X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יוסף נוימן פרופ' לביולוגיה ולפילוסופיה על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ה"שנור" היהודי לא נעלם עם הקמת המדינה, רק שינה צורה בסופרמרקט מבקשים 2 שקלים "למען החיילים הבודדים", וצה"ל שולח חיילים מצטיינים, בראשות הרמטכ"ל, לעשירי הקהילה היהודית בארה"ב, לשנורר ל"חיילים הבודדים"
▪  ▪  ▪
הרמטכ"ל גבי אשכנזי. האין די גם לחיילים הבודדים בתקציב הענק שמקבל צה"ל? [צילום: פלאש 90]

בגולה, בהיעדר הסדרים מוסדיים מחייבים, התפתחה מסורת חיונית של גמילות חסדים. ממנה התפתחה מסורת השנור. גם מסורת ה"כוללים", לפני הקמת המדינה, הייתה המשך לאורח החיים הגלותי. אבל עם השגת הריבונות, כאשר במקום תרומות הוסדרו הכללים של מיסוי על-פי חוק, הייתה תקווה שנגמלנו ממסורת זו, למעט תרומות למפעלי תרבות, לבתי חולים, לאוניברסיטאות, ולציבורים נזקקים במיוחד שהמדינה לא לקחה על עצמה, מסיבות שונות, את האחריות הכוללת.
והנה, הפתעה: לפני זמן מה פנתה אלי הקופאית בסופרמרקט, ושאלה אם אני מוכן לתרום שני שקלים בשביל צה"ל. אמרתי לה שאני חושב שכמחצית ממס ההכנסה שלי מיועד לצה"ל ולצרכיו, ולשם מה התרומה של שני השקלים? תשובתה: "זה בשביל החיילים הבודדים". מסתבר שלא די במיליארדים של תקציב הביטחון, שמממנים פנסיה מוקדמת ונדיבה גם למועסקים האזרחיים ולחיילים שאינם במערך הלוחם, כדי לספק את הצרכים החיוניים של ה"חיילים הבודדים". כאדם התורם מאות שקלים מדי שנה לעמותות השונות, הבקשה לתרום שני שקלים בשביל "החיילים הבודדים" נראתה לי עלבון - וסירבתי.
לאחר זמן התברר לי במקרה שקיימת כבר מספר שנים מסורת, ומשום מה לא זוכה לפרסום ולדיון ציבורי, שמדי שנה נוסעת משלחת של עשרה חיילים וחיילות - שנבחרים על-פי קריטריונים מוקפדים מכל היחידות - בראשות הרמטכ"ל לארצות הברית, להיפגש עם עשירי הקהילה היהודית, כדי לשנורר כסף למען "החיילים הבודדים".
איך לא תבושו? במדינת ישראל של 2010, עם רמת החיים של תושביה במגזרים של העשירונים העליונים. עם תמיכה מתמשכת של שנים במיליארדי דולרים מארצות הברית, הן לצה"ל והן למטרות אחרות? כאשר שר הביטחון ופמלייתו מתגוררים בסוויטות מפוארות במלונות יקרים, בסלון האווירי בצרפת ובאירועים אחרים? מדינת ישראל של המציאות הזו לא מתביישת לשלוח משלחת של חיילים בראשות הרמטכ"ל לשנורר כסף מעשירי היהודים בארצות הברית?
ועכשיו, אולי יצא המרצע מן השק, אולי התגלה מה עומד מאחורי המסורת המבישה הזאת, שנמשכת כבר תקופה ארוכה. לא מזמן התפרסמה הידיעה כי הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, שכמובן עמד גם הוא בראש משלחת השנור לארה"ב, זכה לתרומה של כארבע-מאות אלף שקל (!) מראש עמותת ידידי צה"ל בארצות הברית, לשם השתלבותו בפעילות הפוליטית באחת המפלגות בארץ (ובינתיים התבשרנו שהוא אכן התפקד למפגלת קדימה). האם זה המניע שמאחורי משלחת השנור המבישה לארצות הברית מדי שנה? האם לשם כך בוחרים את מצטייני החיילים כדי להופיע בפני עשירי היהודים בארצות הברית, ולהציג את הישגי צה"ל? לשם המטרה המבישה הזו?

פורסם בגרסה מקוצרת ב"הארץ"
תאריך:  28/12/2010   |   עודכן:  02/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דן חלוץ  הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כאשר שנוררתם תשנוררו
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
צביעות
רחמים  |  28/12/10 12:51
2
400 מיליון שקל???
חשבונאית  |  28/12/10 13:29
3
שנוררים של "הקרן" ושלום אכזב!
דמר94  |  28/12/10 17:15
4
הכל רע
ע.ג4  |  28/12/10 19:15
5
התרומות
חקלאי  |  29/12/10 09:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
את טעמו האמיתי של המטבח המזרחי אפשר למצוא אצל "אחמד את סלים" - מסעדת הדרכים המיתולוגית שעל כביש החוף, בין הרצליה לתל אביב    עזר ויצמן ושמעון פרס נמנו על סועדיה המסורתיים
אורי אליצור
עמרם מצנע חוזר לפוליטיקה דרך שירות נאיבי למכונת התעמולה הפלשתינית. ציפי לבני לא הייתה נופלת לפח הזה, גם לא אהוד ברק. חבל, הוא דווקא בחור טוב
ד"ר צ'לו רוזנברג
מבצע "עופרת יצוקה" שינה את המשוואה. אז מדוע פעם נוספת חייבים להמתין לגרוע מכל? גולדסטון אמרנו כבר?    יש רק דרך אחת לשמור על השקט בדרום: כנגד כל טיל מעזה, שלושה בנייני ממשל חייבים לקרוס. על כל טיל נוסף, לפגוע במנהיגיהם ללא רתיעה
ח"כ אנסטסיה מיכאלי
המכפיש ציבור עולים מרוסיה, נותן לנו הזדמנות להזכיר לו ולאנשים כמוהו כמה עובדות עקשניות    אחוזי אבטלה גבוהים בעיירות עולים; שכר מינימום לרבים מהם; רובם המוחלט יהודים לכל דבר    ח"כ מיכאלי נגד הסתה עדתית מהסוג הנחות ביותר
אורן קאשי
אמון הציבור בנבחרי הציבור בשפל    קו השפל מתאים את עצמו, כמו הקו האדום של הכנרת    איך הם לא מתביישים?    איכה יבשו בורות הבושה, כיכר השוק ריקה, ואין פוקד את דרך-הענווה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il