X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע, תרומה, מדברת במפורש על תרומה ולא על מערכת מיסוי אלימה כפי שבאה לידי ביטוי בימי שלמה; "וַיַּעַל הַמֶּלֶך שְׁלמָה מַס מִכָּל יִשְׁרָאֵל, וַיְּהִי הַמַּס שְׁלוֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ" רצוי שננהל את אורחות-חיינו מתוך הנימה הערכית והאידיאית שעיצבה את דור בוני המשכן
▪  ▪  ▪
בני ישראל בהכנות לבניית בית המקדש. ציורו של גוסטב דורה

בשבת נקרא את פרשת "תרומה" הדנה בתרומות הנדרשות להקמת המשכן ואת הפטרת השבוע במלכים א', פרק ח', הדנה בבניית בית המקדש, שלהקמתו נדרשו תרומות כספיות וגיוס אוקיינוס של כוח-אדם מהעם. גיוס שהיה מעל ומעבר לכוחו של העם.
המשכן נבנה על-ידי חברה שכל מאווייה היו רוחניים, לכן המשכן קיבל ממדים צנועים מאוד, שהלמו את אופיו הרוחני.
המקדש נבנה בתקופה מונרכית על-ידי מלך ששם את יהבו בהדר, בפאר החיצוני ולא במישור הרוחני הערכי, לכן התרומה כבר אינה תרומה, והתחליף האלים לתרומה התבטא במערכת מיסוי מכבידה: "וַיַּעַל הַמֶּלֶך שְׁלמָה מַס מִכָּל יִשְׁרָאֵל, וַיְּהִי הַמַּס שְׁלוֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ". עליהם הפקיד המלך שלמה את אדורם אשר על המס, שהיה אחראי לגבייה ולמימון ל"שִׁבְעִים אֶלֶף נוֹשֵׁא סַבָּל וּשְׁמוֹנִים אֶלֶף חוֹצֵב בַּהַר, לְבָד מִשָׁרֵי הַנִּצָּבִים אֲשֶׁר עַל הַמְּלָאכָה שְׁלוֹשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁלוֹש מֵאוֹת הָרוֹדִים בָּעָם הָעוֹשִׁים בַּמְּלָאכָה".
בפתיחת הפרשה ישנה הגדרה מפורשת גם לבית המקדש שייבנה בעתיד. פרשת תרומה מדברת במפורש על תרומה ולא על מערכת מיסוי אלימה כפי שבאה לידי ביטוי בימי שלמה, והיא הייתה הסיבה למרד ההמוני שבראשו עמד ירבעם בן נבט בדרישה לבנו של שלמה: "אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת-עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבוֹדַת אֲבִיךָ הַקָּשָׁה..." [מלכים א', י"ב, 4].
מערכת המיסוי לבניית המקדש התרחקה מהנימה הערכית והאידיאית האופיינית לפרשת "תרומה" בכל הקשור לבניית המרכז המיועד לעבודה דתית. פתיחת הפרשה מגדירה במפורש את יחסו של דור יוצאי עבדות מצרים אל המבנה שייבנה. בפרשת "תרומה" מתבקש כל אזרח להשתתף במאמץ הבנייה כפי שידבנו לבו: "וַיִּקְחוּ לִי תְּרוּמָה מְאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְבֵנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתוֹ" [שמות כ"ה, 2].
עוצמת פער מכאיבה בולטת בין הנימה הערכית של פרשת "תרומה" בדבר תרומה לבניית המשכן בניגוד ליישום האלים והרודני בימי שלמה. פרשת "תרומה" יוצאת מהנחה שנוסף לתרומה כבסיס ערכי יש גם לנהל מערכת מיסוי, ונקבע בה במפורש מערכת מסודרת וקבועה של מחצית השקל. הפרשה לא דיברה על מערכת מיסוי כפי שהנהיג המלך שלמה, שבסופו של דבר הביאה לתגובה של מרד עממי והמוני, שהתבטא ברגימה באבנים את אדורם אשר על המס: "וַיִּרְגְּמוּ כָּל-יִשְׁרָאֵל בּוֹ אֶבֶן וַיָּמוֹת" [מלכים א', י"ב, 18]; וכן גם במנוסתו המבוהלת של רחבעם, בנו של שלמה המלך, מנוסה שהביאה לכאוס חברתי ולפילוג מדיני קשה, שהתרחש בשנת 930 לפני הספירה.
משכן ולא מקדש
פרשת "תרומה" חייבת להנחות את האחראים למערכת המיסוי בישראל ולתופעה העצובה של עול מיסים קשה המכביד על האוכלוסיה במדינת ישראל. פרשת "תרומה" חייבת להנחות את אלו שהוסמכו לקבוע כיום את מחירי המים, ולהתייחס למים בבחינת מצרך יסוד ולא מצרך של מותרות. לשקול פעם נוספת את גובה מחירי הדלק, המשפיעים השפעה ישירה ומיידית על ייקור שלל מצרכי יסוד חיוניים.
את המשכן בנתה החברה הישראלית מתוך נדבת-לב. את המקדש בנתה החברה הישראלית עם מערכת "נִצָּבִים...וְהָרוֹדִים בָּעָם הָעוֹשִׁים בַּמְּלָאכָה". אני מעדיף שננהל את אורחות-חיינו מתוך הנימה הערכית והאידיאית שעיצבה את דור בוני המשכן. ולהם חייבת להיות קשובה המערכת של משרד האוצר.

תאריך:  01/02/2011   |   עודכן:  01/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין בוני המשכן מתרומה לבוני המקדש ממיסים
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
דבר דבור על אופניו
מאור ג.  |  1/02/11 13:40
2
איתן, תתרכז בנושא וספרות.
אוהב את כתיבתך  |  1/02/11 13:55
3
התרחקנו מדור המשכן
דור המשכן  |  1/02/11 14:23
 
- עשית עבודה יפה. ל"ת
=נ.מ.צ.  |  1/02/11 14:54
4
יפה אמרת ומאוד צדקת
עידן סובול  |  1/02/11 14:37
 
- יש להפריד דת ממדינה
עידן סובול צודק  |  1/02/11 17:53
 
- אנא פרט.
איש עצוב  |  2/02/11 10:57
5
נתוח יפה של פרשת תרומה ל"ת
נתוח יפה  |  1/02/11 18:03
6
כתוב על פרשות השבוע ל"ת
לאיתן  |  2/02/11 07:19
7
הנצבים והשרים הרודים בעם
הרודים בעם  |  3/02/11 08:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ישראל רוזן
לתשומת לב צפצפני התקשורת ואבירי האמת והיושר האישי: נאמנות בחיי המשפחה, כקריטריון למינוי ציבורי, עולה על אי-אמת והתחכמות בנדל"ן    המלכות, וכל שררה ביצועית, תיכון, בעלמא דשיקרא, רק בידי מי שיש בו חספוס ו'שוויצריות' ועזות-פנים, ותולדותיהן - התחכמות ו'עיגול פינות'
יאיר דקל
מינהל מקרקעי ישראל, שאישר בעבר הענקת מקרקעין לקצין צה"ל הבכיר יואב גלנט "לפנים משורת הדין", לא שינה את הנורמות המושחתות הנהוגות במשרדיו    אף לי הוצע במרומז להעניק שוחד עבור טיפול בתיק    מיכאל איתן מחה נגד המינהל - אולי כדאי לרה"מ להטיל עליו ניהול של משרד ממשלתי חדש לממ"י?
ראובן לייב
גם במאה העשרים ואחת יש, עדיין, ערים על פני הגלובוס שתושביהן לא התברכו בחוכמה יתרה ובשכל ישר    לפחות על-פי סיפורי הפולקלור הם נחשבים לאווילים של ממש    בין הערים הידועות-לחלמאות: חלם, חוחוי וגם יריוואן
משה גבעתי
כשהבית של שכננו בוער, זה הזמן לבדוק האם אצלנו אמצעי הכיבוי תקינים והאם כבר חידשנו את פוליסת הביטוח    ראוי שממשלת ישראל תביט קדימה אל מעבר לאופק, לפני שהמצב הפנימי יתחיל להימאס על אזרחי המדינה    תרופת-המנע היא מנהיגות נבונה
יורם אטינגר
תקדימי המזרח התיכון, והערכה מפוכחת של המציאות האזורית - מחייבים את ישראל לבסס את מדיניות הביטחון הלאומי על תרחישים מזרח-תיכוניים (גרועים) ולא על הרהורי-לב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il