X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין מנוס מאימוץ המסקנה כי למרות השינויים שחלו בצה"ל מאז הקמתו - מתמיד הפיקוד הבכיר באדיקות לחשוב ולהגיב על-פי דפוסי ההנהגה והניהול של האבות המייסדים יש לחייב את הממסד להסיט את החשיבה הלאומית בקשור לצה"ל מרכילות סתמית לחקר יסודי - על-מנת להביאו, ומיד, לרמת תפקוד אופטימלית
▪  ▪  ▪

אירועי "משט השלום" נחזים על-פי תגובות הממסד, התקשורת והציבור, כמכת שמים אדירת-ממד ונזק. ועל-אף עוצמתה, יש בה כדי להבחין בתאימות הרעש והכעס בין אירוע זה לקודמיו. ובלבד שהקורא ישכיל להתבונן במכלול פעולותיו של צה"ל היקר ב-43 השנים. או אז יפנה את הכעס על עצמו, על התקשורת ובעיקר על הממסד. מאימוץ מטעה של החשיבה הלאומית למקרה נקודתי, בלי דעת להיותו חוליה בודדת, בשרשרת ארוכה של כשלים וקלקולים, המשבטים את עצמם מאירוע לבא אחריו. פועלה של הימנעות מוזרה ומזיקה, מהפקת לקחים אמינה של לקחי המלחמה - ללא הבנה לערכם, לא כל שכן לעלותם בדמים ובדם. מה שאיפשר את הצטברותם של קלקולי המלחמות למסה מזיקה - שקיבעה את תפוקת הלחימה, נמוך מסף היעילות. מתחתיו עולה בבירור, כי שיטות הפעולה וההחלטות לקראת, במהלך המלחמות ואחריהן, הפכו מתכון להתשתה של ישראל מידי עצמה - מסד להגברת תוקפנות האויב, ופגע רע במעמדה הבינלאומי.
צא וראה: לאחר שאורגן בדומה לצבא, הכריע צה"ל ב"מלחמת ששת הימים". אך כהרגלו מתש"ח, קידש הצבא את "מבחן התוצאה", בלי דעת לגורמים להשגתה - ולצורך בניתוחם של אלה כדי הפקת לקחיה. ראה למשל, את מחיר ההימנעות מעשיית תחקירי "הקרב בעמק דותן". באמצעותם, ניתן היה לאמוד נכונה את יכולת הלחימה של צבא ירדן, ובעיקר את מגבלות הלחימה של צה"ל ולתקנם מבעוד זמן. והרי שם, בעמק דותן, מנע מפקד חטיבת השריון הירדני את התקדמות כוחותינו - עד לפקודת מלכו/מפקדו המלך חוסיין לסגת מזרחה לירדן.
בעבור שישה חודשים במבצע "תופת", אותו מח"ט ירדני היכה שוב, והפעם את טובי היחידות, בהן חטיבה 7 (שריון) וחטיבה 35 (צנחנים), שנחלו מפלה כואבת בכפר "כרמה" בירדן. כדי כך, שכבר למחרת המבצע, רוממה תבוסתם את רוח הפלשתינים, בהנעת רבבת בני נוער להתנדב לארגון "פתח". וזאת במהופך ממטרת המבצע, שכוונה לפגיעה משמעותית בארגון. אלא שגם הפעם, נמנע צה"ל מניתוח המבצע ומהפקת לקחיו - ובראשם, מגבלות השריון ושילובם עם חי"ר, כפתח להשתקפותם במלא החומרה והכאב במלחמת יום הכיפורים.
זאת ועוד; כיבוש סיני ורמת הגולן העמיד לידי ישראל עומק אסטרטגי, כמענה מושלם לחסרונו הקריטי מלפני המלחמה. אלא שמצביאי ישראל לא עמדו על ערכם של מרחבי התמרון להפעלת אוגדות צה"ל המשוריינות - ובאין שכל, פרסו את הכוחות ממש על קו התעלה - טרף לאש הנק"ל וארטילריה קצרת-טווח. ובכך איפשרו לאויב המצרי שזה עתה הובס, לנהל מלחמה מול הצבא המנצח כשווה לשווה - מתכונת "כחול לבן" להתשה עצמית, במחירי עתק של דמים ודם.
ואם לא די ברע הזה, שכחו אבירי הציונות להתכונן להגנה!!!. והראיה לכך מסמנת - כי מעת כיבוש סיני (יוני 67') ועד פרוץ מלחמת יום כיפור (אוקטובר 73'), התעלם הצבא שלנו מהכנות לניצול שטחי סיני להגנה. לא תוכננו וממילא לא היו תוכניות מבצעיות, לא בוצעו סיורי מפקדים, כל שכן לא בוצע ולו תרגיל אחד להגנת סיני!!!.
עולה השאלה: האם לא הגיע הזמן לקבוע כי לא ה"קונספציה", וגם לא האויב המצרי והסורי הפתיעו את צה"ל? וכתחליף: להכיר בכך כי צבא ישראל הפתיע את עצמו עד כדי איבוד שליטה. ראה למשל כיצד קורקע/נוטרל חיל האוויר בידי כוחותינו1 ואת פירוק האוגדות הקבועות והרכבתן מכל הבא ליד - משהבין כי שכח להתכונן!!! ואיננו מוכן ומיומן לנהל קרב הגנה.
כאן המקום לבאר כי אין המדובר בסמנטיקה, אלא בעניין קיומי שגרם לנזקים במלחמות שבאו אחרי יום הכיפורים. כי זאת לדעת: לאחר המלחמה ועל-סמך לקחים חסרי-בסיס, השקיעה המדינה קרוב לעשרים מיליארד דולר בשילוש מספר האוגדות, בהעצמת מערכת המודיעין, ברכש אדיר של ציוד, בשיקום חיל האוויר וחיל הים. וכל זה תוך כדי העלמת קלקולי המלחמה שהסתיימה, ומניעת הישנותם במלחמה הבאה.
בפועל, חזרו כשלי מלחמת יום הכיפורים ודווקא היותר מהותיים במלחמת של"ג (יוני 1982), ובדרך כלל ביתר חומרה. והמשתמע מזה - בהוספת נדבך עתיר משאבים ופוגעני כקודמיו בביטחון ישראל. וגם שם בלבנון, על-פי מסורת ההכאה העצמית ולאחר גירוש ערפאת מאדמתה, שובטו קווי הגנה בתואם ל"קו בר-לב" - כמכלול מוצבים, מאגרי לוגיסטיקה, מתקני תקשורת וניצול מאסיבי של צירי התנועה בין אלה ומהם לישראל. לא צריך להיות אסטרטג וכל שכן היסטוריון כדי להבחין ולקבוע, כי גם הפעם, כמו בקו המטופש בסיני - אומצה "אסטרטגיית ההתשה העצמית". בהעמדת מתקניו של צה"ל והלוחמים, כמטרות רכות לפיגוע, וזאת לאורך י"ח שנים.
התגברות הפיגועים הביאה לנסיגה מקו אל קו ללא הבנה - כי נסיגה מהווה מהלך צבאי המחייב תכנון ותרגול, כל שכן בצורך לקזז עד לאפס את הסיבות לנסיגה. מה ששיקף את יציאתו מלבנון כמנוסה, והפיכת חזית הצפון לגורם אסטרטגי מאיים. בין לבין, ולאור המכות אותן ספג צה"ל בלבנון, פרצה האינתיפאדה השנייה (הראשונה, לאחר רצח בני משפחת ארויו הי"ד בשלהי 1971). האם שאלת, קראת ואו שמעת, התייחסות אמיתית לסיבות העצמתה לכדי מרי של ממש? והרי ידוע כי בעקבות תאונת דרכים בעזה (8 בדצמבר 87'), הפגינו בני משפחת הנפגעים ושכניהם בסמוך למחסום ארז. ועל-אף פוטנציאל הנפיצות, נמנעו אבירי הביטחון שלנו מלקיחת יוזמה להשבת הסדר. וכתחליף, בחרו להגיב בתואם להתפתחויות בשטח - בתגבור מדורג ואיטי מדרג החוליה בואכה אוגדות מרחביות. כלומר, צה"ל, הריבון בשטח, שימר לעצמו את "זכות התגובה"!!! ובכך העביר את היוזמה לפלשתינים - כדי הפיכתה של תקרית נקודתית להתקוממות עממית של ממש.
ואם לא די במעשה האווילי: משזה הפך למרי אזרחי, פעל צה"ל ב"שיטת השיטור" (מסורת ה"כלניות" מתקופת המנדט הבריטי) שהבטיחה את כישלונו. דוגמה להתעלמותו מלקחי אינתיפאדת 1971/1972- ובראשם, היעילות המופקת מריכוז כוח, ניצול ההפתעה והשגת הכרעה של ממש - ראה כדוגמה את ביצועי סיירת "שקד", שתפסה מעל ל-90% מהמבוקשים, לא הרסה ולו בית אחד, ובשוגג (חצות ליל במחנה נוצרית) פגעה באזרח אחד ויחיד בכל תקופת הפעילות. בשונה מאלה הושקעו מתוך כלל הצבא (והמדובר במאות רבות של אלפים) רק 4% מהסד"כ, שפורקו לחוליות בנות 5-4 לוחמים. אם נפחית את אנשי המפקדות, התחזוקה, הקשר, חופשות ולוחמים במנוחה - יתברר כי המחשת העוצמה בשטח ממש (מול 3,500,000 פלשתינים) עמדה על מאות לוחמים בלבד, שפעלו ביו"ש ובדומה לזה בחבל עזה. פעילות אווילית שכזו השתקפה בעיני המקומיים כחולשה "מזמינת תוקפנות", העצימה את תחושת הפלשתינים על יכולתם להכות בצה"ל - בעוד חיילינו נאלצים לירות מדי יום על אזרחים, כדי להישרד!!! כלומר, גם הפעם בחר הצבא בשיטה שכולה התשה עצמית, פגיעה בשמה הטוב של ישראל, והנחלת ספק נוסף ומיותר ביכולת העמידה.
אלא שהכאוס לא נעצר שם, ובעצם התגבר עוד, בעקבות המפנה מול הפלשתינים המוכר כ"הסכם אוסלו". הסתבר כי "שומרי ישראל" בדרג הבכיר, אימצו את המסגרת המדינית כחזות הכל. בלי דעת להשלכות האסטרטגיות והאופרטיביות, ובעיקר: מחויבותם ליצר הרתעה מספקת, כדי למנוע מבני הברית החדשים להפר את ההסכם. אלא שאבירים אלה העדיפו להתמקד בתהליך המדיני, בלי דעת כי התעלמותם מהכנת הכוחות, ובעיקר המחשת אי-כשרותם (כמשתקף לאחר פתיחת מנהרת הכהנים), שחקו את ההרתעה עד דק - מבוא להפרת הסכם השלום (אוסלו), והוכחה נוספת לחובבנותו של הצבא במעשה המלחמה.
ואם לא די במכות הללו, באה אחת נוספת בדמות "מלחמת הגליל השנייה", אשר שיקפה את צבר הכשלים מקודמותיה. אלא שלהבדיל מאלה, מה שהביא לראשונה לתבוסה של ממש נבע מהימנעות הממשלה מגיוס מלוא העוצמה: כמהלך שאפשר במלחמות ישראל הקודמות, להשיג הכרעה נקודתית, שהיה בה די על-פי "מבחן התוצאה" המטמטם, כדי להעלים את הכשלים מעיני הממסד, התקשורת והציבור בישראל.
ועוד בטרם הכשל מול "משט השלום" בסדרת "הכה את עצמך", באה רעה אחת נוספת במבצע "עופרת יצוקה". לאחר שנים שבהן עמדו ישובי עוטף עזה תחת ממטרי טילים נק"ל ומרגמות, החליטה ישראל להכות בחמאס, בזירה עתירת אוכלוסיה. לפיכך, ומהיעדר רצון לכיבוש כולל, נקבעה ה"תודעה" כמטרת המבצע. אלא שמתודעתם של הממסד הצבאי והאזרחי, נשכחה דעת הקהל הבינלאומי כחלק מהמיועדים ל"תודעה" (הגם שבהמלצות "ועדת וינוגרד" הודגשה חשיבות ההסברה בלחימה עתידית בעזה).
תאר לעצמך כי עוד בטרם הייתה ישראל משקיעה 33% מהמשאבים המיועדים למבצע, ומנהלת כחודש/חודשיים לפני מסע בינלאומי למימוש זכותה להגנה ולשינוי באמנות המלחמה מול טרור, וזאת ב"בליץ תודעתי", בכל בית משפט, בקמפוסים, בפרלמנטים, ובמערכות עיתונים וטלוויזיה המצויים בגלובוס. על כן, חוסר הבנת הנקרא הפך בעיני העולם את ישראל המתגוננת לתוקפן המכה ללא הצדקה באוכלוסיה חסרת-ישע, אסמכתה בינלאומית מוסכמת למניעת פעולה ישראלית בעתיד. ובעיניים ישראליות פקוחות - לגורם המתמיד להכות את עצמו, ובמיטב משאביו.

הערות

1. אל"מ (במיל.) דר שמוליק גורדון - "שלושים שעות באוקטובר".
2. מסיומה של מלחמת "ששת הימים" (1967), הודחו מתפקידם ברציפות כל ראשי המטה הכללי, שנפל בחלקם לנהל את הצבא בעת מלחמה. שניים (דדו ורפול ז"ל) מפועל מסקנות ועדת חקירה (אגרנט וכהן), והאחרון (דני חלוץ) בטרם מסקנות ועדת וינוגרד.
3. אם ישכיל הקורא להתנתק ולו לרגע מכבלי תפיסתו הפוליטית משמאל ואו מימין, יבחין בוודאות כי מהיות ישראל תחת מצור מתמשך - אין כמו צבא חזק ומיומן, כדי להוות מסד איתן ומרתיע לעשייתו של הסכם מדיני - ולחילופין, גיבוי אמין להתיישבות יהודית ברחבי ארצנו. כלומר, מעשה השינוי מהווה מכנה משותף לשמאל ולימין, פתח להחזרת ההסכמה והאחדות הלאומית - כשלעצמה, בעלת ערך אסטרטגי רב.

להחזיר את ההרתעה הממשית

כאן המקום לציין שתי עובדות כעולה מרצף הכישלונות:
  • הראשונה, פוליטית במהותה, מסמנת כי לאחר מלחמת של"ג (1982) התחלפה אסטרטגיה בשימור ה"ברירה" לשם סיכול איום, ל"אין ברירה" כעילה לצאת למלחמה. כלומר, ישראל תגיב במלוא עוצמתה אך ורק במצב של איום קיומי - כזה שהשתקף בפועל כרף המצוי מעל לירי על עיר הבירה, ולהריגת מעל ל-1,500 אזרחים במרחבי הארץ!!! מה שאיפשר לאויבינו להתאים את פעולתם למפנה האסטרטגי - מלחימה באמצעות צבא לפעולות טרור, ובהקזת דמם של אזרחי ישראל, במידה שתשמר את הברירה שלא לצאת למלחמה. ללמדך, כי רישומה של עוצמת צה"ל להרתעת צבאות אויב, נגוזה כלא הייתה מול ארגוני הטרור. ובאחת איבדה ישראל את ההרתעה, בהעברת היוזמה לתקיפתה לידי אויביה.
  • השנייה, הקשורה רק לצבא, מלמדת כי חובבנותו של צה"ל שלנו מהווה מפגע ממשי בקבלת החלטות בדרג המדיני, ומייצרת כתמורה להשקעות-עתק בדמים ובדם מעט ביטחון, אם בכלל.
מנגד, ובמאמץ מזערי, ניתן להבחין בגורם לפגע המתמשך.וככזה המשקף פער תפקודי בין דרגי הפעולה - שם בולטת איכות לחימתם של הפלוגות והגדודים, מול חולשתו התמידית של הפיקוד הבכיר. פער זהה להצטיינותם של הבכירים בהיותם מפקדי מחלקות/פלוגות/גדודים/יחידות עילית, לעומת כישלונם כגנרלים. מאחר שעומדת שרירה וקיימת עובדת איכותם האישית של בכירי צה"ל בעבר ובהווה, כל שכן אין ערעור על אומץ לבם ונאמנותם למדינה - עולה מזה, כי אבירי הביטחון מתפקדים בעת הנהגת הצבא, כפי שפעלו במסגרות הקטנות. כלומר, במתווה שגוי של חשיבה ועשייה, ההופך את כישוריהם למכפילי נזק.
תוואי שכזה אכן משתקף בטרם, במהלך ואחרי כל המלחמות. בכולן, בשגרה במלחמה ואחריה, בולטים השמרנות, קוצר הראות ותגובה מיידית ונקודתית. וכספחת נדבקות אל אלה תרבויות החיפוף, האלתור, הסמוך, היהיה בסדר והתעלמות תמידית מהפקת לקחים (באמצעותם ניתן לאמוד את נזקיהם).
מאחר שכך, אין מנוס מאימוץ המסקנה כי למרות השינויים שחלו בצה"ל מאז הקמתו - מתמיד הפיקוד הבכיר באדיקות לחשוב ולהגיב על-פי דפוסי ההנהגה והניהול של האבות המייסדים - בהתאמה ל"מורשתם מתש"ח של יפי הבלורית והתואר" - שמלבד איכותם האישית ואומץ ליבם, היו חסרי-ידע והבנת המקצוע הצבאי.
אלא מאי? יסתבר כי משיקולים אישיים ופוליטיים, התאפשר לבכירים שנשארו בקבע, לנכס לעצמם ולכישרונם את הניצחון המזהיר במלחמת העצמאות. שלדידם גם שימש אסמכתה להשרשתה של תורת המלחמה שאותה יצרו באוהלי ג'וערה!!! (כעדות רבין ז"ל, ב"פנקס שירות"). ועל-אף זאת, רובם הכירו בחסרונה של המקצוענות הצבאית. ומכך, דרשו ואיפשרו לפתח שיטות פעולה ואמצעי לחימה ברמה הטכנו-טקטית - מה שהביא לתנופת פיתוח והכנסת איכות בחילות, בזרועות וביחידות העילית - בעיקר משום הכרתם של מפקדי היחידות בערכה של השגיאה ובחובתם לתיקונה. וזאת2 במהופך משהתחולל במטכ"ל, שם האבות המייסדים יישמו את ה"אין ידע והאין טעות" במיטב - בעוד יורשיהם, בני הדור השני והשלישי, אימצו את אלה כ"תורה מסיני". בעוד בקיאותם במישור הטקטי הפכה בעצמה לפגע רע. פועל התערבותם בתחום לא להם, היווה מסד לקיפאון מחשבתי ביחידות ולהחלפת הקודקוד הבריא ל"ראש קטן".
בהנחה (נכונה) כי הקברניטים בצה"ל ובממסד האזרחי (כולל גנרלים שהפכו לשרים, לח"כים וכדומה) אינם נופלים באיכותם האישית מכל אחד מאתנו, עולה השאלה - כיצד אלה נכשלים פעם אחר פעם, ללא ביקורת פנימית, כל שכן ציבורית?
מה שמותיר כהסבר בלעדי את שליטתה המוחלטת של מורשת תש"ח (נאמנות למסגרת, בקיאות המוגבלת לרמה הטקטית, למובן מאליו ולגלוי לעין) על כל "עם ישראל", בממסד הצבאי והאזרחי, בתקשורת ובציבור, והראיה: בהעתקה תמידית של השיח הלאומי בתפקוד הצבא, אל סוגיות טכנו-טקטיות/גלובליות/קוסמיות/אסטרטגיות, ואו ברכילות סתמית לגופם של מפקדים. בעוד הבירור על טיבם ואופני תפקודם של מערכות פעולה מורכבות, המתנות את פעולתן התקינה בשילוב נאות, נדחק לקרן זווית. מה שמעניק חסינות ל:
  • תהליכי קבלת ההחלטות (נוהלי קרב), המשתקפים במלחמות ישראל ואחריהן, כפגע רע.
  • עשייה שגויה של האימונים, המנציחים את קלקולי המלחמה שהסתיימה בבאה אחריה - לרבות העמדת נתוני כשרות וירטואליים, הקורסים כבר בתחילתה של מלחמה.
  • תוכנית העבודה השנתית, שבה בשגרה מהווה הגדוד את "עוצבת היסוד", תחליף לאוגדה המהווה את "עוצבת היסוד במלחמה"
  • מקור לבזבוז משאבים - חוסר השוויוניות בנטל המילואים, וגריעה במיומנותם להישרד במלחמה של 95% מאלה שאינם משרתים במילואים.
  • ניצול חלקי של אפקט ההרתעה - תוצאת גיוס שברי יחידות לשמ"פ. ולתפקוד בינוני של החטיבות, ופחות מזה באוגדות, המחמיר בפיקודים, וככזה המאפס את תפקוד המטכ"ל במלחמות.
  • היעדר נוהל אחוד קבוע ותורם להפקת לקחים - בטרם, במהלך ואחרי המלחמה.
מנגד, וכדי סיכולן של הרעות האלה, אמורות להימצא בכספות המטכ"ל תוכניות מפורטות, באמצעותן ניתן יהיה להפוך את צה"ל היקר, תרתי משמע, לצבא של ממש. עיקרן:
  • תוכנית ("קלע דוד") בהפעלת צה"ל בשגרה באותן מסגרות (האוגדות) כבמלחמה - אלטרנטיבה לתוכנית העבודה השנתית, השלטת למרות השינויים המבניים בצה"ל מאז הקמתו ועד היום.
  • שיטה חדשה לאימון הצבא - המבוססת על לקחי של"ג ומלחמות ישראל הקודמות, המאמתות כי המקור לשימור הכשלים מצוי בתכני שיטת האימונים הקיימת, שימיה כימי צה"ל מאז נוסד ועד היום.
  • פיתוח שיטה מהפכנית וזולה ("מטה דוד") לאימון מערכות הפיקוד והשליטה (המפקדות), התואמת ככפפה למתרחש בשדה הקרב - וכמענה אופטימלי להעלמת כישלונם התמידי בניהול המלחמה.
  • הגדרת לקח צבאי ודרכי הפקתו, הממתין מאז 1991 להכניסו להפ"ע (הוראות פיקוד עליון).
אלא שלמרות חשיבותם והימצאותם בהישג יד, ברי כי החלק הרע במורשתם של גיבורי תש"ח ימנע את קבלתם - זולת שני תרחישים, אשר יביאו לשינוי:
הראשון (בעצמו בלתי נסבל) יבוא לאחר אסון בקנה מידה אדיר-ממדים. למשל, בהגשמת תחזיתו של סגן שר הביטחון לצפוי במלחמה הבאה, שם צופה החזאי פגיעה מאסיבית של האויב אם ירצה, בכל אתר ואתר בישראל.
והשני, "מעשה ידינו להישרד", מחייב כל אזרח להפנים כי שנאת היהודי באשר הוא, שרירה וקיימת - ובהתאמה לזו, מתעצם האיום על קיומה של ישראל. מה שחייב בעבר, כל שכן היום, לאמץ את קריאתו/נבואתו של מרדכי גיברטיג ז"ל, משורר השואה: "מרחוק אל תעמודו - כי האש עולה - אל נא תחבקו ידיים - השריפה גדולה".
משמע - יש לצאת לרחוב, לתקשורת ולמגוון ערוציה, ולזעוק - במטרה לחייב את הממסד להסיט את החשיבה הלאומית בקשור לצה"ל, מרכילות סתמית לחקר יסודי - על-מנת להביאו, ומיד, לרמת תפקוד אופטימלית. ובכך להשיב לידינו הרתעה ממשית, כדי לעצור את האיום המתעצם. וכתנאי3 לביצועם של מהלכים מדיניים עתירי סיכון.

תאריך:  20/06/2010   |   עודכן:  20/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אביר בלי ראש
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה לדבריך
אורי נטע  |  20/06/10 16:44
2
המאמר חכם מדי בשביל רגע אחד
מרק_טווין  |  20/06/10 23:12
3
המאמר נבון ומאלף ל"ת
א מ רול  |  21/06/10 00:18
4
ווסט פוינט גלילות
אקדמיה צבאית  |  21/06/10 07:42
5
מרתק + כדאי לשפר
מדען מהדרום  |  21/06/10 08:54
6
קיום
אמציה חן  |  21/06/10 09:32
7
כל שוונץ יושב במשרד ממוזג
עמך  |  21/06/10 10:09
8
מאמר רב חשיבות,יבורך הכותב
פלא יועץ  |  21/06/10 10:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מסעדת "קיטון" התל אביבית מציעה לסועדיה תפריט עשיר של מעדנים מזרח-אירופיים לפי מסורת בית-אבא
נרי אבנרי
המאמר הזה חריג ומגובה באשכול קטעי וידאו שהוצאתי מהארכיון. בחרתי להתמקד באותה פרשה שהכניסה את העיתונאי יואב יצחק להיסטוריה: פרשת ויצמן-סרוסי    צריך להתייחס למאמר כסוג של תוכנית טלוויזיה. מי שאין לו זמן, שידלג. ומי שעיתותיו בידו, מובטחת לו חוויית-צפייה ש'חבל על הזמן'...
ראובן שדה
החיבור בין האג'נדה האנטי-ציונית של חלק משפיע מהאליטה הישראלית לבין זרמי המעמקים של אירופה יוצר סיכון ממשי לקיומה של ישראל
איתמר ברתור
אין כמו החרדים כקורבן להאשמה של יצירת מסגרות חינוכיות נפרדות, הרי בחברה הכללית בוודאי שאין גזענות כזו
פזית רבינא
השר שמחון כמעט התמנה ליו"ר קק"ל וקיבל לשליטתו 13 אחוזים מאדמות המדינה, אך שופט מנע את "הליך הבחירה הבלתי דמוקרטי". בכיר במשרד החקלאות מספר על עוד סיבה טובה לפסילת המינוי: לדבריו, שמחון השתמש בכספי קק"ל ומשרד החקלאות לטובת מקורביו ומשפחתה של היועצת שלו. זה לא מפריע לאהוד ברק לתכנן תרגיל מסריח למינויו של שמחון כראש קק"ל, על אפו וחמתו של בית המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il