X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מקורות
חוות הדעת בוחנת את האופן והוגנות החישוב של הפרמיות החד פעמיות שחושבו עבור שלושה לקוחות. על-פי ממצאי חוות הדעת - החישוב הוא נכון מבחינה אקטוארית, והשימוש בו יוצר פרמיה חד פעמית, שהיא הוגנת ביחס לפרמיות שהיו נהוגות בחברות ביטוח בתקופה בה נוצרה ההתקשרות עם הלקוחות
▪  ▪  ▪

אני החתום מטה, ד"ר צבי ליבר, ת.ז. 7925654, נותן בזאת, לבקשת עוה"ד צבי אגמון, ישראל וולנרמן ועמרי ידלין, בבג"צ 8225/10 חוות דעת בשאלות מקצועיות שהוצגו בפני.
אני נותן חוות דעתי זו בכתב במקום עדות בעל פה, בהתאם להוראות סעיף 25 לפקודת הראיות (נוסח חדש), תשל"א - 1971, והנני מצהיר בזה, כי ידוע לי, שלעניין הוראות החוק הפלילי בדבר עדות שקר בשבועה בבית המשפט, דין חוות דעתי זו כשהיא חתומה על ידי, כדין עדות בשבועה שנתתי בבית המשפט.
א. פרטי השכלתי ונסיוני מפורטים בנספח א' המצ"ב.
ב. נשוא חוות הדעת:
נתבקשתי על ידכם לבחון את אופן והוגנות החישוב של הפרמיות החד פעמיות שחושבו עבור שלושה לקוחות: מר חיים פרקש, גב' איבוליה גולדשטיין ומר סנדור גולדשטיין.
ג. לצורך הכנת חוות דעתי עיינתי במסמכים ובנתונים הבאים:
א) חוות הדעת של האקטוארית דפנה קאופמן המצורפת לעתירה זו.
ב) פרטים רלוונטיים על שלושת הלקוחות, שאותם העברתם לעיוני, והמפורטים בנספח ב' לחוות הדעת של האקטוארית קאופמן.
ג) חוזי ההתקשרות עם שלושת הלקוחות וטבלת המקדמים שצורפו בנספחים ג' ו- ד' לחוות הדעת של האקטוארית קאופמן.
ד) הוראות המפקח על הביטוח שצורפו כנספח ד' לחוות הדעת של האקטוארית קאופמן.
ה) לוחות תמותה A49-52, על פיהן חושב סיכון התמותה בתקופה הרלוונטית בחברות ביטוח בישראל.
ד. הממצאים של חוות דעתי הינם:
א) לשלושת הלקוחות חושבה פרמיה חד פעמית על-פי לוחות מקדמים אשר צורפו לחוזי ההתקשרות. המקדם החשוב מבין שלושת המקדמים הללו הנו מקדם A, אשר על פיו מחושבת הפרמיה החד פעמית כולה.1 בחנתי את הנוסחאות על פיהן חושב מקדם A, ומסקנתי בעניין זה דומה למסקנתו של האקטואר דוד נצר: החישוב הוא נכון מבחינה אקטוארית, והשימוש בו יוצר פרמיה חד פעמית, שהיא הוגנת ביחס לפרמיות שהיו נהוגות בחברות ביטוח בתקופה בה נוצרה ההתקשרות עם הלקוחות.
ב) הפרמיה החד פעמית שחושבה ללקוחות מבוססת על סיכון התמותה הטהור, כפי שהוא מחושב על-פי לוחות תמותה A49-52.
ג) חברות ביטוח נוהגות להוסיף על פרמיית הסיכון הטהור העמסות שונות. אי לכך, לקוח שהיה מנסה להשיג ביטוח דומה בחברת ביטוח היה מחוייב בפרמיה חד פעמית גבוהה יותר.
ד) בדקתי את חוות הדעת של האקטוארית דפנה קאופמן, ואת האופן בו חישבה את הפרמיות שחברות ביטוח היו דורשות משלושת הלקוחות. החישוב אותו ביצעה גב' קאופמן התבסס על הדרך והשיטה על פיהם חישבו חברות ביטוח, בתקופה הרלוונטית, פרמיה חד פעמית בפוליסות סיכון תמותה טהור (ללא חיסכון), ושקיבלו את אישור המפקח על הביטוח.
ה) אני מסכים עם מסקנותיה של גב' קאופמן: שלושת הלקוחות חויבו בפרמיות חד פעמיות הנמוכות מן הפרמיות החד פעמיות בהן היו אותם לקוחות מחוייבים אילו פנו לחברת ביטוח.
ו) לאור הדברים האמורים לעיל, מסקנתי היא שהפרמיה החד פעמית בהן חויבו הלקוחות הייתה הוגנת וסבירה ביחס לפרמיות שהיו מחושבות באותה עת בחברות ביטוח.

הערות:

1. מקדם B נועד אך ורק לאפשר פיצול של הפרמיה בין שתי החברות, ועל כן אין בו כדי להשפיע על גובה הפרמיה הכוללת. מקדם C רלוונטי רק ללקוחות שהיו להם בעיות בריאותיות שהצדיקו תוספת לפרמיה - על-פי החוזים של שלושת הלקוחות הנ"ל לא היו להם בעיות בריאותיות ולכן מקדם C אינו רלוונטי לגביהם.

תאריך:  01/02/2011   |   עודכן:  01/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דפנה קאופמן
על-פי ממצאי חוות הדעת החברות המלוות חישבו חוב בסכום הנמוך מן הסכום בו הייתה מחוייבת הלקוחה אילו פנתה לחברת הביטוח
אמיר פז-פוקס, זֹהר כוכבי
הדוח סוקר שלושים מהלכי הפרטה ושני מהלכי הלאמה שנעשו על-ידי ממשלת ישראל בכל התחומים בשנת 2010    הדוח יפורסם אחת לשנה במועד קבוע, במסגרת פרויקט בשם אחריות המדינה, גבולות ההפרטה וסוגיית הרגולציה, המתנהל משנת 2007 במכון ון ליר בירושלים
פרופ׳ עזרא סדן ופרופ׳ יקיר פלסנר
השופט פוסל ביטוח עצמי - השלכות הרוחב בהספקת מוצרים ומתן שירותים למשקי בית
יאיר באב״ד
היבטי ביטוח ואקטואריה של מערכת העסקות הכרוכה בהקמה וניהול תוכנית הפנסיה הגרמנית
ד"ר שמחה סדן
הסוגיות המרכזיות, שבמסגרתן עלולות היו להתעורר שאלות של ניגוד עניינים, שלהן השפעה על הרווחה הכלכלית של הלקוחות, הן סוגיית תנאי ההלוואות שניתנו ע״י הארגון ללקוחותיו, סוגיית גובה שכר הטרחה שנגבה על-ידי הארגון וסוגיית הביטוח של תזרים המזומנים העתידי שנעשה במסגרת עסקות המימון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il