודם לתשלום עליו לקבל הודעות חיוב כלשהן.
בא כוח המורות הבהיר שבשים לב לעובדה שעל-פי הבנתו לא הוצא סעד אופרטיבי בהחלטה כנגד מרשותיו – אין הוא נדרש עתה לתגובה נוספת.
בא כוח ההורים הכלולים ברשימה נספח א' להחלטה (להלן: ההורים) הצהיר בשמם, בהודעתו המעדכנת מתאריך כ"ב סיון תש"ע (4.6.10), בין השאר, כך:
  • "... ההורים מכבדים בית משפט רם זה, מקיימים ויקיימו כל צו אשר ינתן על ידו".
עם זאת בבקשה שהגיש בתאריך ב' תמוז התש"ע (14.6.10) הסתמנה חזרה מההצהרה הנ"ל ואכן בעת הדיון שנערך היום בפנינו, בא-כוח ההורים ראה להבהיר כי קיום פסק הדין מותנה, מבחינת מרשיו, באישור שיקבלו ההורים לכך מרבם.
בא כוח העותרים הדגיש, בתגובה להודעות המשיבים, כי עד כה – בניגוד לאמור בסעיף 22 להחלטה – ההורים לא מסרו הודעה בכתב על התחייבותם להימנע מהפרת פסק הדין ובכלל זה לא הצהירו כי ישלחו את בנותיהם ללימודים בבית הספר לבנות בית יעקב שבישוב עמנואל המנוהל על-ידי המשיב 3 (להלן: בית הספר) לאחר איחוד המגמות – ובפועל גם לא שלחו את בנותיהם ללימודים בבית הספר כאמור. הוא אף הדגיש כי, למיטב הבנתו, ההורים לא שילמו את הקנסות שהושתו עליהם.
4. עומדים אנו איפוא במצב של הפרה נמשכת של פסק הדין מצד ההורים במשמעות הלכת ע"א 317/78 מוניות הדר לוד בע"מ נ' ביטון פ"ד ל"ד (4) 232 (1980), כפי שפורשה על ידינו בהחלטה. בהקשר זה אין צורך לומר כי פסק דיננו איננו כפוף, או מותנה, באישור של גורם חיצוני כלשהו. יתר על כן, בפסק הדין ובהחלטה הבהרנו כי התפיסה העומדת על ההפרדה בין המגמות – מונעת מגישה עדתית ולא דתית.
זאת ועוד – אמצעי האכיפה שהפעלנו עד כה לא הביאו למימוש פסק הדין, ולפיכך לאחר שהודענו בהחלטה כי היה וזה יהיה המצב – נאלץ לשקול כפיית פסק הדין גם בדרך של צווי מאסר (השוו: ע"פ 423/88 נלבדיאן נ' נלבדיאן פ"ד מ"ד(3) 126 (1990)) – הננו נדרשים איפוא לכך. אשר על כן, מתוך מבט צופה פני עתיד (השוו: רע"א 3888/04 שרבט נ' שרבט, פ"ד נט(4) 49 (2004), הננו מורים כדלקמן:
  • (א) הורה מבין אלה הכלולים ברשימה נספח א' (שתישאר חסויה) שלא יודיע לנו בכתב עד לתאריך ד' בתמוז התש"ע (16.6.10) ועד בכלל כי יציית לכל האמור בסעיף 22(ב) להחלטה (המצ"ב, לצרכי נוחות, כנספח ג' להחלטה זו)– ייאסר למשך שבועיים ימים החל מתאריך ה' בתמוז (17.6.2010), או עד למועד שבו יימסר לבית המשפט אישור בכתב כי ציית לנדרש ממנו בהתאם לסעיף 22(ב) להחלטה, הכל לפי המוקדם יותר.
  • (ב) המנהלת והמורות מחויבות למלא אחר האמור בסעיף 22(ג) להחלטה.
  • (ג) המדינה תיערך ותעשה כל הנדרש לגביית הקנסות שהושתו עד הנה על המשיב 3 ועל כל אלה הכלולים במשיב 4 ותפעל לצורך זה, בין השאר, על-פי האמור בחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995.
5. למען הסר ספק יובהר בזאת כי אין באמור לעיל:
  • א. כדי למצות את העילות והסעדים כנגד המפרים של פסק-הדין – עניינים שידונו בפנינו בהמשך בהתאם לצורך, אלא אם כן ההפרות תיפסקנה.
  • ב. כדי למנוע מהמשיבים 1 ו-2 לנקוט, או להמשיך ולנקוט בכל האמצעים וההליכים העומדים לרשותם על-פי כל דין (לרבות האפשרות לשקול התנייה של המשך התמיכה שניתנת למוסדות המאוגדים במסגרת המשיב 3, או קשורים אליו – בקיום פסק הדין והצווים שמכח פקודת הבזיון שהוצאו עד הנה).
  • ג. כדי למנוע מההורים לבקש, בתום שנת הלימודים, להעביר את בנותיהם לבית ספר אחר, בכפוף לכל דין ולכל התנאים והאישורים הנדרשים.
6. עותק מהחלטה זו יובא גם לידיעתו של היועץ המשפטי לממשלה, כמצוות סעיף 6(3) לפקודת הבזיון.
7. לבסוף נעיר כי הננו עדיין תקווה שבישראל לא יידרשו אותם אמצעים חריפים להם נזקקו בארצות הברית לאכיפת פסק הדין הידוע Brown v. Board of Education of Topeka, 347 US 483 (1954), שבמסגרתו בוטלה שם, בתחום החינוך, הדוקטרינה של: "נפרד אבל שווה". בהקשר זה ראוי לציין שההורים הצהירו כי הם נמנים עם חסידות סלונים, והרי הגה"צ ציס"ע האדמו"ר מסלונים זצוק"ל קרא לספרו: נתיבות שלום, להזכיר לכל שתורת ישראל "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".
ניתנה היום, ג' בתמוז התש"ע (15.6.2010).
ש ו פ ט
ש ו פ ט ת
ש ו פ ט

הדיון התקיים בעתירה של בזיון ביהמ"ש בעקבות החלטה שלא קוימה. ההחלטה ניתנה בעקבות הנהגת מסכת אפליות שכללה הפרדה מוחלטת בין תלמידות "אשכנזיות" ל"ספרדיות" בבית הספר בעמנואל.
תאריך:  16/06/2010   |   עודכן:  16/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביעד הכהן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו מצא, שמעון רביד, ידידיה צ' שטרן
דין וחשבון אותו הגישה (כ"ד בסיון התש"ע - 6 ביוני 20) ועדת החקירה הממלכתית בנושא
נעם פינקו
בית ההשקעות מדגיש את חשיבות פתיחת הדיסקאונט    קובע למניה דירוג "תשואת יתר" ומחיר יעד של 19.23 ש"ח - 33% מעל המחיר הנוכחי
מחלקה ראשונה
הצעות לסדר-היום שעלו בכנסת [כ' בסיון תש"ע, 02.06.2010]
הראל פיננסים
בסקירה השבועית של בית ההשקעות הראל, מציינים כלכלניו כי הנתונים האחרונים על הכנסות המדינה ממיסים, מחזקות הערכותיהם לעודף שנתי בהכנסות של כ-8 עד 12 מיליארד שקל    "תיתכן בעייה החל מהשנה הבאה"
ד"ר מיכאל שראל
בסקירת המאקרו החודשית של הראל פיננסים, חוזים כלכלני החברה כי בשנים 2014-2012 תירשם צמיחה גבוהה אף יותר, של כ-3.5% בממוצע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il