X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
רשימה ראשונה בסדרה
▪  ▪  ▪

עד לכניסתו לתוקף של תיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין (7.11.01), רוב הפטורים ממס שבח החלים על מכירת מניות באיגוד מקרקעין נקבעו בחוק מיסוי מקרקעין.
ביום 7.11.01 חוקק סעיף 7א לחוק. סעיף זה קבע לראשונה כי לצורך חישוב מס השבח בפעולה באיגוד מקרקעין יחולו הוראות חלק ה' וחלק ה2 (להלן: "חלק ה'") לפקודת מס הכנסה בשינויים המחוייבים.
החלת הוראות חלק ה' על עסקאות במניותיו של איגוד מקרקעין, מחייבת התייחסות לשאלה אילו פטורים יחולו במכירת מניותיו של איגוד כאמור - האם הפטורים שבחוק מיסוי מקרקעין או אלה המנויים בחלק ה' לפקודה?
כמענה לשאלה זו ניתן להביא מספר גישות. הגישה הראשונה - היא גישת נציבות מס הכנסה - באה לידי ביטוי בהוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 9/2003. ה"ב זו קובעת כי הוראות חלק ה' לפקודת מס הכנסה חלות על פעולה באיגוד מקרקעין רק לעניין חישוב השבח, הרווחים הראויים לחלוקה, וקביעת יום המכירה והרכישה במכירת המניות של אותו איגוד. ה"ב קובעת חד משמעית כי הפטורים ממס השבח נותרו אלה הקבועים בחוק מיסוי מקרקעין ואלה בלבד. הפטורים ממס רווחי הון שבחלק ה' לפקודה לא יוחלו על פעולות באיגוד.
נבקש לעמוד על חלק מהשלכות אימוץ גישה זו:
· פטור במתנה ליחידים - לפי חלק ה' לפקודה, מתנה ללא תמורה של מניות ליחיד (אפילו לא קרוב) פטורה ממס. לפי סעיף 62 לחוק מסוי מקרקעין, העברת מניות באיגוד מקרקעין תהא פטורה רק אם המתנה היא לקרוב.
· פטור למוסד ציבורי ולקופ"ג - לפי חלק ה' לפקודה, בשילוב עם פסק דין המועצה המקומית יהוד (עמ"ה 185/90), הפטור שבסעיף 9(2) לפקודה שניתן למוסדות ציבוריים ולקופות גמל חל גם על רווחי הון המחויבים במס לפי חלק ה' לפקודה. משמע, החלת חלק ה' לפקודה במלואו על מכירת מניות באיגוד מקרקעין תקנה למוסדות ציבור ו/או לקופ"ג פטור ממס בעסקה. מאידך, אם נצדד בגישת הנציבות לפיה פטורי חוק מיסוי מקרקעין חלים על סיטואציה זו, והם בלבד, הרי שתוצאת המס תהא שונה, שכן בחוק מיסוי מקרקעין לא קיים סעיף הפוטר ממס גופים אלו. באשר לקופ"ג, אין כל סעיף בחוק המקנה להן פטור ממס בביצוע מכירת זכות במקרקעין או פעולה באיגוד מקרקעין. מוסדות ציבור, מאידך, עשויים ליהנות מפטור מלא או חלקי ממס שבח מכח סעיף 61 לחוק, אך האחרון חל אך ורק על "מכירת זכות במקרקעין" בידי מוסדות ציבור ולא על "מכירת זכות באיגוד מקרקעין" (ו"ע 1298/01 רוגובין).
במאמר מוסגר, נציין, כי פתרון לבעיה זו של מוסדות ציבור עשוי להימצא בדרך של פניה לרשויות מס הכנסה בבקשה לקבל טופס 50, לפיו הפעולה באיגוד (או מכירת זכות במקרקעין) נתונה לחיוב במס הכנסה. קבלת טופס זה אפשרית, למשל, אם אותה פעולה באיגוד תסווג כ"עסקת אקראי בעלת אופי מסחרי" או כ"עסק" (ע"א 6809/001 מרכז העיר). קבלת טופס 50 ממס הכנסה תקנה פטור אוטומטי ממס שבח, ואילו הפטור ממס הכנסה ינתן לפי חלק ה' לפקודה (פס"ד יהוד) או לפי מתן פטור לקופ"ג או למוסדות ציבור גם על הכנסות מ- 2(1) (עסק) לפי סעיף 9(2), וזאת במקרים בהם אותו עסק הוא ממטרות המוסד הציבורי או קופת הגמל (ראה פסק הדין עמ"ה 50/90 ויזרע יצחק נ' פקיד שומה ירושלים. מיסים ז/1 (פברואר 1993) עמ' ה-14).
· מניות של איגוד מקרקעין הנסחרות בבורסה - לפי המצב החוקי דהיום, הקניית שיעורי המס המוגבלים (15%) על רווח הון ממסחר בני"ע לפי חלק ה3 לפקודה אינה אפשרית לגבי מכירת מניות של איגודי מקרקעין בבורסה. לא רק הגישה לפיה רק פטורים והקלות שבחוק מיסוי מקרקעין חלים על פעולות באיגוד מקרקעין מביאה לתוצאה זו, אלא שגם אימוץ גישה הפוכה לא יסייע בקבלת השיעור המופחת. הסיבה לכך היא ששיעור המס המופחת קבוע בהוראות חלק ה3 לפקודת מס הכנסה ולא בהוראות חלקים ה' או ה2 לה, אשר רק אלה הוחלו על פעולה באיגוד לפי סעיף 7א לחוק מיסוי מקרקעין.
בעניין זה דרוש, ללא ספק, תיקון חקיקה. ואכן, על שולחן הכנסת הונח תיקון כאמור מטעם הממשלה, על-פיו פעולה באיגוד מקרקעין הנסחר בבורסה הוצאה מגדר הגדרת "פעולה באיגוד" שבחוק מיסוי מקרקעין.
· גישת מס הכנסה מקנה גם יתרונות: שיעורי מס היסטוריים הקבועים בסעיף 48א לחוק מיסוי מקרקעין ישמרו כמעט תמיד בפעולה באיגוד מקרקעין - דווקא גישת מס הכנסה, לפיה רק הפטורים וההקלות שבחוק מיסוי מקרקעין יחולו על פעולה באיגוד מקרקעין, תוביל לתוצאה שמנגנון העלאת שיעורי המס ההסטוריים ב- 1% לכל שנת מס החל משנת 2005 (סעיף 91(ו)(2) לפקודה שבחלק ה'), לא יוחל על פעולה באיגוד מקרקעין.
לגישתנו, עמדת רשויות המס שגויה. עמדתנו היא שהוראות הפטורים שבחלקים ה' ו- ה2 לפקודה חלים גם על פעולות באיגודי מקרקעין. ניתן למצוא לגישתנו שני תימוכין לפחות בלשון החוק:
(1) סעיף 7א(א) לחוק מסוי מקרקעין מפנה לחלקים ה' ו- ה2 שבפקודת מס הכנסה לא לשם "חישוב השבח" בפעולה באיגוד מקרקעין, כי אם לשם "חישוב מס השבח". חישוב מס השבח, כידוע, מושפע ממכלול ההוראות של חלקים ה' ו- ה2 לפקודה, לרבות הפטורים ממס שבחלקים אלה. היה חפץ המחוקק בתוצאה אחרת, היה קובע כי רק "חישוב השבח" ולא "מס השבח" יבוצע לפי חלק ה' לפקודה.
(2) סעיף 7א(ב) לאותו חוק, קובע שלגבי פעולה באיגוד מקרקעין שחלה על חיובה במס אמנה למניעת כפל מס שישראל צד לה, יחולו הוראות חוק מיסוי מקרקעין ולא חלקים ה' ו- ה2. משמע, מקום שהמחוקק רצה בשלילת הוראות מפקודת מס הכנסה לגבי פעולה באיגוד, אמר זאת מפורשות.
בחירת הגישה הנכונה תעשה, לדאבוננו, תוך אי וודאות זמנית, אך ורק על-ידי הרשות השופטת, וזאת בשל החסר שיצר המחוקק.

תאריך:  25/04/2004   |   עודכן:  25/04/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד תומר ח. הנריק ריטרסקי
עו"ד אברהם סימון, עו"ד אלון קפלן
האם חל חוק ההתיישנות על תביעת פיצויי הפקעה? האם ניתן להחיל את קונסטרוקציית "הנאמנות הקונסטרוקטיבית" למניעת התיישנות תביעת פיצויי הפקעה? לדעת מחברי רשימה זו, אם מגיעים למסקנה כי קיימים יחסי נאמנות בין הרשות הפקיעה לבין הבעלים שמקרקעיו הופקעו, לענין הזכות לקבלת הפיצויים, לא יהיה כל קושי לקבוע, כי התביעה לא התיישנה.
עו"ד אברהם סימון
פסק דין: בכוחה של תוכנית מתאר, שדינה כדין-חיקוק, להקנות זיקת הנאה. דרך המלך לרישום זיקת הנאה היא אמנם רישום במרשם המקרקעין; אך גם דינים נוספים יכולים להקנות זיקת הנאה, גם אם הדבר לא נרשם במרשם המקרקעין
אליעזר גולדברג, מבקר המדינה
אליעזר גולדברג, מבקר המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il