X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לכל עם ומדינה אתוסים משלה המגבשים והמלכדים. גם לאתוס של "צבא העם" היה בהחלט מקום בישראל אך לדאבון הלב, היו מי שהזניחו אותו במשך שנים רבות, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין הגיעה העת לרביזיה עמוקה בתקפותו של אתוס "צבא העם" והתאמתו למציאות החדשה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

לפני שלוש שנים, במאמר שפרסמתי על ההשתמטות, טענתי שמהותו של צה"ל כצבא העם הולכת ומאבדת את משמעותה. הותקפתי על כך כי הרי לא תמיד נעים להביט במראה. לפי הנתונים שהיו בידי הבנתי שמשהו רע מאוד קורה לחברה הישראלית: מחד-גיסא צה"ל זוכה, בצדק רב, להערכה גורפת בקרב הציבור. מאידך, מספר המתגייסים הולך וקטן בקצב מדאיג מאוד, המשתמטים הולכים ורבים ומול התופעה הנלוזה הזו, קצרה ידה של ההנהגה בישראל מלהושיע. לא אסתיר שהיו רבים אשר הטילו ספק במהימנות קביעותיי, אפילו לעגו או השמיצו, כרגיל.
ראש אכ"א האלוף אבי זמיר חשף השבוע את מה שהיה ידוע לצה"ל מזמן אך נמנע מלפרסם זאת: 50% מכלל החייבים בשירות ביטחון אינם מתגייסים לצה"ל או אינם מסיימים את תקופת שירותם כחוק. אך גם נתון זה אינו מדויק, אפילו מטעה, היות והוא אינו כולל את האוכלוסיה הערבית. גם אם נתעלם מהערבים, המשמעות היא שמחצית האוכלוסיה מדירה את רגליה מחובת הגיוס. אז השאלה היא פשוטה: איך ניתן לבוא ולטעון שצה"ל הוא צבא העם? ואם לא די בכך, להערכת ראש אכ"א, שיעור המשרתים בעוד כעשור ירד ל - 40% בלבד. 60% האחרים יעשו חיים או יעשו לביתם, בו בעת שאחרים ישרתו את המדינה במשך שנתיים או שלוש שנים. לעניות דעתי, ראש אכ"א אופטימי מדי.
לנתונים אלה יש להוסיף גם את הנתונים החסויים שצה"ל מסרב למסור לגבי המשרתים במילואים. בהנחה שיש קורלציה בין המשרתים בסדיר לבין הממשיכים לשרת במילואים, המסקנה היא עגומה.
המגמה להאריך את גיל הפרישה בכל המגזרים עוברת גם על צה"ל. היו בעבר ניסיונות להאריך את גיל הפרישה אך כשלו. מי יתקע לידינו שבעתיד לא יצליחו קברניטי המשק לבצע רפורמה בצבא הקבע? אף אחד. רק לפני מספר שבועות נושא זה עלה לדיון שוב. אם הנחת היסוד היא שבסופו של תהליך, אנשי צבא הקבע יצטרכו לשרת עד גיל 52 ואולי יותר, לא מן הנמנע שרבים לא יראו עוד את צה"ל כמקום נוח לעבוד בו ויעדיפו אלטרנטיבות קורצות יותר. התוצאה היא, שעלול/עשוי להיווצר מצב שגם צבא הקבע יקטן בשיעורים משמעותיים.
לכל עם ומדינה אתוסים משלה המגבשים והמלכדים. גם לאתוס של "צבא העם" היה בהחלט מקום בישראל אך לדאבון הלב, היו מי שהזניחו אותו במשך שנים רבות, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין. הפלגנות הפוליטית, הבחישה של אנשי צבא בפוליטיקה כול עוד הם במדים, טיפול כושל בתופעות שליליות בצבא, העצמת ה"אני" על חשבון הכלל, כול אלה הביאו אותנו למצב הנוכחי. מי שמשלה את עצמו שניתן להחזיר את הגלגל אחורה טועה ומטעה.
ההשתמטות היא "מחלה" מדבקת מאוד והקברניטים שלנו מסרבים להכיר במציאות. בסיסמאות נבובות לא נשיג שום תועלת. כל עוד אותו השליש מן החברה נושא על גבו את המשא הכבד מאוד הן בעבודה והן בצבא, אין סיכוי שנגיע רחוק. קברניטים ציניים, אחוזי טירוף של כוח ושליטה, המוכנים למכור כל ערך ובלבד שהם ישרדו פוליטית, לא יצליחו אלא לקלקל עוד יותר. מבלי להיכנס לפולמוס המתנהל כיום בישראל בתחום הכלכלי - החברתי, די לקבוע שהמצפן אבד, וכשאין רועה, הצאן הולך לאיבוד.
אם ניתן למצוא היגיון בפטור לערבי ישראל מלשרת בצה"ל, אין כל שמץ של היגיון באי - מחויבותם לשירות לאומי. לא כך הדברים לגבי האוכלוסיה היהודית. מי שמקדש פטורים, מתן אפשרות לשירות לאומי במקום שירות צבאי כאשר בין השניים אין אפילו דמיון, הוא האשם במצב ולא אחרים.
הגיעה העת לרביזיה עמוקה בתקפותו של אתוס "צבא העם" והתאמתו למציאות החדשה. תוכניות התעברות, סמינרים, ימי עיון וכד', לא יביאו לתוצאות המקוות. ערכים אינם נלמדים בשיעורים פרונטאליים או הרצאות מלומדות אלא נרכשים על-ידי תהייה והתבוננות ובדוגמה אישית, בעשייה יומיומית ובחינוך. לצערנו הרב, החברה הישראלית מקדשת את "ההפרטה", מערכת החינוך נושאת לשווא את שמה כי היא הפכה להיות מזמן ל"פס יצור" לציונים ותו לא והדוגמה האישית אינה מעניינת אף אחד. מאוד עצוב אך זו המציאות.

תאריך:  19/11/2010   |   עודכן:  19/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי זמיר / Avi Zamir
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צה"ל איננו עוד צבא העם
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מתי תמצא את הקשר בין שמאל
ספינר  |  19/11/10 14:17
2
ערבים=לא ישראלים
locco  |  19/11/10 15:49
3
שכר הוגן לחיילי החובה, הפתרון.
משה ג.  |  19/11/10 16:34
4
שכר הוגן לחיילי חובה ומילואימנ
ח. גיא  |  19/11/10 18:57
5
רק קצינים מהשמאל מתקדמים
קידום שמאלני  |  19/11/10 21:01
6
צהל הוא צבא של פראיירים
דני מור  |  20/11/10 18:50
7
צהל-צחוק הנאיבים לדורות...
ראס-פוטין בן מדבי  |  20/11/10 23:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענת פרסמן
לפי התיקון להגשת דוחות מע"מ, הציבור נדרש להגיש דיווח מע"מ חודשי מקוון ברשת    לרפורמה הוגדרו מספר שלבים (או פעימות) כך שהשלב הבא נמצא כבר ממש מעבר לפינה ויחול בינואר 2011 (עם הקלות מסויימות)    מה יעשה עכשיו בעל העסק הקטן מפינת הרחוב? איך יתמודדו הירקן או המניקוריסטית?
מה יעשה עכשיו בעל העסק הקטן מפינת הרחוב? איך יתמודדו הירקן או המניקוריסטית?
שלמה קפלן
מהו שוויו האמיתי של נכס נדל"ני, מי יֵדָע?ֹ
דודו אלהרר
האם יש גוף במדינת-ישראל הריבונית המופקד על מעמד צידקת הדרך שלנו שהיה למרמס? יש להודות, המבצע להבאשת ריחה של מדינת-ישראל השיג תוצאות מרשימות!
אברהם בן-עזרא
בית המשפט העליון קבע מבחן קשר בין ערעור שכנגד לבין הערעור הראשי, תוך פירוש הקשר בצורה מתירה ולא דווקנית ובכך הורחבה היריעה של ערעורים שכנגד, דבר הבא להרחיב זכויות דיירים במקרה של ערעור הקבלן על פסק הדין
נרי אבנרי
אין למבקשי אדמתנו חלום יותר מושקע מפלשתין הגדולה, ואין להם תקווה גדולה יותר משנאת החינם בין יהודים    מישהו צריך להגיד לשדר הרדיו גבי גזית, שיש לנו היהודים - חרדים וחילונים - אויב משותף, והוא מדבר ערבית    הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il