X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אורי הייטנר פובליציסט   |  חדשות בן-עזר
אילו אני הייתי במקום ראש הממשלה, הייתי משיב בחיוב למכתב אובמה ומאריך את הקפאת הבנייה בחודשיים
▪  ▪  ▪
אובמה. לאן פנינו מועדות? [צילום: AP]

אם אעמיד את עצמי לרגע אחד במקומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו לא הייתי שולל את שנאמר בפנייתו של אובמה על נייר המכתבים, לא בשל ה"מתנות" שאובמה הציע בהצעתו,איני מתלהב מהן.
המחשבה שהחלטות אודות מערכות ביטחוניות "שישנו את פני המערכה" ושאר פראזות והפרזות, מותנות בהחלטה על 60 ימים ללא בנייה, היא עלבון לאינטיליגנציה. גם מההתחייבות להטיל וטו במשך שנה על הצעות אנטי ישראליות אין להתלהב. הווטו הזה הוא גם אינטרס אמריקני, כיוון שהאנטי ישראליות הזו היא גם אנטי אמריקניות. גם דעת הקהל האמריקנית לא תרצה לראות את שגריר ארה"ב באו"ם מצטרף למקהלת הצבועים והמשת"פים של אחמדינג'אד, המנסים להפוך את מועצת הביטחון למטווח אנטי-ישראלי.
בוודאי שאיני מתלהב מהסכמה אמריקנית להצבת צבא ישראלי בבקעת הירדן "אחרי הנסיגה". אני שולל מכל וכל נסיגה מבקעת הירדן ומצדד בפשרה טריטוריאלית שבה בקעת הירדן רבתי היא בריבונות ישראלית (אם כי, ניתן לנצל לחיוב אמירה אמריקנית כזאת, שיש בה הכרה בחיוניותה של בקעת הירדן כגבול בר הגנה לישראל).
מדוע, אם כן, אני סבור שעל נתניהו להיענות למכתב אובמה?
בגלל החודשיים. החודשיים הללו כל-כך מגוחכים, שברור בעליל שאינן אלא סולם לירידת אובמה מהעץ הגבוה והמיותר עליו טיפס - הקפאת הבנייה. במקום להמשיך להתכתש, יש לאפשר לאובמה את הסולם הזה. המחיר - 60 ימי הקפאה, בתמורה להתחייבות אמריקנית להסיר מסדר היום את הסוגיה המיותרת הזאת, הוא מחיר מציאה, גם ללא שאר ההטבות.
קיים קונסנזוס בין כל הפרשנים המדיניים, כל המומחים למו"מ במזה"ת, כל האמריקנולוגים, על כך שאובמה ניווט את המו"מ המזרח תיכוני באופן גרוע ביותר. בדרך כלל שגיאותיו הרבות והמביכות מוסברות ביחס ההפוך בין חוסר ניסיונו המדיני ואי הבנתו את המטריה המזרח תיכונית, לבין עודף הביטחון העצמי שלו, במיוחד לאחר ניצחונו בבחירות.
איני חולק על ההסבר הזה, אך לדעתי הוא חלקי למדי. הבעיה העיקרית במדיניות אובמה היא שסוגיית הסכסוך בינינו לבין הפלשתינים הייתה משנית במדיניותו, ושימשה כאמצעי למטרה המרכזית שלו - פיוס העולם המוסלמי. גישתו האנטי-ישראלית לא נבעה מאיבה לישראל, אלא מכך שבמדיניותו הצ'מברליינית תפקידה של ישראל היה לגלם את צ'כוסלובקיה. הוא רצה להכות בישראל כדי לרצות את האיסלאם. הפיוס עם האיסלאם היה בעבורו לאובססיה משיחיסטית.
אלא שמדיניותו השיגה את מה שבדרך כלל משיגה מדיניות צ'מברליינית - הקצנה של הרודנים שמנגד, המריחים את חולשת הדמוקרטיה. אירן וצפון קוריאה הרשו לעצמן מה שלא הרשו לעצמן מעולם. הן השפילו ומשפילות את ארה"ב ואת אובמה כפי שלא הושפלה ארה"ב מאז ימי קרטר.
ואילו הפגיעה שגרם אובמה לתהליך המדיני בינינו לבין הפלשתינים, ממשיכה להפוך אותו לבלתי אפשרי. הפלשתינים מעולם לא העלו על דעתם להתנות את המו"מ עם ישראל בהפסקת הבנייה, אפילו לא בתקופת ערפאת. אולם משאובמה תבע זאת באופן כה נחרץ, הם לא יכלו להיות פחות פרו פלשתינים ממנו. וכך, אובמה, שנהג כפיל בחנות חרסינה, יצר מילכוד שקשה לצאת ממנו.
בהצעתו להאריך את ההקפאה בעוד חודשיים ובהתחייבותו לא לחזור על הדרישה הזו בתום התקופה, אם אכן תהיה התחייבות כזו, מסמן אובמה את רצונו לרדת מהעץ עליו טיפס. מאחר שדרישת ההקפאה מעיקה ומציקה, יש להגיש לו את הסולם הזה ולסייע לו לרדת מן העץ. המחיר הנדרש מאיתנו הוא כזה, שראוי לשלמו.
הייתה זו טעות להסכים להקפאה גורפת לפני עשרה חודשים, אך את הנעשה אין להשיב. הנזק כבר נגרם. עוד חודשיים לא יעלו ולא יורידו, אלא את אובמה מן העץ. זה כדאי לנו. זה אינטרס מובהק של ישראל.
אם לאחר חודשיים הפלשתינים יאיימו לפוצץ את המו"מ, נעמוד מולם בגיבוי אמריקני. אם יפוצצו את המו"מ - הם יואשמו בכך ולא אנחנו.

היתרון יכול היה להיות שלנו [צילום: פלאש 90]
פורסם במקור: חדשות בן-עזר
תאריך:  09/10/2010   |   עודכן:  10/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כן לאובמה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
עזוב אותך, בוא ניכנע וזהו.  ל"ת
יהיה אחלה שקט  |  9/10/10 20:27
2
ואתה באמת מאמין....
ארז צ.  |  9/10/10 22:00
3
תמיהה על הייטנר
בן דוגית  |  9/10/10 22:36
4
איזה מזל שאתה לא במקום נתניהו
קוסא מחשי  |  9/10/10 23:27
5
תגובה
צנחן  |  10/10/10 09:29
6
הייטנר, כנס ל"לאטמה"תבין מה  ל"ת
באמת רוצה אובמה.  |  10/10/10 11:23
7
גם חכמים כותים שטויות
אמתי  |  10/10/10 20:14
8
גם על גרוש יהודים מקטיף, המלצת
הניה  |  10/10/10 20:23
9
מי שמפקיר את יו"ש יפסיד הגולן  ל"ת
דניאל סבלדי  |  10/10/10 21:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
הגילויים המדהימים האחרונים על התנהלותו ההיסטרית והפחדנית של שר הביטחון משה דיין במלחמת יום הכיפורים ב 1973 שנחשפו באחרונה ע"י גנזך המדינה הפתיעו אותי רק בחלקם
מוטי היינריך
מחקר אמריקני, שמצטט פובליציסט כלכלי ותיק בידיעות אחרונות, קבע כי העלאת שכר המינימום כדאית משום שהעלתה את השקעת המעסיקים בטכנולוגיה ועודדה צעירים ללמוד, האמנם?
אלכס נחומסון
דוד בארי "דרס"    המארב לו היה מתוכנן, זאת במגמה להגיע לתוצאה הרצויה כפי שבוטאה ע"י מזכ"ל שלום עכשיו: "להרחיק את בארי משכונת סילוואן באופן מיידי"
אליקים העצני
כל-כך הרבה סימני שאלה מתעוררים לאחרונה בדבר הקפאת הבנייה: להפשיר או להתפשר? להקשיב לשמאל או לימין, או לעשות מה שטוב לאמריקנים? והשאלה הכי מדאיגה מסתכמת במילה אחת: ירושלים?
אמילי לנדאו, אפרים אסכולאי
בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מנסים, פעם אחר פעם, להעביר החלטה שתעורר את הצד הישראלי ותגרום לו להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, אך למה פעם אחר פעם נכשלים הנסיונות הללו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il