X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכרה בהוצאות על משכנתה וגן ילדים, לצד קביעת מע"מ בשיעור אפס על רכישת דירה ראשונה, יכולות לשנות דרמטית את מצבם של זוגות צעירים רבים ממעמד הביניים. לצורך ההקלות הללו אין צורך בתוכנית חקיקה מסובכת וארוכה. מספיק צו או תקנות שיחתום עליהם שר האוצר
▪  ▪  ▪

בארץ רחוקה ששמה "אוטופיה" יש משטר מיסים מעניין. מוכרת שם כהוצאה ריבית המשולמת בגין משכנתה לרכישת יחידת דיור פרטית, גם אם איננה לצרכי עסק. דהיינו, למגורים של רוכש היחידה. באוטופיה מכירים כהוצאה כל תשלום הנעשה לצרכים רפואיים, בין אם מדובר בטיפול רפואי או בתרופות. יש עוד ניכויים רבים אחרים שלא נמנה אותם כאן. באוטופיה גם לא מוטל מס ערך מוסף על דירות מגורים. היכן נמצאת אוטופיה? בארץ הקפיטליסטית ששמה ארצות הברית.
אולי כדאי לאמץ כמה רעיונות של מדינת אוטופיה למציאת פתרון מיידי, גם אם זמני, למצוקת הדיור ולקושי של הזוגות הצעירים בישראל לקיים רמת חיים סבירה.
נתחיל בנתונים. לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מעמד הביניים כולל את העשירונים 5-8 ולכן מדובר ב-840,000 משפחות המהוות קרוב ל-2.8 מיליון תושבים (בהנחה של משפחה ממוצעת עם 3.1 נפשות). ב-2010 עמדה ההכנסה בעשירון החמישי על 10,500 שקלים ברוטו לחודש וההוצאה בגין דיור היוותה 30% מההכנסה הפנויה (הכנסה לאחר מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות). בעשירון השמיני הייתה ההכנסה 17,500 שקלים לחודש וההוצאה על דיור הסתכמה ב-23% מסך ההכנסה הפנויה. יש להדגיש כי הנתונים עליהם הסתמך הדוח הסטטיסטי שפורסם ב-2010 מקורם בסקר שנערך לפני עליית מחירי הדיור.
אז מה מומלץ לעשות?
- יש להכיר בתשלומים על משכנתא, עד לסכום של 3,000 שקלים לחודש, (משכנתה של 500,000 שקלים) כנגד ההכנסה של המפרנס העיקרי.
- יש להכיר הכרה דומה בהוצאות תשלום לגן ילדים (או מטפלת) עד לתקרה של 6,000 שקלים לחודש כאשר האישה יוצאת לעבודה.
- יש לקבוע מע"מ בשיעור אפס על רכישת דירה ראשונה עד לסכום של מיליון שקלים.
- יש להכיר בהוצאות משפטיות ובהוצאות של ערבות חוק מכר דירות המוטלות על רוכש דירה (סה"כ למעלה מ-3% ממחיר הדירה).
חישוב מראה, כי הכרה בהוצאות הנזכרות לעיל תקטין משמעותית את המס המוטל על הכנסות הזוג הצעיר ותקטין משמעותית את ההוצאה בגין דיור מסך הכנסתו.
נבחן שתי אפשרויות:
- אם הכנסת הבעל עומדת על 17,500 שקלים בחודש, החיסכון במס יהיה כ-2,800 שקלים לחודש. כלומר, קרוב לסכום התשלום החודשי של המשכנתא.
- אם הכנסת הבעל עומדת על 12,000 שקלים בחודש החיסכון במס יהיה כ-1,300 שקלים לחודש.
התוצאה תהיה שזוג יוכל לכסות את הוצאות המשכנתה על-ידי החיסכון במס ויהיה בכך גם תמריץ לחזרת בת הזוג למעגל העבודה.
ההנחה במע"מ (160,000 שקלים) ובהוצאות הרכישה של הדירה תקל משמעותית על הזוג במימון הסכום הראשוני של הדירה הנרכשת. אם מדובר בדירה שמחירה כ-1,000,000 שקלים ההנחה הכוללת תהיה כ-13% מהנכס והחזר המס על הוצאת הרכישה יהווה הקלה ניכרת בשנה שבה תירכש הדירה.
לצורך ההקלות הללו אין צורך בתוכנית חקיקה מסובכת וארוכה. יתכן שכל שיהיה דרוש הוא צו או תקנות שיחתום עליהם שר האוצר. כך תוכל הממשלה להיענות לצרכים המיידיים של משתתפי המחאה הציבורית ויהיה לה זמן להכנת תוכנית לטווח של שנתיים שלוש כדי לממש את המטרה של בניית דירות להשכרה ו/או דיור בר השגה.
אין ספק שיש צורך לבחון את עלות ההנחות המוצעות לכלכלת אוצר המדינה, אולם אנו דנים כאן ב"תוכנית לשעה" ולא בפתרון קבע. המספרים הנזרקים לחלל האוויר מדברים על עשרות מיליארדים הדרושים לתוכנית רחבת היקף.התוכנית לשעה המוצעת כאן ניתנת לביצוע מיידי בעלות שהמדינה תוכל לכסות ממקורות אחרים. בהמשך הדיונים כדאי לשקול אימוץ השיטה הזאת לגבי מיסוי היחיד אשר יקל על שכירים בדרגות הכנסה הנזכרות לעיל.
ולסיום מילה על הכותרת. "תנו לחיות בארץ הזאת" הייתה סיסמת בחירות של מפלגת "הציונים הכלליים" אשר התמודדה מול מפא"י על הבכורה השלטונית בתחילת שנותיה של המדינה. לימים מצאו מייסדי מפלגה זאת את מקומם בתנועת הליכוד וצריך לקוות שסיסמתם תחלחל לתודעתם של מקבלי המדיניות של היום.

תודה לרו"ח שי דובר אשר אסף את הנתונים וחישב את עלויות המס.
הכותב הוא משפטן המתמחה במיסוי בינ"ל.
תאריך:  07/08/2011   |   עודכן:  07/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תנו לחיות בארץ הזאת (ובכבוד)
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אם כבר משווים לארה"ב
גדעון אמיר  |  8/08/11 10:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
לתמורות המתרחשות בארצנו צריך שיהיה גוף מודיעיני חברתי בלשכת ראש הממשלה או בכנסת, שיצפה את הנולד והמתרחש, יעריך, וייתן למקבלי ההחלטות הערכות לשינוי וטיפול בזמן אמיתי
ראובן לייב
הטוקבק באינטרנט נועד, אומנם, לממש את זכות הביטוי, אבל בגבולות הטעם הטוב. הגולש יכול וצריך להביע את אשר עם ליבו, אבל בתנאי שלא יהסס גם לחשוף את זהותו המלאה. הדעת אינה מסוגלת לסבול גולש שמטקבק מחד את לשון הרע, ומורשה מאידך להסתתר מאחורי חומה בצורה של אנונימיות לשמה
גיא רפאלי
ללא שינוי השיטה הקיימת ממילא שום מחאה לא תעזור ולא תביא שום תועלת. הרי בסופו של דבר מי שמקבל את ההחלטות זו הממשלה והכנסת. אם אין להם אינטרס או שהאינטרסים מנוגדים - לא יקבלו את ההחלטות שאנחנו רוצים. לכן, המפתח לכל העניין הוא שינוי השיטה
עו"ד לילך וויט
חרף העובדה כי חייבת לא עמדה בהסכם הפשרה לסילוק חוב, התקבלה טענת "פרעתי" שהגישה, לפיה לא הייתה הצדקה לחידוש הליכי הגבייה נגדה. נקבע שבחידוש ההליכים נגד החייבת יש משום חוסר תום לב מצד הזוכה לאור חוסר הפרופורציה שבין הפעלת סנקציה וחידוש הליכים לבין איחור לא רב יחסית בתשלום יתרת החוב על-פי הסכם הפשרה, איחור שלווה במאמצי החייבת לקבל הסכמת הזוכה לדחייתו
עו"ד אוסאמה חזבון
היכן תוגש בקשה לביטול הגבלה מלהחזיק רישיון נהיגה שהוטלה במסגרת חוקי הוצל"פ כשהחייב נמצא בהליכי פשיטת רגל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il