X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ריצ'רד סילברסטיין, בלוגר אמריקני ממוצא יהודי, שוב פירסם פרטים בנוגע לפרשה אסורה בפרסום במדינת ישראל. הצנזורה: איננו עוסקים בבלוגרים מחו"ל
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

בחודש יוני השנה פורסמה ב-ynet ידיעה שעד מהרה נעלמה מהאתר. בשירות הלקוחות של ynet הסבירו לגולשות שפנו בנושא כי "הכתבה ירדה מאחר שיצא בעניינה צו איסור פרסום". בתשובה לפניית האגודה לזכויות האזרח מסר רז נזרי, עוזר בכיר ליועץ המשפטי לממשלה, כי "איסור הפרסום במתכונתו הנוכחית הינו חיוני למניעת פגיעה קשה בבטחון המדינה, ולפיכך לא נוכל להרחיב בנוגע לפרשה האמורה".
עוד באותו יום פירסם ריצ'רד סילברסטיין, בלוגר אמריקני ממוצא יהודי, פוסט שבו שיחזר את הכתבה המחוקה. אתמול פירסם בבלוג שלו, "תיקון עולם", פוסט נוסף, שבו חשף מה שהוא, לטענתו, פרט מרכזי בפרשה.
סילברסטיין, חבר פעיל בקהילה היהודית בסיאטל, מכנה את עצמו "ציוני פרוגרסיבי (ביקורתי)" ואת "תיקון עולם" "בלוג יהודי ליברלי". למרות, ואולי בגלל, שהוא חסר כל רקע עיתונאי מקצועי, סילברסטיין הוא בשנה האחרונה סדין אדום המונף מול הצנזורה הישראלית ומוסדות ביטחוניים המבקשים לחסום מידע בעזרת צווי איסור פרסום.
כך, בזמן שהתקשורת הישראלית ניסתה לרמוז על דבר מעצרה של ענת קם בחשד להדלפת מסמכים צבאיים מסווגים לכתב הארץ אורי בלאו, פרסם סילברסטיין את הסיפור בבלוג שלו. משם התפשט המידע לתקשורת הבינלאומית, מה שהגביר את הלחץ שהפעילה התקשורת הישראלית עד להסרת הצו.
דוגמה בולטת אחרת הייתה עת פירסם סילברסטיין את דבר מעצרו של ד"ר אמיר מח'ול, פעיל ערבי ישראלי, בחשד לריגול נגד ישראל. המעצר, ונסיבותיו, חסו תחת צו איסור פרסום. סילברסטיין גם פירסם את שמו של היועץ לענייני ערבים למפקד מחוז ירושלים במשטרה, שהארץ חשף כי הוא מי שהיה חוקר השבויים שנודע בכינוי "קפטן ג'ורג'", ומי שמוסטפה דיראני התלונן כי התעלל בו מינית בעת שחקר אותו. סילברסטיין גם פירסם את שמו המלא של סגן ראש השב"כ, שהיה, לפי סילברסטיין, מועמד להתמנות לראשות הארגון (אך לא מונה לתפקיד), וחשף גם את שמו של ראש המוסד הנוכחי, תמיר פרדו, לפני ההכרזה הסופית על מינויו והתרת פרסום שמו.
באוגוסט השנה כתב עיתונאי הארץ לענייני ביון, יוסי מלמן, כי סילברסטיין "הפך את עצמו ללוח המודעות הבינלאומי של ידיעות שהצנזורה ובתי-המשפט בישראל אוסרים לפרסם". יוסי גורביץ, כותב הבלוג "החברים של ג'ורג'" ומי שבעצמו מתריס נגד איסורי פרסום, כינה אותו "המקבילה הישראלית של ויקיליקס". סילברסטיין, מצדו, לא מוצא דמיון בינו לג'וליאן אסאנג', ומותח ביקורת על התקשורת הישראלית, שלדבריו נכנעת לצנזורה ולאיסורי הפרסום של הממסד הביטחוני והמשפטי, ונאלצת לצטט עיתונאים זרים ובלוגרים כמוהו.
סילברסטיין, יליד 1952, נולד וגדל בניו-יורק בבית יהודי קונסרבטיבי. את הבלוג "תיקון עולם" החל לכתוב ב-2003, והוא עוסק בימין הקיצוני בקהילה היהודית בארה"ב ובישראל, במתנחלים, בניאו-שמרנים בפוליטיקה האמריקנית וביחסי מוסלמים-יהודים בישראל ובארה"ב, כל זאת מזווית ליברלית מובהקת.
בשנה האחרונה החל להקדיש את הבלוג לפרסום מידע האסור בפרסום בישראל. בעבר למד לימודי ספרות עברית ותלמוד, ואף בילה שנתיים בלימודי יודאיקה באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא קורא עברית באופן שוטף, עובדה המאפשרת לו להיחשף למקורות החסומים בפני רוב הבלוגרים האמריקנים. מלבד מידע שנחשף ברשת ונעלם, מקורותיו של סילברסטיין הם פעילים ישראלים, לאו-דווקא עיתונאים, המשתמשים בו כאמצעי לחשוף מידע האסור בפרסום בישראל.
בתשובה לפניית "העין השביעית" מסרה הצנזורה הצבאית כי היא אינה עוסקת בפרסומים של בלוגרים בחוץ-לארץ. גם סילברסטיין עצמו אינו בא במגע עם מוסדות ישראלים. הוא אינו נוהג לבקש תגובות או להתייחס לאיסורים או צווים ישראלים.
את חוסר העניין של הצנזורה הישראלית בסילברסטיין אפשר להסביר ברצון שלא להאדיר את שמו או לא להתמודד משפטית עם אזרח זר הפועל בארץ זרה, אולם ייתכן גם כי הסיבה היא שהמידע שמספק סילברסטיין משחק גם הוא תפקיד במרחב שבו האינפורמציה מתחרה במיסאינפורמציה ובדיסאינפורמציה. כך למשל בחודש יוני כתב סילברסטיין פרטים מסוימים בנוגע לפרשה האסורה בפרסום, ואילו אתמול כתב, כאמור, על אותה פרשה, אולם הציע כעת מידע שונה בתכלית. גם את הפרסום הנוכחי סייג וכתב כי ייתכן שהמקור שהעביר לו את הפרטים הוזן במידע שגוי, וכי מקור אחר טוען במפורש שהפרטים אינם נכונים, אולם הוא, סילברסטיין, עומד מאחורי הפרסום.
רשימות קשורות:
- דממת אלחוט
- הצנזורה והעיתונות
- רחשים ברשת
- החתול כבר לא בשק
- Universal City Studios inc. ואח' נ' המועצה לביקורת סרטים ומחזות ואח'

תאריך:  14/12/2010   |   עודכן:  14/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלי סודות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כל מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו. ל"ת
ירון זכאי  |  14/12/10 14:46
2
תיקון עולם
GAO  |  14/12/10 22:05
 
- R. Silverstein
SamE  |  15/12/10 07:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
לי עצמי יש ביקורת על ראש הממשלה. מקננות בלב תמיהות על דרך התנהלותו, על הליך קבלת ההחלטות אצלו ובסביבתו    אני בעד ביקורת, כי זה תפקידה המרכזי של התקשורת אלא שבישראל היא מונעת בהרבה מקרים ממניעים לא-טהורים. לעתים משנאה לשמה, לעתים מעויינות רגשית, לעתים מרצון להפיל בכל מחיר ראש ממשלה שמייצג את המחנה הלאומי
אוריאל בן-עמי
הלקח העיקרי מהמסע אתכם לפולין הוא הידיעה שלא מחכים לנו בשום מקום אחר. יהודים משכילים או נבערים מדעת. יהודים חילוניים, דתיים או חרדים. יהודים באשר אנחנו. הידיעה שהמשך הזיכרון והחיים ולקח השואה - שייכים לכאן ורק לכאן. למדינת ישראל שצריכה לשמור על עצמה
יוני בן-מנחם
השליח מיטשל חוזר למזרח התיכון למשימת תיווך חדשה וקשה בהרבה מקודמותיה    ההערכה בעולם הערבי היא כי הפלשתינים יסרבו לחדש את "שיחות הקרבה" וידרשו כי ארצות הברית תכיר במדינה פלשתינית עצמאית שגבולותיה הם קווי 67    ככל הנראה המבוי הסתום בערוץ הישראלי פלשתיני ימשך
עו"ד אברהם פכטר
ממשל ארה"ב התייאש מההקפאה; אבו-מאזן התייאש מהישראלים; נתניהו התייאש משניהם    כך נבנה מזרח תיכון חדש ממש לנגד עינינו    תשובת ביבי לאיומי אירופה וארה"ב צריכה להיות תוכנית מדינית ביטחונית חד-צדדית    דוח מבקר המדינה: המדינה "בוערת" אך אין מי ש"יכבה" אותה    שר התחבורה בסקוטלנד התפטר כי לא צייד את הציבור במידע על סערת השלגים - ומה אצלנו? נחשו!
איתן לרר
סטודנט ישראלי באיטליה העוסק בייעוץ לסטודנטים המבקשים ללמוד שם, נחרד מישראלים המבקשים לעזוב כליל את ישראל ולחיות באיטליה    הוא זועק לא להשלים עם זניחת החלום הציוני, ולנסות להשפיע ולשנות
רשימות נוספות
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
כמקובל   /  אורן פרסיקו
"פרופורציה בסגנון הדיווח"  /  אורן פרסיקו
עניין של קרדיט   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il