X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הזרמת כספים מטעם מדינות זרות לארגונים פוליטיים בישראל משפיעה על מדיניותה שלא בערוצים הדיפלומטיים המקובלים, ולכן עליה להיות, לכל הפחות, שקופה ונתונה לביקורת של הציבור בישראל ושל מוסדות המדינה
▪  ▪  ▪
תרומה בעילום שם [צילום: פלאש 90]
ראוי היה כי הצעת החוק תכלול הגבלות של ממש על מעורבות פוליטית במימון זר, אך הגדרת פעילות פוליטית הציבה קושי אמיתי: למשל, האם הצגת תוצאות מחקר שמומן על-ידי ממשלת ידידותית בפני ועדת הבריאות של הכנסת בדיון על הרכב סל התרופות היא פעילות פוליטית?

היקף התמיכה של ממשלות זרות בארגונים פוליטיים בישראל נחשף במחקר שנערך על-ידי "המכון לאסטרטגיה ציונית" ו-NGO-Monitor. המחקר חשף את האסטרטגיה שבה פועלים הארגונים בתחומים פוליטיים לשם השפעה על סדר היום הפוליטי ולשם הכרעה בענייניה הפנימיים של ישראל. מעורבותם של ארגונים אלה בקביעת המדיניות, בתהליכי החקיקה ובהשפעה על השיח הציבורי, נעשית בין השאר על-ידי עתירות לבג"ץ, הפצת מחקרים, פרסום חומרי לימוד, הפעלת שתדלנים בכנסת, ייזום קמפיינים ציבוריים וכדומה.
לרוב, פעילות זו היא לגיטימית ולעתים אף מבורכת. עם זאת, כאשר זו נעשית במימון מסיבי של ממשלות זרות, שלהן יכולים להיות אינטרסים פוליטיים מובהקים שאינם תואמים דווקא את האינטרסים של מדינת ישראל ושל ממשלתה הנבחרת, מדובר בהשפעה על מדיניות פנים שלא בערוצים הדיפלומטיים המקובלים. לכן, על הזרמת כספים מטעם מדינות זרות לארגונים פוליטיים בישראל להיות, לכל הפחות, שקופה ונתונה לביקורת של הציבור בישראל ושל מוסדות המדינה.
מחקר זה הוליד את הצעת חוק חובת גילוי למי שנתמך על-ידי ישות מדינית זרה אשר ההשראה לו התקבלה מן החוק האמריקני לרישום סוכנים זרים (כך נקראים ארגונים כאלה בארה"ב). בדיון שנערך במליאת הכנסת, הגן על הנוסח הנוכחי של החוק (הנוסח המקורי היה קשוח הרבה יותר) מי שהיה עד לא מזמן שר הרווחה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג: "החוק המוצע כאן תואם עם הקרן החדשה לישראל. עברתי איתם ועבדתי איתם מילה-מילה... לקחתי את החוק הזה והפכתי אותו לחוק נורא פשוט בתיאום עם הארגונים... את (פונה לח"כ אורית זוארץ - ע"א) יכולה לטלפן עכשיו לרחל ליאל, המנכ"לית החדשה, שאמרה לי: 'גם עכשיו אנחנו תומכים בחוק הזה...'" (מתוך פרוטוקול ישיבת הכנסת ב-18.10.2010).
הצעה רחוקה מלהיות מושלמת
המתנגדים לחוק טוענים כי מטרתו לרדוף את הארגונים. אלא שמדובר בטענה חסרת כל בסיס, בראש ובראשונה משום שהחוק למעשה מופנה למדינות המממנות, המבקשות להשפיע על תהליכים פוליטיים פנים-ישראלים. שקיפות במימון הממשלתי הזר תביא לידיעת הציבור הישראלי כי את הקמפיין הפוליטי שאליו הוא נחשף (משמאל או מימין) מממנת ממשלה זרה בעלת אינטרסים שאינם בהכרח תואמים את האינטרס הישראלי. גם הממשלה הזרה אשר תדע כי דבר המימון גלוי וידוע, תשקול אותו שנית בטרם תחליט על התערבות במדיניות פנים-ישראלית שיש מי שיפרש אותה כחתרנות, לא פחות.
נוכח מטרת החוק - חשיפת התערבותן הפוליטית של מדינות זרות באמצעות מימון ארגונים - הרי שדרישת מתנגדיו להחילו גם על תרומות מאנשים פרטיים שאינם אזרחים ישראלים, אינה אלא ניסיון לתקוע מקלות בגלגלי החוק. זאת, היות שרבים מן התורמים לארגונים (פוליטיים ושאינם פוליטיים, מימין ומשמאל) מבקשים לעשות זאת בעילום שם (אם משום הערך של מתן בסתר, ואם כדי שלא יוצפו בפניות נוספות). כך לדוגמה, על-פי גילויי הדעת שפרסמו ועד ראשי האוניברסיטאות ומועצת נשיאי המכללות, הכללת התורמים הפרטיים בחוק תביא לפגיעה משמעותית בתרומות למוסדות אלה.
טיעון נוסף נגד החוק הוא כי כל המידע נמצא אצל רשם העמותות. ובכן, אין זה מדויק: רבים מן הארגונים אינם רשומים כעמותות (לעתים הארגון רשום כחברה ולעתים אינו רשום כלל!) ואין הם חושפים את מקורות המימון שלהם.
מלכתחילה, ראוי היה שהצעת החוק תכלול הגבלות של ממש על מעורבות פוליטית במימון זר (האמנם זהו מצב סביר שממשלה זרה מממנת עתירה לבג"ץ נגד מדינת ישראל?). אך הכללה זו דרשה הגדרה של פעילות פוליטית, וזו היוותה קושי אמיתי: כך למשל, האם הצגתן של תוצאות מחקר הממומן על-ידי ממשלת ידידותית בפני ועדת הבריאות של הכנסת הדנה על הרכב סל התרופות היא פעילות פוליטית? האם מימון כתיבתו של ספר לימוד היסטוריה היא פעילות פוליטית? בסופו של דבר, ניתן לטעון כי הכל פוליטי. לפיכך, הוחלט לוותר על הגבלה זו.
ההצעה הנוכחית רחוקה מלהיות מושלמת. כיוון שמדובר בכסף רב המשפיע על תהליכים בזמן אמת, ראוי היה לשפר את מיידיות הדיווח ולהגביר את רמת האחריות האישית של מנהלי הארגונים כמו גם את חומרת העונש שלו הם צפויים. יתירה מכך, ישנם אפיקים רבי השפעה שבהם פועלים ארגונים הנהנים ממימון זר - החל מהפצת חומרי לימוד, דרך מימון פעילות שדלנית בכנסת וכלה בעתירות נגד מדינת ישראל. על כן ראוי כי חובת פרסום התמיכה תחול על כל מסמך רשמי של הארגון או מטעמו. בטווח הארוך, חוק חובת הגילוי רק יועיל לארגונים וישפר את אמינותם בעיני הציבור הרחב.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מנהל פרויקטים במכון לאסטרטגיה ציונית.
תאריך:  12/02/2011   |   עודכן:  12/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שקיפות בעורף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין צורך בחוק. צריך שכל ישר
גדעון אמיר  |  13/02/11 06:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מרדכי קידר
בימים אלה נפתח פרק חדש בספר ההיסטוריה של המזה"ת שבו ההמונים פרצו את מחסום הפחד מהצבא, מהמשטרה ומארגוני הביטחון    הם זורמים לרחובות ערי הבירה ברבבותיהם ומוכיחים לשליטים האכזרים והמושחתים כי הם מסוגלים להביא לשינוי משמעותי במצבם
משה דן
באופן אירוני, מסעות התעמולה האנטי-ישראלים והצעדים החד-צדדיים שנוקטים הפלשתינים לקבלת הכרה מן האו"ם למדינה, מנפצים את האשליות בדבר כוונותיהם ומבהירים מה הם הנושאים האמיתיים שדורשים התייחסות
יובל ברנדשטטר
אין מי שמייצג את השמאל הישראלי יותר מח"כ חיים אורון-ג'ומס לחבריו    קיבוצניק שיצא מקן השומר הצעיר ברמת-גן, קרא באדיקות את "על המשמר” והתיישב בקיבוץ להב, ה-סמן ה-שמאלי היהודי מזה 23 שנה
אברהם (פריצי) פריד
מכיכר המהפכנים ועד אנשי זה לא אני זו אישתי    ולקינוח: קולנוע ירושלמי
אברהם בן-עזרא
חוות דעת מקצועית שכל מהותה היא לרצות את מי שמשלם את שכרה, גולשת לעתים לקיצוניות ובכך אומנם גורמת לרוב נחת רוח למזמין העבודה המקצועית, אולם נחת רוח זו היא לטווח קצר בלבד, שכן בבוא יום משפט - במהרה הופכת היא לבלתי רלוונטית, ואיש לא דן בה
רשימות נוספות
האווירה רותחת   /  מרדכי קידר
מה לנגידי הבנקים המרכזיים ולמהומות במצרים ובתוניסיה  /  מוטי היינריך
הנאום ושברו  /  נחמן פביאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il