X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ניתוח מוזיקלי-מוזיקולוגי של הדמיון בין השיר של הדג נחש לשיר של אריאל זילבר יראה כמעט תמיד פנים לכאן ולכאן. צריך להביא את כולם בחשבון בקביעת הפרה והזכאות לפיצויים וגובהם. הנהגת מנגנון של תמלוגים עבור שימוש במטבעות לשון מוזיקליות עשויה לייתר את הצורך בהליכים משפטיים שעשויים להסתיים גם בצווי מניעה
▪  ▪  ▪
הדג נחש. הפרו זכויות יוצרים [צילום: יח"צ]

רוב המוזיקאים והמו"לים למוזיקה בארץ חברים באקו"ם. סכסוך מוסיקאלי בין חברים יוכרע מחוץ לבית המשפט, לאור תקנון אקו"ם המחייב פנייה לבוררות במקרה של חילוקי דעות בין חברים. מטבע הדברים, סכסוכים כאלה מעלים לא אחת שאלות תרבותיות, אומנותיות, שאלות בנוגע לתהליכי יצירה, לערך ולמשמעות של היצירה. שאלות בעלות פוטנציאל השפעה הן על יוצרים והן על צרכני התרבות.
כזאת הייתה גם החלטתו של השופט העליון בדימוס תאודור אור, בעניין הפרת זכויות היוצרים של אריאל זילבר בשירו "לאן שלא אפנה לראות", על-ידי הדג נחש בשירם "מה נעשה". הבורר אומנם אינו מחוייב לדין המהותי, אולם יש להניח שאור לא יסטה באופן מרחיק לכת ממצוות המחוקק במרחב רגיש כל כך.
על-פי הדיווחים, לבד מפסיקת פיצויים לטובת זילבר, הכריז הבורר על מותו של השיר "מה נעשה" - על היעלמותו מפס הקול הקולקטיבי שלנו, לפחות במתכונתו המוכרת. נקבע כי תוך 60 יום על הלהקה לאסוף מהחנויות את האלבומים בהם שובץ השיר, וכל שימוש בשיר נאסר, לרבות שידורו ברדיו, ביצועו במסגרת הופעות חיות, שילובו ביצירות קולנוע, טלוויזיה או בפרסומות.
פסק הבורר קבע שתי קביעות מרכזיות: הדג נחש העתיקו קטע מן הלחן של זילבר ועל כן מדובר בהפרת זכות יוצרים. שילוב הלחן של זילבר בשיר העוסק בתרבות הסמים הקלים, פוגעת בכבודו של אריאל זילבר וזוהי הפרת הזכות המוסרית. יתכן שלאחת הקביעות היה משקל גדול יותר.
החוק החדש מעניק ליוצר סעד של צו מניעה - סעד דרסטי האוסר כל שימוש עתידי ביצירה במקרה של הפרת זכות יוצרים. הפרת הזכות המוסרית מקימה זכות לפיצוי. בהחלט יתכן מקרה בו היוצר הוא לא הבעלים של זכויות היוצרים ביצירתו, משעה שהזכויות הועברו למשל למו"ל, והפרת הזכות המוסרית בלבד לא תספיק לו כדי למנוע את עצם קיומה של יצירה מאוחרת מפרה.
חלק מגרסאות הכיסוי המרובות בארץ ובעולם וודאי לא עשה הרבה נחת רוח ליוצרי השירים המקוריים או ליורשיהם. אולם, זה לא מנע את המשך פריחתו של אחד מתתי-הז'אנרים החשובים במוזיקה הפופולרית (הקאוורים).
הפרת זכות יוצרים פירושה שהדג נחש העתיקו קטע מלחנו של זילבר (בין במודע בין בתת מודע), ושהקטע שהועתק ראוי להגנת זכות יוצרים, שהוא מקורי ומובחן ובעל בולטות ניכרת. נראה כי אור לא התרשם מטענותיהם של חברי הלהקה ליצירה עצמאית תוך כדי אילתור ניסוי ותהייה באולפן ההקלטות. משכך, הוכרעה שאלת ההעתקה באמצעות בחינת הדמיון שבין הקטעים. הקטע המועתק הוא מחטיבת הפזמון בשיר של זילבר (מהמילים "ובלילות ובלילות"), ובשיר של הדג נחש הוא מנוגן ברקע בקלידים כליווי לשירה.
ניתוח מוזיקלי - מוזיקולוגי של הדמיון יראה כמעט תמיד פנים לכאן ולכאן. צריך להביא את כולם בחשבון בקביעת הפרה והזכאות לפיצויים וגובהם. יתכן מאוד שצריך להנהיג מנגנון של תמלוגים ראויים עבור שימוש במטבעות לשון מוזיקאליות, ולייתר בכך את הצורך בהליכים משפטיים שעשויים להסתיים גם בצווי מניעה.
וגם לפני שמחליטים על צו מניעה יש להביא הכל בחשבון, והחוק החדש מאפשר זאת. השיר "מה נעשה" מוכר לאוזן הישראלית כבר שנים, וצו שכזה פירושו אולי הרס של יצירה מכוח חוק זכות יוצרים, חוק שאמור דווקא לקדם ולעודד יצירה. על כך שמדובר בקטע של 2 תיבות ששובץ לתוך שיר של 11 דקות במספר מופעים קטן מאוד. קטע שאצל זילבר מהווה מעין פיתוח של חומר מוזיקאלי שהוצג בראשית השיר בבתים. לעומת שילובו כקול רקע לשירת ה"פזמון" אצל הדג נחש.
על כך שגם בשיר המקורי הקטע הוא בעל בולטות מיוחדת וניכרת. שיש דמיון מהותי עד כדי ציטוט בשני מקטעים מבחינה מלודית הרמונית וגם מבנית, ובמקטע הנוסף, נשמר הדמיון בקונטור הכללי, אך המקור מורכב ומפותח יותר. בשיר ההיפ הופ החומר מוצג כנוסחה בנאלית שמזכירה שירי ילדים אפילו, ועדיין הופעתו ניכרת מאוד. ועוד ועוד.
צריך גם להבין ולהביא בחשבון את מקומם של השירים הללו בפסיפס הסגנונות והז'אנרים, וגם את תהליכי היצירה האופיניים. ואיראל זילבר באמת כבודו במקומו מונח, ומה עם זה שהדג נחש לא מנועים מלהשיק כעת בחגיגיות גרסה חדשה לשיר, הפעם ללא התרומה המוזיקאלית של זילבר.

הכותב הוא עו"ד ומוזיקולוג.
תאריך:  23/03/2011   |   עודכן:  23/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תאודור אור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להנהיג מנגנון תמלוגים עבור שימוש במטבעות לשון מוזיקליות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
רבות מתאונות הדרכים בארץ מתרחשות בעטיו של חוסר-ריכוז בעת הנהיגה או בזמן חציית הכביש, ובמקרים לא מעטים עלולות התוצאות להיות הרות-אסון. כמו במקרה שאירע שלשום, כאשר נהגת הפנתה לשנייה את ראשה לאחור אל ילדיה    והעונש? בארץ שלנו הוא ממש מצחיק
סיני גז
אנחנו מנסים לא לחיות באמת בישראל, אלא לעקוף אותה, כאילו אנחנו לא באמת כאן    כפי שלימדו אותנו הכבישים העוקפים, עוקפי ישראל, אין באמת אפשרות לעקוף את הבעיות האמיתיות. הפקק שחסכתם בציר אחד, יחזור בהמשך הדרך, אולי היום אולי מחר    אין מה לראות כאן, תעקוף
עו"ד אריק שלו
חג פסח מתקרב ורבים מאיתנו רוצים לקחת חופשה מהעבודה. האם מותר על-פי חוק להעסיק אותנו בערב פסח, כמה ימי חופשה נקבל והאם חובתו של הבוס להעניק לנו מתנה לחג?    כל מה שאתם העובדים צריכים לדעת על עבודה במהלך החג
עו"ד יוסי דר
כאשר על מנהיג בדרג של נשיא המדינה נגזר להיכלא לשבע שנים, נפרץ מחסום בתודעת הציבור    כשיגיע תורו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט - יהיה זה כבר עניין של הרגל    האיש בעל התיקים הפליליים הרבים צריך לפחד גם מ"התזת" ראשו הוא...
אברהם בן-עזרא
שמא הקבלן? או אולי - הדיירים? ואולי יהיה זה מומחה בית המשפט - אשר ירוויח מפיצול בדיקתו, כי את התשלום עבור חוות הדעת הוא כבר קיבל, ויש להניח כי ידרוש תשלום נוסף עבור השלמת חוות דעתו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il