X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שבמסווה של "משבר המים", ובסיוע מסע תעמולה שהחל עם אגדת חלוקת ה"חסכמים" שהוחלפה בסיסמה "ישראל מתייבשת", בוצע מהלך שמשמעותו העיקרית היא גביית מס עקיף מן הציבור
▪  ▪  ▪
"ישראל מתייבשת"?!

כמו בנושאים רבים אחרים, גם בנושא העלאת מחיר המים קשה מאוד לברור את העובדות מתוך ים המלל והפרשנות בו אנו מוצפים. אלא שהעובדות הן פשוטות: האחת- עוד בזמן אהוד אולמרט החליטה הממשלה לקצץ כארבע-מאות מיליון שקל מתקציב התמיכה הממשלתית במשק המים; והשנייה- תאגידי המים, בניגוד לעיריות, גובים מע"מ על המחיר הנגבה מהצרכן.
סך כל הצריכה במשקי הבית היא כחמש מאות מיליון מ"ק לשנה, והמחיר הממוצע למ"ק הוא כעשרה שקלים למ"ק. מכאן שהאזרחים משלמים כחמישה מיליארד שקל לשנה בחשבונות המים, ומתוכם למעלה משבע מאות מיליון שקל מע"מ. כיוון שגם קודם שילמו העיריות סכומים ניכרים לספקים הגובים מע"מ ומעבירים אותו לממשלה, לא כל הסכום של שבע-מאות מיליון השקלים מתווסף להכנסות המדינה, ובהערכה גסה מדובר בתוספת של שלוש-מאות מיליון שקל. סך התוספת (מע"מ + קיצוץ) היא כשבע-מאות מיליון שקלים לשנה.
מצד שני, העלאת התעריפים מתבטאת בתוספת ממוצעת של כמאה וחמישים שקלים לשנה לנפש, וסך התוספת שישלמו האזרחים - שבעה מיליון - היא כמיליארד שקלים בשנה. מסתבר שכשבעים אחוז מתוספת העלות מועברים למדינה, וכשלושים אחוז לתקצוב תאגידי המים, כולל העלייה (שיש לקוות שתתממש) בסכומים המופנים לתחזוקת תשתית המים והרחבתה. (הנתון של 70% הוא הערכה גסה, ובהחלט ייתכן שהנתון המדויק הוא 80% או 60%, אך לצורך הדיון העקרוני, הנתון המדויק אינו רב-חשיבות.)
לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שבמסווה של "משבר המים", ובסיוע מסע תעמולה שהחל עם אגדת חלוקת ה"חסכמים" שהוחלפה בסיסמה "ישראל מתייבשת", בוצע מהלך שמשמעותו העיקרית היא גביית מס עקיף מן הציבור. מהלך זה, שהצליח, מצטרף למהלכים נוספים שנכשלו (בינתיים) להעלאת המס על הדלק, והחלת מע"מ על פירות וירקות.
ההבדל העיקרי בין מס עקיף למס ישיר הוא שהמס הישיר, המשולם על ההכנסה, הוא מס ששיעוריו עולים עם עליית ההכנסה, ולכן משולם בעיקרו על-ידי העשירים, ואילו המס העקיף, המשולם על הצריכה, נגבה מכל האזרחים בשיעורים שווים. כאשר הכנסות המדינה ממיסים הן קבועות, אך מרכיב המס העקיף עולה ומרכיב המס הישיר יורד, המשמעות הפשוטה היא שהעניים יהיו עניים יותר, והעשירים יהיו עשירים יותר על-חשבונם של העניים.
דואגים לעניים?
אך טועה מי שחושב שרשעות לשמה עומדת מאחורי מדיניות כלכלית זו, שבנימין נתניהו הוא אביה, ושאהוד אולמרט אימץ אותה בחדווה. נתניהו מאמין שהפחתת המס הישיר תתרום להגברת הפעילות המשקית, ולעלייה בסך הכולל של הכנסות התושבים. הנתונים הכלכליים החיוביים מאוד מוכיחים שנתניהו צודק, והכלכלה הישראלית צומחת. הבעיה היא שמרוב התלהבותו מהפחתת המיסים הישירים, מנסה נתניהו לממן חלק מההפחתה באמצעות העלאת המיסים העקיפים - העלאה שכאמור פוגעת בעיקר בעניים. מי שבאמת דואג לעניים, לא מוטרד במיוחד מהעלאת המיסים העקיפים על הדלק, כי לעניים אין מכוניות. כל מי שמדבר על מעמד הביניים ההולך ונשחק, הוא סתם קשקשן שהעובדות אינן מעניינות אותו כלל, כי מעמד הביניים פורח ומשגשג יחד עם המשק הישראלי כולו. אבל מים הם המוצר הבסיסי ביותר, וככל שבמשפחה יש יותר ילדים, הפגיעה בה היא קשה יותר.
בדוח ועדת החקירה לבחינת משבר המים נכתב: "לא הוצגו דרכים לדאגה לשכבות החלשות, אם באמצעות הביטוח הלאומי ו/או משרד הרווחה, ואם באימוץ שיטה פרוגרסיבית בקביעת מדרגות התעריפים ברמות הצריכה השונות, תוך סבסוד כמות המים הבסיסית". כמות המים הבסיסית היא כארבעה מ"ק לנפש לחודש, וסבסוד משמעותי של כמות בסיסית זו, שיביא את מחירה לארבעה שקלים למ"ק, הוא הצעד המתחייב, ועליו צריכים להיאבק חברי הכנסת הדואגים לעניים.

תאריך:  20/02/2011   |   עודכן:  21/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העלאת מחיר המים: עובדות לפני פרשנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי: הזמנה שאי-אפשר לסרב לה לאירוע התרמה    בני גנץ הוא גנב הקרקעות הקטן וגם ביקורים לימודיים כקצף המתנדף על פני המים
איתן קלינסקי
את הרשימה הזו אבקש להקדיש לאישה ולאם, שאת כל הרוע אנחנו מעמיסים עליה. אני מקדיש את הרשימה לאישה שאין לה שם. בניגוד לגיבורות העלומות שזכו לכינוי כמו - "אשת מנוח", בסיפור שלנו, זו ממש אישה ללא שם, רק "אשת של". אפילו לא מופיע השם "אשת לוט", אלא סתם "אשתו"
שמואל פישר
המתרחש בימים אלה בעולם וההסתה נגד המדינה הם הכנה אידיאולוגית לקראת המערכה הצפויה נגד ישראל    הציבור הישראלי והממשלה צריכים להבין כי אותם ישראלים המסיתים והמעלילים נגד מדינת ישראל, הם חלק ממסע תעמולה הנותן לגיטימציה לפעילות אלימה    אל תאמרו "ועדות לבדיקת ארגוני שמאל", אלא "הוועדות לחקירת המימון לשלילת זכות קיומה של ישראל ולהשתלטות על אדמותיה"
דניאל גיגי
הבחירות להסתדרות המורים קרבות, ועכשיו הזמן להעניש את וסרמן על התנהלות כושלת ומסע הפחדה שלו כנגד המורים    רפורמת אופק חדש שעליה חתמו בהסתדרות פגעה במורים וכפתה עליהם הסכם שהוכח ככושל    מעמד המורים, כמו גם מצב מערכת החינוך, הלך והידרדר בתקופת כהונתו של וסרמן, ולכן הגיעה העת להדיח אותו ואת ההנהגה שלו    מורים, צאו לבחור הנהגה חדשה!
גורי גרוסמן
ממשלת ישראל מצטרפת למסע ההפחדה בפרסומים כי ישראל רואה בחדירת הספינות לים התיכון פרובוקציה ואיום. בכך אנחנו, ברוב איוולת, משחקים לידיו של אחמדינג'אד שמטרתו להלך עלינו אימים ולפגוע במורל אזרחי ישראל. במו ידינו אנחנו מורטים את עצבי הציבור בסרט אימים אבסורדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il