X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת אתי אלון הפילה את האסימון לרשויות אכיפת החוק בנוגע למלחמה בפשיעה הכלכלית. המאבק הזה קשור בצורה הדוקה גם לארגוני הפשיעה וגם לשחיתות הציבורית דברי ניצב יוחנן דנינו בהרצאה שנשא מלמדים מה מתכנן המפכ"ל המיועד
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

יום בהיר אחד, בשלהי 2002 , חקרנו להיכן הלך הכסף שגנבה אתי אלון מהבנק למסחר. צוות החקירה שבראשו עמדתי ידע כמובן שהיא גנבה 250 מיליון שקל והכסף הלך לאחיה, אבל לא זה היה העניין.
פתחנו 150 חשבונות בנק של חבר'ה שהכספים זרמו אליהם, והתחושה שלי הייתה שקיבלתי בומבה. אלו היו שמות שהכרתי כתובע צעיר בנתניה מכתבי אישום שהגשתי נגדם על התפרצויות ועבירות נוער, ופתאום ראיתי מיליארדים רבים של שקלים שרצו בחשבונות הללו, וכספי הבנק למסחר היו רק חלק קטן מתוכם.
היו שם כאלו שקיבלו סיוע מהביטוח הלאומי, והיה שם אחד שמע"מ היה מחזיר לו מאות אלפי שקלים בשנה - ופתאום ראינו עדויות על מחזור יומי של 7 מיליון שקל, והגשנו כתב אישום על מחזור של 5 מיליארד שקל בארבע שנים. אז נפל לנו האסימון. אז הבנו שבכלל לא היינו שם, ומתחת לאף שלנו רצו סכומי עתק.
זה היה האירוע המכונן בשינוי הגישה של משטרת ישראל במלחמה בפשיעה הכלכלית. הבנו שאם אנחנו רוצים להיות אפקטיביים, אנחנו חייבים לשנות את הדיסקט.
מאז עשינו ברמה הארצית כמה מהלכים, שלשמחתי הייתי שותף להם, שקשורים הן לבניין הכוח והן להפעלתו. לא היינו צריכים להמציא כלום; בעולם הרחב האסימון נפל הרבה שנים קודם לכן.
ב-2002 נכנסו לתוקף התקנות מכוח חוק איסור הלבנות הון, וב-2003 עבר חוק המאבק בארגוני פשיעה. אם זה היה תלוי במדינת ישראל, היה לוקח הרבה מאוד זמן לחוקק את החוקים הללו, אבל היה עלינו
לחץ בינלאומי, בעיקר אמריקני. היה בארץ ויכוח גדול אם יש או אין פשע מאורגן, וברור שעצם החקיקה מהווה הכרה בכך שיש ארגוני
פשיעה - וזה היה מאוד משמעותי.

יותר ידע, יותר הרתעה

"אנחנו חייבים ליצור הרתעה. גם כאן לא צריך להמציא כמעט כלום; יש בעולם רשויות אכיפה בעלות ניסיון של מאות שנים. צריך
להגיע ליותר חשודים וכך להגדיל את הסיכוי שייתפסו. יש תחומי עבירות בהם הסיכוי להיתפס נמוך מאוד, וזה אחד הגורמים לכך
שנורמת הציות לחוק בישראל גרועה מאוד".

מאז 2002 הייתה התקדמות עצומה במלחמה בפשיעה הכלכלית, אם כי אנחנו עדיין לא נמצאים במקום בו היינו רוצים להיות, ויש מקומות בעולם שאנחנו רוצים להידמות אליהם בנוגע לתפיסת העולם של המאבק בפשיעה הכלכלית. אני מתכוון בעיקר לשני נושאים: הידע וההרתעה.
כאשר התחלנו את המאבק בפשיעה הכלכלית, היו החוקרים מקבלים ארגזים על ארגזים של מסמכים. החוקר היה אומר: אני בקושי מבין את תלוש המשכורת שלי; מה אני עושה עם כל הארגזים הללו? היה צורך להביא את החוקרים להכיר בכך שחייבים לעבור לצד הכלכלי – ללכת על הכסף.
צריך ידע כלכלי כדי להתמודד עם העבירות הללו. רצינו להקים מכללה לאומית לאכיפה, שתכשיר את כל הגורמים הרלוונטיים, כי מדובר במקצוע חדש שמחייב כישורים ורקע מעבר לכישורים הרגילים של חוקר. יש שיפור בידע המקצועי של העוסקים בנושא, אבל פחות מכפי שהייתי רוצה. גם השופטים צריכים לעבור הכשרה; לא מספיק לשבת באולם ולשמוע את הצדדים, אלא צריך להבין בתחום בו מדובר.
אנחנו חייבים ליצור הרתעה. גם כאן לא צריך להמציא כמעט כלום; יש בעולם רשויות אכיפה בעלות ניסיון של מאות שנים. צריך להגיע ליותר חשודים וכך להגדיל את הסיכוי שייתפסו. יש תחומי עבירות בהם הסיכוי להיתפס נמוך מאוד, וזה אחד הגורמים לכך שנורמת הציות לחוק בישראל גרועה מאוד.
אחרי שהעבריין נתפס, יש להבטיח שיהיו די ראיות להגיש כתב אישום ולאחר מכן יש לעצב ענישה הולמת. תאמרו: זה עניינם של בתי המשפט. לא מדויק. 90% מכתבי האישום מסתיימים בעסקות טיעון, וכמעט תמיד בית המשפט יאמץ את ההסדר ואת העונש – ולכן המדינה היא שקובעת למעשה את רף הענישה.
גם בתיקים בהם אין הסדרי טיעון, הענישה דומה מאוד לזו שנקבעת בהסדרים. לכן, קל מאוד להאשים את השופטים בענישה מקלה, אבל כדאי שלפני כן, כל אחד יבדוק את עצמו.
הצעדים הללו יוצרים הרתעה, שמביאה ליעד העל: הפחתה משמעותית, עקבית ולאורך זמן של הפשיעה. כך מחזירים את האמון הציבורי ברשויות אכיפת החוק, שנשחק מאוד בשנים האחרונות. ואני אופטימי. עשינו המון צעדים קדימה ואנחנו הולכים בכיוונים הנכונים.

להתחיל בפרופיל כלכלי

"דמוקרטיה חפצת חיים חייבת לשים בראש מעייניה את המלחמה בשחיתות הציבורית. גם ארגוני הפשיעה משפיעים מאוד, וככל שהארגון גדול יותר – כך הוא מתחבר בצורה הדוקה יותר לשחיתות הציבורית. היכן שיש הרבה ביורוקרטיה, מעט רגולציה והרבה כסף – שם תמצאו את ארגוני הפשיעה, משום שמצב זה יוצר כר נרחב לשחיתות ולמאכערים".

החלק הכלכלי מרכזי מאוד ומהותי מאוד במלחמה בפשיעה בכלל, כי הכסף הוא הבסיס גם בפשעים אחרים. אם לארגון פשיעה יש חזון, זה רק כסף – והרבה; ולא משנה אם מדובר בארגון מקומי, ארצי ובינלאומי.
השחיתות הציבורית וארגוני הפשיעה נחשבים בעיני משטרת ישראל לפשיעה חמורה, לא כל כך בשל העונשים המוטלים על עבירות אלו אלא בעיקר בשל ההשפעה העצומה שלהן. ברור, למשל, ששוחד היא עבירה הרסנית לרמת הציות לחוק במדינה.
דמוקרטיה חפצת חיים חייבת לשים בראש מעייניה את המלחמה בשחיתות הציבורית. גם ארגוני הפשיעה משפיעים מאוד, וככל שהארגון גדול יותר – כך הוא מתחבר בצורה הדוקה יותר לשחיתות הציבורית.
תיזכרו בסדרת סרטי "הסנדק"; נכון שהיא פרי דמיונו של הכותב, אבל הבסיס שלה מאוד מציאותי.
היכן שיש הרבה ביורוקרטיה, מעט רגולציה והרבה כסף – שם תמצאו את ארגוני הפשיעה, משום שמצב זה יוצר כר נרחב לשחיתות ולמאכערים. יש ענפים לגיטימיים, בהם הפשיעה המאורגנת נפוצה מאוד, כגון מקרקעין וייבוא עובדים זרים. אם להשתמש בלשון צבאית, במקומות הללו צריכים להציב "מארבי כוכב", לחכות ולתפוס את העבריינים.
בסיס המאבק בפשיעה הכלכלית הוא בניית פרופיל כלכלי של אדם או ארגון, ניתוחו וניסיון להגיע למקורות הכסף. הנקודה האחרונה היא החלק הקשה ביותר, אבל חוק איסור הלבנות הון מאפשר לנו לטפל גם בעצם ההסתרה, אפילו אם לא מצאנו את הכסף עצמו. אם כלאת ראש ארגון פשיעה ולא נגעת בכסף – לא עשית כלום, כי הארגון ממשיך לתפקד כרגיל.
השילוב של בניית הכוח והפעלתו הגיע לנקודת שיא ב-1 בינואר 2006 – ישיבת הממשלה האחרונה של אריאל שרון, שהוקדשה כולה למלחמה בפשיעה. התקבלו כמה החלטות שעוד לא לגמרי מומשו, כמו הקמת הרשות להגנה על עדים והקצאת עתודאים מצה"ל למשטרה.
מה שדאגנו לממש במהירות ותוך סיוע נרחב של משרד האוצר, היה המאבק הכלכלי בארגוני הפשיעה. קבענו יעדים, ריכזנו תמונת מודיעין מכל רשויות האכיפה ובדרך גילינו ארגוני פשיעה שבכלל לא ידענו על קיומם, ניתנו משימות לכוחות משימה והופעלו יחידות ארציות וטריטוריאליות.
אני התעקשתי שלראשונה יהיו ליחידות גם יעדים כלכליים: לא רק את מי אתה מכניס לכלא, אלא גם כמה כסף אתה מביא. בהנחה שהכנת פרופיל כלכלי שמדבר על מאות מיליונים, צריך לראות על כמה כסף מתוך זה תשים את היד, בעיקר באמצעות חילוט.

דברי דנינו בהרצאה - פורסמו לראשונה ב"רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון, יוני 2010
תאריך:  19/12/2010   |   עודכן:  20/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חזון ארגוני הפשיעה: כסף - והרבה
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
התנהלות מינית מתירנית של נצבים
אי אכיפה סחר נשים  |  19/12/10 22:45
 
- הנשים מוכרות את עצמן
חורלי אינס-קניג  |  20/12/10 15:37
2
שילטון הליכוד+ש"ס הפכו אותנו  ל"ת
למעצמת שחיתות+פשע  |  19/12/10 23:58
 
- המושחתים והעברינים שולטים ל"ת
לנורמלים אין מקום  |  20/12/10 00:21
 
- יש משהו בדבריך - אבל לא הכול
מיכל מירושלים  |  20/12/10 08:40
 
- ליכוד וש"ס נגררי שלטון מפא"י
מפא"י שולטת בנו  |  20/12/10 09:40
 
- חנן וייס-ישנה חכמה בדבריך ל"ת
מקווה שנתבדה  |  21/12/10 16:46
3
מינוי דנינו למפכ"ל הוא פאשלה
SDשדג  |  20/12/10 00:13
4
לא מאמינה שפרחה אחת עושה הכול
מיכל מירושלים  |  20/12/10 08:35
5
ניצב דנינו מברבר ומקשקש תמיד
קצינים יודעים  |  20/12/10 09:51
 
- סגנון המאמר של דנינו כמו תלמיד
כתה חמישית בתיכון  |  20/12/10 14:44
6
בתמונה, זה לא ההוא מהסדרה ל"ת
כן, אדוני השר?  |  20/12/10 12:00
7
לניצב דנינו, קרא והפנם.
המקווה לטוב  |  20/12/10 12:58
8
אוי אוי כמה חבל השר נילחץ כנסו
מיכה100  |  20/12/10 13:29
 
- אתה לא תתבדה. המשטרה תמשיך
לרדת לתהום  |  20/12/10 15:24
9
חזון שימון פרס:כבוד לי, והרבה. ל"ת
פסיכולוג ילדים  |  20/12/10 16:26
10
ל5 אתה לא מבין את המהות
ישראל76  |  20/12/10 19:49
11
אריק שרון היה ראש ארגון הפשע
דורון פ  |  21/12/10 12:45
12
הפשע במשטרה הוא עמוק ושורשי
כפי שהגיב זיילר  |  21/12/10 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם הר-לב
אנשים נוהגים להכניס כל בעיה לבקבוק שלה, כאילו אין כל קשר בין הבקבוקים    במציאות, כל הבקבוקים קשורים זה לזה בצינורות, כך שחל 'חוק הכלים השלובים'
אלעזר לוין
מציעים שיטות שלא יגדילו מהותית את ההיצע ולא יביאו להוזלת הדירות    הפתרונות האמיתיים: בניית יותר דירות על-ידי הגדלת מספר הפועלים, הוספת ציוד, הכנסת עוד קבלנים ויזמים לענף וחיסול הסחבת של הפקידים
עו"ד יוסי דר
מרגלית, עם כל קוצר הבנתו, מבין בכל זאת שיש בעיה כלשהי בנימוקי התנגדותו לוועדת חקירה בגין אסון השריפה בכרמל, ולכן הוא מגייס לעזרתו את הנימוק האולטימטיבי - הוא הנימוק שלא מותיר לך אלא לשמוט כתפיים ולהתייאש
אלישע פורת
משאית קטנה ושמה לורי, יכולה הייתה להציל אנשים רבים במאורעות תרפ"א    בין הנשחטים במאורעות היה הסופר הצעיר יוסף לואידור, מקורבו של ברנר לבית יצקר    גופתו, שעברה התעללות רבתי, נעלמה ועד היום לא נודע מקומה    האם לואידור אך נפצע ואוסלם, או שגופתו פשוט נעלמה?
פסח רויטמן
אם מישהו מצפה שהמשקיעים יציפו את השוק בדירות כנראה צפויה לו אכזבה גדולה. ואם אכן יקרה הבלתי צפוי ואכן השוק "יוצף" בדירות ממקור זה אני רואה את המשקיעים חוזרים לשוק וחוטפים את הדירות האלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il