X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יומני הוידאו שצילמה ענת קם עבור המקור לא פענחו את דמותה, אבל התוכנית עשתה את עבודתה העיתונאית דרוקר שהביע חשדנות וציניות, ניסה לצייר מניעים פסיכולוגיים למעשיה של קם
▪  ▪  ▪
לא באמת חושפת. ענת קם
[צילום מסך-עכבר העיר]

נדמה שבכל הקשור לפרשת ענת קם, יחסי הכוחות ברורים: התקשורת בעד, הממסד והעם נגד. ואיך לא יהיה העם נגד, כשמוצגת בפניו מרגלת שגנבה מסמכים מסווגים ממפקדת צה"ל? ואיך לא יהיה הממסד נגד, כשהוא נתפס פעמיים בערוותו - פעם אחת בתחקירים המביכים שהודלפו, ופעם שניה בעצם ההדלפה? ואיך לא תהיה התקשורת בעד, כשענת קם היא לא רק בשר מבשרה (עיתונאית ב"וואלה"), אלא גם, מעצם תפקידה בפרשה, חלק בלתי נפרד מן העבודה העיתונאית, מקור שמחייב מייד את הגנת העיתונות?
פרשת קם היא פרשה מסעירה, כפי שפרשות ריגול הן תמיד פרשות מסעירות. זו גם פרשה מורכבת שנוגעת בהיבטים רבים, החל מהחיסיון העיתונאי ועד למשמעות איסור הפרסום בעידן האינטרנטי. אבל נדמה שהעיסוק התקשורתי בפרשה רודד לכדי התמודדות במשחק כדורגל, כמו זה שענת קם אוהבת ויורם ארבל הקדיש לה: הצבא, השב"כ והפרקליטות תוקפים במלוא עוזם, הטוקבקיסטים ויושבי הפרלמנטים שוחטים, והעיתונאים מנסים לצנן את ההתלהבות ולתהות על מה כל הרעש. בתוך כל הצרמוניה הזו, נפקד קול מרכזי אחד - קולה של כלת השמחה.

גרסת המחוברות של ענת

רביב דרוקר, עיתונאי חד חושים, תפס יוזמה. "את ממילא תקועה בבית", אמר לקם. "למה שלא תקחי מצלמה ותתעדי את עצמך? בסוף נחליט מה נעשה עם זה". אני מניח שכבר מהיכרותו הראשונית עם קם - לא בחורה נחבאת אל הכלים, אלא אחת שמחפשת להיות במרכז העניינים, כפי שהיא מעידה על עצמה - הוא הבין כי החומרים הללו לא יגנזו. גם אותם תעביר קם לידי התקשורת.
המקור, כמעט כרגיל, לא כושלת במקומות בהם תוכניות אחרות היו כושלות - האמפתיה האוטומטית, ההזדהות עם מושא הכתבה, ההצגה החד-צדדית שבסופה שורת תגובות רפה לשם האיזון העיתונאי. דרוקר ושותפתו לעשיית הכתבה, הדס ריבק, לא ממהרים לצייר את דמותה של קם כמרטירית וכשעירה לעזאזל. על-אף הדלת שפתחה לו, דרוקר מגלה מידה של חשדנות כלפי קם, עוקץ אותה מדי פעם, תוהה על מניעיה.
אולם בסופו של דבר, גם דרוקר אינו יכול (ואינו מנסה) להסתיר את אהדתו לקם. לא לקם כעבריינית, אלא לקם כקורבן של הכלימה הממסדית והזעם הציבורי. כן, אלו שני יצורים שיכולים לדור זה במחיצת זה; ענת קם שעברה עבירות חמורות, שהודתה בהן ושתרצה את העונש שיגזר עליה, היא אותה ענת קם שהפכה למושא זעם ציבורי באורח לא מידתי.

האם התקשורת הגזימה?

פרשת קם היא תזכורת למי בממשל ובציבור שנוטה להפריז בכוחה של התקשורת. תקשורתית, הפרשה איחדה סביבה את מרבית העיתונאים, המכירים בכך שההדלפה היא נדבך אינטגרלי בעבודתם. העיתונות ניסתה להנמיך את הלהבות, ולהזכיר (בצדק) שלא מדובר במרגלת ובבוגדת שהעבירה סודות לאויב, אלא בצעירה שהעבירה חומר מסווג לעיתונאי ישראלי הכפוף לצנזורה. אולם הציבור, כך נדמה, סירב לשמוע, וקם עשתה את דרכה המהירה אל עמוד הקלון בכיכר העיר.
התגובה הציבורית לפרשת קם היא גם סימפטום לדיון הלא ענייני שמשתלט על השיח הציבורי. בשולי פרשת ההדלפה, ניצבים התחקירים שפרסם אורי בלאו, שהם-הם העניין החמור באמת בפרשת קם, וכן מחדל אבטחת המידע בלשכת אלוף פיקוד הדרום דאז, סגן הרמטכ"ל יאיר נווה. אבל אצלנו, מה שנותן את הטון הוא הסנסציוני.
יומן הוידאו, אף שעורר באופן טבעי אהדה רגשית, לא הקל על פענוח דמותה של קם. אם יש משהו שברור מהתיעוד, הרי הוא שמדובר בבחורה אינטליגנטית וחריפת מחשבה. דווקא משום כך, קשה לחדור את הפסאדה קרת הרוח, ולהבין מי הנאשמת: שמאלנית פציפיסטית שאספה חומרים לצרכים אידיאולוגיים? חיילת שנעלבה ממפקדיה והחליטה לגלות להם את ערכה האמיתי? ואולי סתם צעירה שרצתה להרגיש, מאחורי הקלעים, את הכוח? כשמדובר בבחורה נבונה כקם, קשה לדעת אם דחייה מאוחרת של האפשרות לפעולה אידיאולוגית היא אמירת אמת, או רק מהלך משפטי מושכל בעצת פרקליטים, שווה ערך לצעד החלפת המשקפיים כדי לא להידמות לטלי פחימה?
דרוקר צייר את מניעיה האפשריים של קם, כשהוא הולך, אולי מבלי משים, בעקבות אמה של קם, שמנסה לדחות את הרעיון שבתה היא אידיאליסטית של השמאל ולהסביר הכל כפעולה קלת דעת של צעירה. החיבוק מסיר האחריות של ההורה מקבל משנה תוקף כשהוא בא מעיתונאי נטול אינטרסים (אם כי, בפרספקטיבה רחבה של מקצוע העיתונות, גם לדרוקר ולכל עיתונאי אחר יש כאן אינטרס).
דיבורים על משפט ההיסטוריה ובית הדין בהאג, שהסבו נזק ראשוני לקם, נדחים הן על-ידי האם והן על-ידי דרוקר כדיבורים בעלמא, שמסתירים גורמים פסיכולוגיים פשוטים הרבה יותר, יצרים כמו נקמנות או תאוות כוח ושליטה. איפה האמת? לקם הפתרונים, אבל עדיין מוקדם לתת אותם. גם היא נגועה באינטרסים - עליה לשקול את דבריה בקפידה, לפני שיגזר עונשה. נראה שכדי לגלות מי היא ענת קם, ומה גרם לה לעשות את שעשתה, נצטרך לחכות לביוגרפיה.

תאריך:  31/03/2011   |   עודכן:  31/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המקור: למה באמת שונאים את ענת קם?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
רביב דרוקר
רונן גולדשטיין  |  31/03/11 16:10
 
- שפתך גסה, אך דבריך נכוחים ל"ת
א מ רול  |  1/04/11 05:34
2
אז מי לכל הרוחות האשם כאן?
ראספוטין בן מדביד  |  31/03/11 17:53
3
יוצא שהעיתונאים מנסים
אורוול  |  31/03/11 20:25
4
הפרשה מוכיחה דבר אחד
r5  |  1/04/11 07:39
 
- לך קצת יותר רחוק ,אולי ענת קם
מקור בקיר  |  1/04/11 15:54
5
האשם האמיתי בפרשת קם?!
יונתן מרקז  |  1/04/11 10:17
6
יש למצות עמה את הדין עד תום!!!
הניה  |  1/04/11 11:26
7
מעשה אידיוטי
גולדפינגר  |  1/04/11 16:34
8
הנטיה לסבך דברים פשוטים
אלישמע  |  1/04/11 16:35
9
דרוקר צודק=0מול קיצון זו בעייה
קורןנאוה טבריה  |  30/10/11 06:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל שמשי
יש למקם חומרי ניקוי במקום גבוה או נעול    אין לערבב חומרי ניקוי, ובפרט לא חומצות ומלבינים    אין לאחסן חומרי ניקוי סמוך למוצרי מזון    בכל חשד לחשיפה או חשיפה לחומר רעיל, יש לפנות מייד לקבלת סיוע רפואי
פזית לפיד
כולנו מכירים את הריטואל - שעות אחר-הצהריים המוקדמות, אלפי אימהות תוחבות לתיקיהן בחופזה ביסלי, במבה, צ'יטוס, דוריטוס, עוגיות סנדוויץ' פרצופים, בקבוק מים או מיץ ויוצאות לגן השעשועים השכונתי    נשאלת השאלה - האם חייב זה להיות התפריט אותו מקבלים מאות אלפי ילדים?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שירות גרוע, ראש חדש לשב"כ - "אל יתהלל חוגר כמפַתח", כסת"ח בצל"שים, לבקר במוזיאון לח"י באינטרנט, מי רצח את אביהן? ו"הבן הסורר"
ליאון אלי
מופע מבדר, קליל ומהנה המוצא "דברים מטרידים" במחזותיו של שייקספיר במטרה לקרב אליו בני נוער וצעירים שעצם הזכרת השם שייקספיר מצטיירת בעיניהם כמשהו כבד ומשעמם. מופע מסקרן המביא את אלה שפחדו משייקספיר להתעניין בו
עו"ד יאיר סקלסקי
האחריות על הסדרת מערכת היחסים בין הרופאים ללקוחותיהם היא קודם כל על אנשי הצוות הרפואי שצריכים לזכור את תפקידם    אם הדבר לא נעשה, אתם החולים צריכים לעמוד על זכויותיכם ולא לעבור לסדר היום על שום ביטוי שאתם מפרשים כזלזול או כהתנשאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il