X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רוברט אופנהיימר (1967-1904). אבי פצצת האטום
"אני המוות, משמיד העולמות"
אחרי הטלת פצצות האטום הראשונות על הירושימה ונגסאקי חלה מטמורפוזה בנפשו של "אבי הפצצה" רוברט אופנהיימר. מאותו מועד התחיל להטיף באורח נחרץ להנהגת מדיניות שתגביל את מרוץ החימוש קיצוני יותר כנגד השימוש בנשק גרעיני היה אלברט איינשטיין, הוגה רעיון הפצצה, שבעקבות מראות ההרס והזוועה שגרמו פצצות האטום הפך לאחד הדוברים הראשיים להחרמה מוחלטת של הנשק הגרעיני. איינשטיין: "ברור לי כי במלחמת העולם הרביעית ישוב האדם להילחם בכלי נשק העשויים מאבנים ועצמות"
"אופי" חונך על ברכי אורח-החיים האמריקני, אך בניגוד לרוב האמריקנים הוא היה מה שניתן להגדיר "חסר אמונה". בגלל היותו פיסיקאי שעסק בנושאים הקשורים בקיומו של העולם צצו בדרכו שאלות שהתשובה להן לא יכולה הייתה לנבוע ממקורות ההיגיון או הידע האנושי, אלא נאלצה לבוא ממקורות "אלוהיים"

הוא היה גאון יחיד ומיוחד. על כך אין מחלוקת. בגיל 22 כבר קיבל דוקטורט בפיסיקה תיאורטית ב"ברקלי", אחת המובילות בין אוניברסיטאות המחקר היוקרתיות בארה"ב. לאחר שסיים להגן על הדוקטורט שלו מול צוות פרופסורים נודעי-שם אמר יו"ר חבר הבוחנים, פרופסור מקס בורן, באנחת רווחה: "אני שמח שזה נגמר. 'אופי' כבר התחיל לשאול אותי שאלות כאילו אני צריך להגן על הדוקטורט שלי".
"אופי" היה כינוי החיבה שהדביקו חברים לספסל הלימודים האקדמי לרוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום, האדם ששינה את פני האנושות והכניס אותה לעידן האטומי, על כל מעלותיו, מגרעותיו ופחדיו.
לכאורה היה עתידו של אופנהיימר מוכתב מראש לתהילה מדעית ולפרסום עולמי. אבל כמו בהרבה מקרים אחרים תחילת חייו המבטיחה הפכה להיות טרגדיה יוונית שהגורל המתעתע שלט בה, הכתיב את דרכיה הפתלתלות וסיים אותה בכאב לב גדול ובהרבה עוגמת נפש ועלבון. טרגדיה שעסקה בשאלות יסוד של הקיום האנושי, שניסתה לבחון, על-פי קו מותווה מראש שאי-אפשר לשנותו, את גבולות הסבל והייסורים שבהם יכול האדם לעמוד, טרגדיה המגיעה אל סופה באסון צפוי מראש כשהיא רצופה במשברים, עליות ונפילות של הגיבור, כנגד הגורל שייעדה לו אמונת האלים שבהם האמין עד יומו האחרון.
רוברט אופנהיימר נולד בארה"ב (22.4.1904) למשפחה יהודית. אביו היה יבואן טקסטיל עשיר שהיגר לארה"ב מגרמניה ב-1898. למרות מוצאו היהודי מעולם לא הייתה משפחת אופנהיימר קשורה לדת או למסורת היהודית. "אופי" חונך על ברכי אורח-החיים האמריקני, אך בניגוד לרוב האמריקנים הוא היה מה שניתן להגדיר "חסר אמונה". בגלל היותו פיסיקאי שעסק בנושאים הקשורים בקיומו של העולם צצו בדרכו שאלות שהתשובה להן לא יכולה הייתה לנבוע ממקורות ההיגיון או הידע האנושי, אלא נאלצה לבוא ממקורות "אלוהיים". מן הטעם הזה, כנראה, תוך חיפוש מקור לתשובות שנדרשו לו, פנה "אופי" אל האמונה ההינדית. כדי לנסות ולהבין אותה מן המקור הראשון והטוב ביותר - החל ללמוד את שפת הסנסקריט. למידה הייתה החלק הקל בחייו של אופנהיימר. תוך זמן קצר השתלט על נבכי השפה והחל לצלול אל עומקם של טקסטים הינדיים, שמהם שאב גם חלק מן האמירות הציבוריות שלו שהפכו להיות נכסי צאן-ברזל בכל מה שקשור בהתפתחות הנשק הגרעיני בעולם.
ב"ברקלי" הכיר "אופי", במסגרת מפגשי סטודנטים שעסקו בשאלות פוליטיות - כמקובל מאוד באותם ימים - צעירה בשם ג'ין טאטלוק. היא הייתה בתו של פרופסור לספרות, תומכת בתפישת העולם הקומוניסטית. הם הפכו לחברים. בהשפעתה הפך גם "אופי" להיות תומך של האידיאולוגיה הקומוניסטית. עם מותו של אביו ב-1937 ירש "אופי" 300 אלף דולר - סכום עתק באותם ימים - שאותם תרם להרבה גורמי שמאל שעסקו בקידום האידיאולוגיות שלהם. חלק מהעיסוק המרכזי של גורמים אלה היה גיוס כספים לטובת הצד של הרפובליקנים במלחמת האזרחים בספרד. למרות פעילותו ותמיכתו הכספית, "אופי" מעולם לא הצטרף כחבר למפלגה הקומוניסטית.
בנובמבר 1940 חל מהפך אישי בחייו. סטודנטית רדיקלית בשם קתרין "קיטי" האריסון, שהייתה חברה במפלגה הקומוניסטית, פשוט "כישפה" אותו. באותה עת הייתה "קיטי" נשואה בפעם השנייה. בעלה הראשון היה חבר במפלגה הקומוניסטית ופעיל באיגודים המקצועיים שנהרג במלחמת האזרחים בספרד. בעלה השני, לו הייתה כמובן נשואה באותה עת, היה רופא מקליפורניה. "אופי" נשבה בקסמיה והיא "נדלקה" עליו. התוצאה הבלתי נמנעת: "אופי" ניתק את יחסיו האישיים עם ג'ין, ו"קיטי" התגרשה מבעלה הרופא ונישאה ל"אופי". את המהות המדויקת של יחסי הזוג החדש אפשר להבין מן העובדה כי כבר במאי 1941 נולד בנם הבכור, פיטר. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1944, נולדה בתם "טוני". יחד עם קשרי האהבה העזים בין בני הזוג אופנהיימר המשיך "אופי" במשך שנים רבות לשמור על קשר עם ידידתו ג'ין טאטלוק, גם היא פעילה במפלגה הקומוניסטית.

"עכשיו אני הפכתי למוות"

אחד הגנרלים שחזה בניסוי של "טריניטי" סיפר: "שניות לפני הפיצוץ הביט 'אופי' במעין תנוחה חולמנית לעבר אתר הפיצוץ ואז, כאשר הכרוז קרא 'עכשיו' ושמענו את הפיצוץ הנורא וראינו את התפרצות האור האדירה, ננסכה על פניו של 'אופי' הקלה גדולה"

System.String[]

ביטול הסיווג הביטחוני של אופנהיימר

אייזנהאור ביקש מ"אופי" להתפטר. "אופי" סירב וביקש שימוע. הוא לא רצה להיעזר בפרקליטים שיגנו עליו. "אני יכול להיות המגן הטוב ביותר של עצמי", אמר לבני משפחתו

System.String[]

הדילמה העקרונית: השימוש בנשק - כן או לא?
הירושימה [צילום: AP]

בראיון לתקשורת לאחר כניעת יפן, אמר "אופי" כי ארה"ב הייתה חייבת להציג בפני יפן את עוצמתה של הפצצה באורח מתון וחלש יותר ורק אחר-כך, אם זה לא היה מביא לסיום המלחמה, אפשר היה להטיל את הפצצה על עיר מאוכלסת. "האמת היא", הסביר "אופי", "כי כאשר הוטלה הפצצה על הירושימה, יפן למעשה הובסה והשימוש בפצצה היה מעשה של אגרסיביות, של הפתעה ושל טרור"

System.String[]

הערות

System.String[]

יצור פצצת האטום הראשונה - "טריניטי"
טריניטי. פצצת האטום ה-1 בעת הניסוי באלמוגורדו

לצורך העבודה במעבדה ארגן "אופי" קבוצה של מדעני צמרת, שעל-פי הגדרתו היו "מאורות", כמו אנריקו פרמי האיטלקי, בתה וטלר. בצוות העילויים הזה נחשב אופנהיימר ל"עילוי צמרת"

System.String[]

סוף שירת חייו של "המוות"

System.String[]

קידום איינשטיין את פצצת האטום האמריקנית
רוברט "אופי" אופנהיימר בחברת אלברט אינשטיין

System.String[]

תאריך:  16/03/2011   |   עודכן:  16/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אני המוות, משמיד העולמות"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מ-ד-ה-י-מ-ה
תודה  |  16/03/11 15:48
2
אם "אופי" ואלברט היו בחיים
אלטע קאקער  |  16/03/11 16:43
3
הכתבה כוללת אי דיוקים.
הסטוריון  |  16/03/11 19:44
4
אידיוטים שימושיים
יואל קורנבלום  |  16/03/11 22:31
 
- הפוסל במומו פוסל.והמבין יבין. ל"ת
ד.ט.  |  17/03/11 07:11
5
פיינמן הוגדר ע"י כולם כגאון
כן שותף גם  |  17/03/11 03:20
6
דודי סיפר לי על סחרוב-אבי פצצת
ראספוטין בן מדביד  |  29/03/11 20:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
ליידי מקבת ממצנסק (נכתבה ב-1932) היא אופרה שונה ממתכונת האופרות של המאה ה-19. מלאת תאוות יצרים, קנאה, תשוקה, רצח ונקמה. לא על אודות נסיכים ודוכסים, אלא על אנשים בשר ודם, עממיים ולוהטים
איתמר לוין
ביקור ראשון בבית הדין לעבודה גילה שופטת סבלנית, אולי קצת יותר מדי - שאינה מגיבה גם להתחצפויות של עורך דין. חוץ מזה, המדור יצא תמה: מי צריך את נציגי העובדים והמעבידים על דוכן השופטים?
יובל לובנשטיין
כיום אנו נחשפים למגוון אדיר של משחות שיניים במחלקות הפארם השונות. אולם האם ידעתם שהמוצר במתכונתו הנוכחית, בקושי סוגר 120 שנה? מה עשו לפני כן? איך הכל התחיל? והיכן הומצאה מברשת השיניים הראשונה?
שולמית קיסרי
בספר "יותר מדי אושר", מאת הסופרת הידועה ביותר בקנדה אליס מונרו בת ה-80, אין אומנם סוף-טוב, אך יש חוויית קריאה עמוקה    ב"האישה בחליפה האפורה", של אנדריאה קאמילרי, מוצגת אישה יפהפייה שכוחה הוא מיניותה    שני ספרים חדשים ומומלצים לקריאה
אביגיל קדם
יש לי ילדים. אני לא נשואה. אני לא חד-הורית. אני גם לא גרושה. כן, יש לי בן-זוג; אבל הוא לא אבי ילדיי    אז מה אני?    ההגדרה המתאימה ביותר למשפחה שלי היא "משפחה אלטרנטיבית"    אביגיל קדם מציגה משפחה מסוג קצת אחר...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il