X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תמונות מן העולם מדברות בעד עצמן. מפגינים במרוקו: "העם רוצה שינוי" [צילום: AP]
הג'ין יצא מהבקבוק
הג'ין של המהפכה, של ההתחדשות, של ההתנערות, מהלך עכשיו אימים על כל המשטרים במרחב העולמי. דיירי "הווילה בג'ונגל" עשויים להתעורר בוקר אחד ולגלות שהג'ונגל נעלם, שאנחנו מוקפים בנוף חדש לגמרי
אורי אבנרי עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אני חי בימים אלה בתחושה שאנחנו עומדים שוב בפרשת-דרכים היסטורית. הדרך שבה נבחר בימים הקרובים תקבע את גורל המדינה לשנים רבות, ואולי לצמיתות. אם נבחר בדרך הלא-נכונה, תהיה זאת בכייה לדורות, פשוטו כמשמעו

זהו סיפור ישר מ"אלף לילה ולילה". הג'ין יצא מהבקבוק בעולם הערבי. המדיניות שלנו צריכה להשתנות, וכל גישתנו הבסיסית. עלינו להבין שאיננו ראש-גשר של משהו רחוק, אלא חלק מהמרחב המצטרף כיום - סוף-סוף - למצעד האנושות אל החירות.
כאשר זה קרה בתוניסיה, ניתן היה להגיד: נו טוב, ארץ ערבית, אבל ארץ קטנה. היא הייתה תמיד קצת יותר מתקדמת מהאחרות. זהו מקרה בודד. ואז זה קרה במצרים. ארץ מרכזית. לב העולם הערבי. המוקד הרוחני של האיסלאם הסוני. אבל ניתן היה להגיד: טוב, מצרים היא מקרה מיוחד. ארץ הפרעונים. אלפי שנות היסטוריה לפני שהערבים בכלל הגיעו לשם. אבל עכשיו זה מתפשט בעולם הערבי כולו. לאלג'יריה, לבחריין, לתימן, לירדן, ללוב, אפילו למרוקו. וגם לאירן, שאינה ערבית ואינה סונית.
הג'ין של המהפכה, של ההתחדשות, של ההתנערות, מהלך עכשיו אימים על כל המשטרים במרחב. דיירי "הווילה בג'ונגל" עשויים להתעורר בוקר אחד ולגלות שהג'ונגל נעלם, שאנחנו מוקפים בנוף חדש לגמרי.
כשאבותינו הציונים החליטו להקים "מקלט בטוח" בארץ-ישראל, הייתה בידם הברירה בין שתי דרכים:
  • הם יכולים היו להופיע בקדמת-אסיה ככובש אירופי, הרואה עצמו ראש-גשר לאדם ה"לבן" ואדון ה"ילידים", דוגמת הקונקוויסטדורים הספרדים והקולוניאליסטים האנגלו-סכסים באמריקה. כך עשו בשעתם הצלבנים בארץ-ישראל.
  • הדרך השנייה הייתה לראות עצמם כעם אסיאתי החוזר למולדתו - הרואה בעצמו יורש למסורת מדינית ותרבותית של הגזע השמי, המוכן להדריך את עמי המרחב השמי במלחמת-שחרורם מעול הניצול האירופי...
את המילים האלה כתבתי לפני 64 שנים, בחוברת שהופיעה רק חודשיים לפני פרוץ מלחמת תש"ח. אני מוכן לחזור עליהן השבוע, וביתר שאת. אני חי בימים אלה בתחושה שאנחנו עומדים שוב בפרשת-דרכים היסטורית. הדרך שבה נבחר בימים הקרובים תקבע את גורל המדינה לשנים רבות, ואולי לצמיתות. אם נבחר בדרך הלא-נכונה, תהיה זאת בכייה לדורות, פשוטו כמשמעו.
ואולי הסכנה הגדולה ביותר היא שלא נבחר כלל, שבכלל איננו מודעים בצורך להחליט, שפשוט נמשיך בדרך שהביאה אותנו עד הלום. שנהיה עסוקים בדברים של מה-בכך - הקרב בין שר-הביטחון והרמטכ"ל הפורש, המאבק בין נתניהו וליברמן על מינוי שגריר, "האח הגדול" ושאר הבלי הטלוויזיה - עד כדי כך שלא נבחין בכך שההיסטוריה עוברת על פנינו ומשאירה אותנו מאחור.
תעמולה מכוונת
כאשר הפוליטיקאים והפרשנים שלנו מצאו זמן - בין כל השטויות האלה - לעסוק במאורעות שמסביבנו, הם עשו זאת בדרך הישנה והמוכרת.
אפילו בתוכניות המלל האינטליגנטיות פחות או יותר, היה הרבה צחוק על יומרתם של ה"ערבים" להקים דמוקרטיה. פרופסורים מלומדים ופרשני התקשורת "הוכיחו" שדבר כזה פשוט לא יכול לקרות - האיסלאם הוא "מטבעו" אנטי-דמוקרטי ומפגר, לחברות הערביות חסר המוסר הנוצרי-פרוטסטנטי הדרוש לדמוקרטיה, או היסודות הקפיטליסטיים ליצירת מעמד בינוני יציב וכולי. במקרה הטוב, רודנות אחת תוחלף ברודנות אחרת. המסקנה הפופולארית ביותר הייתה שבחירות דמוקרטיות יביאו באופן בלתי-נמנע לניצחון הקנאים ה"איסלאמיסטים", שיקימו שלטון דתי אכזרי נוסח הטליבאן, או גרוע מזה.
חלק מהטענות האלה הן, כמובן, תעמולה מכוונת, שנועדה לשכנע את האמריקנים והאירופים הנאיביים שעליהם לבצר את המובארקים במרחב, או, לחלופין, דיקטטורים צבאיים חדשים. אבל לרוב זוהי דעה כנה לגמרי: רוב הישראלים באמת מאמינים שהערבים, אם יניחו להם לנפשם, יקימו משטרים "איסלאמיסטים" רצחניים, שמטרתם העיקרית תהיה למחוק את ישראל מהמפה.
הישראלי המצוי אינו יודע דבר וחצי דבר על האיסלאם ועל העולם הערבי. כפי שענה אלוף (שמאלני) לפני 65 שנים, כשנשאל איך הוא משקיף על הבעיה הערבית: "דרך כוונות הרובה!"... הכל מצטמצם ב"ביטחון" - וחוסר-הביטחון מונע, כמובן, כל מחשבה רצינית.
גישה זו נולדה עוד בימיה הראשונים של הציונות. בנימין זאב הרצל כתב, כידוע, במסה ההיסטורית שלו, שמדינת-היהודים העתידה לקום תהווה בארץ "חלק מהחומה של התרבות" נגד הברבריות האסיאתית - כלומר, הערבית. הרצל העריץ את ססיל רודס, נושא-הדגל של האימפריאליזם הבריטי. הוא ותלמידיו היו שותפים לגישה הרוחנית ששלטה באירופה בימים ההם, זו שהמלומד הפלסטיני אדוארד סעיד כינה אותה, לימים, "אוריינטליזם". במבט לאחור, זה היה אולי טבעי, לאור העובדה שהתנועה הציונית נולדה באירופה לקראת סוף העידן האימפריאליסטי, ושהיא התכוננה להקים מדינה יהודית בארץ שבה חי עם אחר, עם ערבי. הטרגדיה היא, שגישה זו לא השתנתה במשך 120 שנים, ושהיא חזקה כיום יותר מתמיד. אלה מאיתנו המציעים כיוון אחר - ותמיד היו אחדים כאלה - נשארו קולות קוראים במדבר.
השאלה החשובה באמת
זה מתבטא בימים אלה בגישה הישראלית למאורעות המזעזעים את העולם הערבי, ואת העולם בכלל. אומנם, בקרב הציבור הישראלי הייתה די הרבה אהדה ספונטאנית להמונים המצריים שהתעמתו עם משטר הרודנות בכיכר תחריר - אבל הכל התייחסו לדברים מבחוץ, מרחוק, כאילו קרו הדברים על הירח.
השאלה המעשית היחידה שהתעוררה הייתה: האם הסכם השלום הישראלי-מצרי יחזיק מעמד? או שמא יהיה עלינו להקים אוגדות חדשות לקראת מלחמה אפשרית עם מצרים? כאשר "המומחים לענייני ביטחון" הבטיחו לנו שאין סכנה כזאת, הציבור איבד עניין בכל העסק.
אך הסכם-השלום - שאינו למעשה אלא שביתת-נשק בין המשטרים והצבאות - צריך היה לעניין אותנו פחות מאשר נושא אחר. השאלה החשובה באמת היא: מה יהיו פני העולם הערבי החדש? האם המעבר לדמוקרטיה יהיה חלק ובלתי-אלים, באופן יחסי, או לא? האם זה יקרה בכלל, והאם פירושו שאיסלאם יותר רדיקלי ישתלט במרחב, דבר שהוא בהחלט אפשרי? האם יכולה להיות לנו השפעה כלשהי על מהלך הדברים?
מובן שאף לא אחת מהתנועות הערביות אינה מעוניינת בחיבוק ישראלי. חיבוק כזה משול לחבוק הדוב. כמעט כל הערבים רואים בישראל כיום מדינה קולוניאליסטית, אנטי-ערבית, המדכאת את הפלסטינים ומתכוונת לנשל ערבים רבים ככל האפשר - למרות שאני משוכנע שיש שם גם לא-מעט הערצה שקטה להישגיה הטכנולוגיים והאחרים של ישראל. אבל כאשר עמים שלמים מתקוממים והמהפכות שוברות את כל המושגים המקובלים, קיים סיכוי ממשי לשינוי-ערכים כללי. אילו קמו עכשיו בישראל מנהיגים פוליטיים ורוחניים והיו מצהירים בפה מלא על הסולידאריות שלהם עם ההמונים הערביים ומאבקם לחירות, לצדק ולכבוד, הם יכולים היו לזרוע זרע שיישא פירות בשנים הבאות.
מצעד אל החירות
כמובן, הכרזות כאלה צריכות לבוא מהלב. אם יהיו רק תכסיסי-תעמולה זולים, יבוזו להן בצדק. הן צריכות להיות מלווות בשינוי עמוק ביחסנו לעם הפלסטיני. משום כך מהווה השלום עם הפלסטינים עכשיו, מיד, צורך חיוני למדינת ישראל.
העתיד שלנו אינו עם אירופה או אמריקה. העתיד שלנו הוא במרחב הזה, שאליו שייכת מדינתנו, לטוב ולרע. לא רק המדיניות שלנו צריכה להשתנות, אלא כל גישתנו הבסיסית, עצם ראייתנו את מיקומנו הגיאוגראפי. עלינו להבין שאיננו ראש-גשר של משהו רחוק, אלא חלק מהמרחב המצטרף כיום - סוף-סוף - למצעד האנושות אל החירות.
ההתעוררות הערבית אינה עניין של חודשים או שנים מעטות. זה עלול להיות מאבק ממושך, עם הרבה כישלונות ותבוסות. אבל הג'ין לא יחזור עוד לבקבוק. מראות 18 הימים בכיכר השחרור ימשיכו לחיות בלבו של דור ערבי חדש, ממרקש עד מוסול, וכל דיקטטורה העלולה לקום פה ושם לא תצליח למחוק אותם. אינני יכול להעלות על דעתי דרך חכמה ומושכת יותר בשבילנו, הישראלים, מאשר ההצטרפות אל המצעד הזה.

תאריך:  20/02/2011   |   עודכן:  20/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הג'ין יצא מהבקבוק
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
איך גזען כמו אבנרי לא בכלא ?? ל"ת
הוא ברח עכשיו ??  |  20/02/11 21:44
2
זמנך עבר! זמנך עבר! זמנך עבר!
s3  |  20/02/11 22:31
3
ג'ין == ג'נניה = ג'ונגל ל"ת
ערבים=ערב רב  |  21/02/11 09:36
4
אבנרי תומך בערבים הזוועתיים  ל"ת
שאנו רואים עכשיו  |  21/02/11 09:45
5
מה מכל תחזיותך התממש?נאדה!במשך
קורןנאוה טבריה  |  21/02/11 09:56
6
חושכי בן אופל מצא את מקומו
פלא יועץ  |  21/02/11 21:49
7
'פטריוטים' הולכים בתלם
חלאווה  |  5/03/11 03:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה גזית
אני עוסק השבוע בנושא "גנרלים" שפנו לפוליטיקה - בעיצומה של הסערה הפוקדת את העולם הערבי - לאחר שבשיחה על חילופי הרמטכ"ל, בן-שיחי הטיח שהנה פורש מצה"ל עוד גנרל שינסה ללא ספק לפנות לפוליטיקה, ויתגלה כעוד כישלון
אהוד פרלסמן
לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שבמסווה של "משבר המים", ובסיוע מסע תעמולה שהחל עם אגדת חלוקת ה"חסכמים" שהוחלפה בסיסמה "ישראל מתייבשת", בוצע מהלך שמשמעותו העיקרית היא גביית מס עקיף מן הציבור
אביתר בן-צדף
כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי: הזמנה שאי-אפשר לסרב לה לאירוע התרמה    בני גנץ הוא גנב הקרקעות הקטן וגם ביקורים לימודיים כקצף המתנדף על פני המים
איתן קלינסקי
את הרשימה הזו אבקש להקדיש לאישה ולאם, שאת כל הרוע אנחנו מעמיסים עליה. אני מקדיש את הרשימה לאישה שאין לה שם. בניגוד לגיבורות העלומות שזכו לכינוי כמו - "אשת מנוח", בסיפור שלנו, זו ממש אישה ללא שם, רק "אשת של". אפילו לא מופיע השם "אשת לוט", אלא סתם "אשתו"
שמואל פישר
המתרחש בימים אלה בעולם וההסתה נגד המדינה הם הכנה אידיאולוגית לקראת המערכה הצפויה נגד ישראל    הציבור הישראלי והממשלה צריכים להבין כי אותם ישראלים המסיתים והמעלילים נגד מדינת ישראל, הם חלק ממסע תעמולה הנותן לגיטימציה לפעילות אלימה    אל תאמרו "ועדות לבדיקת ארגוני שמאל", אלא "הוועדות לחקירת המימון לשלילת זכות קיומה של ישראל ולהשתלטות על אדמותיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il