X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חקירת פרשת אורי בלאו וענת קם החלה בגלל שהארץ "הכניס את האצבע לעין וגם סובב אותה" כשפרסם צילום של מסמכים סודיים, אמר אתמול ראש השב"כ יובל דיסקין בכנס בתל אביב דיסקין הוסיף: "יש הבדל בין פרסומים מילוליים לבין זה שאתה רואה צילומים של מסמכים ברמת סיווג של סודי ביותר בעיתונים"
▪  ▪  ▪
אורי בלאו וענת קם [צילום: פלאש 90]
"התקשורת הישראלית אינה מונעת רק מעקרונות נשגבים כחופש הביטוי וזכות הציבור לדעת אלא גם "ממניעים כלכליים". לדבריו, "המניע הכלכלי והתחרותיות בתקשורת לעתים יוצר סיכונים גם לסודות מדינה"

ראש השב"כ רומז: העיתונות סיכלה עסקה לשחרור שליט
עידן יוסף
בנאום שנשא יובל דיסקין, אמר כי העיתונות ביצעה לפני שנתיים סחריר בהציגה את העסקה לשחרור שליט כקרובה * "החמאס האמין שהלחץ הציבורי בישראל יכופף את הממשלה"
לרשימה המלאה

"אני וכל הארגון שלי מאוד בעד חירות עיתונאית ואני מאוד מכבד את זכות הציבור לדעת", כך אמר אמש יובל דיסקין, ראש שירות הביטחון הכללי, במסגרת רב-שיח שנערך בבית סוקולוב בתל אביב לזכרו של העורך דב יודקובסקי. במהלך הדיון, בהשתתפות נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר, העיתונאים נחום ברנע ואמנון אברמוביץ', ובהנחיית אילנה דיין, התייחס דיסקין בהרחבה לתפיסת עולמו ביחס לנקודות המפגש שבין כלי התקשורת לשירותי הביטחון.
ראש השב"כ אמר שלדעתו לעבודת התקשורת במדינה דמוקרטית חשיבות קיומית "לא פחותה" מזו של מערכת ביטחון וגופי מודיעין. יחד עם זאת, דיסקין אמר כי הוא מצפה שהתקשורת תכבד את עבודתם של שירותי הביטחון ותגלה אחריות "כאשר היא מגיעה למידע שנוגע לעניינים מהסוג הזה".
דוגמה מובהקת למגע של התקשורת עם "עניינים מהסוג הזה", שדיין שבה והעלתה במהלך הערב, היא המקרה של עיתונאי הארץ אורי בלאו שקיבל אלפי מסמכים ברמות סיווג גבוהות מענת קם, שצברה אותם בעת שירותה הצבאי, ופרסם כתבות בהסתמך על אותם מסמכים. דיסקין נזכר כי הפעם הראשונה שהמקרה הובא לידיעתו הייתה במהלך שיחות שקיים עם הרמטכ"ל, שביקש ממנו לחקור את ההדלפה.
לדברי דיסקין, להבדיל ממקרים אחרים בהם התבקש לחקור הדלפות מסוג זה וסירב, במקרה של בלאו נענה לבקשה "משום שהיה לנו, לאחר בדיקות שעשינו, יסוד סביר להניח שהמסמכים שראינו הם רק קצה קצהו של הקרחון". דיסקין ציין כי "יש הבדל בין פרסומים מילוליים לבין זה שאתה רואה צילומים של מסמכים ברמת סיווג של סודי, סודי ביותר, בעיתונים".
דיסקין סירב להשיב באופן ישיר על השאלה אם באמצעות המסמכים שקיבל מבלאו חשף את זהותה של קם, שמתנהל נגדה משפט בגין ההדלפה, אך אמר כי עוד בטרם נפתחה החקירה הוצע לעיתונאי להחזיר את המסמכים, והוא סירב. את משך הזמן הארוך שלקח לשירות הביטחון הכללי לחשוף את זהות המדליפה ייחס לכך שפרשה זו הייתה "מאוד סבוכה" ומיד הוסיף: "אבל בסופו של יום הגענו לענת". דיסקין ציין כי הופתע מכמות המסמכים המסווגים שהחזיק בלאו.
כשנשאל מה דעתו על הכתבה בהארץ שהחלה את כל הפרשה, ועסקה בחיסולים בלתי חוקיים לכאורה על-ידי צה"ל, אמר ראש השב"כ כי בזמנו "הכתבה בהחלט נראתה לי חשובה אבל הפרסום של המסמכים בתקשורת נראה לי לא מן העניין ולא נכון".
"אני יכול להבין שעיתונאי יגיע למידע כתוצאה משיחות שלו עם אנשים", אמר, "אבל בין זה לבין להכניס את האצבע לעין וגם לסובב אותה בפרסום של מסמך ברמה סודי ביותר, בעיני זה כבר מתחיל להיות בעייתי. ואני חושב שהחשדות שלנו התאמתו כי זה לא היה רק שני המסמכים על הסיכול הממוקד [...] הסתבר שהיו שם מסמכים על תוכניות המגננה של צה"ל, ותוכניות מבצעיות כאלה ואחרות להשתלטות על מקומות כאלה ואחרים שבטוח לא צריכים להיות בידיו של עיתונאי".
בהמשך הדיון אישר דיסקין כי קיבל מידיו של בלאו לא רק את המסמכים שהעבירה לו ענת קם (דיסקין נקב במספר: 2,085 מסמכים) אלא "את כל המסמכים הסודיים שהחזיק בידיו". דיין הקשתה ושאלה כיצד יתכן שבמסגרת ההסכם הראשון עם בלאו הסכים השב"כ להעניק לו חסינות מפני העמדה לדין ואילו בהמשך נסוג מכך. "החלטתם לסגור חשבון?", שאלה.
ראש השב"כ השיב כי בלאו לא עמד בתנאי ההסכם הראשון וכי "לא הייתה פה שום סגירת חשבון". לדבריו, "אם היה אזרח מן השורה גונב את המסמכים האלה או אורי בלאו מחזיק את המסמכים, כנראה באזרח היינו מטפלים בצורה הרבה יותר נחושה, תקיפה, נחרצת ומהירה מאשר באורי בלאו. משום שהוא עיתונאי חשבנו 77 פעמים לגבי אם מטפלים, איך מטפלים, כמה מטפלים". דיסקין הדגיש כי גם לאחר שהוחלט על מהלכי חקירה, כולם קיבלו מראש את אישור היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה.
באופן כללי ציין ראש השב"כ כי לדעתו התקשורת הישראלית אינה מונעת רק מעקרונות נשגבים כחופש הביטוי וזכות הציבור לדעת אלא גם "ממניעים כלכליים". לדבריו, "המניע הכלכלי והתחרותיות בתקשורת לעתים יוצר סיכונים גם לסודות מדינה".
דיסקין התייחס בדבריו להשפעת התקשורת על המשא-ומתן לשחרור החייל השבוי גלעד שליט, ואמר כי במהלך חודש מרץ 2009, כשנשלח לקהיר לשיחות עם נציגי חמאס, הייתה לתקשורת הישראלית השפעה מכרעת. "אני לא יכול להגיד שזה [העסקה] היה על מצב של על סף סגירה ורק הצעקות מהארץ מנעו את זה, אבל אני יכול כן להגיד בוודאות שאנשי החמאס שהיו במשלחת בקהיר ושוחחו איתנו דרך המתווכים המצרים, חד וחלק לא רצו לעצור בשום נקודה משום שהתחושה שלהם הייתה שלא משנה מה אנחנו מציעים ומה עולה על הפרק במשא-ומתן הזה, בלאו הכי, גם אם נגיד שאנחנו לא מקבלים ונחזור לארץ, הלחץ הציבורי יכופף את הממשלה והיא בסופו של דבר תקבל את העסקה", אמר דיסקין.
נחום ברנע סיפק דוגמה משלו לאופן שבו התחרותיות בתקשורת משנה את כללי המשחק בכל הקשור לרשויות הביטחון. "ישבנו לפני כמה שבועות, גם אמנון [אברמוביץ'] וגם אני, אצל ראש המוסד היוצא מאיר דגן", סיפר. "הוא הזמין 25 עיתונאים בערך לשמוע אותו לתדריך אוף דה רקורד. לקח 3 שעות עד שהתדריך הופיע כולו באמצעי התקשורת האלקטרוניים ואף אחד לא מצמץ בכלל.
זה עולם אחר, זה עולם חדש שבו אתה מסתכל על גבו של המתחרה שלך ולא על האחריות הלאומית". לדעת ברנע, "ככל שהים העיתונאי נעשה רחב מאוד ורדוד מאוד, בגלל ההתפתחויות הטכנולוגיות, כך הזיקה בין אמצעי התקשורת לבין לקוחותיו יותר קטנה ולכן המחויבות יותר קטנה ומכאן נובעת העובדה שאנשים לא מכבדים כללי משחק".
בתשובה לשאלת דיין מה היה עושה לו היה מקבל בעצמו מידי ענת קם את הכונן הנשלף עם שלל המסמכים השיב ברנע "הכמות הייתה מפחידה אותי" והוסיף: "אני רוצה להאמין שהייתי מעביר את הדיסק און קי הזה לעורך שלי ומשאיר אותו עם הכאב הראש הזה להרבה הרבה לילות".
בתשובה לשאלה האם העיתונות הישראלית אחראית השיב דיסקין "בדרך כלל כן, לא תמיד". הוא הוסיף כי "החיכוך בין התקשורת לעולם שאני נמצא בו הוא לא כל כך שלילי". כשאמר כי "לשב"כ יש דיאלוג טוב עם התקשורת ובדרך כלל שאנחנו פונים התקשורת מגלה אחריות" השיבה דיין "אני לא יודעת אם לקחת את זה כמחמאה".

רשימות קשורות:

תאריך:  03/02/2011   |   עודכן:  03/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לא הייתה פה שום סגירת חשבון"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לעתונאים ועורכים מוזרם כסף זר- ל"ת
להתסיס נגד הממשלה  |  3/02/11 10:12
2
אתגר:מדוע לא החל משפט קם? ל"ת
ליואב יצחק  |  3/02/11 10:36
3
אנשי חוק עושים צחוק מי החוק"בו
ישע  |  4/02/11 23:33
4
והמשכיל בעת הזאת...והמסקיל?!
איתכם-עד-שובו  |  5/02/11 17:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
באגודת הסופרים העברים יודעים לתת כבוד לתרבות, לספרות ולגיל. בטקס מיוחד מעניקים באגודה מדי שנה, עיטור קסת הזהב ליוצרים שתרמו לתרבות, וליוצרים שחצו את קו השמונים. הפעם ניתן הפרס לסופר ולמתרגם אריה קומיי הידוע כמילונאי, כמגשר בין תרבויות, וכמשורר בחסד
איתמר לוין
דפדוף בתוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2011: גזור, שמור והשווה. והפעם: משרד האוצר בראשות השר יובל שטייניץ רוצה רפורמות אבל מציב יעדים מעשיים צנועים למדי בלא תאריכי יעד ומדדי הצלחה
חיים נוי
מחזה קטן וצנוע, רב עוצמה שאין בו רגע דל    הבמאית איה שבא ידעה לבנות מחזה קולח ולהפיק את המקסימום מן השחקניות    לא כולם יאהבו את המחזה, זוהי הצגה דרמטית שאינה מרפה    לא תמיד יודעים מה מסתתר מאחורי הדברים או שניתן לעקוב אחריהם
יהודה יפרח
ח"כ דוד רותם: "זהו חוק עוקף בג"ץ הכי גדול שהתקבל בכנסת אי פעם". בשיחה עם 'מקור ראשון' הוסיף יריב לוין: "המשמעות המרכזית היא שהכנסת באה ואמרה: כבוד הנשיא בדימוס אהרן ברק טעה! ההלכה שקבע בית המשפט העליון שגויה! כמחוקקים תפקידנו לתקן טעויות של בית המשפט ואנחנו לא חוששים לעשות זאת
אלישע פורת
בחורף 1983 ישבתי במושבה מטולה כחייל מילואים בצד"ל. המציאות של שלהי המלחמה - כחצי שנה לאחר תום הקרבות של מלחמת לבנון הראשונה - התחברה בדרך מופלאה לתסכית-הרדיו 'הרחק מצידון'. מציאות עגומה וקשה התערבבה עם מערכון פיוטי, ויצרה תערובת מיוחדת ויחידאית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il