X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שר הביטחון ברק לא זכר את שמו של מפקד גל"צ שפיטר, יצחק טוניק, אבל פקודיו דווקא יזכרו: חלקם אומרים שבתקופתו המיקרופון ניתן לשדרים ותיקים במקום לחיילים, שלא שלט בעובדיו ושטס לחו"ל בלי סוף. אחרים אומרים שאלו הבלים. עכשיו הם מצפים לראות מי ייבחר לתפקיד ומה הוא יביא איתו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
דודו אלהרר. עיקרון ההגינות

המשפט הלירי שבו סיכם ברק את שנות עבודתו של טוניק כמפקד התחנה: "הוא לא עשה שום דבר רע במיוחד, אך גם לא משהו טוב לתפארת"

עידן יוסף
קצין חינוך ראשי: "לא הייתי שותף בהדחת טוניק"

החלטתו של שר הביטחון אהוד ברק בסוף השבוע שעבר להדיח מתפקידו את מפקד גל"צ יצחק טוניק הגיעה שנתיים וחצי מאוחר מדי. זו בכל אופן דעתו האישית של שדר גל"צ לשעבר, דודו אלהרר. "מי שסותם פיות שמשמיעים דעות שאינן מקובלות עליו, דינו אחד - לעזוב את מקצוע העיתונות", אמר לנו אלהרר.
דבריו של אלהרר מכוונים להחלטתו של טוניק להוריד מלוח השידורים את התוכנית 'הפוגה' - תוכנית שבועית בת שעה שהגיש אלהרר ושעסקה בין היתר גם באקטואליה. "התוכנית הזאת רצה במשך עשר שנים", אומר אלהרר. "נכון, אני מודה, השמעתי בתוכנית דעות אחרות - ימניות יותר, יהודיות יותר, לדעתי ציוניות יותר, מהקולות הרגילים והאחידים כמעט הנשמעים בתחנה הצבאית. אז מה? מי שהביא אותי לעשות את התוכנית הזאת ב-99' היה מפקד התחנה לשעבר זאביק דרורי, והוא לא מחזיק באותן דעות שאני משמיע. זהו חופש הביטוי, זו מהות העיתונות, זו הדמוקרטיה".
אלהרר הגיש בג"ץ נגד גלי צה"ל, אבל זה לא עזר לו. "לא הונח כל יסוד עובדתי לטענה כי גלי צה"ל אינה מקיימת את עיקרון ההגינות, וכי הפסקת התוכנית 'הפוגה' נועדה לפגוע באיזון הנדרש בשידורם של מכלול המסרים האידיאולוגיים המשקפים את הדעות השונות בחברה", פסק הרכב הבג"ץ בראשותה של השופטת אילה פרוקצ'יה.
האם הטענה הזאת של אלהרר הייתה הסיבה להחלטתו של שר הביטחון לפטר את טוניק? סביר להניח שלא. זמן קצר לאחר שיצאה ההחלטה הרשמית הופיע שר הביטחון בתוכנית 'פגוש את העיתונות'. לראיון שלו באותה תוכנית יש סיכוי מצוין להיכנס לפנתיאון התקשורת הישראלית בזכות שני דברים: הראשון - במהלך הראיון שכח ברק את שמו של מפקד גל"צ. רק אחרי "אהה... איך קוראים לו..." של שניות ארוכות, הוא נזכר שהאיש הבכיר כל כך והמרכזי כל כך שזה עתה פיטר נקרא טוניק.
הדבר השני שלא יימחה במהרה מהזיכרון הקולקטיבי היה המשפט הלירי שבו סיכם ברק את שנות עבודתו של טוניק כמפקד התחנה: "הוא לא עשה שום דבר רע במיוחד, אך גם לא משהו טוב לתפארת".
בתחילת השבוע שעבר כינס טוניק את בכירי התחנה. בפגישה הוא תקף את ברק ואמר לשומעיו כי ההידרדרות ביחסים בינו לבין שר הביטחון נבעה מסיקור מלונות היוקרה בסלון האווירי בפריז ומסיקור פרשת גלנט בתחנה.
בכירי התחנה פרסמו גילוי דעת ובו הם מחו על "האופן המוזר, מעכשיו לעכשיו, שבו נמסרה ההודעה, תוך הפגנת חוסר רגישות משווע". עוד הם כתבו כי הפיטורין "מצטרפים לשורה של התבטאויות וצעדים בתקופה האחרונה, שנדמה שמטרתם לפגוע בעצמאות העיתונאית של שידורי התחנה ושל העיתונאים העובדים בה".

התנהלות בעייתית

ואולם בשיחות שלא לייחוס אמרו לנו עובדים בתחנה בהווה ובעבר דברים אחרים, שלא באו לביטוי בגילוי הדעת ההוא.
אחד הכתבים סיפר שההתנהלות של טוניק התאפיינה בגישה של "זהירות והליכה על בטוח. ומשום כך הוא העדיף לתת את המיקרופון לשדרים ותיקים".
למה זו הליכה על בטוח?
"כי זה טבעי שלבחור צעיר יש סיכון גדול יותר למעידות, לפחות בהתחלה, לעומת איש מקצוע ותיק ומנוסה. אבל חלק מהתפקיד של מפקד גל"צ הוא להכשיר את דור העתיד, גם במחיר של לקיחת סיכונים. את זה אבי בניהו עשה וטוניק לא עשה".
אדם אחר בתחנה מדבר על התנהלות בעייתית אחרת: "טוניק אהב מאוד לנצל את התפקיד שלו לצורך טיסות לחו"ל. הטיסות לחו"ל היו נושא מדובר בתחנה. אפילו רצה בדיחה פנימית בתחנה על כך שהמטוס שיצא מנתב"ג, ובתוכו טוניק, התנגש עם המטוס שהחזיר ארצה את טוניק".
ויש גם צד שני למתרס. עובדת בכירה בתחנה אמרה לנו שהתיאור הזה "רחוק מהמציאות. טוניק כמעט ולא טס לחו"ל". טוניק עצמו, אגב, סירב להגיב על הטענות השונות המועלות בכתבה זו.
שמענו גם טענה שקשורה בניגוד אינטרסים: "טוניק הוא איש של טוויית קשרים. כחלק מזה הוא מעדיף לקחת ברגים משמעותיים בברנז'ה על חשבון טיפוח של הדור הצעיר. לדוגמה: כשמנהל חטיבת תרבות ובידור, מולי שפירא, הגיע לגיל פרישה, טוניק הציב במקומו את אתי אנטה-שגב, שהיא דמות מוכרת שעסקה שנים רבות בהפקות של אירועי תרבות. גם לאחר שמונתה לתפקיד המשיכה להפיק אירועי תרבות, למשל את פסטיבל הפסנתר של עיריית תל אביב. התחנה מרבה לעסוק בפסטיבל הזה. סביר להניח שאם מנהלת החטיבה לא הייתה מעורבת בפסטיבל, הכיסוי היה צנוע יותר. במילים אחרות, יש כאן ניגוד אינטרסים חריף. וזה יירשם לחובתו של טוניק".
גם על כך מסנגרת הבכירה: "פסטיבל הפסנתר הוא אירוע תרבותי מהמעלה ראשונה בתל אביב, וככזה ראוי לו לקבל כיסוי נרחב. כך היה קורה גם אם המפיקה שלו לא הייתה אנטה-שגב, אלא מישהי שכף רגלה לא דורכת בתחנה".
דוגמה אחרת לטוויית הקשרים של טוניק היא, כפי שאמר לנו מקור בתחנה, התוכנית שהוא העניק לעו"ד דודי תדמור. "לא רק שהוא נתן לו תוכנית, אלא שהוא פמפם את זה ללא הרף בפרומואים". ואל תשכח, מוסיף אותו מקור, שטוניק הוא עורך דין בהכשרתו. "היום הוא דואג לתדמור, מחר תדמור ידאג לו...".
על טענה זו משיבים המסנגרים: "זה שטוניק הוא עורך דין – זו עובדה. מכאן, כל מי שהוא היה בוחר – היו טופלים עליו את ההשמצה הזאת. אם הוא היה לוקח את ציון אמיר, לא היו אומרים את זה? ואם היה לוקח את יורם שפטל?".
"טוניק הוא איש חלש", מסכם עובד בתחנה, "אין לו יכולת לעמוד בלחצים - לא מצד הממונים עליו וגם לא מצד הכפופים לו".
זה מסביר למה הוא קיבל גיבוי מהכפופים לו, אבל למה ששר הביטחון ירצה לפטר אותו?
"כי שר הביטחון רוצה את הנוסחה האופטימלית מבחינתו: מישהו שיהיה שפוט שלו, אבל עם חוט שדרה כלפי הכפופים לו".
מקור אחר בתחנה מאושש את הדברים: "זה נכון. העובדים בתקופה של טוניק עשו מה שבא להם. החתולים רקדו חופשי על השולחנות".
ביקשנו לשמוע בשיחה טלפונית מה יש לטוניק להשיב על טענות אלה וגם על טענות אחרות, כמו הדרת ציבור כזה או אחר והדרת תחומי עניין וסגנונות מוזיקליים שאינם שייכים לבועה התל אביבית מלוח השידורים וממצבת כוח האדם. אלא שהניסיון שלנו נתקל במצב רוח זועף. "השאלות שלך הן קנטרניות", אמר טוניק, "אתה לוקח את הסיפור הזה (הפיטורין, ככל הנראה. ד"ח) למקומות מוזרים. אין לי תשובות קצרות לתת לך. פנה לדוברות התחנה בצורה מסודרת". ואולם כשפנינו לדוברת התחנה, טלי טננבאום, נענינו כאמור כי "טוניק מסרב להגיב לטענות השונות".

ימני? בוא לתחנה!
אברי גלעד. התוודה [צילום: אייל טואג]

ח"כ אורבך: "אם מרמת אביב ג' ניגשים עשרה מועמדים ומהר-ברכה מועמד אחד, זה יבוא לביטוי גם במספר המתקבלים בסוף לקורס. גרוני כבר ניחר מלקרוא לנוער הדתי שיעשה מאמץ עליון להשתלב בגלי צה"ל. אומַר יותר מזה: את החינוך לחשיבות התקשורת לא צריך להתחיל בגיל התיכון, אלא קודם. לדרבן את הילדים לכתוב בעיתון בית הספר, בעיתון השכונה, בעיתון הקהילה, בעיתון המקומי"

יש נושא שכמעט כל מי שקשור בטבורו לגל"צ לא אוהב שמעלים לדיון: עד כמה התחנה נותנת ביטוי לקולות שמחוץ לבועה התל אביבית.
הדברים נכונים גם למידת השתלבותם של דתיים, אנשי עיירות פיתוח, עולים חדשים, אתיופים ודרוזים בתחנה הצבאית. ביחידות הצבאיות האחרות הם נמצאים במסות, לא ראוי שכך יהיה גם בתחנת הרדיו שלהם? הדברים נכונים, כמובן, גם למידת השמעת סגנונות זֶמר ממרחבי תרבות מגוונים.
לפני כשנתיים התוודה אברי גלעד בתוכנית 'המילה האחרונה': בעת שירותי בתחנה כחייל, הוא אמר, היו מתקיימים טקסים של הטחת תקליטים מזרחיים אל הקיר, בכל פעם שאלו היו נשלחים לתחנה מטעם האמנים. על-פי עדותו, הטקסים הללו לוו בתחושות סיפוק, עליונות ויהירות.
בתחילת השבוע שעבר התפרסמה כתבה בחדשות ערוץ 2 שעסקה בהתפתחותו של הזמר המזרחי. ד"ר רוני קפלן, מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, זקף בכתבה את שגשוג הזמר המזרחי לזכות ההפרטה שהייתה בשנות ה-90 הן בטלוויזיה והן ברדיו. "המהפכה הזאת התחוללה לא בזכות גלי צה"ל, אלא למרות גלי צה"ל", הוסיף ואמר אחד משדרי הרדיו האזוריים.
הבכירה מגל"צ הגיבה בטון כעוס: "שמע, הטענות שאתה מטיח בתחום הזה העלו עובש מזמן. אתה מדבר אייטיז". האם הדברים השתנו? "בהחלט", היא עונה, "היום המגוון המוזיקלי שלנו הרבה יותר רב-תרבותי".
ומה לגבי שילוב של בני מיעוטים? במחזור האחרון בגל"צ, לדוגמה, אין ולו חייל דתי אחד לרפואה.
עכשיו תורו של אורבך להתרעם: "לא המחסום של התחנה הצבאית אשם בכך, אלא חוסר ההליכה של המתגייסים מהמחנה הדתי-לאומי אל תחנת השידור. אם מרמת-אביב ג' ניגשים עשרה מועמדים ומהר-ברכה מועמד אחד, זה יבוא לביטוי גם במספר המתקבלים בסוף לקורס. גרוני כבר ניחר מלקרוא לנוער הדתי שיעשה מאמץ עליון להשתלב בגלי צה"ל. אומַר יותר מזה: את החינוך לחשיבות התקשורת לא צריך להתחיל בגיל התיכון, אלא עוד קודם. לדרבן את הילדים לכתוב בעיתון בית הספר, בעיתון השכונה, בעיתון הקהילה, בעיתון המקומי.
"אבל למרות הנפילה במחזור האחרון, או אולי אפילו במחזורים האחרונים, אם תסתכל מה קרה ב-20 השנים האחרונות תראה שעשרות דתיים הגיעו לתחנה, השתלבו בה, וכבוגרי התחנה מצאו את עצמם אחר כך בערוצי הטלוויזיה המרכזיים - למשל עמית סגל וסיוון רהב-מאיר; אחרים, כמו עקיבא נוביק וצביקה ברוט, בולטים כיום בעיתונות הכתובה הארצית. ויש גם שמות שאולי אתה לא מכיר, אבל כדאי שתתחיל לשנן – כרמל צ'רקה ושובאל פלח. כך היא גאולתם של ישראל – קמעה קמעה".
אחד מעיתונאי התחנה לא מוכן לקנות את דברי ההרגעה של אורבך: "עם כל הכבוד להשתלבות של החבר'ה הדתיים ב-20 השנים האחרונות, זה לא מתקרב להשתלבות של הדתיים במקומות אחרים בצבא באותה תקופה. עם כל הכבוד למפיקה כזאת או אחרת, אי-אפשר להעמיד את זה באותו מישור של השפעה כמו זו של עיתונאי מהסוג של עמית סגל".
במהלך נאומו של נתניהו בקונגרס האמריקני התקשר אליי המקור שאמר את הדברים שבשורות האחרונות, ואמר: "את הדוגמה הטובה ביותר להבדל שבין תפקידים שונים בתחנה קיבלנו לפני כמה דקות: אילאיל שחר עלתה לפני הנאום לשידור בגל"צ, ואמרה בזו הלשון: 'ספק אם נתניהו יפתיע בנאום לטובה ויגיד דבר חיובי בנושא ירושלים'. דבר חיובי - כלומר יגלה ויתור על חלקים מירושלים. אלה דברי הפרשנות ברדיו של צה"ל. שחר היא לא חיילת מהמחנה הלאומי, אם יש צורך להבהיר. אבל הייתה באותו שידור גם חיילת דתייה – ניצן פישר. ואתה יודע מה היה התפקיד שלה? לתרגם את הנאום, ששודר בשידור חי, לעברית... היא אכן משפיעה, אך הראשונה משפיעה יותר".

פתיחות מחשבתית

גם אם נצא מנקודת הנחה שטוניק הוא איש חלש, השאלה היא אם מפקד חזק שיגיע עם אוריינטציה ייחודית משלו השונה מרוח התחנה כיום, יוכל לשנות דברים מן הקצה אל הקצה בגל"צ למרות היותה יחידה צבאית, או שבארגון הומוגני ומלוכד כזה המאבק שלו יהיה אבוד מראש.
על כך עונה ח"כ אורי אורבך, בעבר איש גלי צה"ל שנים רבות, שהתשובה מורכבת: "על-אף שמדובר ביחידה צבאית, בסופו של דבר המנהל, המפקד, יכול המון; אבל הוא לא כול יכול, הוא נתון בתוך סד מסוים שמגביל אותו. יש לך מחויבות לשורה של עובדים, שחלק מהם עובדים בארגון 15 שנה – אתה לא יכול לזרוק אותם סתם כך וללא סיבה. יש לך מחויבות להמון כוחות אחרים. ויש לך מחויבות גם לציבור המאזינים".
ואם אותו מפקד רוצה להגיע גם לחלקים נוספים בציבור?
"מפקד תחנה שרוצה לקדם דברים, אבל מבלי להחריב את הבית, צריך לעשות שני דברים מרכזיים: הדבר הראשון הוא לשנות שני סמלים של התחנה לטובת שני סמלים חדשים. שתי תוכניות אקטואליה חדשות, למשל, כמו שיצרו את 'המילה האחרונה'. דבר שני: להשקיע המון בהון האנושי העתידי. להסתובב ולחזר על הפתחים גם בקרב אוכלוסיות שאינן מגיעות לתחנה. לבנות את נבחרת הנוער של הדור הבא של גל"צ. מי שחושב שמפקד חדש עם אוריינטציה ימנית מובהקת יוכל לעשות יותר מזה וגם להצליח – טועה".
יש בכלל סיכוי לאיש תקשורת דתי-מסורתי-לאומי לקבל פיקוד על גל"צ?
"תלוי למי".
גיל עומר הגיע לשלב האחרון טרם בחירתו של טוניק. בוא נאמר שיעמוד מולו אבשלום קור, ושניהם יהיו כשירים מבחינת היכולות. לא תינתן עדיפות לעומר?
"ככל הנראה תינתן עדיפות לעומר, אבל זה בגלל משהו אחר – בגלל סגנון אישי ובגלל הדגשת דעות אישיות. תראה, אני אומר לך שגיל עומר במשתמע הוא קדימה, אבל לא בשומע. ואותו דבר גם לגבי טוניק. אתה לא לומד על הדעות שלו ב'שומע'. לעומת זאת, אצל אבשלום קור אתה לא צריך לפרש את הדעות שלו במשתמע, אתה לומד עליהן בשומע. וזו בעיה, בין אם זה בא מצד אחד של הקשת הפוליטית, ובין אם זה בא מצד אחר. מותר לך שיהיו לך דעות, השאלה היא איך, באיזה מינון ובאיזו עוצמה אתה משמיע אותן".
ואם אתה היית עומד לבחירה מול גיל עומר?
"אני פוליטיקאי".
לפני שנתיים וחצי, לפני היותך פוליטיקאי, נגיד ששניכם הייתם מקבלים אותו ציון משוקלל. בכנות, המרכיב הזה של הכיפה הסרוגה על הראש, לא היה מכריע את הכף?
"אני לא חושב".
אתה מרמה את שנינו.
"אני לא מסכים איתך. כיפה סרוגה ערכה את עיתון 'הארץ' (דיוויד לנדאו. ד"ח), וכיום מנהלת את רשות השידור (מרדכי שקלאר. ד"ח). הנקודה המכרעת, לדעתי, אינה הכיפה או הדעות, אלא הסגנון. אם אתה בא בגישה של 'עכשיו אני הולך לגייר את המקום' – זו בעיה.
"גל"צ אינה תחנה דתית או לאומית, ואסור לה להיות כזאת. היא צריכה להיות גם, אבל לא רק. היא צריכה לבטא את מגוון הקולות מהשטח. דתי יכול לנהל את זה אם הוא מכיר בכך. כלומר, אם הסגנון שלו יכול לקבל גם גישות ודעות אחרות. זה לב העניין".

רגשי נחיתות ו"מגיע לי"

עמית סגל הוא אחד מבוגרי התחנה המפורסמים ביותר כיום. סגל מזכיר בעמדות שהוא מביע את אלו של אורי אורבך. לא בטוח שזה מקרי.
"בציבור הדתי יש גם רגשי נחיתות אל מול החילונים וגם גישה של 'מגיע לי'", הוא אומר. "אבל על זה נתגבר. דבר אחד הוא בלתי נסבל – גם לא להגיע לבחינות וגם להתבכיין אחר כך שאין נציגות דתית ראויה בתחנה".
סגל מדגיש שדווקא התחנה הלכה כברת דרך לא קצרה לקראת הציבור הדתי. "אם פעם הָרכיב המוזיקלי היה משמעותי בבחינות, היום הנושא הזה ירד. בהגזמה הייתי אומר שכבר לא צריך לדעת מי היו הביטלס, ודאי שלא יו-2 או נירוונה. ודווקא חלה עלייה בכמות השאלות בתחומים הקרובים לדתיים: המסורת, המורשת, ההיסטוריה, ידיעת הארץ".
את ההפתעה הגדולה ביותר בשיחה איתו מספק לי עמית סגל כשאנחנו מגלגלים שמות שמתוכם עשוי להיבחר מפקד התחנה הבאה: אתה רואה את חגי סגל כמפקד התחנה, אני שואל, כמעט רטורית, וסגל ג'וניור מפתיע: "לא. כמו שאני לא רואה את אורי אבנרי כמפקד התחנה. אם כי אני אישית הייתי מאוד רוצה שאבא שלי ייבחר".
לפני פיזור, לסגל יש משהו ממש חשוב להבהיר: קוראים צעירים יקרים, אם חשבתם ללכת לגל"צ והסיפור הנורא הבא עצר בעדכם, כדאי שתחפשו תירוץ אחר. לסיפור הזה אין קשר למציאות.
האגדה הכי מפורסמת, אומר סגל, מספרת את סיפורה של שמיניסטית מאלון-מורה ששלחה שני טופסי קורות חיים: באחד היא כתבה במקום המגורים את אלון-מורה ובשני את הכתובת של דירת המשפחה במרכז הארץ. חלפו כמה שבועות וראו זה פלא, הבחורה קיבלה לתיבת הדואר הגוש-דנית שלה זימון לבחינה, אבל אל תיבת הדואר שבאלון-מורה לא הגיע מכתב עד עצם היום הזה.
"מדע בדיוני", מגדיר סגל את הסיפור. "אני, עמית סגל, בנו של חגי סגל מעפרה, קיבלתי זימון שהגיע לתיבת הדואר שלנו ביישוב. אה, ואותו דבר קרה גם לשכן שלי, עקיבא נוביק. אז תפסיקו להתבכיין ולרחם על עצמכם, ובמקום זאת לכו להיבחן".

רוח המפקד בגל"צ

באתרי הברנז'ה הזכירו לאחרונה את השמות הבאים כפוטנציאליים להיבחר לתפקיד מפקד גל"צ, רובם משום שהם נחשבים מקורבים לשר הביטחון: דן מרגלית, רונן ברגמן, שמעון שיפר, ארי שביט ואיילה חסון. בנוסף הועלו שמותיהם של אנשי תקשורת אחרים, כמו דובר צה"ל לשעבר ומגיש החדשות עודד בן-עמי, גיל עומר, טלי ליפקין-שחק, אלדד קובלנץ, יעקב אילון וינון מגל. מי שלא רואה את עצמו כמועמד לתפקיד הוא אבשלום קור: "החדלתי את מתקי ואת תנובתי הטובה והלכתי לנוע על העצים?!"

עיתונאי אחר בתחנה סבור שלמפקד יש כוח, כוח לא מבוטל. "יש מושג שנקרא 'רוח המפקד'. כלומר, המפקד לא צריך להגיד מה הוא רוצה – הכפופים לו מבינים את זה לבד. נכון שיש 'דינוזאורים קשישים' עם דעות מוצקות משלהם שלא יושפעו מאותה רוח – אם כי גם הם לא יעזו להרחיק לכת אם יעמוד מעליהם מפקד נחוש עם דעות אחרות – אבל אותה רוח מפקד תחלחל, ועוד איך תחלחל, לראשים, ללשונות, לגרונות ואולי אף ללבבות של העיתונאים הצעירים".
ובחזרה ל'מתווה אורבך', הממליץ למפקד החדש שתי נקודות בלבד לשינוי הדרגתי של התחנה. עיתונאי בגל"צ חושב שאם מפקד ירצה באמת לשנות את הרוח הפוליטית החד-צדדית של התחנה, הוא יוכל לעשות זאת בקלות יחסית. הגיע הזמן שהאורחים-המגישים יתחילו להגיע גם מחוץ לגבולות המוניציפליים של תל אביב. "למגישים יחידים יש בימי חמישי מגישים-מחליפים. למשל: רינו צרור ואילנה דיין. אם אי-אפשר להיפטר ממגישים קבועים שמאלנים, מדוע אי-אפשר לשנות במעט את התמהיל השמאלני הזה על-ידי הוספת עיתונאים אזרחים, מגישים-אורחים אחרים?".
אגב עיתונאים אזרחים: אחד הגל"צניקים האיר את עיניי, כי בלוח השידורים מרבית היושבים מאחורי המיקרופון של התחנה הצבאית (בגל"צ, לא בגלגל"צ) הם אזרחים (אם כי חלקם אזרחים עובדי צה"ל), ולא חיילים. פעילות החיילים העיתונאים היא בעיקר בדיווחים מהשטח במהדורות החדשות. חיילים מקבלים פיקוד על המיקרופון באולפן רק מ-16:00 עד 17:00 ומ-02:00 עד 06:00. אלו הן שעות של מוזיקה, והחייל שיושב באולפן נותן, במקרה הטוב, קטעי קישור בין השירים. ותו לא.
באתרי הברנז'ה הזכירו בימים האחרונים את השמות הבאים כפוטנציאליים להיבחר לתפקיד מפקד גל"צ, רובם משום שהם נחשבים, כך על-פי אותם אתרים, מקורבים לשר הביטחון: דן מרגלית, רונן ברגמן, שמעון שיפר, ארי שביט ואיילה חסון. בנוסף להם הועלו גם שמותיהם של אנשי תקשורת אחרים, כמו דובר צה"ל לשעבר ומגיש החדשות עודד בן-עמי, גיל עומר, טלי ליפקין-שחק, אלדד קובלנץ, יעקב אילון וינון מגל.
מי שלא רואה את עצמו כמועמד לתפקיד הוא אבשלום קור. "נכון", הוא אומר ל'מקור ראשון', "פעם רציתי, אבל היום אני עושה הרבה דברים שאני לא מוכן להקריב בשביל התפקיד. או כמו שנאמר במשל יותם: 'החדלתי את מתקי ואת תנובתי הטובה והלכתי לנוע על העצים?!'".
ויש גם גל"צניק שמגלגל את האחריות לאי-איושה של העמדה הכל כך חשובה הזאת באיש מהמחנה הלאומי, לפתחו של בנימין נתניהו: "אם ביבי היה לוקח את כצל'ה במקום את ברק, בוגי היה שר ביטחון והוא היה ממנה מזמן למפקד התחנה עיתונאי עם הדעות הנכונות...".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  31/05/2011   |   עודכן:  31/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיווחי תנועה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לסגור את גל"צ:
צבי גלברד  |  31/05/11 22:38
2
אוי ואבוי
רונן גולדשטיין  |  31/05/11 23:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הודיה כריש-חזוני
בית אחר בית, פועלים אנשי 'עטרת כהנים' להשבת היהודים אל הרובע המוסלמי בעיר העתיקה, שעד תרפ"ט היה מאוכלס באלפי יהודים. מדרשה חדשה מפגישה המוני מסיירים מכל רובדי החברה עם סיפוריהם הייחודים של הבתים הנגאלים, ועם תצפית שאין שנייה לה
תומר פרת
הקאמבק החד-פעמי של התוכנית הוותיקה הוכיח, שלמחשבה חופשית והתנהגות בוגרת ולא מתפרעת, יש מקום בתוכניות ילדים. בשיחה בטון אוהד ובגובה העיניים, מצליח ירון לונדון לנהל דיון אינטליגנטי ואקטואלי, עם ילדים שאולי לא יישארו כאן
אורן פרסיקו
ידיעות אחרונות מתייצב לימין משפחת עופר. הכפולה הפותחת של ידיעות אחרונות מהווה הישג יפה לאנשי יחסי הציבור של בני משפחת עופר. רובה ככולה תומכת בגרסת המשפחה    מעריב מבליע פקפוק בגרסת ראש הממשלה    הארץ חושף את טיוטת כתב האישום נגד ליברמן
יואל רדושר
שירותי עירייה עולים כסף רב למשלמי המיסים, אך האם יש דרך לחסוך בעליות אלו? האם ניתן לייעל את הספקת שירותי המים, גינון וחשמל לתושבים ולמנוע את המחדל הבא? במאמר זה נדון בשאלות אלו ונסביר כיצד יכולות העיריות לצמצם בצורה משמעותית את ההוצאות על השירותים המוניציפליים ולייעל מתן שירותים אלו לציבור
אלישע פורת
זכרונות ילדות מאותו יום בו רצנו יחפים דרך צמחי 'המארה הירוקה' שארבו לנו, רצים ובוכים, ושותתים דם, אסור להשתהות, יחד לעוט עם קהל החברים השוטף אל האווירון האנגלי שנפל בשדה. אבל מי יעז לעצור? מי יעז לחדול מהריצה? בכיתי בקול חרישי, ורק רצתי ורצתי, חוצה את מעבה מלכודת הרמחים הירוקים הננעצים בכאב נורא בגופי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il