X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
סקירת ספרות: "בגובה העיניים", מאת דני חלוץ, ידיעות ספרים, 2010, 575 עמודים
▪  ▪  ▪
דני (דן) חלוץ [צילום: פלאש 90]
כריכת הספר "בגובה העיניים"

ניגשתי בחששות מסוימים לקריאת ספרו של דני חלוץ. החששות נבעו מהבנתי את חלקו ואחריותו של חלוץ על שקרה במלחמת לבנון השנייה, ועל חלקו בגיבוש השנוי בתפיסת העולם של הצבא לפניה. מאידך-גיסא, כאשר רמטכ"ל כותב ספר המתאר ממקור ראשון את הבנתו ומעשיו, ראיתי זאת כהזדמנות ללמוד ממקור ראשון על האירועים.
אומר כבר עכשיו - הופתעתי לטובה. 350 העמודים הראשונים בהם מתאר חלוץ את ילדותו, גיוסו לצבא, הכשרתו כטייס והשתתפותו במלחמת ההתשה, מלחמת יום כיפורים ומבצע שלום הגליל - מרתקים. מרתקים על שום תוכן הכתוב, במיוחד למי שאינו איש חיל האוויר וגם בהבנת האדם ומשנתו המדינית פוליטית. הופתעתי עד כמה תפיסת העולם שלי דומה לשלו (ואני חשבתי שאני יחיד במוזרותו...).
חלוץ, כעיקרון, "לא עושה חשבון". אויביו הם אויבים במלוא מובן המילה, ואת דעתו עליהם אין הוא מנסה לייפות. אמירות נחרצות ולעתים אף בוטות, נכתבות בספר שדפיו לא מחיקים. כמי שכתב על אירועי קרבות, נהגתי זהירות בהתייחסות לאנשים ולתפקודם תחת אש. אצל חלוץ אין עידון ואין ריכוך, מפקד טייסת שלא תיפקד מחוסל אצלו בסיכול ממוקד, וכפי הנראה בגלל שהעז להצטרף למכתב סרבנים בזמנו. אני בהחלט יכול להבין את רוגזו של חלוץ על הסרבנים למיניהם ובמיוחד על אלה שתפקודם היה בעייתי בעת מלחמה, מאידך-גיסא - יש דברים שראויים להיכתב בעמימות מה.
חלוץ מעלה לדיון נקודה עקרונית של דבקות במשימה ומביא את סיפורה של הטייסת "האחת" שאליה השתייך, אשר לא שבה ממשימה ללא ביצועה וספגה אבדות כבדות, וזאת לעומת טייסת פנטומים מקבילה שלא ספגה אבדות ובמקרים מסוימים נמנעה מביצוע המשימה. הנושא בהחלט שווה דיון ולא רק פילוסופי, אף שהתשובה אינה ברורה כלל ועיקר. יש שיציינו לשבח מפקדים שדאגו להחזיר את חייליהם בשלום מהמלחמה, ויש שיראו באי-ביצוע המשימה הקלה עצמית ברמה בלתי נסבלת עד פחדנות. מעניין שגם אצל חלוץ מלחמת יום הכיפורים הייתה האירוע המעצב של חייו בדומה למפקדים וחיילים רבים שעברו את המלחמה ההיא.
חלוץ מתקומם על חלחולה של המדיניות למעשה הצבאי, ועל כך שמפקדים בדרגים שונים מכניסים עצמם לנעלי המדינאים במקום לבצע את המשימה הצבאית המוטלת עליהם. מאידך-גיסא, חלוץ עצמו חוטא בחטא זה עוד לפני היותו רמטכ"ל. בספר תיאורים רבים בהם חלוץ, כממונה על אמצעי הלחימה של חיל האוויר, עושה שימוש בטיעונים דומים. ככלל, אני מסכים עם דעתו, אבל חושב שראוי היה שינהג כך בעצמו.
קל להזדהות עם תפיסת העולם של חלוץ בדבר הצורך להגן על המדינה ולפגוע באויביה. חלוץ מביא כדוגמה את תגובת חיל האוויר, שהייתה לדבריו "תכליתית ומדויקת" כתגובה על הלינץ' שבוצע בשני חיילי המילואים של צה"ל ברמאללה באוקטובר 2000. אני זוכר היטב את האירוע ובמיוחד את השעות שחלפו מפרסום הלינץ' ועד התגובה הצמחונית להחריד של חיל האוויר. לאחר שהוזהרו שוב ושוב אנשי הפתח לעזוב את המתחם בו בוצע הלינץ' נעמד לו מסוק בשמים וירה שני טילים (אם זכרוני אינו מטעה אותי) על בניין המשטרה הריק. האם זו התגובה התכליתית שעליה מדבר חלוץ?
עם הגיעו של חלוץ לתיאור מלחמת לבנון השנייה הספר מקבל תפנית (לפחות מבחינתי). הלוגיקה של חלוץ נעלמת ובמקומה מוצגים תיאורים שמרביתם הסברים על אירועי המלחמה ועל אחריותו המועטה להם. נראה כי חלוץ שכח כי היה רמטכ"ל הצבא ולא מפקד חיל האוויר לשעבר. חיל האוויר הוא המנצח וכוחות היבשה הם המפשלים. שוב ושוב מסביר חלוץ שהאחריות לחוסר מוכנות צבא היבשה לא הייתה שלו, ושוב ושוב הוא חוזר על התפיסה שניתן להשיג ניצחון באמצעות מתקפה אווירית. בעניין זה אני חלוק עליו לחלוטין וכתבתי בעניין במספר הזדמנויות. חלוץ מאמין באמונה שלמה שניתן להשיג הכרעה ללא ניצחון קרקעי וכל היתר שולי. "המציאות משתנה", טוען חלוץ ומציין כי הכוחות המיוחדים ביצעו משימות רבות וחשובות במלחמה. לצד כל הסוד האופף את פעילות היחידות המיוחדות, לא מובאת אפילו דוגמה אחת לשינוי במלחמה שנבע מפעילותן של יחידות אלה. לדעת חלוץ, צריך להגביר את כוחן אבל על-חשבון מי, הוא אינו אומר. ברור לכל שהגדלת מספר היחידות המיוחדות והיקפן תפגע בראש ובראשונה בגדודים שעד היום - כולל במבצע "עופרת יצוקה" - הם הנושאים בנטל המרכזי של המלחמה. חלוץ מביא דוגמאות רבות ליתרונות שהשיגה ישראל בעקבות המלחמה, מרביתם משכנעים.
הספר כתוב היטב ואף שיש בו מספר קטן של אי-דיוקים טכניים, הוא קריא וקולח. חלוץ מביא את תפיסת עולמו בנוגע לבטחון המדינה, לחובתה של המדינה לאזרחיה, להבנת מקומנו במרחב מוקף אויבים ומה עלינו לעשות כדי לשמר את עצמאותנו. יש בדברים האלה רענון אחרי שסדר היום התקשורתי השתלט על חיינו וממנו עולה כי הכל תלוי בנו. אם נהיה נחמדים, יאהבו אותנו ואם נמשיך בדרכינו "הנלוזות", אנו אחראים על כל הרע הפוקד אותנו. בנושא זה אני מסכים לחלוטין עם חלוץ.
"בגובה העיניים" - מומלץ!

תאריך:  23/06/2010   |   עודכן:  23/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דן חלוץ  עופרת יצוקה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בגובה העיניים של דן חלוץ
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אני לא מאמין : כנסו בבקשה
איש1  |  23/06/10 13:45
2
מומלץ. למי שלא נעול בסטיגמות. ל"ת
לוחם ללא חת.  |  23/06/10 15:54
3
שיא היכולת על פי חוק מרפי
חשדנית  |  23/06/10 19:18
 
- לא חוק מרפי - העיקרון הפיטרי
יוסף הרזה  |  23/06/10 23:10
4
רק באוייב הוא לא פגע..עצוב
סיפורי דנידין  |  23/06/10 21:36
5
ובקיצור,נפלתי למדור פירסומות
טיל אולנשפיגל  |  23/06/10 22:53
6
קללת ההינתקות רובצת עליו! ל"ת
dodel  |  24/06/10 13:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
ביקורת לספר "כחום הדם" מאת אירן נמירובסקי, הסופרת היהודייה, שלא ראתה עצמה ככזו, אך הנאצים דווקא כן
הרצל חקק
קריאה בספר שיריו של סטנלי מן, "ארגז מטען על הספון"    הוצאת ספרי "ביצרון", 2008, תרגום מאנגלית: עודד פלד, 85 עמודים
אבי אהרן
ספר מתח חדש "נעליים שחורות" מאת אבי אהרן    טבח באסירים ביטחוניים פלשתינים - הוליד תיאוריית קונספירציה
ראובן קפלן
לאחר מהפכת הקואוצ'ינג הגדולה, כשנראה כי כל אדם שני עבר/עובר/יעבור בקרוב תהליך אימון בתחום כלשהו, מגיש איציק בן - מאסטר קואוצ'ינג, לקורא הישראלי את "דרך האימון" - תאוריית האימון (Coaching) הלכה למעשה
איתן קלינסקי
יורם קניוק מגיש לנו תעודה אנושית מרגשת בספרו תש"ח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il