X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פליציה שטרן דיאטנית האגודה לבריאות הציבור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

דורית וורמן דיאטנית האגודה לבריאות הציבור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

דורית וורמן רופאה האגודה לבריאות הציבור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
קשה לספק ויטמין D מהמזון בכמות המומלצת, מאחר שהוא נמצא באופן טבעי במזונות מועטים בלבד ובכמות מזערית לכן, כל קבוצות האוכלוסיה, זקוקות, כנראה, לתוספת ויטמין D בטיפות או בקפסולות
▪  ▪  ▪
ויטמין הנחוץ לגוף [צילום: פלאש 90]

ויטמין D הוא הורמון שתפקידו העיקרי הוא וויסות חילוף החומרים של הסידן והזרחן ושמירה על ריכוזם בדם. הוויטמין מיוצר בעור מכולסטרול לאחר חשיפה לקרניים אולטרה-סגוליות (קרני ה-UV) מהשמש.
גורמים שונים משפיעים על מצב ויטמין D בגוף, ביניהם: צבע העור, גיל, מקום מגורים, מזג האוויר, משך השהייה בשמש, שימוש בקרם הגנה ובכיסוי ראש ונטילת תוספי תזונה.
אנשים כהי עור זקוקים לחשיפה ארוכה יותר לאור השמש על-מנת לאפשר ייצור של ויטמין D בכמות הדומה לזו של בהירי העור. לאנשים בהירים, ההמלצה היא לחשוף את הידיים והרגליים לשמש למשך 15-5 דקות בטווח השעות 10 בבוקר עד 3 אחר-הצהריים בתדירות של 3-2 פעמים בשבוע. לעומת זאת, אצל אנשים פחות בהירים, דרושה חשיפה ארוכה פי 5 עד פי 10. עם הגיל, יורדת היכולת של העור לייצר ויטמין D. היכולת לייצר ויטמין D בעור של אדם בן 70 יורדת בכ-75% לעומת אדם צעיר.
השימוש כיום במסנני קרינה כהגנה מפני סרטן העור חוסם את קרני ה-UV מהשמש הנחוצים לייצור ויטמין D בגוף. גם כיסוי כלל הגוף בבגדים, כנהוג בתרבויות שונות, מונע מעבר של הקרינה. לכן, מרבית האוכלוסיה אינה מייצרת בעור מספיק ויטמין D בהשפעת קרני השמש.
ויטמין D נמצא באופן טבעי במזונות מועטים בלבד ובכמות מזערית ועל כן קשה לספק אותו במזון. חלב דל שומן מועשר בויטמין D וכיום מעשירים בויטמין גם חלק ממוצרי החלב (ראה טבלה).

המלצות חדשות לצריכת ויטמין D

בסוף נובמבר 2010, הוציא המכון האמריקני לרפואה (Institute of Medicine) המלצות (Recommended Dietary Allowance - RDA) חדשות לצריכת ויטמין D והנחיות חדשות לגבי רמה תקינה של הנגזרת של ויטמין D, 25(OH)D, בפלסמה.
ההמלצות החדשות לצריכת ויטמין D הן: 600 יחידות בינלאומיות מגיל 1 עד גיל 70 שנה ומגיל 71, 800 יחידות בינלאומיות. לתינוקות לא נקבע RDA אלא צריכה מספקת (Adequate Intake - AI) של 400 יחידות בינלאומיות.
הרמה התקינה בפלסמה למבוגרים נקבעה כ-20 ננוגרם למיליליטר. הוועדה ציינה, שאין כל תועלת נוספת ברמות הגבוהות מ-30 ננוגרם למיליליטר. יתר על כן, ייתכן נזק ברמות גבוהות מ-50 ננוגרם למיליליטר. לטענת חברי הוועדה, נדרשים מחקרים נוספים על-מנת להוכיח את תפקידו של הויטמין במערכות אחרות של הגוף מעבר לרקמת העצם.
כנאמר לעיל, קשה לספק ויטמין D מהמזון בכמות המומלצת, כי נמצא באופן טבעי במזונות מועטים בלבד ובכמות מזערית. לכן, כל קבוצות האוכלוסיה, זקוקות, כנראה, לתוספת ויטמין D בטיפות או בקפסולות.
ניתן לברר את רמת נגזרת הויטמין, 25 OH)D), בדם ובהתאם, בהתייעצות עם הרופא המטפל, להחליט על הצורך בנטילת תוספת ויטמין D ועל המינון המומלץ. בכל מקרה, לא מומלץ לקחת כמויות גדולות מדי ושלא לצורך של התוסף, כיוון שויטמין D אינו מופרש בשתן ומצטבר בגוף בעודף. צריכה מוגברת של ויטמין D לאורך זמן, עלולה לגרום להסתיידות בלב, בעורקים ובכליות.

הקשר בין רמות נגזרת ויטמין D בפלסמה לתחלואה

במחקרים אפידמיולוגיים נמצא, כי רמות גבוהות יותר של ויטמין D בדם, קשורות, בין היתר, בתחלואה נמוכה יותר של סרטן, מחלות לב, פסוריאזיס, תסמונת מטבולית ומחלות אוטואימוניות, כמו גם קשורות הן בהיארעות קטנה יותר של הפרעות בריאותיות, כגון: נפילות, תגובה חיסונית לקויה, תפקוד נֵאורופסיכולוגי לקוי, תפקוד גופני לקוי, קדם רעלת הריון ובעיות פוריות.
תפקידו של ויטמין D, מעבר לתפקידו בויסות הסידן בדם והשפעתו על העצם, נתגלה כבר בשנות ה-80 המוקדמות של המאה הקודמת, עת גילו קולטנים לויטמין D בתאי לֵאוּקֶמְיָה של עכברים ובני אדם. בעקבות חשיפתם לנגזרת הפעילה של ויטמין (D ,2D3 ,1,25(OH, ירד שגשוג התאים והתאים הלאוקמיים התמיינו לתאים נורמליים. במשך עשור שלאחר-מכן, נתגלו קולטנים לויטמין D כמעט בכל התאים והרקמות בגוף ומספר חוקרים דיווחו שלתרביות תאים מהעור, מהמעי הגס, מהערמונית, מהשד, מהריאות ומהמוח מנגנון אנזימטי המסוגל לייצר את (2D3 ,1,25(OH.
חוקרים ידועים רבים, כמו Holick ,Heaney ורבים אחרים, הציעו מינונים שונים לצריכה מיטבית של הויטמין ורובם קבעו שיש צורך ברמה בדם של הנגזרת, 25 OH)D), הגבוהה מ-30 ננוגרם למיליליטר על-מנת להקטין את הסיכון למחלות כרוניות, כגון סרטן ומחלות לב ולהפרעות בריאותיות שונות.

תכולת ויטמין D במזון

בדגי ים תכולת הויטמין גבוהה פי 4 מזו שבדגים הגדלים בבריכות. תכולת הויטמין אינה משתנה לאחר בישול במיקרוגל או אפיה, אולם תכולתו קטנה כמעט פי 2 לאחר טיגון.

האגודה לבריאות הציבור
הכותבות הן ד"ר פליציה שטרן ודורית וורמן, דיאטניות באגודה לבריאות הציבור
תאריך:  23/12/2010   |   עודכן:  28/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ויטמין D - ויטמין השמש?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ויטמין D
גולי בר  |  26/12/10 13:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רמי מושונוב
ב-5% מהנשים עם פטרת הנרתיק, קיימת נטייה לדלקת חוזרת מספר פעמים בשנה    מומלץ ללבוש לבנים מכותנה ולסובלות מפטרת בתדירות גבוהה, מומלץ להמעיט באכילת פחמימות פשוטות המצויות בממתקים, עוגות וכדומה
אורן פרסיקו
הארץ יוצא נגד השנאה    ידיעות אחרונות בודק את הסלידה    ובמעריב לא רוצים קרדיט על פולארד
צאלה מיינרט
התגברות החשיפה של הילדים לאירועי קיצון אלימים בתוך המשפחה, מחייבת אותנו ההורים לתפקוד אקטיבי, נוכח וקיים    לא ניתן לקיים את ההורות בשלט רחוק, אך ניתן להפוך את אותם מקרים מזוויעים, להזדמנות משמעותית לפיתוח תקשורת זורמת ומיטיבה
סופיה רון-מוריה
הח"כים החרדים מביעים דאגה למעמדה של הרבנות הראשית, הרב דרוקמן והרבצ"ר מתנגדים לחוק שנועד להגן על כבוד הרבנות הצבאית, ודובר שס טוען שהרב עובדיה בכלל תומך בגיורים בצה"ל. הפוליטיקה שמאחורי הקלעים, והתרחישים להמשך
אמנון לורד
דוח שפרסם הארכיון הלאומי האמריקני חושף את הקשרים הקרובים שבין חאג' אמין אל-חוסייני לבין מנהיגי הנאצים. המופתי קיבל הבטחה אישית מהיטלר שימונה כמנהיג פלשתין לאחר רצח יהודי הארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il