X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מהומות באירן. המצהיר על עצמו שהוא חזק, לא תמיד חזק כפי שהוא מצהיר [צילום: AP]
אירן - נמר של נייר
למרות שעד כה הצליחה לדכא את ההפגנות בשטחה, האופוזיציה האירנית עוד לא אמרה את מילתה האחרונה, ו"אביב העמים הערבי", אותו שיבחה אירן, עלול להתגלות כבומרנג שיכה בה עצמה. כפי שההיסטוריה של האזור המחישה לנו לא פעם, המצהיר על עצמו כחזק, הוא לאו-דווקא חזק כפי שמצהיר. נראה שהאירועים האחרונים שהתרחשו במזרח התיכון והמכות שחטף משטר האייתולות רק ממחישים לנו, שנמר שואג יכול להיות גם נמר של נייר

באמצעי התקשורת בישראל אנו נוטים לשמוע את קולותיהם של פסימיסטים וחוזי שחורות רבים הקובעים שגל המהפכות המתרחשות בעולם הערבי, "אביב העמים הערבי", מסמל את ניצחונן של אירן ובנות בריתה על ציר מדינות ערב המתונות המובלות על-ידי ערב הסעודית.
אך האם יש מן האמת בטענה זו?
המשך המחאות בסוריה נגד שלטונו של בשאר אסד, בן בריתה של אירן, מוכיחות למתבונן מן הצד את ההפך. למרות אמצעי הדיכוי האלימים בהם נוקט שלטונו המט ליפול של אסד אל מול המפגינים, הוא נכשל בדיכוי המחאות בסוריה. התרחשות זו מהווה חלק ממספר אירועים מקבילים שהתרחשו לאחרונה, הממחישים את המצב הקשה אליו נקלע משטר האייתולות האירני בניסיונותיו להפוך את מדינות ערב לגרורותיו.
במדינות ערב האחרות, למעט לבנון, בה הצליחו אירן ואסד להקים לאחרונה ממשלת בובות חדשה הנתונה להשפעתן, נכשלה אירן כישלון חרוץ בהשגת שאיפותיה. בבחריין, נכשלה האופוזיציה השיעית בהפלתו של בית המלוכה הסוני. גם בעירק, שכנתה של אירן, עוררה מעורבות היתר האירנית בעניינה הפנימיים של המדינה את התנגדותם של גורמים פוליטיים רבים, ביניהם גם שיעים.
כמו-כן גילתה אירן שהמיעוטים השיעים הגדולים החיים במדינות המפרץ הפרסי, אינם יכולים לשמש כגיס חמישי מטעמה. סעודיה ומדינות המפרץ האחרות, למעט בחריין, לא התקשו לדכא את ההפגנות השיעיות שפרצו בשטחן. בשנים האחרונות אנו עדים ל"מלחמה הקרה" על ההגמוניה האזורית במזרח התיכון המתנהלת בין ערב הסעודית לאירן.
בעוד שערב הסעודית ובנות בריתה מהמפרץ הפרסי הוכיחו שאינן מפחדות להתעמת ישירות עם הסכנה האירנית באמצעות שליחת כוחותיהן לדיכוי המרד השיעי בבחריין, אירן המשיכה בהצהרות מאיימות אך לא גיבתה אותן במעשים.
סעודיה ובנות בריתה מהמפרץ זכו בשבועות האחרונים לדחיפה משמעותית בעקבות התרחקותה של טורקיה משלטונו של אסד, ותמיכתה בדרישותיהן של מתנגדיו. כזכור, עד לא מזמן טורקיה נחשבה לבת ברית אסטרטגית של סוריה.
למרות שארגון החיזבאללה נותר הקלף המרכזי העומד לרשותה של אירן במזרח התיכון, ישראל יכולה לשאוב עידוד מהיחלשותם של הגורמים הפרו-אירניים באזור ולפעול מצדה לשיקום היחסים עם טורקיה וחיזוק תמיכתה במאמציהן של מדינות המפרץ המעוניינות לשמור על היציבות האזורית. גם המצב מבית אינו מבשר טובות לאירן.
למרות שעד כה הצליחה לדכא את ההפגנות בשטחה, האופוזיציה האירנית עוד לא אמרה את מילתה האחרונה, ו"אביב העמים הערבי", אותו שיבחה אירן, עלול להתגלות כבומרנג שיכה בה עצמה. כפי שההיסטוריה של האזור המחישה לנו לא פעם, המצהיר על עצמו כחזק, הוא לאו-דווקא חזק כפי שמצהיר. נראה שהאירועים האחרונים שהתרחשו במזרח התיכון והמכות שחטף משטר האייתולות רק ממחישים לנו, שנמר שואג יכול להיות גם נמר של נייר.

הכותב משמש כעוזר מחקר בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב ובחוג לשפה וספרות ערבית בבית ברל
תאריך:  30/06/2011   |   עודכן:  30/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בשאר אסד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן - נמר של נייר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מה נלין על אירן-אצלנו פאקיסטאן
ראספוטין בן מדביד  |  30/06/11 15:49
2
כתבה מרתקת
הקדוש מקום  |  30/06/11 16:51
3
איראן- מי יהיה הבא בתור?
יהושוע  |  3/07/11 10:52
4
אירן לא נמר שלנייר
ורדה  |  10/08/12 12:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
במדד הדמוקרטיה המתגוננת נמצאת ישראל הרחק מאוד מלהתקרא "דמוקרטיה מתגוננת". ישראל היא דמוקרטיה אוטופית מתאבדת, הנשלטת ע"י "כנופייה נכלולית לשם פשע" של "שלטון החוק"    "חוק רישום סוכן זר" האמריקני - חובה עלינו לגיירו ולהשמישו כאן אצלנו    ככל שנקדים לאמץ את חוק רישום סוכן זר במקומותינו, נועיל לביצורה וחוסנה של מדינת ישראל, ונסלק הרבה דם רע
חנה אייזנמן
"בן-גוריון רצה לחסל את 'אלטלנה' בגלל סיבה אחת: הוא רצה שאנשי אצ"ל יופיעו כמורדים במלכות, שכן בתקופה ההיא היה האצ"ל בשיא השפעתו. גם בעניין זה היה לו חישוב מדיני פנימי... אצ"ל, שתרם תרומה כל כך חשובה להשגת העצמאות, לא הגיע לשלטון משום שלא ערך חישובים כאלה..."    כל התותחים קדושים להשגת השלטון בכוח
מני שדמי
האיום האמיתי על החקלאות הוא דוקא במה שסמוי מן העין - מחלות הצמחים. בשנים האחרונות אנו עדים להתפשטות מהירה של מחלות צמחים. בעוד שמחלות ומגיפות הפוגעות בבני אדם זוכות לסיקור תקשורתי, מרבית מחלות הצמחים גורמות לנזק כלכלי בלבד ולכן העיסוק בהם נותר נחלתם של חוקרים, מדריכים וחקלאים. מגיפה אחת עלולה לגרום לאסון כלכלי ו"ייבוש" השווקים מירקות בבת אחת
נורית גרינגר
לוקאס קרנר, הוא אזרח אמריקני-יהודי שעמד בחוצות ירושלים ביום ירושלים וטען שישראל היא 'מדינה כובשת', 'מדינה עוינת' וקרא לסיום הכיבוש, לזכות השיבה ולשחרור השטחים-ה-'כבושים'. עם אנשים כאלו, רק שיטת היד חזקה וזרוע נטויה תעבוד!
עופר ישראלי
מניעת הפצצה מאירן לא תצלח באמצעים ישירים, מסורתיים, אלא רק באופן מתוחכם ועקיף. הסרת שלטון האייטוללות, הובלת הכלכלה האירנית לקריסה מוחלטת, או דחיפת ארה"ב להנחית מכת מנע צבאית על מיזם הגרעין של אירן, הם רק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il