"אדיר לא נופל מטובי הכותבים בעולם"
|
|
|
|
יש גם מי שדווקא מפנה את האצבע הישר אל מילר עצמו. "מפתח ההצלחה של הסדרה הזו פשוט מאוד, יש לה שם וכתובת – אדיר מילר", אומר רשף לוי, תסריטאי, במאי וקומיקאי שאחראי לכמה מההצלחות הגדולות על המסך שלנו, החל מ"הבורר" ועד הסרט "אהבה קולומביאנית". "אדיר הוא אחד האנשים הכי מצחיקים בארץ והוא לא נופל מטובי הכותבים בעולם. עבדתי עם אדיר בעבר, ישבתי איתו בחדר וכתבתי איתו תסריטים, ואני מכיר את גודל הכישרון שלו. ההומור הישראלי חוצה גבולות כשהוא טוב כי הוא פשוט הומור של סטנד אפ, וגם כאן זהו לא הומור פוליטי, הוא לא על יהודים וערבים או על צבא אלא מסתכל על בני אדם – בחור רווק, בחור נשוי ואחד שעומד להתחתן. זו סיטואציה בינלאומית שכיף לצפות בה".
לוי לא לבד כאן. גם ד"ר סובר מבקש להוריד את הכובע בפני מילר. "הוא המציא פה משהו מדהים, אותן תופעות אמיתיות שהוא מציג בסדרה בעצם קצת מזכירות את הסגנון של חנוך לוין בתיאטרון, בבחינת היכולת לדבר על דברים שבדרך כלל לא מעיזים לגעת בהם. הוא עושה את זה פה לראשונה בטלוויזיה, מציץ לעולם הפנימי שלנו ומציג תופעות אנושיות חברתיות שהן גם ישראליות אבל גם בינלאומיות. הסדרה לא מציגה דמויות אלא בני אדם שאתה נכנס אליהם הביתה והולך איתם לעבודה. הם מביאים את הקומדיה מרמה של אמנות לרמה של מציאות, כאילו זה יכול לקרות לי עכשיו בבית עם האישה, בחנות, עם הילדים. גם אם אני לא עושה מזה עכשיו צחוק גדול, אני עדיין באמת רוצה לשתות את החלב מהמדף או לאכול זיתים בסופרמרקט כי זה באמת ביצר שלי לגרום נזק למקום שעושק אותי אחר כך בקופה".
|
"רציתי שאנשים ירגישו שחדרתי לתוך הבית שלהם"
|
|
|
|
כשניגשים לברר אצל המוח שמאחורי הסדרה מה הוא רואה כסוד ההצלחה של הבייבי שלו, אדיר מילר בעצם מסכים עם האבחנה הזו. "יש משפט שמלווה אותי כל החיים, ממש בגדר מוטו עבורי שעזר לי מאוד בכתיבת הסדרה והוא 'זה לא פשוט להיות פשוט'". מילר, שעד גיל 36 הצליח להתיישב במשבצת של אחד האנשים המצחיקים בישראל, שם לעצמו כמשימה מאז ומתמיד לצחוק על הדברים הקטנים והאבחנות הדקות שאיתר בחיים, ומכאן גם נולד הרעיון של 'רמזור'.
"אני זוכר את המייל הראשוני ששלחתי ל אבי ניר (מנכ"ל "קשת", הזכיינית שמשדרת את הסדרה; מ"א) ואמרתי לו שאני מעוניין לעשות סדרה שתתכתב עם ההומור שאני מציג בהופעות הסטנד אפ שלי - הומור על הזוויות השונות בהן אני רואה את החיים, את הזוגיות. את אותן אבחנות שלי אני רוצה להביא בסדרה שתיכתב בצורה ריאליסטית ושתיגע באנשים. היה שם משפט שכתבתי במייל: 'אנשים יצפו בסדרה שלי וירגישו כאילו חדרתי להם לתוך הבית'. בסופו של דבר אני מאמין שזה סוד הקסם של הסדרה, כשאנשים נתקלים בסיטואציות בחיים ואומרים לעצמם 'היי זה בול כמו ב'רמזור'".
יש פה רעיון מדהים וחדשני שמביא הומור מסוג שלא היה בעבר", מסכים ד"ר אריה סובר, מרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון ובאוניברסיטה הפתוחה ויו"ר האגודה הישראלית לחקר ההומור. "ההומור הקלאסי הוא הומור של סטריאוטיפים ושל דמויות מוקצנות, כמו למשל בסרטי הבורקס שכולנו מכירים. זה הומור עם הגדרת זמן. פה זה לא קורה. אדיר מילר לא הלך בנתיב הקלאסי עם סטריאוטיפים והגדרת סגנון וזמן, אלא פרץ ז'אנר שהוא בעצם דרך חדשה. במקום ללכת על הסטריאוטיפ המוקצן, יש ב'רמזור' טיפוסים שמייצגים דווקא תופעות חברתיות",אמיתיות של יחסים בין גבר לאישה, של בגידות, יחסי מין ואפילו מצב של אכילה בסופרמרקט לפני שמגיעים לקופה".
מילר הקפיד שלא לחרוג מהקונספט ובאמת לגעת בנושאים שנוגעים למכנה הרחב ביותר של הקהל, בלי ליפול לנישות מקובלות. "כשהתחלתי את הסדרה שמתי לי לנגד העיניים לא להתעסק בעצמי, בברנז'ה ובשואו ביזנס, כמו שעושים בכל מיני תוכניות אחרות. בסופו של דבר רוב עם ישראל לא עובד בטלוויזיה אלא חי את החיים הרגילים וככה גם הסדרה. היא על מי שגר בגבעתיים וחי את החיים שלו, מטייל עם הכלבה, עובד, מתמודד עם האישה. אנשים רגילים. ההומור נמצא בכל דבר והתפקיד שלי כיוצר הוא פשוט לשים את הזרקור במקום הנכון ולהראות לך שזה מצחיק".
|
|
|
גם הריאליטי, שהתפרץ לחיינו בעשור האחרון, עשה את שלו והטביע חותם כאן. "התערובת הזו של ריאליטי, סטנד אפ והומור לא הייתה אף פעם בשום מקום בטלוויזיה, לא בעולם ולא אצלנו וזהו בעצם החידוש הגדול", מסכם ד"ר סובר. אפילו מילר עצמו מעיד שהסטנד אפ הוא אכן הרבה פעמים הבסיס כאן להצלחה: "המופע שלי עוזר לי מאוד ואני בודק בו ובאמצעותו דברים ואבחנות. הרבה פעמים נבנו עלילות שלמות בסדרה מתוך בדיחת סטנד אפ אחת שלי".
מילר אומנם חושב על הקהל שמולו, אך הוא מודה שלא מעט פעמים הוא כותב פשוט את מה שמצחיק אותו עצמו. גם בסביבה שלו מעידים על כך: "בתור מי שדיבר עם אדיר על הסדרה בעבר", חוזר לוי ומרחיב, "אני יכול לומר שהוא פשוט כיוון לדברים שמצחיקים אותו. מניסיוני, כל מי שכותב קומדיה ועושה את זה טוב מצליח רק כי הוא כתב משהו שמצחיק אותו ממש. מי שמנסה לכתוב סאטירה ולהעביר מסרים שהוא חושב שהקהל יצחק מהם פשוט יוצר ברוב המקרים דברים לא מצחיקים".
אז תקראו לזה כשרון כתיבה, תקראו לזה שבירת מוסכמות, ניתוח מושלם של גבריות וזוגיות. תקראו לזה אפילו ריאליטי, אבל אין ספק ש'רמזור' מצליחה לעשות משהו שלפניה לא היה ולהצניח את ההומור הכי אמיתי של החיים במכה חדה אל תוך זירת הטלוויזיה. עבורנו הישראלים זה עובד, מתברר שגם עבור האמריקנים. ב-22 בנובמבר בניו-יורק, עת יתרחש טקס האמי הבינלאומי, נדע גם עד כמה.
|
|