X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקשר בין תחבורה, בטח תחבורה ציבורית, לבין החברה הישראלית, הוא קשר שחייב להיות ברור למי שרוצה להבין את פערי החברה בישראל. לעתים מדובר בפערים שניתן למדוד בקילומטרים ספורים. אך למעשה הם מגדירים פערים של שנות אור
▪  ▪  ▪
מדינה בפקק [צילום: פלאש 90]

יש טקסטים שכמעט נכתבים מעצמם. הדימויים, ההשוואות, המילים משלימות את עצמן לכדי משפטים ברורים ופסקאות חותכות. כאשר התיישבתי לכתוב על מחדל התחבורה בישראל, קיננה בי התחושה שהמחדל הזה הוא לא רק בבחינת סוגייה של נוחיות אלא סוגייה חברתית ראשונה במעלה.
המושג "ניידות חברתית" או "ניעות חברתית" מעולם לא היה כל-כך רב-משמעות כמו בעניין הזה. וכך, כמו בפתיחת הטקסט הזה, החלו להיכתב המשפטים מעצמם. הרי שתי המילים "תחבורה" ו"חברה" מכילות את השורש "ח.ב.ר" בבחינת התחברות או חיבור. בין אם בין מקומות ובין אם בין בני אדם. פיסות המשמעויות המילוליות הללו הרכיבו את התודעה שהיכולת לנוע ממקום למקום - חופש אנושי בסיסי למדי - היא לא זכות אלא חובה שמאפשרת לבני אדם, בוודאי בשנת 2010, להניע את חייהם ממקום למקום ולנייד את מעמדם החברתי.
כאשר חיפשתי עוד ועוד, נראה שאין מדובר ביד המקרה, יש מקומות בישראל של שנת 2010 שאינם נגישים לחלקים נרחבים באוכלוסיה. לא מדובר בבסיסים צבאיים סודיים או במכוני מחקר עלומים אלא באזורי תעשיה, מדע ושפע, שהכניסה אליהם נמנעת מסיבות טריוויאליות למדי. אין אליהם גישה תחבורתית זולה והגיונית. נסו למשל להגיע מדרומה של העיר תל אביב אל אזור רמת החייל באמצעות תחבורה ציבורית, ותוכלו לחוות מיידית את חוסר הנגישות ואת הפערים החברתיים החותכים. והכל באותה העיר ממש.
אם נניח בצד סוגיות הרות-גורל כמו איכות סביבה, חיסכון כלכלי ואפילו נוחות אזרחית בסיסית, נגיע למסקנה שמחדל התחבורה בישראל הוא מחדל חברתי ראשון במעלה. הקשר בין תחבורה, בטח תחבורה ציבורית, לבין החברה הישראלית, הוא קשר שחייב להיות ברור למי שרוצה להבין את פערי החברה בישראל. לעתים מדובר בפערים שניתן למדוד בקילומטרים ספורים. אך למעשה הם מגדירים פערים של שנות אור.
חישבו על מדינה בה ניתן להגיע תוך חצי שעה מבירת הנגב אל לב האוניברסיטה בתל אביב או בר-אילן. נסו לחשוב כיצד במדינה כזו נפתחות אפשריות נוספות, מגוונות ורחבות יותר לבני הנוער של ערי הנגב על-מנת לבחור את השכלתם או תחום עיסוקם. וזאת מבלי לגעת בהעשרה תרבותית וחברתית. נדמה כי אם יאיצו את הרכבת והכבישים העייפים של ישראל, אז החברה הישראלית תתחיל לנוע גם היא.
ואם חשבתם שהמחדל עוסק רק ברכבות ובאוטובוסים, חישבו שוב. המצב התקוע בו נמצאת התחבורה הציבורית משפיע על כלל האוכלוסיה. הפקקים בבוקרו של כל יום הם בדיוק ההוכחה לכך שכולם משלמים את המחיר החברתי בצורה כזו או אחרת. תוסיפו לכך אטימות ציבורית והטלת מיסים חריגים על בעלי רכב בישראל, מחירי דלק גבוהים, עלויות חניה ותחזוקה - והגעתם לאותה נקודה בדיוק. "הפקק התחבורתי" הוא "פקק חברתי".
הסיפורים הקלאסיים על עורך הדין מניו-יורק שנוסע ברכבת התחתית עם מזוודה וחליפה, או האנגלים המעונבים שנהנים מרכבות בתדירות שכאן אפשר רק לחלום עליה, הם סוג של משאלות-לב שכמעט כל ישראלי שתקוע בפקק מבקש.
נראה שהמסקנה המתבקשת, זו שברור לכל מי שמביט נכוחה במצבה החברתי של ישראל, היא כי יציאה מה"פקק" התחבורתי של ישראל, חיבור אינטנסיבי וריאלי של הפריפריה (גם זו השוכנת בגוש דן ובתוך תל אביב) אל מרכזי התעסוקה, הידע וההון של ישראל - אלו הם תחילתה של יציאת המדינה מה"פקק" החברתי שלה.

תאריך:  28/08/2011   |   עודכן:  29/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחדל התחבורה - אלגוריה למצב החברה הישראלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאור רזניק
בשנים האחרונות אנו עדים לכניסה חסרת תקדים של מסתנני עבודה אפריקנים לישראל. אם זו תימשך, עלולה היא לפגוע קשות בצביונה היהודי של המדינה ואף לסכן את חיי היהודים החיים בה
ענת פרסמן
הכנת תוכנית עסקית חודשית היא בבחינת כלי ניהולי ממעלה ראשונה לעסק. התוכנית מגבירה את השליטה בעסק, מעלה את גרף ההכנסות, עלויות התפעול וההוצאות. מוסר ההשכל שלה הוא: שליטה = הכנסה
ענת פרסמן
קידום אתרים באינטרנט חשוב בכל תחום למען הצלחת העסק. גם בתפיסות בנושא שהשתנו. אם בעבר פסיכולוגים, עורכי דין או רופאים לא פרסמו ואף חל עליהם איסור אתי או חוקי לפרסם, היום גם מנתחי לב מתחרים ביניהם על שלושת המקומות הראשונים בעמוד הראשון בגוגל
איתן קלינסקי
בתביעה לא להיות נתונים לחסדי גורל מצביע איינשטיין על חולי בכלכלה הקפיטליסטית, המחייבת אותנו לשינוי שיטה מן המסד ועד הטפחות. התוצאה, מבהיר המדען, היא אוליגרכיה של הון פרטי, שאת כוחה לא יכולים להגביל אפילו המוסדות הדמוקרטיים של החברה הדמוקרטית
יובל לובנשטיין
האם נראה לכם שיצחק תשובה ימהר להיפרד ממניות הגז אשר ברשותו? ממש לא, אולם האם לנו יש דרך לשכנע אותו לעשות זאת? התשובה היא בפירוש כן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il