X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עדית לב מנהלת המחלקה לצדק חברתי ב"שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם" על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
איסור על החרמת מוצרי התנחלויות הוא הגבלה קיצונית ומסוכנת של חופש הביטוי, וקביעה שמאבק באפליה אינו לגיטימי. אם קבעה הכנסת שמאבק באפליה כה מובהקת אינו לגיטימי, מה זה אומר עלינו כחברה?
▪  ▪  ▪
נתינים מופלים במולדתם [צילום: AP]

"חוק החרם" מסמן את תחילתה של הגבלת זכות המחאה הבלתי אלימה. העברת החוק העבירה גם מסר שמאבק נגד אפליה ממוסדת אינו לגיטימי, וראוי להגבלה. מאידך גיסא, החוק נתפש על-ידי רבים כהצעה מתגוננת. בשיח הציבורי התמקדו בחלק של החוק הנוגע להחרמת תוצרת ההתנחלויות, ולא פעם הצדיקו מרכיב זה בטענה שהחרמת קבוצה מובחנת, כמו יהודים החיים בגדה, נגועה בעצמה באפליה על רקע אתני, גיאוגרפי או דתי.
הטענה הזו, על פניה, משכנעת מאוד, וחשוב להתעמק בה, שכן היא בסיס הלגיטימיות של החוק האיום הזה.
כפעילת זכויות אדם הייתי מתנגדת נמרצות להחרמה שרירותית של יהודים החיים באזור גיאוגרפי מסוים, ורואה בה התנכלות לקבוצה לאומית-דתית. כך היה נוהג גם כל ארגון זכויות אדם מקצועי שאני יכולה להעלות בדעתי.
אלא שהקריאות לחרם על תוצרי ההתנחלויות לא מבקשות להחרים יהודים החיים בגדה בשל היותם יהודים, או חובשי כיפות סרוגות. המוטיבציה היא להחרים את תוצרתם של מי שחיים ופועלים באזור שבו מתקיים משטר צבאי מפלה. זהו משטר המעניק למתנחלים זכויות אזרחיות עודפות, בעודו שומר את הפלסטינים כנתינים שזכויותיהם מופרות חדשות לבקרים וכבודם נרמס כמעט בכל מחסום. את התוצרים של המשטר הזה, החל בגדה, מבקשים גורמים שונים להחרים.
וזה העניין כולו: החרם אינו נגד קבוצה בשל מאפייניה המולדים; במובנים מסוימים הוא אף לא נגד המתנחלים. מי שעבר מיצהר לירושלים או לפתח תקווה איננו מטרה של קריאה לחרם. אפילו המתנחלים החיים בגדה, אילו היו גרים שם לצד הפלסטינים כשווים בין שווים, במסגרת הסכמה של הריבון בשטח, ודאי שהיה זה לא מוסרי להחרימם. מכאן ניתן ללמוד שקולות החרם מכוונים נגד הלגיטימציה לגור, לפעול ולייצר מוצרים במסגרת משטר צבאי המפלה בני-אדם על בסיס אתני ודתי.
במקורות רבים של היהדות אנו מצווים לחיות עם הגר באופן שווה. זו נקודת המוצא: שוויון הזכויות ניתן לגרים באופן גורף, כי גרים היינו בארץ מצרים; ואילו ענישה או סנקציות מוטלות רק על פרטים, בשל מעשיהם או מחדליהם האישיים (או למי שאינם מקיימים את שבע מצוות בני נוח הבסיסיות). אבל משטר הכיבוש בגדה הוא כזה שכל פלסטיני - בלי קשר למעשיו - נולד למעמד של נתין מופלה במולדתו; ואילו כל יהודי תושב ההתנחלויות - שוב, בלי קשר לדמותו המוסרית - נולד למעמד נעלה של אזרח המדינה הכובשת.
את המשטר הזה מבקשים גורמים בחברה הישראלית להחרים, כצורה של אפליה קיצונית המוחלת בקנה מידה כביר ולאורך שנים. איסור על חרם כזה הוא, אם כן, לא רק הגבלה קיצונית ומסוכנת של חופש הביטוי, אלא גם קביעה כי מאבק באפליה אינו לגיטימי; ובפרט אינו לגיטימי כשהוא מערער על קבוצות כוח כמו ההנהגה האידיאולוגית של המתנחלים. ואם קבעה הכנסת שמאבק באפליה כה מובהקת אינו לגיטימי, מה זה אומר עלינו כחברה?
ועל אף כל זאת, כלי החרם הוא בעייתי ומורכב - הוא אינו סלקטיבי, ואינו תמיד רגיש לנסיבות החיים שהובילו פרטים שונים להתיישב בשטחים. אבל זה דבר אחד להימנע מלתמוך בחרם על מוצרי ההתנחלויות, ודבר אחר לחלוטין - לצייר חרם זה כמפלה מיסודו וכלא-לגיטימי, ולעגן בחוק אפשרות לפגוע כלכלית במוחים באמצעות כלי זה. זוהי כבר הצרה מסוכנת של חופש המחאה ושל ההתנגדות האזרחית בכלים לא אלימים. בעוד שהארגון שבמסגרתו אני פועלת, "שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם", אינו תומך בחרם, הוא רואה בדה-לגיטימציה של כלי זה בחוק דבר חמור ואנטי-דמוקרטי, שגם יפגע בדמותה של מדינתנו בעולם.

תאריך:  18/07/2011   |   עודכן:  18/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כלום המחרימים אפליה - מפלים?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אורוול בתגובה:"אדם פשוט אינו י
קורןנאוה טבריה  |  18/07/11 15:29
2
שתקי בבקשה
שפויה  |  18/07/11 16:38
3
דמגוגיה
ע.ג.  |  18/07/11 19:31
4
לסמול נבל,כפוי טובה ולא חכם=יש
קורןנאוה טבריה  |  19/07/11 05:23
5
חה..חה..חה.. הרב ! ל"ת
בניק  |  19/07/11 08:52
6
חוק אסוני!
ע. הנביא  |  19/07/11 10:26
7
אפליה
יונה סוקולובסקי  |  19/07/11 13:12
8
וחרם אינו מעשה רשעות ואלימות?
דניאל123  |  19/07/11 15:18
9
רומסת זכויות אדם
איש עצוב  |  20/07/11 09:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
חבר'ה צעירים, שיושבים בליל קיץ בשדרה עתירת מוניטין עם גיטרות ובירות - מה אני אגיד לכם: וודסטוק בזעיר אנפין    באותו זמן שמנהיגת המוחים דפני ליף הזעיפה את פרצופה מול המצלמות, עשרה שוכרים פוטנציאליים התחרו על ליבו של בעל דירה בריינס    אין כוח בעולם שיכול לבטל את חוקי ההיצע וביקוש. לכו לפריפריה
יהודה דרורי
מי שירוויחו מכל הבלגן של מחאת האוהלים יהיו כמה אנרכיסטים ושמאלנים בשכר שישיגו עוד יחסי ציבור מבלי להשיג דבר במציאות    על הנמקים בחום האוהלים להבין שדבר לא יזוז, כי יש בכל הסיפור הזה משהו גדול מהם
צ'לו רוזנברג
המטרה האמיתית של המאמר היא לשים מראה מול פרצופם של אלה המוכנים להישבע ביקר להם מכל שהם הפטריוטים האולטימטיביים. אני מתעב את אחד ממאפייני התרבות הישראלית המצויה לפיו "מכים" בכותב ולא מתמודדים עם התוכן
אריאל כהנא
ההפרה הפלשתינית החד-צדדית של ההסכמים עם ישראל צריכה לגרור תגובה חד-צדדית טובה של ישראל. ויש מענה כזה: החלת הריבונות בשטחי C. החלת החוק הישראלי באזור מגוריהם תהווה צעד אחד ויחיד ששלל יתרונות גלומים בו, כאשר המחיר הדמוגרפי נסבל בהחלט
ארנון אשרי
אנחנו עדים לפשיטת רגל רעיונית וכלכלית של המדינה, לקוצר רואי של הקברניטים הסומים שכל שהם יודעים למלמל בקול בוטח אך חלול ומזויף זה: תחרות, תחרות, תחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il