X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
בשנים האחרונות, הזמינה ערב הסעודית נשק בהיקף ניכר, הן מארה"ב והן ממדינות אחרות יכולותיה של המדינה לרכוש, ועוד יותר מזה, לקלוט מערכות נשק בהיקפים כה גדולים - מוגבלת, והסבירות שהיא תהיה מוכנה להשקיע סכומים בהיקפים כה גדולים - קטנה
▪  ▪  ▪
אובמה. הרחיב את המדיניות [צילום: AP]
כאשר הכריז הנשיא בוש על מדיניותו זו, דובר על מכירות נשק, בסכום כולל של 40 מיליארד דולר (מהם 20 מיליארד דולר לסעודיה, ו-20 מיליארד דולר לשאר מדינות המפרץ). מאז, נחתמו כבר חוזים בהיקפים של מיליארדי דולרים עם מדינות אחרות במפרץ - כווית, קטר, ואיחוד האמירויות.

ב-13 באוגוסט דיווחו מספר כלי תקשורת בארה"ב על תוכניות של ממשל אובמה למכור לערב הסעודית נשק בכ-60 מיליארד דולר, על פני עשר שנים. העסקה אמורה לכלול, על-פי המדווח, 84 מטוסי F-15S, כ-60 מסוקי תקיפה מדגם AH-64D Apache Longbow, וכ-70 מסוקי תובלת סער מדגם UH-60.Black Hawk. כן תכלול העסקה סימולטורים, השבחות למטוסי קרב קיימים, וחבילות הדרכה ותחזוקה.
המגעים לעסקות אלו התנהלו בחשאי, בשל רגישויותיו של הצד הסעודי, אך בה בעת, מפוזרים רמזים על כך שהעסקה לא תכלול פריטי ציוד שעשויים לעורר התנגדות קשה מצד ישראל, כגון טילי אויר קרקע ארוכי טווח.
הדיווחים הם בשלב ראשוני בלבד, שכן מדובר בשלב זה בהודעה לא רשמית של הממשל לוועדות הקונגרס העוסקות בנושא מכירות נשק. עסקת מכירת נשק מחייבת על-פי החוק בארה"ב הודעה רשמית לקונגרס, הרשאי לעצור אותה תוך 30 יום ממסירת ההודעה. הודעה רשמית כזו טרם נמסרה, אך היא צפויה להיות מוגשת לקונגרס, עם שובו מפגרת הקיץ, בחודש הבא.
עסקה זו היא במסגרת מדיניות שהחל בה הנשיא ג'ורג' וו. בוש, שהכריז עליה עוד בחודש יולי 2007. במסגרת מדיניות זו, התכוון ממשל בוש לאשר מכירות נשק בהיקפים נרחבים למדינות החברות במועצה לשיתוף פעולה ביטחוני במפרץ (GCC). מכירות הנשק אמורות לחזק את יכולת עמידתן של מדינות המפרץ לנוכח האיומים הניצבים בפניהן - קרי - האיום האירני כמו גם להוות כלי לגיוס תמיכתן של מדינות אלו במדיניות ארה"ב כנגד אירן - מחד-גיסא, ואולי לשחרר במידת מה את נטל ההגנה על המפרץ מעל כתפי הכוחות המזויינים האמריקנים - מאידך-גיסא. ממשלו של הנשיא אובמה המשיך במדיניות זו, ואף הרחיב אותה.
כאשר הכריז הנשיא בוש על מדיניותו זו, דובר על מכירות נשק, בסכום כולל של 40 מיליארד דולר (מהם 20 מיליארד דולר לסעודיה, ו-20 מיליארד דולר לשאר מדינות המפרץ). מאז, נחתמו כבר חוזים בהיקפים של מיליארדי דולרים עם מדינות אחרות במפרץ - כווית, קטר, ואיחוד האמירויות.
לעומת זאת, לא נחתמה עד כה עסקה בסדר גודל דומה עם ערב הסעודית. אין זאת אומרת שסעודיה נמנעה מלרכוש נשק אמריקני. עד כה נמסרו לקונגרס בקשות רשמיות למספר רב של עסקות לרכישת נשק חדש והשבחות לנשק קיים - בהיקפים מצטברים של כ-4 מיליארד דולר. אולם בקשות רבות מאלו טרם הבשילו לחוזים חתומים וסך החוזים החתומים עומד כיום על כמחצית הסכום הנ"ל (רוב הסכום הוא חוזה לרכש רכב משוריין למשמר הלאומי).
כאמור לעיל, הדיווחים על העסקה הם בשלב ראשוני בלבד. גם אם תוגש הודעה לקונגרס, אין היא מהווה אלא שלב ראשון בלבד. לאחר ההודעה, צפוי להתחיל שלב ארוך של משא-ומתן, וזה עלול לקום או ליפול על פרטים כגון פריטי ציוד מסוימים, מחירים ותנאי תשלום,ומועדי הספקה, היקף חבילות התחזוקה וההדרכה וכו'. יצוין, כי הודעות רבות לקונגרס על כוונות למכירות נשק לא מתממשות בסופו של דבר. משא-ומתן כזה עשוי להימשך מספר שנים, ולאחר מכן, שלב ההספקה ימשך אף הוא מספר שנים.

הערות על העסקה
כמה הערות על העסקה, כפי שהיא מצטיירת עתה
▪  ▪  ▪

א. בעוד איחוד האמירויות וכויית העדיפו להשקיע את רוב כספן בציוד הגנתי (ובעיקר ציוד הגנה אווירית והגנה בפני טילים בליסטיים), העסקה הסעודית היא לציוד אווירי התקפי. (מטוסי קרב ומסוקי קרב).
ב. מטוסי ה-F-15S שהוזכרו בידיעות אינם בגדר ציוד חדש ולא מוכר. ערב הסעודית רכשה 72 מטוסי F-15S עוד בראשית שנות ה-90. מטוס ה-F-15S הוא גרסה מותאמת לסעודיה של מטוס ה F-15E Strike Eagle (שגרסתו הישראלית מכונה F-15I "רעם"). לא מיוצר היום דגם חדש של מטוס ה-F-15, אם כי חברת בואינג, היצרנית, חשפה לאחרונה הצעה שלה לתחליף למטוס ה-F-35 - דגם שכונה Silent Eagle בעל יכולות חמקנות מסוימות. המדובר עדיין בהצעה, שלא נכנסה לשלבי פיתוח. לפיכך, אם תתממש העסקה הנוכחית - היא תכלול מטוסים שאינם שונים בהרבה מאלו שכבר מצויים בידי חיל האוויר הסעודי.
ג. כך הדבר גם לגבי המסוקים שהוזכרו בידיעות. ערב הסעודית מחזיקה מאז תחילת שנות ה-90 ב-12 מסוקי AH-64A, ולפני כשנתיים הועברה לקונגרס בקשה לאישור מכירת 12 מסוקי AH-64D. כן ביקשה סעודיה השבחת המסוקים הישנים לסטנדרט זהה. בסעודיה משרתים גם כמה עשרות מסוקי UH-60 ומספר נוסף מהם הוזמן לאחרונה. לפיכך, גם בתחום המסוקים, מדובר כנראה בהגדלת מספרם של מסוקים מסוגים קיימים בסד"כ חיל האוויר הסעודי.
ד. חיל האוויר של ערב הסעודית החל לאחרונה לקלוט את מטוסי ה"טייפון". ערב הסעודית רכשה מבריטניה 24 מטוסים מדגם זה - עם אופציה לעוד 48 מטוסים. זוהי עסקת ענק בהיקף של 7-9 מיליארד דולר. לצורך חתימתה נאלץ ראש ממשלת בריטניה להורות על הפסקת חקירת שחיתות סביב העסקה ועסקות נשק קודמות עם חברת BAe הבריטית.
חיל האויר של ערב הסעודית מפעיל, מזה שנים רבות, מערכים מקבילים של מטוסי קרב מתוצרת ארה"ב ומתוצרת בריטניה. מטוסי ה"טייפון" יטוסו לצידם של מטוסי "טורנאדו" (הן מדגם היירוט והן מדגם התקיפה). מטוסים ישנים אלו לא יצאו משירות, אלא אדרבא, במסגרת עסקת ה"טייפון" נכללים שיפוצים והשבחות למטוסים אלו.
אם הרכישות יתממשו, מדובר אם כן בהתרחבות ניכרת של חיל האוויר הסעודי, ובפרט במרכיב מטוסי הקרב שלו. הדבר יחייב הכשרת כוח אדם בהיקפים ניכרים - גם אם נניח שבדומה לעבר, ישענו הסעודים על מערך תחזוקה ומערך הדרכה המבוססים רובו ככולו על עובדים זרים, העובדים כעובדי חברות זרות. ספק אם יש בכוחה של סעודיה, שבה השירות הצבאי אינו חובה, למצוא די אנשים לאייש התרחבות זו.

סיכום

בשנים האחרונות, הזמינה ערב הסעודית נשק בהיקף ניכר, הן מארה"ב והן ממדינות אחרות. יכולותיה של המדינה לרכוש, ועוד יותר מזה, לקלוט מערכות נשק בהיקפים כה גדולים - מוגבלת, והסבירות שהיא תהיה מוכנה להשקיע סכומים בהיקפים כה גדולים - קטנה.
הוכחה לכך ניתן לראות בפער בין הגשת הבקשות, כפי שבאה לידי ביטוי בהודעות הממשל לקונגרס, לבין החוזים שנחתמו בפועל. בולטת במיוחד העובדה שפרט לעסקת ה"טייפון" - העסקה הגדולה שאכן נחתמה - היא עבור חידוש ציודו של המשמר הלאומי הסעודי. זהו גוף שהמלך עבדאללה עמד בראשו לפני שעלה על כס המלוכה, ונותר יקר לליבו של המלך. גוף זה מיועד להגן על המשטר הקיים, יותר מכפי שהוא נועד להתגונן בפני איום חיצוני כלשהו.
ההודעה על המכירה עומדת בקנה אחד עם מדיניות ממשל אובמה, לחזק את יכולת ההגנה של בעלות בריתה של ארה"ב במפרץ, לנוכח האיום האירני. נראה, כי במקרה הסעודי, הפרה רוצה להיניק, הרבה יותר מאשר העגל רוצה לינוק.

תאריך:  17/08/2010   |   עודכן:  17/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקת הנשק הסעודית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  17/08/10 15:42
2
אולי הם יכולים להשאיל למלחמה?
חוקר מרדים  |  18/08/10 12:03
3
עדיף SPRUT-SD להצבה בהורמוז
ארמיה אמפיבית  |  18/08/10 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה פרי
לאחרונה אירעו במחוזותינו מספר פרשיות המדיפות ריח חריף של בולשביזם, החל בפרשיית חיים פרלמן, דרך התערוכה "לכבוד" ליברמן וכלה בפרשת חיים רמון    רבותיי הבולשביקים מהשמאל, סטאלין, "שמש העמים", היה כה מתגאה בכם!
ראובן לייב
כאילו לא די ברקורד עשיר, בן 20 שנה - והנה חזרה ונחשפה השבוע, בכל כיעורה, המסוכנת שבכתות הפועלות בארץ, כשמחבריה נמנע, ממש ברגע האחרון, טקס שחיטת חתול
ד"ר אריק זרצקי
מה כן ניתן לשנות? איך זה עובד? האם יש תופעות לוואי? מה מגדילים ומה מקטינים, כל סוגי הטיפולים האסתטיים בתחום הכירורגיה הפלסטית שרציתם לדעת עליהם אבל לא היה לכם כוח לחפש בגוגל
ד"ר מוטי לוי
מצבים של שיבוש מהלך החיים התקין דורשים טיפול רפואי אשר יכול לכלול: תרופות, פסיכותרפיה, טיפול משפחתי, טיפול התנהגותי ועוד
ענבל בר-און
הכנסת ה-18 מלאה בהצעות חקיקה למען זכויות העובדים    שורה של הצעות חוק באה להגן על שכר המינימום, דנה בשעות עבודה ומנוחה, ובהשלמת הכנסה לעובדים עניים    וכמובן, עם הטכנולוגיה החדישה, איך אפשר בלי הצעת חוק שאוסרת על מעביד לעקוב אחר עובדו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il