X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד שנת לימודים מסתיימת. כאימא, וכמי שעוסקת שנים רבות בייעוץ ארגוני ואסטרטגי, אני בוחנת את האירועים שעברה בתי במהלך השנה. את התנהלות המורים, המנהלת, המערכת כולה. והציון לצערי גם השנה הוא "בלתי מספיק"
▪  ▪  ▪
תעודת עניות חינוכית [צילום אילוסטרציה]

הבדיחה הידועה מספרת על האימא שמפצירה בבנה לקום לבית הספר. "אבל כל המורים שונאים אותי והתלמידים מרביצים לי", מייבב הילד. "אין ברירה", אומרת האימא, אתה המנהל.
כאימא לשלושה ילדים שעוקבת ומעורבת בכל הקורה בבית הספר, ברור לי שהבדיחה הזו לא רחוקה מהמציאות. הנה כמה סיפורים אופייניים משנת הלימודים שחלפה. התמונה המשתקפת צריכה להדאיג כל הורה ולהניע את כולנו ליצור שינוי.
סגל המורים: אלו שלא רוצים אתכם או אלו שאתם לא רוצים אותם
כבר ביום הראשון ללימודים הודיעה המחנכת של הבת שלי שהיא עצובה לחזור וללמד גם השנה, מכיוון שהיא ביקשה ממשרד החינוך לצאת לפנסיה והמשרד לא אישר לה. לא חלף חודש והבת שלי סיפרה בשמחה כי המחנכת נפרדה מהם היום, לאחר שמשרד החינוך אישר לה את הפנסיה. במקומה הגיעה מורה חדשה, שהבן הבכור שלי, בן ה-17, ידע לספר כי היא המורה הבעייתית שהעיפו מבית הספר הפרטי שבו הוא לומד.
תלונות? לא בבית ספרנו
בהמשך השנה נקראתי לבית הספר לאסוף את בתי שנפצעה לאחר שחטפה מכות מילדות אחרות בכיתה. כשניסיתי לשוחח על כך עם מנהלת בית הספר, הסבירה לי המנהלת בכעס כי אין אלימות בבית הספר וכי מדובר רק בבעיה נקודתית של מכות, אף ששמעתי על לפחות חמישה מקרים נוספים שבהם הוכו תלמידות מהשכבה של בתי. לאחר התלבטות החלטתי לפנות למפקחת בית הספר (שהיא במקרה גם בוגרת מכון כישורים שבהנהלתי) אך בתי התחננה בפניי לרדת מהעניין וסיפרה לי כי מאז שהייתי אצל המנהלת יש לה בעיות עם המורות, שמנסות להתנקם בה.
יחסי מורה-תלמיד: זלזול, השפלה ודוגמה אישית לקויה
במקרה אחר נשלחה בתי מהכיתה מכיוון שהגיעה לבית הספר ללא תלבושת אחידה, וכשחזרה לכיתה התבקשה לענות על שאלות על החומר שנלמד בזמן שנעדרה. בתי התעקשה כי אינה יכולה לענות על השאלות וסירבה להיות מושפלת בפני כל הכיתה. המורה, מצידה, ניהלה את הוויכוח תוך כדי שליחת מסרונים בטלפון הנייד שלה. כשדיברתי שוב עם מנהלת בית הספר, היא נזפה בי על כך שהילדה באה בלי תלבושת אחידה. הערתי לה על התנהגות המורה, כולל ניסיון ההשפלה ושליחת הודעות הטקסט במהלך השיעור, אך המנהלת ענתה לי (לקונית כהרגלה), שאפסיק להתערב ואהיה בשקט. למחרת ביקשה המורה מבתי ללכת למנהלת ולומר לה כי המורה אינה שולחת הודעות בזמן השיעור. בתי הודיעה למורה כי אינה מוכנה לשקר. לפחות דבר טוב אחד יצא מכל העניין, והילדה למדה לעמוד על דעתה ולהשמיע את קולה בציבור.
מה למדנו ולאן פנינו?
ייתכן שהמקרים הפרטיים שהצגתי אינם מייצגים את המערכת כולה. יש כל מיני בתי ספר, כל מיני מורות וכל מיני מנהלות ולא מדובר במקשה אחת. אבל אני חושבת שהדוגמאות האלו משקפות בעיה מערכתית: הבעיה היא בתרבות הארגונית של בית הספר - בערכים, בשפה, בנורמות, בתפישת התלמיד, בדימוי המורה, באמונות של המערכת על הצלחה וכישלון, במטרות הפדגוגיות, במראה של בית הספר, בתוכנית הלימודים ובקברניטים החלשים שמובילים את המערכת.
בית הספר הישראלי הטיפוסי הוא דוגמה ומופת למערכת טוטליטארית. מה שמאפיין מערכות טוטליטאריות כמו בית ספר, בית סוהר ובית חולים הוא אחידות וסדר - כולם לומדים אותו דבר בלי להתחשב בנטיות אופי, כולם צריכים להתלבש אותו דבר. יש בעל-סמכות שקובע מה מותר ואסור, מה נחשב מבחינה הישגית ומה לא נחשב. המערכת הזו לא באמת שואפת וחותרת למצוינות אלא נאבקת בהישרדות, במאבקים ובפוליטיקות פנימיות.
הילדים שלנו הם דור העתיד, והם לא מוכנים לעתיד, שכן "אי-אפשר לנהוג אל העתיד תוך כדי הסתכלות על המראה האחורית". זו מערכת שאבד עליה הכלח, והגיעה העת לשנות. אני מוכנה לשנס מותניים. האם גם אתם ההורים מוכנים?

הכותבת היא מנכ"ל מכון כישורים-קישורים [קישור], יועצת אסטרטגית בכירה, מפתחת שיטות אימון והנחיה, מנחה ומאמנת, נשואה ואם לשלושה ילדים.
תאריך:  26/06/2011   |   עודכן:  26/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הציון שלי למערכת החינוך: בלתי מספיק
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יהיה יותר גרוע
מורה  |  27/06/11 11:32
2
מערכת החינוך
פנינה קינן  |  29/06/11 09:30
3
מערכת החינוך
ציפי נוביק  |  29/06/11 21:08
4
מה ההתנפלות הזו על מורים?
בת העם  |  29/06/11 23:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גורן
יובל לוויכוח הרצוג – טוינבי    כמו סייף המוסיף עוד ועוד אבחות חרב ואינו מרפה, אילץ הרצוג את טוינבי לסייג יותר ויותר את שימושו במונח "מאובן"
איתמר לוין
הבואינג 787 לא הצליח להגיע בזמן אפילו לסלון האווירי - וגם איירבס אינה עומדת בלוחות הזמנים של פרויקטים מרכזיים. את האשמה אוהבים להטיל על ספקי התוכנות, אך ייתכן שגם לחברות עצמן - או ליתר דיוק למחלקות השיווק שלהן - יש חלק בפארסות המתמשכות    וגם: טיי הייני מארח ב-C17 של הצבא האמריקני
יואב לוי
קוראים יקרים, המאבק על מחירי הקוטג' המופרכים הוא רק דוגמה לכך שיש ארגונים וחברות בארץ שפשוט עושים ככל העולה על רוחם, כבר שנים רבות!    האם נרים את הכפפה ונציג מפגן כוח?
אברהם בן-עזרא
דרוש שינוי דפוסי חשיבה בצה"ל והשתחררות מעיקרון ההגנה לטובת מחשבה על תקיפה יזומה שתמנע אצל האויב כל רעיון של הפעלת טרור    לגרום למנהיגי כנופיות הטרור לחשבון של כדאיות הישרדותית
שאול רוזנפלד
בעוד שרוח ירמיהו מרחפת מעל ראשיהם ותוכחת הנביא מעל ראשינו, ממשיכים המבהילים לאיים עלינו כמיטב מסורתם עתיקת היומין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il