X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החלטות שהתקבלו בפגישת מרקל-סרקוזי מתקבלות בגוש האירו, אך ורק בהסכמת כל המדינות החברות. יש לצפות כי גרמניה וצרפת ינסו להפעיל מכבש לחצים על-מנת להניע את התהליך. ההערכה שלנו היא שהחלטות משמעותיות באירופה יתקבלו רק עם הגב לקיר, וכפי הנראה כיום אנחנו עוד לא שם
▪  ▪  ▪
אנגלה מרקל וניקולאי סרקוזי [צילום: AP]

מנהיגי צרפת וגרמניה נפגשו אתמול בערב (יום ג', 16.8.11) בפריז, ולאחר פגישה של שעתיים הודיעו על העקרונות המרכזיים שיש ליישם על-מנת לטפל במשבר האירופי. נקדים ונאמר כי ברמת הכותרת המהלכים של מרקל וסרקוזי נועדו להגן על האיחוד המוניטרי בדרך של תיאום טוב יותר בין מדינות הגוש בכל הקשור למדיניות הכלכלית. או כלשונו של נשיא צרפת: "מדינות הגוש חייבות להתכנס למכנה משותף, הואיל והסטטוס קוו הנוכחי אינו אפשרי".
מה הוחלט?
מרקל וסרקוזי סיכמו כי יש הכרח להקים "ממשלה" אירופית לעניינים כלכליים. לשיטתם, ממשלה זו תכלול את 17 מנהיגי ממשלות הגוש, והיא תקיים פגישות פעמיים בשנה, (אלא אם כן הנסיבות יצדיקו התכנסויות נוספות מעבר לכך).
באשר למדיניות הפיסקלית הרצויה, מרקל וסרקוזי הכריזו כי הכרחי שממשלות גוש האירו יתחייבו להנהיג תקציב מאוזן (כלומר תקציב עם אפס גירעון), וכי יש לעגן את הנושא בחוקה.
בנוסף, מרקל וסרקוזי היו תמימי דעים באשר לצורך להטיל מס חדש על הבנקים בצורה של מס טרנזקציות פיננסיות (מס מחזור).
לקינוח מרקל וסרקוזי הכירו בצורך להשוות את מס החברות הנהוגים בצרפת ובגרמניה. כהכנה למהלך רחב יותר של השוואת מיסי החברות בין מדינות הגוש.
מה לא הוחלט?
מרקל וסרקוזי דוחים את הרעיון להנפיק איגרת חוב פאן-אירופית. בכך הם יוצאים באופן פומבי נגד ההצעה של מנהיגי איטליה, לוקסמבורג, בלגיה ואחרים אשר סימנו את הנושא בתור הפתרון האולטימטיבי למשבר החוב של אירופה. לדברי סרקוזי, ניתן לשקול את הרעיון להנפקת איגרת פאן-אירופית בסוף תהליך האינטגרציה של אירופה, ולא כעת שהתהליך נמצא רק בתחילתו.
זאת ועוד, מרקל וסרקוזי הצהירו כי לדעתם אין צורך להגדיל את קרן החירום של אירופה שהיקפה עומד על 750 מיליארד אירו (מתוכם 440 מיליארד אירו הם כספי מדינות הגוש, 60 מיליארד אירו מקרן אסונות הטבע של הנציבות האירופית, ו-250 מיליארד אירו מקרן המטבע הבינ"ל). לדברי סרקוזי ההיקף הנוכחי של הקרן הינו משמעותי מספיק על-מנת לשרת את מטרות הקרן. לאחר הסיוע ליוון, אירלנד ופורטוגל - נותר לקרן סך פנוי של כמעט 500 מיליארד אירו.
התוכנית של מרקל וסרקוזי אינה מפרטת מה יעלה בגורלה של ממשלה אשר לא תאזן את התקציב. האם יוטלו עליה סנקציות אוטומטיות?
לוחות הזמנים
הכוונה של מרקל וסרקוזי היא להציג את מס הטרנזקציות הפיננסיות כבר בספטמבר הקרוב, והם שואפים להביא בהקדם את שלל ההצעות לאישור הפרלמנטים השונים של מדינות הגוש, כך ניתן יהיה להכניס את ההצעות לחוקה עד לקיץ של שנת 2012.
יישור הקו בכל הקשור למס החברות של צרפת וגרמניה צפוי להיכנס לתוקף החל משנת 2013.
מאיפה הופיע נושא המס על טרנזקציות פיננסיות ואיך הוא קשור?
כבר מזה למעלה משנה שגרמניה והנציבות האירופית מנסות לדחוף את נושא המיסוי של הבנקים בצורה של מס מחזור. היעד הברור של המהלך קשור לרצון להגדיל את צד ההכנסות של ממשלות הגוש (בכ-30 מיליארד אירו) בדרך של "ענישת הבנקים" אשר אחראים במידה רבה למשבר.
הרעיון של מס מחזור על הבנקים הועלה לראשונה ע"י הכלכלן האמריקני זוכה פרס נובל לכלכלה ג'יימס טובין ב-1972. במקור דובר על מיסוי של המרות מט"ח, ולמען האמת ההיסטורית יש להזכיר כי בטרם הלך לעולמו, טובין עצמו הודה שהשיטה הינה בעייתית.
בשולי הדברים נדגיש כי גם בקונטקסט האירופי לא מדובר ברעיון חדש וכי נשיא הבנק האירופי המרכזי פסל אותו כבר לפני כמה חודשים. לדעתו של טרישה מס מחזור שכזה הוא לא אפקטיבי במידה והוא לא מיושם במקביל בכל מדינות העולם. החשש של טרישה הוא שהבנקים יעבירו את הפעילות שלהם למקום אחר בו לא קיים המס. או במילים של טרישה: "טרנזקציות שתהיינה יקרות יותר באירופה, יבוצעו מעבר לים". מסתבר כי החשש של טרישה הוא מציאותת ביותר והוא נתמך בהצהרה של ממשלת בריטניה כי היא לא מתכוונת להטיל מס שכזה.
מה הלאה?
ההצעות של מרקל וסרקוזי צפויות לעלות מחר על הכתב ולהישלח לנשיא הנציבות האירופית, ומשם יעשו דרכן למדינות הגוש השונות. יש לצפות שיתפתח דיון ציבורי בנושא, וכי מדינות רבות צפויות להציג הסתייגויות. הואיל שהחלטות מסוג זה מתקבלות בגוש האירו, אך ורק בהסכמת כל המדינות החברות, יש לצפות כי גרמניה וצרפת ינסו להפעיל מכבש לחצים על-מנת להניע את התהליך. ואולם, לא ניתן להתעלם מלוח הזמנים הארוך ליישום, ומכך שבאירופה החלטות מסוג זה עשויות להיגרר שנים. ההערכה שלנו היא שהחלטות משמעותיות באירופה (כמו זו) יתקבלו רק עם הגב לקיר, וכפי הנראה כיום אנחנו עוד לא שם.

הכותב הוא אסטרטג ראשי לשווקים הבינלאומיים, באי.בי.אי בית השקעות
תאריך:  17/08/2011   |   עודכן:  17/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פסגת מרקל-סרקוזי - בדרך למכנה המשותף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מס טובין צריך להחקק בOECD
יגורשו המתנגדים  |  18/08/11 18:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר עידו נחמני
מספר גדל והולך של מרכזים מובילים בעולם החל לבצע כריתות כבד לפרוסקופיות    כאשר הם מבוצעים על-ידי מנתחים מיומנים, התוצאות טובות מאוד ומאפשרות ליהנות מהיתרונות של כירורגיה זעיר-פולשנית
נאוה עינבר
על-ידי צריכה קבועה של תה חם או קר ניתן ליהנות מפעילותם היעילה המסייעת בהפחתת הסיכון לחלות במחלות כלי דם, מחלות לב, טרשת עורקים, שבץ, אלצהיימר, פרקינסון, דלקת פרקים ועוד
אורן פרסיקו
פרשנות: משפט גלאט-ברקוביץ' נגד הארץ עשוי לקבוע באופן תקדימי את כללי החוזה הבלתי-כתוב בין עיתונאי למקור    גלאט-ברקוביץ' טוענת שקרא הפר את החוזה. קרא טוען שעמד בכל התחייבויותיו. על זה יקום וייפול התיק
ליאון אלי
מחזה עם שירים שכתב פרנק באום על ילדה שסופה מעבירה אותה לארץ עוץ שם פוגשת יצורים שונים כגון דחליל, איש פח, אריה כשכל אחד מהם מבקש משהו אחר כגון הדחליל - שכל, איש הפח-לב, האריה - אומץ והילדה לחזור הביתה. עיבוד, בימוי וביצוע מעולים.מומלץ ביותר
צילה שיר-אל
העובדה שהשינויים אכן יקרו ואנו לא מגששים באפלה, ניתן לשאוב גם ממפתו של ראש הממשלה. בתקופה זו מבקר הכוכב סטורן המוכר גם בשמו "המורה הגדול" בבית הקריירה של ראש הממשלה. עובדה זו תגרום לכך שבמהלך השנתיים הקרובות הוא יהיה חשוף לתנאים חדשים, משתנים ומקשים, עד אשר יבין שהוא חייב להתרכך ולבוא לקראת העם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il