X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ועדת טרכטנברג מקדמת מדיניות מתמשכת של חיסול מדינת הרווחה ויצירת מדינה חלשה שלא יכולה לספק לאזרחים את הצרכים הבסיסיים, שמגיעים להם. הטענה שהמדינה הולכת וגדלה והופכת לבזבזנית יותר, כפי שכתוב בדוח הוועדה, היא טענה שקרית שאסור לקבל כמובנת מאליה. אף אחד לא יכול להחליף את המדינה בהספקת שירותי הבריאות, החינוך, והרווחה ואנחנו חייבים לדאוג לכך שההפרטה והפגיעה בשירותים אלה תיפסק
▪  ▪  ▪
פרופ' מנואל טרכטנברג. דוח פרי מדרשה של הגישה הקפיטליסטית [צילום: פלאש 90]

ההמלצות של ועדת טרכטנברג פורסמו, והרטוריקה שבהן מבהירה שהן ממשיכות קו אידיאולוגי אנטי חברתי, שאין בו שום בשורה לעם שיצא למחות למען צדק חברתי. ועדת טרכטנברג היא עוד ועדה שיצר ראש הממשלה כדי לחזק ולקדם את האג'נדה הכלכלית שלו, שאולי מקדמת צמיחה אבל לא תוביל לצדק חברתי. זה אומנם נכון שבהמלצות הייתה הקפדה להזכיר את המילים צדק חברתי כמה שיותר פעמים, אבל כבר מקריאה של תחילת הדוח ברור שמדובר בדוח שהוא פרי מדרשה של הגישה הקפיטליסטית הקיצונית, שכלל אינה מאמינה בצורך של המדינה להתערב בכלכלה.
מבחינה אידיאולוגית העדות לכך שהוועדה לא חיפשה צדק חברתי היא ההמלצה המפורשת של הוועדה להמשיך ולקצץ בתפקידי הממשלה, כשבתחילת הדוח נכתב שמוסדות המדינה הם "גדולים" ולא מתפקדים, ולכן יש להקטין אותם. אמירה זו שאין לה בסיס במציאות הישראלית מאפיינת את האידיאולוגיה הכלכלית הקפיטליסטית הקלאסית במופע הקיצוני שלה, כאשר התפיסה היא שהמדינה אינה צריכה לשאת באחריות כלכלית כלפי האזרחים. טרכטנברג אומנם "פיזר פירורים" לאזרח כשהגדיל שירותים שהמדינה הבטיחה לאזרחים כבר לפני שנים רבות כמו - יום לימודים ארוך וחינוך חינם לילדים עד גיל שלוש, אבל מבחינה עקרונית הוועדה החלישה את מדינת הרווחה. את הביקורת המרכזית שלה היא הפנתה דווקא כלפי "הבזבוז" בשירותים המעטים שהמדינה עדיין מעניקה.
מעבר לכך שאפשר להתווכח עם האמירות האלה ברמה העקרונית, ולומר שהוכח שיש תחומים שבהם אין תחליף למדינה, כמו בתחום של חינוך, בריאות ורווחה, הרי שלאמירות של טרכטנברג גם אין שום בסיס במציאות הישראלית. בשנים האחרונות המגמה של המדינה ובעיקר של האוצר לא הייתה הגדלת השירותים או הגדלת המגזר הציבורי, אלא ההיפך הפרטה של שירותים אלה. מערכת הבריאות הולכת ומופרטת כשיותר שירותים ניתנים על-ידי רפואה פרטית (אחוז ההשקעה של ישראל בבריאות קטן בהרבה ממוצע ה-OECD), החינוך הציבורי מופרט כשהמדינה מזניחה אותו בעקביות (ההשקעה פר תלמיד היא מהנמוכות בעולם המערבי), ואפילו הרווחה מופרטת כשעובדי הרווחה שהפכו להיות עובדי קבלן שזוכים לשכר רעב.
המחאה החברתית שראינו היא תגובה להפרטה הפרועה והקיצונית הזאת, שלא רק החריפה את העוני, אלא גם הובילה את מעמד הביניים לחרפת רעב. המדינה בעשורים האחרונים מתנערת מהתפקידים הבסיסיים ביותר שלה כחלק מאידיאולוגיה קפיטליסטית ברורה, וטרכטנברג חיזק את האידיאולוגיה הזאת במתקפה חסרת הבסיס שלו על הגודל והתפקוד של המדינה.
לא ברור מאיפה הוועדה הגיעה למסקנה שהמגזר הציבורי הוא גדול ובזבזני, בעיקר לאור העובדה שמחקרים רבים הוכיחו שחוסר התפקוד של המדינה לא נובע מהגידול במגזר הציבורי, אלא דווקא תוצר של המחסור הגדול שנובע מקיצוצים שעשתה הממשלה. הקיצוצים העקביים בתקציבי המשרדים החברתיים הן בכוח אדם והן בתקציבים לתפעול, הם אלה שגרמו לירידה ברמת השירות לאזרחים, ולא הבזבוז כפי שרוצה שנאמין טרכטנברג.
ראשי המחאה דרשו צדק חברתי ומדינת רווחה המבוססים על תפיסה אידיאולוגית שהמדינה היא אחראית לרווחת האזרחים, ואילו ועדת טרכטנברג נתנה להם "צדקה" המבוססת על התפיסה ההפוכה שההתערבות של המדינה בכלכלה צריכה להיות מינימלית ומעטה. חשוב להכיר בכך שתוצאות הוועדה מעידים על כך שבישראל מתקיים מאבק אידיאולוגי רחב שמתקיים בעוד מקומות בעולם, בין האזרחים שתובעים מדינת רווחה, לבעלי ההון "ממסיבת התה" שנלחמים בשניים כדי להגביל את המדינה וממשיכים להתעשר על חשבון האזרח הקטן.

תאריך:  05/10/2011   |   עודכן:  05/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טרכטנברג נגד מדינת הרווחה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מצוינת ל"ת
תות שדה  |  5/10/11 09:15
2
דו"ח נגד החלשים
disiav  |  7/10/11 00:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טליה פישמן
פעם ג'ימי אוליבר היה מתגאה בזה שבסוף השבוע הוא מכין לחם עם הבנות הגדולות שלו. עכשיו יש לו אנשים שאחראיים על לוח הזמנים שלו, וזה לא תמיד מאפשר לו להיות עם המשפחה. מצד אחד אני רוצה לשמוע, ג'יימי, על מה שהכנת לג'ולס לארוחת ערב ומצד שני אולי אל תספר לי ורק תשקיע את האנרגיה הזו בג'ולס?
הרב אפרים זלמנוביץ
כל חולה שיש בו סכנה לחייו אם יתענה, ישאל את רופאו האישי ולא יצום אלא אם התיר לו מפורשות. אל לו ליטול חייו בידיו ולסכן נפש. התורה ציוותה "ושמרתם את חוקותי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם" - ולא חלילה שימות בהם
הרב יובל שרלו
נשם גאולה, מימש תחייה, וראה בשיבה הגדולה של האומה לעצמה. בכל המעגלים שצויינו לעיל תפס הרב חנן מקום מרכזי ביותר. הוא שר את שירת ארץ ישראל
מנחם רהט
פרשני ועיתונאי השמאל, והפוליטיקאים המאוכזבים באופוזיציה שמשמאל, שוב נתפסו בקלקלתם: לאחר שהפריחו אזעקות שווא בדבר הצונאמי הצפוי בספטמבר, חלף עבר ספטמבר מלוח השנה, דווקא עם הישגים נכבדים לישראל
עמוס דאי
שריפת המסגד בטובא זנגריה היא פעולה פרובוקטיבית של אנשי איסלאם קיצוניים    איפה התייחסותם של ראש הממשלה ונשיא המדינה לרציחתם של תינוק ואביו שנסעו ברכבם ונרגמו באבנים על-ידי ערבים בני עוולה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il