X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עורכי הדין הלכו לבחירות בהן נקבעה דמותה של הלשכה ושל המקצוע לשנים הבאות. יו״ר הוועד המחוזי, עו״ד דורון ברזילי, מסכם את הקדנציה שחלפה. מה השתנה, מה התחדש, ומה חייב לקרות בהמשך 
▪  ▪  ▪
דורון ברזילי

מחוז תל אביב והמרכז בלשכת עורכי הדין מונה 30,680 חברים. ארבע שנים מכהן עו"ד דורון ברזילי כיו"ר הוועד המחוזי. ברזילי רואה בהם כלקוחות, אשר בחרו בו להעניק להם שירותים רבים במגוון תחומים. תום קדנציה זהו זמן ראוי לסיכום פעילות, לבחינת מצב עורכי הדין ולדיון על העתיד לבוא.
הצפת המקצוע
בכנס המרכזי השני של עורכי הדין שערך ועד המחוז בחודש שעבר באילת, פירט עו״ד ברזילי את עיקרי תפישתו לגבי פועלה של הלשכה והוועד המרכזי, בעבר ובהווה. ״אני חרד למצב אליו נקלענו״, פתח עו"ד ברזילי את דבריו. "אין גידול ושחיקה כמו במקצוע עריכת הדין בישראל. ומי אחראי למחדל הזה, שהמקצוע הפך לתחביב לאומי ודורות משכילים לא מוצאים קרקע בטוחה לנחות עליה?"
לדבריו, יש לחולל שינוי דחוף במגמה. "בשנת 2020 יהיו במדינת ישראל 80 אלף עורכי דין. אין לכך מקבילה בעולם המערבי. רק בארבע השנים האחרונות התווספו ללשכה 13 אלף עורכי דין. הדבר יביא אסון כלכלי לאלפי משפחות בישראל, אם לא יימצא פתרון מיידי. הבועה הזו תתפוצץ לנו בפנים".
ברזילי קרא לשר המשפטים, יעקב נאמן, לכנס את כל המעורבים בנושא ולהגיע לפתרון מיידי. "אני שייך לאלו שמעריכים את ההשכלה במדינת ישראל. השכלה משפטית זה דבר ראוי וחשוב. חשוב לא פחות למנוע את הצפת המקצוע".
כיצד אפשר למנוע זאת מעשית?
״ישנם דוחות עמוסים שרק ממתינים ליישום. החל מדוח השופטת גרסטל ועד לוועדה מיוחדת שהוקמה במחוז המרכז בה היו חברים שופטים רמי דרג, שהציגו שורה של תוכניות כיצד נכון לטפל בהצפת המקצוע. אימוץ עקרונות גרסטל, יחד עם הארכת תקופת ההתמחות ושינוי מבנה הבחינה, יביאו להאטה בהצפה שקיימת כיום. המספרים מדאיגים. הם אינם נכונים לאף מקצוע, ודאי לא למקצוע בו קיימת רוויה כה גדולה".
משוב השופטים
"במינהל תקין אין גוף פנימי שאינו נתון לביקורת. רמת אמון הציבור במערכת המשפט הולכת ופוחתת", אמר ברזילי במושב הפתיחה. "המשוב לא נועד להעניש אלא לייעל ולשפר את המערכת המשפטית ויחזק את מעמדם של עורכי הדין בישראל. יש לסייע לשיפור תדמיתה של מערכת המשפט בכלל. אני קורא להקים לשכת תיאום שתדון בכל הנושאים הרלוונטיים".
המשוב שנעשה בעבר יצר מתיחות גדולה, נתק וחרם מצד השופטים על עורכי הדין. אתה מאמין שהפעם השופטים יקבלו זאת אחרת?
"אני מאמין שעד סוף שנת 2011 יונהג משוב שופטים בצורה כזו או אחרת. בשונה מהעבר, אני לא חושב שיש לייצר משוב שהוא כלי ניגוח. אנחנו לא נגד מערכת המשפט, אנחנו בעדה. בכל מערכת דמוקרטית ישנם ריסונים ובלמים, מנגנוני בקרה וביקורת שעיקרם השבחה וטיוב המערכות. תתפלאי, אבל יש גם שופטים ששואלים אותי מדוע לא מחזירים את משוב השופטים".
הסגת המקצוע
״תופעה חמורה זו נוגסת בפרנסתם של עורכי הדין״, אומר ברזילי. ״על הלשכה להקצות משאבים מיידיים על-מנת להקים מינהלת למיגור התופעה. הלשכה לא יכולה להמשיך לשקוט עד אשר תופעה זו תמוגר לחלוטין. עורכי הדין זקוקים לשירותים ללא פשרות וקריצת עין, על-מנת למצוא חן בעיני מישהו שלא חפץ בכך״.
למה כוונתך?
״כוונתי היא שעורכי הדין כיום בישראל יכולים וראויים ליהנות מסל שירותים רחב יותר, מפעולה חריפה יותר נגד מסיגי גבול המקצוע, ובעיקר מפעולה משמעותית נגד הצפת המקצוע, מכפי שקורה בפועל בשטח, מסיבות שאינן מן העניין. אתן לך דוגמה: אני מפעיל במחוז מדיניות של דלת פתוחה, ובאחת הפגישות הגיע אלי עורך דין צעיר שסיפר כי ידו אינה משגת לרכוש ספרות מקצועית. שלושה חודשים אחרי הפגישה, וכל עורכי הדין במחוז תל אביב והמרכז זכאים למנוי שנתי חינם למאגר המשפטי המקוון ׳פסק דין׳. זה סוג הטיפול שעורכי הדין ראויים לו ומצפים לו מהגוף שאמור לסייע להם ולייצג אותם. יש דוגמאות רבות של החלטות ממשלה וחקיקה בכנסת שדרכן ניתן לעזור לעורכי הדין או לצמצם את הפגיעה בהם״.
מצב עורכי הדין הורע או הוטב בארבע השנים האחרונות?
״ברמה המחוזית הוטב לאין שיעור, למרות קיצוץ אדיר בתקציבנו. ברמה הארצית, בכמה תחומים, יש הרעה משמעותית. חובה להקים מנגנונים חדשים, להיות מעורבים יותר בכנסת ובחקיקה, ולהשפיע על צביונה ואיכותה של המערכת המשפטית בישראל. אתן דוגמה נוספת למהלך שעשינו במחוז, אליו התנגד הוועד המרכזי באופן שערורייתי, שנועד לשפר תנאי העסקתם של עורכי הדין הצעירים. רבים מעורכי הדין אשר מתחילים לעבוד במקצוע מוצאים עצמם במציאות של עבודה אינטנסיבית, מבוקר ועד ליל, בעבור שכר זעום וללא תגמול בעבור השעות הנוספות המרובות.
על-פי הרפורמה שקידמנו, ניתן להגדיר אי תשלום שכר לעורך דין בגין שעות נוספות כפגיעה בכבוד המקצוע וכעבירה אתית. מדובר בסוגיה חשובה ביותר אשר יש בה כדי להשליך באופן ישיר על מעמדו וכבודו של מקצוע עריכת הדין. לשמחתנו, משרדים רבים החלו להפנים כי קיימת חובה לתשלום שכר עבור שעות נוספות וגם משרד התמ"ת החל לאכוף את חוקי העבודה במשרדי עורכי הדין. ציער אותי מאוד שמסיבות פוליטיות גרידא נתקלנו דווקא בהתנגדות מבית למהלך זה, מצד הוועד המרכזי. הרי על כתפיהם מוטלת החובה לקדם יוזמות כאלה, ורק משום שיקולים זרים הם לא פעלו כך, והגדילו לעשות כאשר התנגדו למהלך״. 
כיצד הצלחת ליצור פעילויות לעורכי הדין על-אף הקיצוץ בתקציב?
״התקציב שלנו לא נועד לניפוח מנגנונים, התקציב של הוועד נועד להעניק פעילויות העשרה. יצרנו מנגנון של גיוס חסויות שיאפשר זאת. ניתנה לי הזכות לסייע, להשפיע, לקיים ימי עיון, אירועים וכנסים. רק במהלך שנת 2010 השתתפו יותר מ-10 אלפים מחברי המחוז במאות פעילויות שאורגנו למענם: עשרות ימי עיון ללא תשלום, עשרות השתלמויות מקצועיות ארוכות טווח, עשרות מופעים, הצגות, סרטים, סיורים, סדנאות וקורסים מקצועיים מגוונים, וכמובן יום הפרקליט בשפיים.
קיימנו כמה כנסים והשתלמויות מקצועיות באילת בתחומים מגוונים, וכמובן את הכנס השנתי הראשון והשני. הצלחה בולטת נרשמה בכנסים אלה. הכנס הראשון איכלס 1,350 חדר מלון ושבוע של פעילות מקצועית אינטנסיבית ופעילויות פנאי והכנס השני עוד 1,000 חדרים.
 
״מעציב אותי שראש הלשכה והוועד המרכזי התנגדו כמעט לכל יוזמה שלנו, שנועדה להיטיב עם עורכי הדין. מה שמהווה גם אינטרס שלהם. כמו למשל, בנושא פרסום באמצעות האינטרנט. לעורכי הדין יש קושי אדיר, נוכח ריבוי מספרם, בשיווק מומחיותם. אז הקמנו ועדה בראשות עו״ד אפי נוה, יו״ר ועדת האתיקה, שבחנה את הנושא והחליטה על שורת הקלות. בנושא שררו אי הבנות לא מעטות הואיל וכללי לשכת עורכי הדין אינם נותנים מענה להתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות. אז הוועדה גיבשה קובץ כללים חדשים המתירים בין השאר שימוש בפייסבוק וקידום באמצעות גוגל. ומי התנגד להם? נכון, הוועד המרכזי. היכן שנדרש לעזור לעורכי הדין, הם היו הראשונים להתנגד, בניגוד לכל היגיון״.
במה אתה גאה במיוחד?
״כאיגוד מקצועי חזק המאגד למעלה מ-30 אלף עורכי דין, פעל הוועד המחוזי בשורה ארוכה של נושאים ויזם מגוון רחב של הטבות צרכניות, במטרה להחזיר לעורכי הדין הרבה מעבר לדמי החבר אותם הם משלמים מדי שנה, כגון חוברת 'עט ועוד' המכילה חידושי פסיקה וחקיקה בתחומי אתיקה, בוררות וגישור, דיני המס והעבודה; טיפול בנושאים עקרוניים כגון הקפדה על תשלום שעות נוספות לעורכי דין שכירים ולמתמחים;
הסדרת ההיבטים האתיים של פרסום באינטרנט; מאבק בהסגת גבול המקצוע; מינוי ללא תשלום למאגר המשפטי 'פסק דין' לתקופה ארוכת טווח; מנוי חודשי לעיתון היומי 'כלכליסט' במחיר הנחה; הנחות ברכישת ציוד משרדי; ביטוח חיים ריסק מבית הפניקס; ביטוח פנסיוני מבית מנורה מבטחים, ועוד״.
השלטון המרכזי מחזק או מחליש את מעמד עורכי הדין?
״בראש מערכת המשפט עומד כבוד השר יעקב נאמן, המבצע ומקדם יוזמות ורפורמות חשובות, ובראשן ייעול ושיפור המערכת המשפטית וחיזוק אמון הציבור בה. השר נאמן פעל למינוי של 90 שופטים חדשים, מספר חסר תקדים, שללא ספק מועיל ויועיל לתפקוד המערכת כולה בצורה יעילה יותר. השר קידם רפורמות בתחום ההוצאה לפועל, הפניית הליכים למחלקות משפטיות מתמחות, הגברת מודעות להליכי גישור ובוררות ועוד. וגם בית המשפט הכלכלי החדש נפתח כמחלקה בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
"בבתי המשפט של המחוז אנו עדים להנחלת מדיניות ושיטות עבודה חדשות אשר במהרה נתנו אותותיהן וחיזקו וייעלו את המערכות. עדיין ישנו תחום אחד שדורש התייחסות מיוחדת והוא מערכת 'נט המשפט'. בשלב זה אין המערכת עומדת ביעדיה. דרושה סבלנות בהטמעתה המלאה, ומאמצים נוספים של המערכת על-מנת שיעילותה תשתפר״.
מה אתה צופה להמשך?
״אני רואה את תפקיד עורכי הדין, בראש ובראשונה, כשומרים על המינהל התקין, שלטון החוק והדמוקרטיה במדינת ישראל. "בוועד המחוז אנו פועלים לחיזוק מעמד המקצוע, וחותרים במרץ לקיום שיתופי פעולה יעילים עם מערכות המשפט. בפעילות הוועד עומדים לנגד עינינו שני יעדים עיקריים: יעד ראשון - התחום המקצועי שבו אנו דואגים להעשרה והכשרה מקצועית של עורכי הדין. היעד השני - בתחום הפעילות חברתית-צרכנית. אני מקווה שעורכי הדין ייתנו המשך לקו זה. 
״חשוב לזכור גם שבמסגרת הפעילות השוטפת של הוועד המחוזי, פועלות ועדות מקצועיות אשר מטרתן להעלות סוגיות לדיון, תוך שיתוף עורכי דין מתמחים, בכל תחום ותחום. ועדות אלה תורמות משמעותית לקידום עולמם המקצועי של עורכי הדין.
״ברמת הניהול, יש להפסיק את חגיגות השכר. אין מצב ששכר בכיר בוועד המרכזי, חשוב ככל שיהיה, יעמוד על 70 אלף שקל בחודש. לא נשמע כדבר הזה. זוהי רק חלק מבעיית הניתוק של הלשכה כיום מחבריה. אלו המשלמים את דמי החבר הם אלפי עורכי דין שעמלים קשה מאוד לפרנסתם. אסור שראש הלשכה ינפח שכר לבכיריו ולמקורביו מעבר לכל פרופורציה. את החגיגה הזו יש להפסיק״.
מילה על הבחירות הקרבות. כיצד אתה מסביר את העובדה שרק אתה חשפת את מקורות המימון שלך?
"אני מאמין בשקיפות ואין לי מה להסתיר. הקמפיין שלי ממומן כולו מעורכי דין המבקשים להשלים את המהפך. אני היחיד שמסרתי את מקורות המימון גם בבחירות הקודמות״.
מילת סיכום?
״אני רוצה להודות לצוות המסור והמקצועי שעמד לרשותי לאורך הקדנציה, ובראשם למנכ״ל, אשר סייעו להפוך רעיונות וחזון למציאות, ולאלפי עורכי הדין אשר הביעו את אמונם בוועד ולקחו חלק בפעילויות הרבות שארגנו לכבודם. הגיעה העת למעשים ופחות לדיבורים, ואני קורא לעורכי הדין לממש את זכותם ולבוא להצביע ולקחת חלק מרכזי בעיצוב דמותו של המקצוע בשנים הקרובות״.

תאריך:  01/08/2011   |   עודכן:  01/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יעקב נאמן / Yaacov Neeman
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יוסף יצחק ליפשיץ
אין לראות באנוכיות כלי כלכלי שאיננו לגיטימי, אבל נדיבות חשובה לא פחות. השמחה בהצלחת הזולת, ההשקעה בו, חשובות לא פחות מן הרצון העצמי לצמיחה ושגשוג
ד"ר צ'לו רוזנברג
טעיתם, פולישוקים קטנים, חסרי בושה, מנותקים מן העם, סוג של אוטיסטים החיים חיי רווחה ומביטים מן הקומות הגבוהות של המגדלים היקרים ביותר בישראל או מ"מעונותיהם" הרשמיים בקיסריה או בהרצליה פיתוח    זהו, נגמרו התרגילים המזופתים שלכם
דניאל גיגי
הפחתת המיסים שנתניהו הולך להציע כתגובה למחאה החברתית, אינה פתרון לבעיית מעמד הביניים. הפערים החברתיים הם תוצר של הפרטה גסה בכל השירותים החברתיים שמעניקה המדינה, והקטנת המיסוי רק תחזק מגמות אלה. מעמד הביניים צריך לדרוש מרה"מ לחזק את מדינת הרווחה, ולהתמקד בחלוקת נטל צודק יותר ולא בהפחתת מיסים כוללת
רוני אלוני סדובניק
על הנבחרים לזכור כי הם מצויים במצב משפטי שבו הם נתפסים בעיני העם כמפרי חוזה. רק לפני שנתיים חזינו שוב בפארסה המגוחכת המכונה "בחירות לכנסת", שוב הבטיחו כל המפלגות רשימת הבטחות ושוב כמו תמיד הם לא מקיימים
יובל לובנשטיין
הבדיחה התורנית: הטייקונים תומכים במחאה החברתית    האם זיכרונם נעשה קצר? האם הם שכחו שהם שולטים במחירי המלט, המזון, הסלולרי, הדלק, הביטוח, הנדל"ן ועוד?    שיאי החוצפה נשברים בעוז
רשימות נוספות
"היועמ"ש מכריע ציביון הממשלה"  /  רותי אברהם
בשם הזכות לפרטיוּת   /  עו"ד מוטי דנוס
קשיחות מיותרת ופוגענית  /  ד"ר עמית גורביץ'
חיסול בן-לאדן וההיבט המשפטי  /  עו"ד יונה דה-לוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il