X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מענייני השבוע: שתי דוגמאות לזלזול הממשלה בדעתם של אזרחי המדינה ובהתנהגותם הנפסדת והמעוותת דברי שר האוצר יובל שטייניץ בתגובה לדברי נוחי דנקנר: "מוטב שאנשי עסקים לא יתנו עצות לממשלה" וגם: פרשת שינוי קווי האוטובוסים בגוש דן
▪  ▪  ▪
יובל שטייניץ. חכם יחיד בדורו? [צילום: פלאש 90]

השבוע ראינו שתי דוגמאות מובהקות להתנהגות ממשלתית מעוותת ונפסדת, המעידה על שיבוש המושגים במוחם ובליבם של נבחרי הציבור.
הדוגמה האחת הם דבריו של שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, בתגובה לדברי נוחי דנקנר כי הוא מציע לממשלה להפחית את המע"מ. תגובתו של שטייניץ הייתה כך: "אני מעריך את נוחי דנקנר, אך מוטב שאנשי עסקים לא יתנו עצות לממשלה".
סליחה, ד"ר שטייניץ, מדוע אסור לאנשי עסקים לתת עצות לממשלה? מדוע אסור לכל אזרח אחר, גם כזה שאינו איש עסקים, לנסות ולתת לממשלה מעצתו הטובה? איזה מין שיח חד-כיווני זה שאתה מנסה לנהל עם אזרחיך, אשר בעיניך אינם ראויים אף לנסות ולהביע דעתם בעד או נגד מדיניותך הקיימת או זו שאינה קיימת? מה, מי שנאלץ לשלם על שגיאותיך בכספו, הדל מאוד לעיתים קרובות, מנוע לדעתך אף מלנסות לייעץ לך? שמא נערוך בדיקות-דם לכלל האוכלוסיה, ונראה האומנם דמם של שרי האוצר לדורותיהם היה והווה סמוק מדמם של שאר האזרחים?
המסר הנובע מדברי שטייניץ הוא כזה: האזרח המטומטם אינו ראוי עצות לתת לנו, גאוני הממשלה, ומוטב שיתחוב את אפו אך ורק בעסקיו ובענייניו.
זהו מסר שחצני, חצוף, מזלזל באזרחים ומנוגד לכל ערכיו של העולם הדמוקרטי. במדינות אחרות, לא רק כאשר האזרח מנסה לייעץ לממשלה, אלא אפילו כאשר הוא מבקר קשות, מחרף ומגדף את הממשלה או מי משריה, הממשלה או השר הנוגע בדבר משיבים לו במלוא הנימוס, בלשון נאותה וללא שום הפגנת זלזול.
הלו, ד"ר שטייניץ, אתה עובד אצלנו, מקבל מאיתנו את משכורתך הלא-קטנה ונהנה ממשמני הארץ ברוב כיבודים. אכן, קיבלת מאיתנו את הסמכות הזמנית לקבוע בענייני האוצר וכלכלת המדינה, אך מי אתה שתשתחצן ותתנשא עלינו? האזרח נוחי דנקנר, ככל אזרח אחר, רשאי להביע דעתו ככל העולה על רוחו, ודווקא במקרה שלו ראוי בהחלט שתשמע את עצתו – לבטח בתחומי הכלכלה, שבהם הוכיח כי הוא יודע פרק כלשהו. אינך חייב לקבל את דעתו, אך במיוחד כאשר הוא נוסע לקריית שמונה ומבצע שם חלק מהדברים שהיה זה תפקידה של הממשלה לבצע – לכל הפחות שתוק והקשב לו. לאחר שתהרהר בעצתו ותשקול אותה, מובן מאליו כי תפקידך הוא לבדוק האם אין בה שיקולים לא-ראויים או יסודות שליליים, וזכותך אפילו לדחותה כליל בהליכי ההחלטה הנכונים, אך זאת מתוך כיבוד האזרח שטרח להציעה ובהחלט בהכנעה הראויה למי שפועל לא כממונה על האזרח אלא כשליחו.
ככל שיכולנו להבחין, שותפו-יריבו של שטייניץ, פרופ' סטנלי פישר, אחד המומחים הגדולים ביותר בעולם בנושאי כלכלה, הפגין לא-אחת סממני צניעות והכנעה, כיאה לפקיד הציבור במשטר דמוקרטי. למרבה הצער, סממנים כאלה נדירים מאוד בממשלת ישראל ובמשרדיה.
הדוגמה השנייה להתנהגות ממשלתית מעוותת ונפסדת היא פרשת שינוי קווי האוטובוסים בגוש דן. על-פי דברי האחראים לכך מדובר בשינוי גדול ורדיקלי, שנודעת לו השפעה גדולה מאוד על חיי המונים, שרבים מהם מוגבלים בכיסם, בבריאותם, ביכולתם הגופנית או השכלית, או בכל אלה גם יחד. אחד האחראים, לנוכח המחאות הרבות שהושמעו, כבר אמר שמדובר בתוכנית שניתן לשנותה וכי ייעשו שינויים אם יתברר הצורך בהם.
ואכן, מחאות רבות הושמעו: העיוורים, הקשישים, הנכים, בית החולים ע"ש שיבא ואחרים כבר טענו, שהתוכנית אינה מתחשבת בהם ועתידה לגרום להם נזקים וקשיים גדולים.
שוב אנו רואים שהממשלה ואנשיה סבורים, כמו שטייניץ בדוגמה הראשונה, כי החוכמה היא נחלתם הבלעדית וכי האזרח המטומטם אינו ראוי שיתחשבו בדעתו. והרי תוכנית זו, בהשפעתה על חיי מיליונים רבים מדי שנה, חשובה לאין ערוך מכל תוכנית בניין ערים ארצית או מקומית, שהחוק מחייב להציגה ברבים ולאפשר לכל אזרח להגיש התנגדותו לה (במגבלות הקשורות לקשר שבינו ובין התוכנית המוצעת, כדי למנוע התנגדויות לא-רלוונטיות). מה היה נגרע מכבודה, מסמכותה ומיכולת השפעתה של הממשלה, אילו פורסמה ברבים תוכנית השינויים בתחבורה הציבורית, על כל פרטיה ודקדוקיה, שנה תמימה מראש – ככלות הכל, מדובר בשינוי הסדרים ששררו כאן עשרות שנים – תוך מתן אפשרות לכל אזרח ולכל מוסד להציג התנגדותו או הצעתו לשינויים בה, וכל ההצעות היו מובאות להכרעתה של ועדה ציבורית?
אילו כך נעשה, הייתה נמנעת האנדרלמוסיה שתשרור כאן בהכרח תקופה ארוכה, כאשר אנשים רבים תועים, מאחרים לעבודתם, נשרכים ברגל בחום או בגשם על פני מרחקים גדולים בהיותם נכים, עיוורים, קשישים או חולים, ושוב ייאלצו להסתגל לשינויים שהפריץ הממשלתי יואיל ברוב טובו להנהיג, לאחר שיאזין - אם בכלל, כפי שנובע מעמדתו של שטייניץ שראינו לעיל - לעצתם הטובה, שהתקבלה באיחור במקום מראש.
קראנו לאחרונה על הכשל החמור בתחום לימודי האזרחות. שתי דוגמאות אלו הבהירו לנו, שהראשונים החייבים לשבת וללמוד אזרחות טובה והתנהגות ממשלתית נכונה ונבונה, הם שרי הממשלה והפקידות הבכירה בה. אציע בהכנעה, שכישלון בבחינה בתום השיעורים הללו יביא להדחתו של הנבחן מתפקידו.
איזו אוטופיה...

תאריך:  01/07/2011   |   עודכן:  03/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
מצער להיווכח שלא למדנו דבר מהמשט הקודם    לקראת המשט השני, המערכת הצבאית-מדינית בישראל נכנסה ללחץ מיותר ולדברת בלתי סופית המעלים סימני שאלה לגבי חוכמתה
ירון כהן
עומדים לחתום על זכרון דברים לקניית דירה ותוהים במה מדובר?    הזהירו אתכם לגבי חתימה על הסכם זה ואתם תוהים מדוע?    חשוב להבין היטב במה זכרון הדברים כרוך, וכיצד יש להיערך אליו בצורה נכונה
שולמית קיסרי
הצופים בתיאטרון גשר נסחפים בטרוף המר-מתוק, שמפניה וקצת רצח, משחק מעולה כתמיד, תפאורה מרתקת, מוזיקה כובשת, טקסטים מרירים מצחיקים באפיזודה הקטנטנה בעולמם של המלכים, הצבועים-מנומסים-מנותקים
יורם דורי
למרות שאיני מחסידיו, סוגיית חקירתו של הרב ליאור הציבה אותי לצד ההיגיון - לצידו של הרב    ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית על הקדמה לספר נראית בעיני יותר ככניעה לפופוליזם תקשורתי ורדיפה אחרי כותרת מאשר לניסיון כן לשמור על שלום הציבור הלא-יהודי
אברהם הללי
צביעות של "דוגלי-חופש ו"נושאי נס הצדק" הנובעת משנאה טבועה בהם, שקופה לעין ושום כיסוי הומניטרי לא יכסה עֶרְוָתָהּ    אלה מעודדים את צמאי הדם ומכשירים מעשים נפשעים שעושים הם לעמם ולאחרים ובכך מסייעים להם לקיים את הפתגם: "הכני והתאונן והשיגני להתלונן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il