X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
העובדה שבצבא לא התרגשו מהמסמך מלמדת שאין לו כל ערך ממשי ומהווה קוריוז בלבד יש להפקיע מידי שר הביטחון את היכולת למנות רמטכ"ל
▪  ▪  ▪
יואב גלנט, אייל ארד, אהוד ברק וגבי אשכנזי [צילום: דו"צ/פלאש 90/אריאל חרמוני]
"כוכב נולד" במטכ"ל
ד"ר צ'לו רוזנברג
בחירת רמטכ"ל חדשה בפתח, אך אין צורך להיות במתח - הבוחר, שר הביטחון, כבר יעשה את העבודה הפוליטית, כאשר מועמדו הנבחר, ביום מן הימים, יזדהה עימו במישור הפוליטי
לרשימה המלאה

לפני כשבועיים פרסמו עיתונאים מערוץ 2 מסמך שהוא תוכנית עבודה שהכין אדם העוסק, או בקיא, ביחסי ציבור לשם קידום מועמדותו של האלוף יואב גלנט למשרת ראש המטה הכללי בצבא. מחבר המסמך גילה בקיאות לא מבוטלת בנקודות החולשה של מתחריו של האלוף גלנט, וכן ביתרונות שלהם על האלוף הנ"ל. המחבר מציע סדרה של הפצת ידיעות מפוקפקות בתקשורת לשם החלשת המועמדים המתחרים, תוך ניצול היריבויות בין המועמדים לבין עצמם, וכן ניצול היחסים המתוחים בין הרמטכ"ל המכהן ושר הביטחון. המסמך הוכן על נייר מכתבים רשמי של חברת יחסי הציבור של אייל ארד וליאור חורב, אחת החברות המובילות בשטח זה.
המשמעות הראשונית מקריאת המסמך היא כי האלוף יואב גלנט שכר את שירותי החברה הנ"ל לשם קידום מועמדותו, בין היתר על-ידי הצפת התקשורת בידיעות חיוביות עליו וידיעות "שליליות" על מתחריו.
מר אייל ארד, ששמו ושם חברתו נקשרו למסמך, הצהיר מיד כי אין כל קשר עסקי בינו לבין האלוף גלנט וכי מישהו זייף מסמך על נייר המכתבים של חברתו. בבדיקת פוליגרף נמצא מר ארד דובר אמת. אם אכן זויף המסמך, הרי המסקנה היא שכוונת הכותבים לא הייתה לקדם את מועמדותו של האלוף גלנט אלא להפך, להרחיקו מהתפקיד על-ידי יצירת הרושם שהוא עוסק בתככים ולא בהתמודדות הוגנת. כמובן שבהפוך על הפוך אפשר להניח כי מקורבי האלוף גלנט חיברו את המסמך מתוך הנחה שיתגלה זיופו, וכך יוטל רפש על מתחריו.
בחקירה משטרתית נמרצת, לפי הנחיות היועץ המשפטי, ולפי בקשת ראש הממשלה, הסתבר כי המסמך כבר "מסתובב" מספר חודשים בין לשכות האלופים בצבא ו"שוהה" מספר חודשים במגירתו של הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, ואף אחד לא התרגש ממנו יותר מדי. אני מנחש שהם ידעו מי עומד מאחוריו וראו בזה קוריוז. הצד המעניין בדבר הוא שלמרות שבחודשים אלו הרמטכ"ל והאלופים נפגשו הרבה פעמים עם שר הביטחון איש לא טרח לספר לו על המסמך. מה שמעורר תהייה ותמיהה נוספת, היא העובדה שהרמטכ"ל נפגש בחודש יוני עם ראש הממשלה, בפגישה אישית, וביקש ממנו כי יפעל לדחיית ההצהרה על מינוי רמטכ"ל חדש לחודש נובמבר, אך לא אמר מילה על המסמך המונח במגירתו.
שר הביטחון הסכים לדחייה של חודשיים, ויומיים לאחר שהחל סבב ראיונות למינוי רמטכ"ל חדש פורסם המסמך, שהוצמד לו השם "גלנט", בערוץ 2.
בינתיים הודה אדם בשם גבי סיבוני (סא"ל במיל.), ידידו של האלוף גדי אייזנקוט ופעיל בעמותה של יוצאי חטיבת גולני, כי הוא האיש שמסר את המסמך לעיתונאי ערוץ 2. לדעת המשטרה, גבי סיבוני לא זייף את המסמך.
הפרשה מעוררת מספר תמיהות:
  • מדוע האלופים (כנראה מלבד האלוף גלנט), כולל הרמטכ"ל, "עברו לסדר היום" על הכתוב במסמך?
  • מדוע, למרות שהמסמך עוסק במינוי רמטכ"ל חדש, לא העלה הרמטכ"ל המכהן את העניין בפני ראש הממשלה בעת דיון עימו על מינוי רמטכ"ל חדש?
  • האומנם סיבוני הוא המדליף או שהוא "שוכב על הגדר" למען מישהו אחר?
  • האם זה מקרי שהמסמך הודלף מיד כאשר שר הביטחון החל בפעילות למינוי רמטכ"ל חדש?
כל השאלות הרטוריות הללו מצביעות על כיוון אחד: להפקיע מידי שר הביטחון את היכולת למנות רמטכ"ל.
זה יכול להביא לשתי תוצאות: האחת- הארכת כהונת הרמטכ"ל הנוכחי; השנייה- מינוי של פשרה בין כל הגורמים הבוחשים בעניין.
המהלך נכשל, לפחות מסיבה אחת - מי שחיבר את המסמך לא גילה בקיאות באופן קבלת ההחלטות על-ידי שר הביטחון. לכן האנשים שמכירים את דרך פעולתו של השר, הבינו שמדובר במעשה מטופש של זוטר. נותר לגלות את הזייפן ואז המעגל ייסגר לחלוטין.
נקודה מעניינת היא הבועה התקשורתית שנוצרה סביב המסמך. כידוע כיום, המסמך "הסתובב" בצבא מספר חודשים ואיש לא התרגש מכך. אך מהרגע שפורסם בערוץ 2 כסקופ ברמה "עולמית", החלו מיני פרשנים ועיתונאים לספוק כפיים ולהספיד את טוהר הנשק וטוהר המידות של האלופים בצבא, תיאורים חוזרים ונשנים של מתיחויות, אי-שיתוף-פעולה בין קצינים בכירים, שיתוק מערכות וכדומה צצו בכתבות בוקר, צהריים וערב. אפילו שמעתי פרשן צבאי ידוע שואל בטלוויזיה בקול רם מה יהיה אם עכשיו אירן או החיזבאללה יתקפו אותנו?
כל יום נרמז על "מועמד" חדש לחיבור המסמך, בתחילה מישהו ממשרד הביטחון, אחר-כך מישהו מדוברות צה"ל, אחר-כך נאמר שהמסמך כנראה אמיתי ועכשיו הוא בגדר זיוף. מחפשים הקשרים לאלוף זה או אחר או למקורביו, עמודי העיתונים מלאים בכתבות-סרק, הרדיו מראיין מבוקר עד ערב כל מי שמזדמן ליד המיקרופון, ולטלוויזיה יש בכלל בעיה. מאחר שזה סקופ של ערוץ 2, הרי יתר הערוצים מנסים להמעיט בערכו ומסקרים אותו כאירוע צבאי ולא כאירוע פלילי או חברתי.
כפי שציינתי, העובדה שבצבא לא התרגשו מהמסמך, מלמדת שאין לו כל ערך ממשי אלא מהווה קוריוז בלבד. אך, לך ספר זאת לעיתונאים עתירי האגו.
אני מניח שהמשטרה תגיע, בסופו של יום, למחבר המסמך ואז יסתבר להם שגם נייר עבודה פשוט יכול להפוך ל"חרב מתהפכת".

תאריך:  22/08/2010   |   עודכן:  22/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מסמך גלנט" - הקוריוז שקם על יוצרו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האים יבטל את הצנזורה
קריסת הצבא כיום  |  21/01/11 11:02
2
יום העצמאות הפלסטינאית או
השתקנית והמדינה  |  13/04/13 21:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
הימין - שהוא כביכול אידיאולוגי וכביכול נאמן לארץ ישראל - הצליח להוריד ויכוח בעל אופי כלכלי-חברתי לביבים מצחינים
אברהם שרון
נהגיהן של המוניות הבאות שעצרו לנו כבר יישרו קו עם הנהג הראשון – כלומר השני – שפגשנו    בכל נסיעה חסכנו 5 שקלים    אל תשאלו אותי איך, כי אני לא יודע    זה לא אני, זו אינה אישתי    זה החמסין והחוצפה. או ההיפך
ציפורה בראבי
הממתק בא כפיצוי מרגיע לילד למספר דקות, אך על ההורים הדואגים להבין כי הוא מזיק לאורך זמן - הן בריאותית והן נפשית
שאול דישי
סוג של מונח "מכובס" שעלה בראשיתה של פרשת "האגס (התיעודי!) בארגז התפוחים העלילתיים" ושלא פוענח או לובן עד תומו – מן הסתם, קול עוד לא מאוחר מדי – זה הזמן להזכיר אותו ולדון בו מעט
מתי דוד
חשבון נפש ציוני ולאומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il