X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם מישהו שאל את דעתם של הקטינים וקיבל את הסכמתם? ואף אם כן, מה שווה הסכמה כאמור?! הרי בהיות הקטינים רכים בשנים אין להם כל אפשרות להבין את המשמעות וההשלכות של החשיפה ואין להם כל תובנות לאמור
▪  ▪  ▪
הילדים נראים במצבים חושפניים ומאוד מביכים [צילום: פלאש 90]

בתוכניות האחרונות ששודרו בסדרה "סופר נני", סייעה ה"סופר נני" למשפחות במצוקה להתגבר על מה שנראה ככשלים בחינוך ילדי המשפחה הקטינים. נראה, כי לפחות לכאורה, או לפחות עד תום הצילומים, הסתיים הסיוע של סופר נני בהצלחה: המשפחה "חזרה לתלם". אלא שלי (כמו גם לרבים אחרים), כמי שצפה בתוכניות אלו, קשה מאוד היה להשתחרר מהרושם, כי נעשה שימוש בקטינים חסרי-ישע על-מנת לקדם את התוכנית ואת ה"רייטינג".
במהלך התוכניות (שלא לדבר על הקדימונים) נראו ילדי המשפחה - קטינים רכים בגיל במצבים חושפניים, מאוד מביכים ושיש בהם כדי לפגוע חמורות בפרטיותם. נראה כי לא ניתן המשקל הראוי לשאלות: כיצד יתנהלו הקטינים במוסדות הלימוד ביום שלמחרת השידור? האם מישהו יכול להעריך את הנזק שייגרם להם עת נחשפו בהתנהלותם בביתם מבצרם ובחדרי חדרים? האם נשקלה ההשפעה שתהא לכך על יחס חבריהם אליהם החל מהיום שלמחרת השידור? האם נשקל יחס מוריהם אליהם בעקבות השידור החושפני? ועוד...
יתרה מכך: האם מישהו שאל את דעתם של הקטינים וקיבל את הסכמתם? ואף אם כן, מה שווה הסכמה כאמור?! הרי בהיות הקטינים רכים בשנים אין להם כל אפשרות להבין את המשמעות וההשלכות של החשיפה ואין להם כל תובנות לאמור. אף מבחינה משפטית אין משמעות להסכמה כאמור.
החשיפה האמורה צורמת נוכח העובדה כי דווקא במקרים בהם קטינים חשודים בפלילים (להבדיל מהמקרה דנן, כמובן), או אף כאלה שבני משפחתם חשודים בפלילים המחוקק נתן דעתו ומנע פרסום כל פרט מזהה לגבי הקטינים. כך, במקרים של קטינים שנחשדו בפלילים או שמי ממשפחתם חשוד בכך, קובע חוק הנוער (טיפול והשגחה), תש"ך - 1960 עונשי מאסר למי שמפרסם שמו של קטין או כל דבר אחר העשוי להביא לידי זיהויו, בין על-ידי כלל הציבור ובין על-ידי סביבתו הקרובה.
החוק אף אוסר פרסום שיש בו אפילו רק כדי לרמוז על זיהויו של קטין כאמור. כך במקרים כאמור, החוק אוסר פרסום על סוגיו לרבות באמצעות פרסום של קולו של הקטין, דמותו, כולה או חלקה, סביבתו או דמויות הקרובות לקטין - כל זאת על-מנת שלא ייפגע חלילה הקטין. כך, בשל המצב המשפטי הקיים, אנו רואים כדבר שבשגרה דיווחים בכלי התקשורת על קטינים, כאשר תמונתם מטושטשת, קולם מעוות ואין כל פרט מזהה לגביהם.
למצער, לא כך הוא כאשר המדובר בשידור תוכניות דוגמת התוכנית דנן: כאשר מדובר בקטינים רכים בגיל, אשר לא חטאו חלילה בפלילים, נראה כי נפרצו כל הגבולות ובמסגרת הסגידה ל"אלת הרייטינג" – נגרמת, לדעתי, פגיעה חמורה וזאת בלשון המעטה, בפרטיותם של הקטינים.
חוק הגנת הפרטיות התשמ"א 1981 קובע את עיקרון הגנת הפרטיות בסעיף 1 לחוק, וקובע כי: "לא יפגע אדם בפרטיות של זולתו ללא הסכמתו". הפרת הוראות החוק מהווה עוולה אזרחית ופלילית.
החוק מפרט (בסעיף 2) דוגמאות למקרים המהווים פגיעה בפרטיות, ולעניינו: צילום אדם כשהוא ברשות היחיד; פרסום תצלומו של אדם ברבים בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפילו או לבזותו; וכן: פרסומו של עניין הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם, או למצב בריאותו, או להתנהגותו ברשות היחיד.
הנה כי כן עולה לכאורה כי בהיעדר הסכמה של המצולם עניין לנו בפגיעה חמורה בפרטיות. אלא שקטין, אף אם הוא רוצה, אין לו את הכשרות המשפטית לחתום על הסכמים ו/או הסכמות ובוודאי שלא ליתן הסכמתו לפגיעה בפרטיותו.
כפי הנראה, הורי הילדים - אשר הינם האפוטרופסיים הטבעיים שלהם (חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות סעיף 14) - יכולים להסכים או הסכימו, בשם ילדיהם הקטינים, לפגיעה בפרטיותם. בעניין זה נציין, כי בחוק הנ"ל (סעיף 17 לחוק) נקבע כי באפוטרופוסותם לקטין חייבים ההורים לנהוג לטובת הקטין כדרך שהורים מסורים היו נוהגים בנסיבות העניין. האם הסכמה כאמור מהווה פעולה כדרך שהורה מסור היה נוהג? לדעתי, קיים ספק בכך (אם כי העניין נתון כמובן לפרשנות המונח "הורה מסור..").
אין לי ספק, כי במקרים רבים וגם במקרה של התוכניות הנדונות, עת התקשרו הורי הקטינים, עם נציגי התוכנית, מתוך המצוקה בה היו נתונים - לא חפצו ברעת ילדיהם, ההפך הוא הנכון - כל רצונם היה לשפר את התנהלות התא המשפחתי והיו מוכנים לשם כך להקריב את פרטיותם ופרטיות ילדיהם. עם זאת, דווקא מתוך המצוקה בה היו, ככל הנראה, שרויים ההורים, אסור היה לשום אמצעי תקשורת לנצל אותה, ותוך כדי הסיוע לגרום לפגיעה חמורה בפרטיות הקטינים. וייאמר מיד - אם בגיר חפץ לחשוף את עצמו ואת פרטיותו בתוכנית זו או אחרת - שיערב לו ולא בכך עסקינן, אך משמעורבים קטינים יש גם יש ליתן על כך את הדעת.
המחוקק חייב לתת דעתו על-מנת לפעול לתיקון החקיקה הקיימת, באופן בו יאסור על אמצעי התקשורת באופן מפורש, תוך נקיטה בסנקציות עונשיות ואזרחיות נגד המעוולים - לשדר תוכניות תוך פגיעה חמורה בפרטיותם של קטינים חסרי-ישע ובאופן שבו לא תעמוד כלל הדילמה בפני ההורים הנתונים במצוקה לגבי קבלת עזרה במחיר חשיפה כל-כך כואבת של הקטינים.
בשבוע שעבר התכנסה לדיון ועדת הכנסת לזכויות הילד, דיון בו נטלתי חלק - במטרה לבחון את הבעייתיות במצב בו ילדים קטינים חשופים לפגיעה בפרטיותם ולטיפול באמצעות תוכניות טלוויזיה. הדיון התקיים ביוזמת ח"כ אורית זוארץ ובין היתר הודות לד"ר בועז רפפורט, רופא ילדים ורופא מומחה להתפתחות הילד שהעלה את הנושא בכלי התקשורת בעניין תוכנית הטלוויזיה "סופר נני" ותוכניות ז'אנר דומות לה.
ח"כ אורית זוארץ ונציגי הוועדה יצאו בקריאות חשובות בעניין זה, ונראה כי המגמה היא להגביר את הפיקוח במקרים כאלו. כהורה וכעורך דין, אני מברך על היוזמה הברוכה ומעודד את הגופים האמונים על זכויותיו ושלומו של הילד לפעול בזמן הנדרש ולעמוד על המשמר בשעת הצורך.

הכותב הינו בעליו של משרד בת"א למתן שירותים משפטיים.
תאריך:  05/07/2010   |   עודכן:  07/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שימוש בילדים בתוכניות טלוויזיה וריאליטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד
מוריה  |  9/07/10 15:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גבירץ
צה"ל מנסה לגרש מזה שנים רבות את הבדואים החיים בבקעת הירדן    רבים נותרים חסרי גג
עו"ד אברהם פכטר
הצעדה לשחרור שליט - מלכודת רגשית ופוליטית    המשטים לעזה שבוטלו - הסיבות    ניהול תיקים בצורה חריגה ובעייתית בפרקליטות המדינה    זוהיר בהלול - משחרר הצהרות פוליטיות ולא מבין מה רוצים ממנו    הנשיא מזמין את נתניהו לארוחה - מתנפלים על שרה
איתן קלינסקי
ישראל השאננה על מלחיה וקציניה לא שעו לצעקה של השחף הבודד    אפיזודה שנייה בסדרת אפיזודות על התנהלותו של לובה אליאב
דרור אידר
האירועים האחרונים מוכיחים שאם הציבור הציוני והיהודי חפץ חיים, אסור לו להסתמך על האקדמיה והתקשורת במתכונתן הנוכחית
גורי גרוסמן
פרופ' זאב דגני אינו ראוי לנהל גימנסיה הנושאת את שמו של מחולל התנועה הציונית, או כל גימנסיה אחרת בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il