X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הניסיון מלמד שמפלגה לא דמוקרטית המשתתפת במשחק הדמוקרטי במערכה הראשונה, תבטל אותו במערכה השלישית האם יש טעם לשתף בבחירות מפלגה שאסור שהיא תנצח בהן?
▪  ▪  ▪
אדולף היטלר. נחל ניצחון מסוכן [AP]
בבחירות שהתקיימו ב-20 במאי 1928 זכתה המפלגה הנאצית ב-12 מושבים בלבד בפרלמנט. אלא שהמצב הכלכלי בגרמניה הידרדר, ובבחירות של 14 בספטמבר 1930 הנאצים כבר זכו ב-107 מושבים והפכו למפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט

ב-15 במרס 1917 ויתר הצאר ניקולאי השני על השליטה באימפריה הרוסית לאחר סדרה של מהומות, שביתות ואסיפות שהחלו פחות משבועיים לפני כן. שינוי היסטורי התחולל ברוסיה, כאשר לראשונה הועבר השלטון לידי העם שהשתחרר מעול הצאר. השלטון עבר לידי ממשלה זמנית ליברלית בראשותו של גיאורגי לבוב, שלאחר מכן הוחלף על-ידי עורך הדין אלכסנדר קרנסקי הסוציאליסט, שהכריז על רוסיה כרפובליקה דמוקרטית. אלא שאז, בחסות הדמוקרטיה, ב-3 באפריל 1917, חזר לרוסיה המנהיג הבולשביקי הגולה ולדימיר איליץ' לנין, שהחל לארגן את המפלגה הבולשביקית (שלימים שינתה את שמה ל-קומוניסטית). ב-7 בנובמבר הכריז הקונגרס השני של המועצות הנבחרות ברוב קולות (390 בולשביקים ו-100 מהפכנים סוציאליסטיים מתוך 649 צירים) על העברת השלטון לידי הבולשביקים.
לאחר מלחמת העולם הראשונה הייתה איטליה מלוכה חוקתית (בדומה לבריטניה עד היום), כלומר דמוקרטיה. ב-1921 נבחר לראשונה לבית הנבחרים ברומא ציר בשם בניטו מוסוליני שעמד בראש המפלגה הפשיסטית הלאומית. למרות שמפלגתו מנתה רק 35 צירים מתוך 353, המצב הכלכלי הרעוע, בצד הפילוג הרב בפוליטיקה האיטלקית, והחשש ממהפכה קומוניסטית הביאו את המלך ויטוריו אמנואלה השלישי להטיל ב-31 באוקטובר 1922 את תפקיד ראש הממשלה על מוסוליני. הדבר נעשה בין היתר כמענה לרחשי ליבו של העם כפי שבאו לידי ביטוי בהפגנת-ענק שארגן מוסוליני ברומא. למעשה, בממשלות הקואליציוניות הראשונות שהקים מוסוליני, היו הפשיסטים מיעוט. אך אט-אט, תוך הפעלת צווי חירום ושינויים בשיטת הבחירות, בצד שיטות הפחדה שונות וככל הנראה גם אי-סדרים וזיופים, הצליחו מוסוליני ובעלי בריתו לזכות ברוב של 64% בבחירות שהתקיימו ב-6 באפריל 1924. ב-3 בינואר 1925 החל הדוצ'ה מוסוליני לבטל את הדמוקרטיה באיטליה.
בדצמבר 1924 השתחרר אדולף היטלר מהכלא, בו הוא היה לאחר שביצע ניסיון הפיכה כושל. הוא נפגש עם ראש הממשלה הגרמני, והבטיח לו שמעתה המפלגה הנאצית תפעל רק באופן חוקי. כך הפכה המפלגה הנאצית לחלק מהחיים הפוליטיים בגרמניה. איש לא הוטרד מכך, ואכן בבחירות שהתקיימו ב-20 במאי 1928 זכתה המפלגה הנאצית ב-12 מושבים בלבד בפרלמנט. אלא שהמצב הכלכלי בגרמניה הידרדר, ובבחירות של 14 בספטמבר 1930 הנאצים כבר זכו ב-107 מושבים והפכו למפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט. מהומות שגרמו הנאצים ומצב כלכלי שהמשיך להידרדר הביאו לקיום שתי מערכות בחירות ב-1932, שבהן המשיכה המפלגה הנאצית להגדיל את כוחה. בסופו של דבר, נאלץ נשיא גרמניה להטיל על אדולף היטלר את תפקיד ראש הממשלה ב-30 בינואר 1933. לאחר מכן, ועד תום מלחמת העולם השנייה לא הייתה יותר דמוקרטיה בגרמניה.
ב-1977 החל המשטר המונרכי האכזרי של השאה מוחמד רזה פהלווי בסדרה של הקלות ברוח זכויות האדם שכפה עליו הנשיא ג'ימי קרטר. האופוזיציה לשאה, שהורכבה מליברלים חילוניים, שמאלנים ודתיים, ניצלה זאת והחלה לארגן סדרה של מחאות נגדו שהגיעו לשיאן בדצמבר 1978. כאשר הצבא החל לסרב להוראות השאה לדכא את המהומות, והחל מצטרף אליהן, ויתר השאה על שלטונו, מינה איש אופוזיציה בשם שאהפור בח'תיאר לראש הממשלה, ונמלט מהמדינה ב-16 בינואר 1979. בח'תיאר הכריז מיד על שחרור כל האסירים הפוליטיים ופירוק המשטרה החשאית הידועה לשמצה של השאה - הסאוואכ. ברוח הדמוקרטיה שבח'תיאר שאף להשליט באירן, הוא גם התיר לאייתוללה רוחאללה ח'ומייני לחזור לאירן מהגלות ב-1 בפברואר 1979. אלא שמרגע שזה שב מהגלות, הוא הכשיל כל ניסיון לארגן בחירות דמוקרטיות באירן, ואף הכריז על בח'תיאר כבוגד. באפריל 1979 עזב בח'תיאר את אירן לפריס, שם הוא נרצח על-ידי שליחי המשטר האירני ב-1991.
כדי להפיג את חששם של הליברלים החילונים, השמאלנים והאנרכיסטים שהשתתפו בהפיכה, מפני משטר תיאוקרטי, ביקש ח'ומייני מחבר פרלמנט בשם מהדי באזרגאן להקים ממשלה זמנית. גם באזרגאן האמין כי הוא יוכל להנהיג דמוקרטיה באירן, אולם תקוותו אפסה באופן סופי בנובמבר 1979 עם התפטרותו, לאחר שהמועצה המחוקקת קיבלה חוקה שהגדירה את אירן רפובליקה איסלאמית המבוססת באופן מוחלט על חוקי האיסלאם, ובראשה המנהיג העליון - ח'ומייני.

ביטול הדמוקרטיה

כפי שאנו רואים מכל הדוגמאות הללו, למרות שמדובר בתהליכים שונים בכל אחת מהן, בסופו של דבר מפלגה לא דמוקרטית שמשתתפת במשחק הדמוקרטי במערכה הראשונה עלולה לבטל את הדמוקרטיה במערכה השלישית, גם אם פרק הזמן בין המערכות יכול להיות שונה באופן ניכר ממקרה למקרה. באירן וברצועת עזה אנו כבר אחרי המערכה השלישית, בטורקיה אנו במערכה השנייה, ובלבנון החלה זה עתה המערכה השלישית. במצרים אנו במערכה הראשונה, ובזכות קוצר הראות של ברק אובמה, האחים המוסלמים עומדים להשתתף בהליך הדמוקרטי במצרים. שאיש לא יופתע אם במערכה הבאה תתרחש קבלת-פנים המונית לשייח' יוסוף אל-קרדאווי שיחזור למולדתו מצרים.
נכון, יש גם מדינות בעולם שבהן מפלגות קומוניסטיות או פשיסטיות/ניאו-נאציות או תיאוקרטיות משתתפות בבחירות, ואינן זוכות לשום הצלחה. אך נשאלת השאלה, מה הטעם לשתף אותן בהליך הדמוקרטי, אם המדד למידת הדמוקרטיות הוא הכישלון של מפלגות אלה בבחירות?

תאריך:  15/02/2011   |   עודכן:  15/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ברק אובמה / Barack Obama
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיה מסוכנת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה? "שעה היסטורית"? ל"ת
מחווה להר-סגור?  |  15/02/11 18:53
2
משפחת פש"ס וישראל ביתנו
אליהו חיים  |  15/02/11 23:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
מאסנו בכותרות על עליית המחירים. איפה הכותרות על ראש ממשלה שמהתל בחוקרי משטרה? על עבריין מין מורשע, שעם סיום העונש חזר לממשלה כאילו כלום? על שר אוצר נועז שמעביר קורסים במעשיהו? על שר ביטחון שנכנס לנעליים הגדולות של יהושע פרץ? דוח וינוגרד? עופרת יצוקה?
יוני בן-מנחם
אין אף דמות שיכולה לזכות בתמיכת "הדור הצעיר" או חלקים אחרים של החברה המצרית, אישיות בעלת יכולות מוכחות לבצע מהלכים גדולים. בעגה המדינית קוראים לדמות הזאת בישראל "מחולל השינוי"
ערן גרף
כָּל הַחְלָטָה שֶׁהוּא נִסָּה / כְּדֵי לְהַגְדִּיל הַהַכְנָסָה - חִישׁ עוֹרְרָה גַּל הִתְנַגְּדוּת / מִצַּד שֶׁל אֵיזֶה בַּעַל-זְכוּת. אִם מְעַקֵּם מִי אֶת פָּנָיו – / בִּיבִּי מַסִּיג הַחְלָטוֹתָיו. מָצָאתִי שֵׁם, נָא לֹא לִדְאֹג: / שֵׁם הַשִּׁיטָה: "מֶחְלָט נָסוֹג"!
ציפורה בראבי
מעולם לא היה החינוך היהודי כה רצוף מכשולים כמו בעידן האינטרנט ויותר מזה - הפייסבוק    עסקנים מן המגזר החרדי החליטו לקחת יוזמה ולהחתים את גדולי הרבנים כדי להחרים את הפייסבוק    כיצד נלחמים נגד המפלצת הבלתי נשלטת הזאת?!
עו"ד אברהם פכטר
אם חשבתם שסאגת מינוי הרמטכ"ל הסתיימה - אז תחשבו שנית. מוסד הרמטכ"לות עדיין תחת אש צולבת ועכשיו גם תחת חשדות מעיקים. ועדת טירקל מצאה את אלוף גנץ ראוי לתפקיד, למרות פגמים בהתנהלותו בעבר. ההבדל בין גנץ לגלנט - באיכות הפגמים ובעיתוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il