X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: דובר צה"ל]
לא הייתה הינתקות
הבטיחו לנו שנטישת חבל עזה תסיר מישראל את האחריות לרצועת עזה. אבל מבחינת העולם דבר לא השתנה. בעיני ארה"ב, האו"ם ואירופה, ישראל נותרה אחראית לעזתים בדיוק כפי שהיה טרם נטישתה את האזור והשארתו בידי הפלשתינים
בקולו שלו, שרון מעולם לא העלה נימוקים ברורים בעד עזיבת רצועת עזה. לכל אורך התקופה הסתפק באמירות כלליות כגון "אנו מאמינים שההינתקות תגביר את ביטחונה של ישראל ותפחית את החיכוך בינינו לבין הפלשתינים. היא תסייע בקידום האינטרסים האסטרטגיים הלאומיים שלנו, תוביל לשגשוג ולשיפור הכלכלה, ותקדם את התפתחות הנגב והגליל". במקרה אחד אפילו טען שתסייע למלחמה בעוני. אולם ככל שהעלו בדיקותיי, שרון מעולם לא הצהיר כי ההינתקות תשחרר את ישראל מעולה של עזה. בתוכו כנראה ידע את האמת

זמנו של אליסטר ברת' היה קצר. השר הבריטי לענייני המזרח התיכון הגיע לביקור קצרצר בישראל. בין פגישה לסיור זימן השר שיחה קצרה עם כתבים, כדי לעדכן אותם במה שבאמת דחוף לממשלת בריטניה. מתברר כי בכל הקשור ליחסי לונדון-ירושלים, רצועת עזה ניצבת בראש סדר העדיפויות. כך הסביר ברת' בבית השגריר הבריטי בלב רמת-גן הפסטורלית: "אנחנו מודאגים מאוד מהמצב בעזה. שיעור אבטלה של 40 אחוז הוא דבר בלתי מועיל. אנו מברכים על השינויים שנעשו בשנה האחרונה (ההקלות בסגר שעליהן החליטה ממשלת נתניהו, א"כ), אך אנו עדיין מודאגים. על ישראל לבצע הקלות נוספות", אמר ברת' בפתח דבריו.
הפגישה עם השר הבריטי התקיימה לפני קצת יותר מחודש. היא לא הגיעה לכותרות כיוון שלא היה בה שום דבר מיוחד. נואו ניוז. כל העולם רואה בישראל אחראית ישירה ובלעדית למתרחש ברצועת עזה, וברת' אינו יוצא דופן.
הנה למשל מבחר הצהרות של האו"ם ומזכ"לו באן קי מון מהתקופה האחרונה. "באן קורא לצעדים ישראלים נוספים במצור (Blockade) על עזה", נאמר בהודעה של הארגון ב-29 ביולי. שלושה שבועות קודם הצהירו במשותף האו"ם והקוורטט (הגוף הבינלאומי הכולל בתוכו את האו"ם, האיחוד האירופי, ארה"ב ורוסיה): "האו"ם ודיפלומטים שותפים במזרח התיכון נושאים את קולם בהבעת דאגה מהמצב בעזה. הקוורטט סבור שנדרשים צעדים נוספים להקלות במצב". ב-23 ביוני הודיע האו"ם: "מומחים של האו"ם קוראים להסרה מיידית של המצור הישראלי מעל עזה". וכך נמשכת הרשימה, עם אותם תכנים ובאותו קצב. הצהרות זהות באותו מינון משמיעה האחראית על קשרי החוץ באיחוד האירופי, קתרין אשטון, וכך גם מנהיגים אחרים בעולם. לא נלאה את הקורא בציטוטים.
אלא שמה שנראה לקהילייה הבינלאומית טריוויאלי כל כך, נשמע - או לפחות אמור להישמע - תמוה לאוזן הישראלית. כזכור, כעת חיה לפני שש שנים, ישראל יצאה מרצועת עזה "עד הסנטימטר האחרון", מתוך הנחה שכך יפסיק העולם לראות בה כתובת למתרחש ברצועה. זה היה ההיגיון המכונן של 'תוכנית ההינתקות'.
בנייר העמדה הרשמי של משרד ראש הממשלה המפרט את "תוכנית ההינתקות של ראש הממשלה אריאל שרון", נאמר: "מהלך ההינתקות ישלול את תוקפן של הטענות נגד ישראל בדבר אחריותה לפלשתינים ברצועת עזה". ממשלת שרון התפתתה להאמין ש"לא יהיה יסוד לטענה שרצועת עזה הנה שטח כבוש", כלשון המסמך שאומץ על-ידי השרים.
מעניין לציין: בשלב הראשוני שבו אושרו הדברים, עוד תכנן שרון להשאיר בידי ישראל את ציר פילדלפי. אף על-פי כן, הגיש לאישור השרים את הקביעות המופרכות הנזכרות למעלה. מצד שני, בקולו שלו, שרון מעולם לא העלה נימוקים ברורים בעד עזיבת רצועת עזה.
לכל אורך התקופה, הסתפק באמירות כלליות כגון "אנו מאמינים שההינתקות תגביר את ביטחונה של ישראל ותפחית את החיכוך בינינו לבין הפלשתינים. היא תסייע בקידום האינטרסים האסטרטגיים הלאומיים שלנו, תוביל לשגשוג ולשיפור הכלכלה, ותקדם את התפתחות הנגב והגליל". במקרה אחד אפילו טען שתסייע למלחמה בעוני. אולם ככל שהעלו בדיקותיי, שרון מעולם לא הצהיר כי ההינתקות תשחרר את ישראל מעולה של עזה. בתוכו כנראה ידע את האמת.
אלא שכמו שיקולים אחרים, כגון שיפור המצב הביטחוני או הפריחה הכלכלית של הרצועה, שעמדו כביכול בבסיס ההינתקות, גם הנחות היסוד המדיניות התנפצו. העולם לא הפסיק, ולו לרגע אחד, לראות בישראל אחראית לעזה ולתושביה. מה שהיה אמור להיות עיקר העיקרים של ההינתקות, לב לבה של התוכנית, העילה, בה"א הידיעה, לצעד הדרקוני כל כך שנקטה ישראל, התברר גם הוא כאשליה תלושה לחלוטין מהמציאות.
מכתב בוש (שהבטיח הכרה ב"שינויים שחלו בשטח" - קרי ההתנחלויות), שהוצג כתמורה המדינית לצעד הקיצוני של ישראל, לא כלל מילה על הפחתת אחריות ישראלית מרצועת עזה. על אחת כמה וכמה שמדינות אחרות בעולם לא החליטו לפטור את ישראל מחובותיה, לדעתם, להמוני הערבים המצטופפים בה. ההינתקות, מבחינתם, לא שינתה דבר. ישראל הייתה אחראית לעזה לפני הנסיגה, ונותרה כזו גם לאחריה.
בשנים שחלפו מאז, חלו שלל התפתחויות דרמטיות ברצועה. פת"ח ירד, חמאס עלה, גלעד שליט נחטף, ירי הקסאם נמשך, התנהלה מערכה שקיבלה את השם 'עופרת יצוקה', נעשה שימוש פלשתיני בטילי גראד ארוכי טווח, ישראל הטילה מצור והסירה מצור. כל אלה לא העלו ולא הורידו: בעיני הקהילה הבינלאומית, הייתה ונותרה כתובת אחת - ירושלים. או כפי שטען באוזניי לאחרונה דובר הצלב האדום, בהקשר אחר: "ישראל עדיין מחזיקה במרשם התושבים של הרצועה ומנהלת אותו. כל עוד אין הסכם ואין מדינה אחרת שלוקחת אחריות, ישראל היא האחראית". כן, גם ארגוני זכויות האדם מעולם לא התכוונו לאפשר לישראל להשתחרר מעזה.

תעודת אחריות נצחית
שרון ובוש [צילום: AP]

שש שנים לאחר שננעל מחסום כיסופים, ישראל עדיין תקועה עם עזה כאילו לא היו דברים מעולם. המחיר הכבד של סילוק התושבים, הרס היישובים והפקרת השטח לזרועה הארוכה של איראן שולם במלואו. למרות זאת, עזה מוסיפה להיות אבן רחיים על צווארה של ישראל. העולם רואה בנו – רק בנו – אחראים לעזה. ההנחה ש"מהלך ההתנתקות ישלול את תוקפן של הטענות נגד ישראל בדבר אחריותה לפלשתינים ברצועת עזה" התבררה כאיוולת במקרה הטוב וכמעשה רמייה במקרה הרע

לפני חודשים אחדים סיפרתי על אופן ההתנהלות של האיחוד האירופי כלפי ישראל. במסגרת סמינר לעיתונאים, נפגשנו עם שורת פקידים במוסדות האיחוד האירופי בבריסל. מבכירים ועד זוטרים, כולם טרחו להדגיש באוזנינו את "דאגתם" מהמצב בעזה ואת דרישת האיחוד להסרת הסגר.
לאחדים מהם הפניתי את השאלה הפשוטה הבאה: "למה אתם באים בטענות לישראל? כשישראל שהתה בעזה הטלתם עליה את האחריות. למה אתם ממשיכים בכך גם כאשר עזבה אותה עד הסנטימטר האחרון? ובכלל, עִזבו את ישראל. הממשלה בירושלים הבהירה לעולם כי אינה רוצה לשאת באחריות לעזה, וגם עשתה לשם כך פעולות קשות מאוד. פְּנו בטענות למצרים, שגם לה יש גבול משותף עם הרצועה. מצרים סגרה את המעברים לרצועה בדיוק כמו ישראל, אף שאינה סובלת מאיומים ביטחוניים מצד חמאס. מדוע אינכם מפנים דרישות אליה?"
הפקידים, ממנהל מחלקת המזרח התיכון תומס דופלה דל-מוראל, ועד מנהל דסק ישראל אנדרס פידלר, לא התייחסו עניינית לשאלה, אלא חזרו על המנטרה שלפיה "האיחוד האירופי רואה בישראל אחראית לרצועת עזה". למה? למה לא.
הדרג המדיני בישראל מודע היטב לכך שמבחינה מדינית ומשפטית, ישראל מעולם לא השלימה את ההינתקות. אחד הנושאים העיקריים שהיו מונחים על שולחנו של נתניהו קודם למשט המרמרה, ובוודאי לאחריו, היה הסגר על עזה. כזכור, לאחר חטיפת גלעד שליט והשתלטות חמאס על הרצועה, ממשלת אולמרט הטילה מצור כלכלי על עזה, מתוך תקווה להביא לקריסת חמאס, ולמצער לקדם את שחרור שליט. העולם מאוד לא אהב את המהלך הישראלי, ואולמרט עצמו כבר נתקל בדרישה להפסיקו.
ממשלת נתניהו המשיכה במצור בחודשים הראשונים לכהונתה, אולם מאחר שלא השיג את התועלת המצופה, קרי הפלת חמאס ו/או החזרת גלעד, החלו דיונים על הסרת הסגר. בסופו של תהליך, וכתוצאה מאירועי המרמרה, הסגר הופסק כליל, למעט פיקוח ביטחוני. כמובן, את הקהילייה הבינלאומית גם המהלכים הללו אינם מספקים. מדי שבוע מתקיים ברצועה ביקור של אישיות מערבית ש"עושה סיבוב" על חשבון ישראל באמצעות הצהרה על הסבל הפלשתיני ואשמת ירושלים. בהקשרים האלה, ההינתקות מעולם לא נראתה מגוחכת יותר.
שניים משרי הממשלה הנוכחית, אביגדור ליברמן וישראל כ"ץ, ניסו, בנפרד, מספר פעמים לקדם יוזמות שיסירו מישראל את החטוטרת ששמה עזה. ליברמן הסכים להסתכן במסירת הבידוק הביטחוני של ספינות המטען שמעבירות מוצרים לעזה, לידי קפריסין ויוון. זאת, כדי "להשלים את ההינתקות". כ"ץ תכנן לבנות אי מלאכותי מול חופי עזה, שישמש נמל לפלשתינים אך גם מוקד תעשיה ודיור לאותה מטרה בדיוק.
שני הרעיונות לא ממש התקדמו, בעיקר בשל סירוב מצרי חד-משמעי לקחת אחריות על העזתים. בינתיים קרס משטר מובארכ, והאזור כולו נקלע לחוסר יציבות. בתנאים האלה, קיים ספק גדול עוד יותר אם לישראל יהיה כעת למי למסור את המפתחות.
שש שנים לאחר שננעל מחסום כיסופים, ישראל עדיין תקועה עם עזה כאילו לא היו דברים מעולם. המחיר הכבד של סילוק התושבים, הרס היישובים והפקרת השטח לזרועה הארוכה של אירן שולם במלואו. למרות זאת, עזה מוסיפה להיות אבן רחיים על צווארה של ישראל. העולם רואה בנו - רק בנו - אחראים לעזה. ההנחה ש"מהלך ההינתקות ישלול את תוקפן של הטענות נגד ישראל בדבר אחריותה לפלשתינים ברצועת עזה" התבררה כאיוולת במקרה הטוב וכמעשה רמייה במקרה הרע. שש שנים אחרי, אפשר לקבוע שמבחינה מדינית, לא הייתה הינתקות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  15/08/2011   |   עודכן:  15/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא הייתה הינתקות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אזרחים וחיילים שהיו נרצחים שם  ל"ת
לא חשבת על המון  |  15/08/11 14:20
2
אני מחפש מנהיג שחושב !
אחד העם מפ"ת  |  15/08/11 14:52
3
האם ניסית לשמוע
מה הטענות  |  15/08/11 17:43
4
מייסד המדינה הפלסטינית
אליאליאלי  |  15/08/11 23:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דמיטרי רייזמן
ארגון החברה האנושית לפי המודל המערבי-מודרני אינו ארגון צודק, הוא יוצר פערי מעמדות הולכים וגדלים: העשירים מתעשרים, העניים מתדלדלים. זהו המחיר הכרוך באורח חיים לפי המודרנה המערבית הלכה למעשה. ושאף אחד לא יספר "סיפורי סבתא רוזה" אודות לכך שקיים גם מודל של מעין קפיטליזם "מתובל" בסוציאליזם במידה מתונה
נורית גרינגר
המנדט הבריטי על פלשתין היה מבוסס על בגידה ביהודים, פיוס הערבים וכישלון מוחלט של אחריות הבריטים לעמדת המנדט שלהם. למרבה המזל, המנהיגות יהודית הייתה מוכנה למשימה של הקמת המדינה היהודית. השאר שייך להסיטוריה היהודית המודרנית
צ'לו רוזנברג
אין כל אפשרות ריאלית שכול תלמידי ישראל יסיימו את בית הספר כאשר בידם זכאות לתעודת בגרות מלאה. כדי למנוע עוגמת נפש איומה, הוצאות כספיות המרקיעות שמיים הנשפכות אל הים, יש להנהיג תעודות בגרות אלטרנטיביות המותאמות לצרכי התלמידים לאחר שהובחנו נטיותיהם הלימודיות
הרב חניאל פרבר
בפרוס חודש אב, תחילת תקופת "בין הזמנים", התפרסמו בחוצות העיר פשקווילים המזהירים את הציבור לבל ישחית את פגרת הלימודים. אולם, כל אלה מתקשים עדיין למנוע את ההתפתחות המהירה של תרבות הפנאי והבילוי במגזר החרדי. על כן, יש להמשיך ולעשות כל הניתן על-מנת לדרבן את התלמידים לנצל זמן זה למנוחה בריאה וכשרה בבית, תוך כדי הקדשת מספר שעות ביום ללימוד תורה
אפרים הלפרין
יש עשיר טוב, אך אין טייקון טוב. כי טייקון היא מילת גנאי לרוע בהון, רוע בשלטון, רוע בעיתון, רוע בדת או רוע בתרבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il