X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בסוף השבוע שעבר, העביר הממשל האמריקני את ההודעה הרשמית לקונגרס על עסקת נשק ענקית בין ארה"ב וסעודיה העסקה היא חלק ממדיניות אמריקנית כוללת, ששורשיה עוד בתקופת ממשל בוש, לחזק את מדינות המפרץ ככוח שיתייצב מול עוצמתה הגוברת של אירן
▪  ▪  ▪
הנשיא אובמה והמלך עבדאללה מערב הסעודית [צילום: AP]

למעלה מחודשיים מאז פורסם דבר קיומה של עסקת נשק ענקית בין ארה"ב וסעודיה, העביר הממשל, בסוף השבוע שעבר, את ההודעה הרשמית על העסקה לקונגרס. אין בהודעה הפתעות גדולות, שכן עיקרי התוכנית פורסמו כבר. זו כללה מטוסי קרב מדגם F-15SA, מסוקי תקיפה כבדים מדגמי AH-64D "אפאצ'י", מסוקי תקיפה קלים מדגם AH-6i, מסוקי סיור קלים מדגם 530MD ומסוקי תובלה מדגם UH-60. אולם עיון בפרטי ההודעה מגלה כמה נקודות מעניינות.
פרטי העסקה
מטוסי קרב
העסקה מאשרת מכירת 84 מטוסי קרב רב-משימתיים מדגם F-15SA. מדובר בדגם חדש יעודי לסעודיה, המהווה שיפור של דגם ה- F-15S שכבר קיים ברשותה. בנוסף, יושבחו כל 70 המטוסים מדגם F-15S שבידיה לסטנדרט F-15SA. הדגם החדש יצוייד במכ"מ משופר מדגם AN/APG(V)63 - שהוא מכ"מ מתקדם, מסוג AESA[1] ובמנועים משופרים.
העסקה כוללת גם מגוון רחב של סוגי חימוש מתקדם, כולל פודי ניווט/הרכשת מטרות חדישים, פודי סיור-צילום, טילי אוויר-אוויר ופצצות מונחות.
עם השלמת העסקה (בהנחה שתתממש במלואה) יהיו בידי חיל האוויר הסעודי 154 מטוסי תקיפה מתקדמים ביותר מדגם F-15SA, בנוסף לכ-80 מטוסי "עליונות אווירית" מדגמי F-15C/D, שנרכשו בתחילת שנות ה- 80 - ובסה"כ: 234 מטוסים.
ברשות הסעודים קיים היום מערך מטוסים מתוצרת בריטניה: 72 מטוסי Typhoon (הנקלטים בימים אלה), וכ-100 מטוסי קרב מדגמיו השונים של ה"טורנאדו" (שאף הם נרכשו בשנות ה-80. חלקם עוברים היום שיפוץ והארכת חיים). העסקה החדשה תוסיף לחיל האוויר הסעודי עוד כ-170 מטוסים.
מסוקים
עסקת המסוקים הוגשה לקונגרס כשלוש עסקות נפרדות. ההודעה חשפה את פרטי דגמי המסוקים (לא כל הפרטים היו ידועים מן ההודעות המוקדמות). ההפתעה הגדולה הטמונה בהודעה היא, שהעסקה הגדולה ביניהן אינה מיועדת לחיל האוויר או לצבא, אלא למשמר הלאומי.
על-פי ההודעה יקבל המשמר הלאומי 36 מסוקי AH-64D "אפאצ'י", אם כי רק 20 מהם יהיו מצויידים במכ"ם ה-Longbow. כמו-כן יקבל 36 מסוקי תקיפה קלים מדגם AH-6i, עוד 12 מסוקי סיור קלים מדגם MD-530F (הן מסוק התקיפה והן מסוק הסיור הם דגמים שונים של אותו מסוק) ו-72 מסוקי תובלה בינוניים מדגם UH-60M - הדגם החדיש ביותר של ה-Black Hawk הוותיק.
בהודעה נפרדת נמסר על מכירת 24 מסוקי AH-64D לידי כוחות היבשה הסעודים (רק 10 מהם מצוידים במכ"מ Longbow), ובהודעה השלישית - על מכירת עוד 10 מסוקים מדגם זה לידי המשמר המלכותי הסעודי (מהם 7 מצוידים במכ"ם Longbow).
הערות נוספות
א. העסקה היא חלק ממדיניות אמריקנית כוללת, ששורשיה עוד בתקופת ממשל בוש, לחזק את מדינות המפרץ ככוח שיתייצב מול עוצמתה הגוברת של אירן. כל ההודעות הרשמיות שליוו את ההודעה הדגישו את הצורך בחיזוק ערב הסעודית לנוכח האיומים בפניהם היא עומדת, ודוברים אמריקנים גם לא היססו להזכיר את אירן כאיום (אם כי הזדרזו לציין שאירן אינה האיום היחיד). במקביל, הדגישו ההודעות את העובדה שהמערכות הנמכרות דומות או זהות למערכות הנשק שבידי ארה"ב, חלק ממדינות המפרץ האחרות, וכוחות קואליציה נוספים, ועל כן תתרום העסקה ליכולת שיתוף הפעולה בין הכוחות, ובמשתמע - חזון לכוח צבאי אחוד ומתואם ככל האפשר.
ב. יעוד העסקה נגד אירן משתקף גם בהתבטאותם של דוברים אמריקנים (הבאה לידי ביטוי גם בהודעה הרשמית לקונגרס) שאין הם צופים התנגדות לעסקה. דהיינו - הם אינם צופים התנגדות מצד ישראל לעסקה (כפי שהתנגדה לעסקות נשק לסעודיה בעבר) משום שהם סבורים כי גם ישראל רואה עין בעין את הצורך בחיזוק הכוחות העומדים מול אירן.
ג. הרכב העסקה - שרובה ככולה מערכות נשק התקפיות - מעיד על שאיפה לתגבר את יכולת ההרתעה של סעודיה - ולא את יכולת ההתגוננות שלה. בפרט, בולט מאוד העדר רכש מערכות הגנה אווירית והגנה בפני טילים, בניגוד חד לאופי הרכישות של מדינות המפרץ השכנות לסעודיה - כווית והאמירויות המאוחדות. בעסקה אין גם מרכיב ימי, אולם נראה כי עסקה גדולה לרכש ספינות נמצאת בשלבי מו"מ ראשוניים.
ד. הודעה לקונגרס - אין פירושה עסקה חתומה. כעת יכנסו הצדדים למשא-ומתן מפורט, ויחלפו כמה שנים בטרם יחתמו עסקות. מימושן יארך שנים רבות (לדברי דוברים אמריקנים - בין 15 ל-20 שנה). יתרה מזו - אין גם ערובה שהעסקות יתממשו בכלל, או שיתממשו במלואן.
ה. נקודה מעניית במיוחד היא חלוקת הנשק בין הזרועות השונות של הכוחות המזויינים הסעודים. יעוד רובם המכריע של המסוקים למשמר הלאומי הוא הפתעה. עד כה לא היה ידוע כי גוף זה מפעיל אוויריה כלשהי (אם כי ניתן היה לצפות זאת מגוף המאומן על-פי דוקטרינות הלחימה האמריקניות). המשמר הלאומי הסעודי הוא גוף נפרד מן הצבא, ומושתת על גיוס בני שבטים הנאמנים לבית המלוכה. לעתים הוא מכונה "הצבא הלבן" על שום הגלימות הלבנות של בני אותם שבטים. תפקידיו כוללים בין השאר שמירה על בית המלוכה מפני איומים פנימיים והגנה על מתקני הנפט ומתקנים אסטרטגיים אחרים. בשנים האחרונות עובר המשמר הלאומי תהליך הרחבה, על בסיס עסקות רכש נרחבות של רכב משוריין קל, טילי נ"ט וארטילריה מתנייעת. אולם, רכישת האוויריה מגמדת את כל העסקות הקודמות, והיא תעמיד את הארגון במעמד שווה או אולי אף בכיר מזה של הצבא הסדיר.
גוף נוסף שיקבל מסוקים הוא המשמר המלכותי שהוא חטיבה שייעודה הרשמי הוא שמירה על בית המלוכה. היא סופחה לצבא הסדיר עוד בשנות ה-60, אולם עדיין שומרת על ייחודה. עם זאת, גם יחידה זו לא הפעילה מעולם מסוקי קרב, ולא ברור מה הקשר בין מסוקים אלה לבין יעודה הרשמי.
ניתן לשער שבנוסף לחיזוק יכולת ההרתעה של סעודיה נגד איומים חיצוניים, מצביעה עסקת הנשק גם על מאבקי כוח פנימיים. המשמר הלאומי קרוב ללבו של המלך עבדאללה, שכיהן כמפקדו במשך קרוב ל-30 שנה. לא מן הנמנע שהוא רואה בחיזוק הארגון - דרך לחזק את האגף שלו במשפחת המלוכה, במאבקים עתידיים על השלטון נגד אגפים אחרים במשפחה.

תאריך:  29/10/2010   |   עודכן:  29/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצבא הלבן נגד אירן: עסקת הנשק הסעודית - פרק ב'
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
כתבה שפרסם העיתון הידוע ה"וול סטריט ג'ורנל" על האפשרות שנאצר אלקדווה יירש את תפקיד יו"ר הרשות הפלשתינית במקומו של מחמוד עבאס מעוררת סערה בשטחים    ברשות הפלשתינית דוחים את האפשרות הזו על הסף ומאשימים את ישראל בפרסומה    ההכחשות הפלשתיניות הנמרצות מעלות את החשד כי "יש דברים בגו"
יוסף קנדלקר
כל מי שיבדוק את המספרים של תקציב הביטחון הנוכחי, ישתכנע כי מן הראוי היה שמדינת ישראל תנתק את תחנת השידור הזו - גל"צ - מעטיני תקציב הביטחון
אברהם בן-עזרא
בעידן בו נשיא ארה"ב הוא חוסיין, רוב הילודים בלונדון הם מוסלמים, והשם הכי נפוץ בקרב מקבלי השמות בממלכה המאוחדת הוא מוחמד - יש חשיבות בעלת ערך מוסף למסר של היהדות בעולם
צבי גיל
בתל אביב העשירה, התוססת, המשופעת עשייה והזדמנויות, מתהווים כיסים וקצוות של ניוון אטי בקרב אוכלוסיה של אנשים צעירים, רובם בעלי השכלה, שחיים בעיר הזאת על תנאי ועל חבל קצר מועד ואורך    "חוק האברכים" לא חל עליהם, תורתם אינה אומנותם, אומנותם היא תורתם    הם לא יודעים מה יילד יום ויש מהם ש"מחכים לגודו"    מקומון "העיר תל אביב" מביא סיפורם
דניאל גיגי
מערכת החינוך נמצאת כבר שנים בדעיכה, כאשר הדבר בא לידי ביטוי בהתדרדרות מוסרית של הנוער ובהתדרדרות בהישגים הלימודיים של תלמידי ישראל    השאלה המתבקשת היא מה הביא את המורים ואת המערכת למצב הזה, והתשובה הברורה היא גם מפתיעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il