X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו. בראש מעייניו להיבחר מחדש [צילום: פלאש 90]
מלחמת המעמדות
המחדל המודיעיני של ביבי
האינתיפאדה שהייתה אמורה לפרוץ בספטמבר הקרוב אכן פרצה, אך לא בעיתוי ובמקום הצפויים. שוב המודיעין טעה, ולא ראה שממש מתחת לאפו, בלב לבה של ת"א ומטרים ספורים ממשרד הביטחון, קמה לה תנועה המונית ומטלטלת את המדינה כולה תפקיד הממשלה להטות אוזן לרחשי לב הציבור לא מולא כנדרש

זה אמור היה לקרות בחודש ספטמבר. עם ישראל נכנס לכוננות ספיגה, הקמפיין התקשורתי עבד בכל הכוח, היחידות המובחרות תרגלו שוב ושוב התמודדות עם הפגנות אלימות שאמורות לפרוץ ברמאללה ובשכם, ומערך כיפת ברזל נפרס בכמה מערי הדרום לקראת הכרזתה של המדינה הפלשתינית באו"ם. כותרות העיתונים ומהדורות החדשות פמפמו במשך חודשים את אותן חדשות עד מיאוס, כי זאת דרכה של הממשלה להשכיח מהצופים העייפים את מכאוביהם. ההפחדה היא הדרך הטובה ביותר להשיג ציות והכנעה.
ואכן, האינתיפאדה אכן פרצה, אבל לא בעיתוי ובמקום הצפויים. הפעם, כמו במקרה של מצרים, שוב המודיעין טעה. במקרה של מצרים נאמר, כי שירותי המודיעין לא סורקים את דעת הקהל, הם לא רגישים לתנועות תת-קרקעיות של מחאה וזעם, ודווקא ארגונים חברתיים ניבאו את ההתפרצות. כמה מפליא! גם בישראל המודיעין לא היה קשוב מספיק לזעם העצור, ולא ראה שממש מתחת לאפו, בלב לבה של תל אביב ומטרים ספורים ממשרד הביטחון, קמה לה תנועה המונית ומטלטלת את המדינה כולה.
נכון, אין זה תפקידו של המודיעין לרגל אחרי תנועות מחאה בישראל. עם זאת, מתפקידה של הממשלה להטות אוזן לרחשי לבו של הציבור. אלא שהרעש המתמיד שמקים הימין בכנסת, והשקט התבוסתני של האופוזיציה, גרמו לליקויי שמיעה אצל חברי הממשלה. זאב אלקין, זאב who?, הפך לגיבור העם. רק שבוע לפני פרוץ מחאת האוהלים הוא כיכב בשער הראשי של מוסף שישי של ידיעות אחרונות.
אלקין מתגורר בכפר אלדד (גוש עציון) והעיקר, הוא יו"ר הקואליציה בכנסת מטעם הליכוד. הוא וישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן מובילים אג'נדה מוזרה, הסובבת סביב סיסמת הבחירות הידועה "רק ליברמן מבין את הערבים". הכנסת הנוכחית עוסקת בצורה אובססיבית בחוקים "פופולריים", ויש תחרות קשה בין ביבי לבין ליברמן מי יותר ימני. אז יש חוק נכבה, חוק חנין זועבי, חוק נאמנות, חוק האזרחות, חוק מימון עמותות תומכות טרור, וגם חוק החרם.
נתניהו עסוק כמובן בתחזוק הקואליציה, ומספק לכל מרכיביה את מבוקשם. הדרך הטובה ביותר להבטיח את היבחרותו מחדש היא פשוט לא לעשות כלום, לתת לח"כים להשתעשע בחקיקה גזענית, ולתת לטיפוסים ההזויים ביותר להופיע כל יום עם תעלול חדש. בנושא השלום, הוא פשוט מסכל כל יוזמה, ומסתפק בהתרעת ספטמבר כאיום קיומי, שאין ברירה אלא להפעיל כלפיו את נוהל פלוגת כפיר של המתנחלים. וכך, יושב נתניהו שמח וטוב לב. הוא מצא את המתכון הבטוח להיבחר מחדש, וכל דאגתו היא שליברמן לא יאגף אותו מימין.

החביתה לא תוכל להפוך שוב לביצה
הסבל משותף [צילום: פלאש 90]

בעיית הדיור היא של כולנו, הקוטג' הוא של כולנו, וכך גם החינוך, הבריאות, התחבורה, הביטחון התעסוקתי והפנסיה. כל אזרח בישראל, יהודי כערבי, אשכנזי, מזרחי ורוסי סובלים מכל אותם כשלים שבשם 'השוק החופשי' תוארו כבלתי פתירים

והנה, ללא כל אזהרה מוקדמת, פורצת לה מחאת צעירים, שתוך שניות הפכה למחאת מעמד הביניים כולו. נתניהו נכנס למלכודת, והוא רואה בעיניים כלות איך שנתיים וחצי של "עבודה" יורדות לטמיון. מעמד הביניים אינו מתנחל, הוא גם לא חרדי, הוא ברובו לא מזרחי, הוא גם לא רוסי, ובוודאי שהוא איננו ערבי. מעמד הביניים אינו כולל את כל אלה, אבל הוא מעלה את השאלות שמציקות ל"כולנו", כי בעיית הדיור היא של כולנו, הקוטג' הוא של כולנו, וכך גם החינוך, הבריאות, התחבורה, הביטחון התעסוקתי והפנסיה. כל אזרח בישראל, יהודי כערבי, אשכנזי, מזרחי ורוסי סובלים מכל אותם כשלים שבשם 'השוק החופשי' תוארו כבלתי פתירים.
עד כה התקבל הרושם שהציבור הוא ימני ותוצאות הבחירות אישרו זאת. הרוסים הם כמובן ימניים, המזרחים הם אכן ימניים, חלק ממעמד הביניים האשכנזי שונא ערבים, וסקרי דעת קהל בקרב צעירים מראים בבירור, כי רובם תומכים בשלילת זכויות אזרח מערבים. כל מה שנותר לממשלה הוא לטפח את הנטייה ה"טבעית" הזאת, ולהבטיח את קיומה לנצח. עם ישראל מאמין בנצח ישראל, והוא מוכן להקריב הרבה למען המולדת, כי אין לו מולדת אחרת, וגם, כיף לחיות בישראל.
אלא שהציבור הישראלי הפטריוטי נוכח בהדרגה, שהמנהיגים הלאומיים הגדולים מוכרים את המולדת לכל המרבה במחיר. מינהל מקרקעי ישראל מוכר את הקרקע לחברות הבנייה הגדולות, והן כמובן בונות לעשירים. את הרווחים הנאים שהן עושות, הן לא משקיעות בבניית המולדת, אלא בנדל"ן בפלורידה, במוסקבה ובבודפשט, ובקניית מלונות פאר בניו-יורק. הגז הטבעי גם הוא ניתן להן במתנה, יחד עם כל אותם מפעלים וחברות שפעם היו שייכים "לכולנו". מפעל ישקר, למשל, נקנה על-ידי גוי "ציוני" ידוע ואוהב מולדת כמו ווארן באפט, וכל חברת היי-טק מחפשת "אקזיט" מהיר, כדי שאוהבי מולדת מחו"ל יעשו רווחים על חשבון המצאות כחול-לבן. מדינת היהודים הפכה למדינת העשירים והתאגידים, והם לא סופרים יהודים, וגם לא ערבים, הם סופרים אך ורק מזומנים.
כך פתאום עם ישראל הימני גילה את הסוד הכמוס ביותר, ודפני ליף (וואיל גוניים הישראלי) תקעה אוהל וצעקה "המלך הוא עירום". עם ישראל אוהב את ארץ ישראל, אלא שהיא כבר לא שייכת לו. לפני שישים שנה היא נלקחה מהערבים, ובעשרים השנים האחרונות היא הועברה מבלי משים לטייקונים הגדולים. כך קרה, שהערבים הפכו לפליטים, והיהודים גילו שהם מרומים.
ביבי מזיע כי הוא חייב לזרוק עצם ליושבי האוהלים. הוא מציע להם דיור בר-השגה, תחבורה ציבורית מסובסדת ומעונות סטודנטים, והם צועקים לו מהכיכר תחזיר לנו את מדינת הרווחה. ביבי סוחב את האלונקה ומזיע, הוא מתחנן לעזרה, כי אין לו מענה. למה אין לביבי מענה? כי המדינה כבר הופרטה, והיא לא בידיים שלו, אלא בידיים של נוחי, של שרי, של עופר, ושל תשובה (איזו חתונה מדהימה הוא ערך לבן שלו!) ולא נותר מה לתת למעמד הביניים.

מחאה או מהפכה

מהפכה דורשת הרבה מעבר לצדק חברתי, היא דורשת שינוי אידיאולוגי. לא רק בתחום המשטר הכלכלי, שעליו יש קונצנזוס, אלא גם בתחום זכויות האזרח, שוויון בין כל בני האדם, והעיקר, ביחס לכיבוש הממושך והמצור הנורא המוטל על העם הפלשתיני

על כן מעמד הביניים עומד בפני ברירה קשה. עליו להחליט האם הוא מסתפק במחאה, או שמא הוא הולך על מהפכה. המרחק בין כיכר תחריר בקהיר לכיכר הבימה בתל אביב גדול. צעירי מצרים הפילו משטר דיקטטורי, והם נאבקים לבניית משטר חדש. בעוד שבמצרים הענייה אין הרבה מה לחלק, בכיכר הבימה דורשים הצעירים להיות שותפים בעושר החברתי הקיים. צעירי מצרים חרפו את נפשם למען החופש, בעוד שהצעירים הישראלים מתקבלים (בינתיים) בחיבוק ובאהדה. הבעיה היא, שמהפכה דורשת הרבה מעבר לצדק חברתי, היא דורשת שינוי אידיאולוגי. לא רק בתחום המשטר הכלכלי, שעליו יש קונצנזוס, אלא גם בתחום זכויות האזרח, שוויון בין כל בני האדם, והעיקר, ביחס לכיבוש הממושך והמצור הנורא המוטל על העם הפלשתיני.
אם מעמד הביניים שואף למהפכה, אזי עליו לצאת ממדינת תל אביב, ולהסתכל צפונה ודרומה. שם נמצאים האנשים שמשכורתם לא מגיעה לסף המס. הם מה שמכונה עובדי כפיים. הם עובדים במפעלים, בבניין, בחקלאות, במחצבות ובתובלה בתנאים קשים מנשוא. שכר מינימום הוא המקסימום, יום עבודה של 8 שעות לא מספיק לפרנסה, ומאחר שהם לא מאוגדים, בעלי החברות עושים בהם ככל העולה על רוחם. אלו האנשים שיכולים לשתק את הכלכלה ולהביא לשנוי חברתי במהפכה. הם לא צריכים לצפות מהפוליטיקאים שיפתרו להם את הבעיות, הם יכולים להביא את השינוי באותן ידיים שיוצרות כל יום את העושר הזורם לכיסיהם של העשירים.
ייתכן שעוד מוקדם לדבר על מהפכה, וצריך להסתפק רק במחאה. גם מחאה היא צעד חשוב בדרך להתפכחות מהאשליות, מהפטריוטיזם המסנוור ומההסתגרות מפני העולם הרחוק והקרוב. ישראל נמצאת בפרשת דרכים, והשאלות הקיומיות עולות וטופחות בפני כולנו: האם פנינו לשלום או למלחמה מתמדת; האם פנינו למדינת שוויונית וצודקת, או להמשך שיטת היד הנעלמה של השוק החופשי, הסוטרת על פנינו כל בוקר בקומנו לעבודה. אין ספק שהפוליטיקאים, הכנסת והמפלגות הכזיבו. ולכן חובה על מי שמוחה היום להתחיל לחשוב על אלטרנטיבה פוליטית. כי אם נמשיך להיות תלויים בנתניהו ובלבני, נמשיך להתבוסס באותה המציאות המפקיעה מאיתנו את עתידנו.

תאריך:  29/07/2011   |   עודכן:  29/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחדל המודיעיני של ביבי
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו לקחנו לערבים את הארץ?
yoni207  |  29/07/11 14:53
 
- הם לא מסוגלים להסתיר את הכיעור
אליק א.  |  29/07/11 20:15
2
אבל רק ההסתדרות יכולה לאגד
המומחה  |  29/07/11 15:14
3
יצא המרצע מהשק: הכיבוש!
רחב מיריחו  |  29/07/11 19:28
4
הכותב איש השמאל הקיצוני
א. ציוני  |  29/07/11 20:34
5
תולעת השמאל בתמיכת הקרן
להחלשת ישראל  |  29/07/11 20:46
6
לפני 60 שנה היא נלקחה מהערבים?
אוהד ג  |  29/07/11 21:00
7
כיבוש,,לקחנו מהערבים,,=bulshit ל"ת
בצלאל  |  29/07/11 21:12
8
לא זה המחדל של נתניהו
יוסי כהן  |  29/07/11 22:43
9
ססמאות ססמאות מה השמאל בנה
בעשורים האחרונים?  |  29/07/11 22:57
10
אתה ודומיך המחדל של נתניהו
יוסי כהן  |  29/07/11 23:09
11
עוד כשל מודיעיני יתרחש , והוא
מירזה --  |  29/07/11 23:25
 
- את מלאה שטויות כרמון,,התעוררי  ל"ת
בצלאל  |  29/07/11 23:44
12
ביבי הטוב= כעצם בגרון השמאל
בצלאל  |  29/07/11 23:52
13
כנסו דחוף
666  |  30/07/11 00:27
 
- 666=בולשביקים מ1917 פ ו י ה ל"ת
בצלאל  |  30/07/11 01:06
 
- 666 =18-בולשביקים מ 1917=18
בצלאל  |  30/07/11 01:29
14
תעמולת שנאה:החרדים והמתנחלים א
אקדמאי ומ"פ במיל'  |  30/07/11 08:18
15
סופרטאנקר מלא שתן מתיז עלינו ל"ת
רפובליקת שקרניהו  |  30/07/11 10:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אבי נוב
מחאת האוהלים והמפגינים גורמת לממשלה לנקוט בצעדים אשר רק יחריפו את המצוקה    כדי לטפל במצוקת הדיור ובמחירי המוצרים בישראל, צריך לרכז את המאבק בהפחתת מיסים לטובת כלל אזרחי ישראל והפחתת המעורבות של המדינה בחיים שלנו
אהוד טוקטלי
השילוב של אחריות אישית, חירות לנטילת יוזמה, סולידריות קהילתית ובין-קהילתית, צדק חלוקתי והפחתת עוצמתם של גופים גדולים, עשוי לתת משמעות אמיתית לשאיפה הציונית של חיי חירות בארצנו
אפרים הלפרין
יש נושאים שבהם זכות הציבור לדעת לא מקוימת על-ידי כל העיתונים כולם    כיצד נושא יוסף אונגרפלד מושתק ולא הופך לדיון המרכזי של החברה בישראל? ומה עושה מועצת העיתונות בנדון?
עו"ד שבתאי אברהם
צעדת מחאה תצא משדרות המלונה לגן איסוף הקאקי    בואו בהמוניכם עם הכלבים    הכל בגלל הממשלה הכושלת, פני הדור כפני הכלב וכל כלב ביג'י יומו
עמוס עמירן
המנהיגות אינה מבינה לעומק את הציבור שלא מצליח לגמור את החודש, למרות שהוא מועסק ולעיתים אף מרוויח לא רע    עדיין לא נפל להם האסימון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il