X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרבה מאוד גורמים הובילו לקיומה של עסקת שליט אשר תבוצע ככל הנראה ביום שלישי הקרוב
▪  ▪  ▪
גלעד שליט. בדרך הביתה [צילום: AP]

לפני שנתיים, בדצמבר 2009, דחה ראש הממשלה בנימין נתניהו מתווה לעסקה אשר סוכם עקרונית בין השליח הישראלי חגי הדס לבין המתווך הגרמני גרהארד קונארד. צעד זה של נתניהו עצבן את הגרמנים, אך הם הבינו את חששו הכבד של נתניהו בצורך של שחרור אסירים "כבדים" ליהודה ושומרון מחשש שהם ישובו לעסוק בטרור.
מאז ועד מאי 2011 לא התקדם דבר במשא-ומתן. המתווך קונארד מונה לתפקיד ראש הביון הגרמני ומיעט להגיע לאזור. במאי 2011 נטלה על עצמה מצרים את מלאכת התיווך (וזאת לאחר שדחתה ישראל הצעה של ארדואן לתווך בינה לבין חמאס). המצרים הבינו שקיים מאבק כוחות בתוך תנועת החמאס. כלומר, מצד אחד הסכימו איסמעיל הנייה ומחמוד א-זהאר לחתום על העסקה כפי שהיא ולהחזיר 1,000 אסירים הביתה, ואילו חאלד משעל ואחמד אל-ג'עברי ביקשו לחזור לרשימה המקורית אשר הוצגה לישראל בשנת 2006.
הנה מצב העניינים עד כה:
חמאס - מצבו של החמאס כיום הוא בכי רע. הופעלו עליו לחצים קשים הן מצד טורקיה והן מצד מדינות אירופה. ניתוק אירן את היחסים עימו וסילוקו האפשרי של אסד מהשלטון הפכו את החמאס לארגון לא לגיטימי.
מצרים - השלטון במצרים לאחר הדחתו של חוסני מובארק אינו יציב. תנועת "האחים המוסלמים" מנסה להדליק את השטח כל פעם מחדש וגם הטבח שנעשה בנוצרים הקופטים - אלו מדרדרים מאוד את מעמדה של מצרים כמנהיגת האזור. לכן היא בחרה לפייס את חמאס ולתווך בינו לבין ישראל.
ישראל - בנימין נתניהו מבין שמצבו הקשה של חמאס מחד-גיסא, וחוסר היציבות בימים אלו במדינות ערב מאידך-גיסא, הם שעת כושר לסחוט מחמאס ויתורים מסוימים ולשחרר את שליט במחיר יקר אך כדאי. המהלך בוצע כמובן באישורו של השב"כ (בראשו עומד יורם כהן אשר התנגד בתחילה לעסקה ובהמשך שינה את דעתו).
מהות העסקה
אין ספק שמדובר במחיר יקר שבו משלמת מדינת ישראל על חוסר יכולתה לקבוע מדיניות ביטחון מוסדרת. וקיים סיכון מסוים בעסקה זו שיהיו חטיפות נוספות של אזרחים או חיילי צה"ל, וכן שנחזור לגל הפיגועים הקשה שפקד אותנו בתחילת העשור הקודם. אך מצד שני צריך לסמוך על גופי הביטחון שידעו כיצד להתמודד עם חבורת הטרוריסטים הזו ברגע האמת, וכן לשנות את תפישת הביטחון הקיימת, לפיה תמורת חייל אחד לא משחררים אלף אסירים.
לאחרונה פורסם שחמאס מבקש לשחרר אסירות נוספות בנוסף ל-27 שכבר ישחוררו במסגרת העסקה, וכן להקל על הסגר בעזה. ככל הידוע לי, מצרים מתנגדת לדרישות אלו, אך הן עשויות לעכב את העסקה אם לא לדחות אותה.
אין ספק שמגיע לאביבה ולנועם שליט שבנם גלעד יחזור הביתה בריא ושלם, ורצוי שהתקשורת תסייע במהלך זה כאשר הם יתנו להם את המרחב והזמן הדרושים לכך.

תאריך:  15/10/2011   |   עודכן:  16/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
גם ה-CNN מעלה תהיות באשר למה שקרה לנתניהו    אלא שכדאי לצנן את ההתלהבות לפני שנחנוק אותו בהתפרצות של שמחה על הטרנספורמציה הזו    נתניהו הוא אדם פוליטי עם כישורים פוליטיים ויכולת תמרון פוליטית, ולכל אלה מתלווה גם יצר הישרדות פוליטי מפותח עד גבה גלים
ציפורה חלפון
ראש הממשלה, תודה על האמון והביטחון שהחזרת בי! תודה על זה שאני יכולה לשכנע את בניי ללכת לקרבי ולהגן על המדינה כי יש מישהו שישמור עליהם    מכתב וידוי אישי לבנימין נתניהו בעקבות העסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט
יהונתן דחוח-הלוי
הקונצנזוס הפלשתיני בנוגע לזכות השיבה עוגן בחוק הקובע, כי כל סטייה ולו הקלה ביותר ממימושה תיחשב בגידה חמורה שעונשה מוות. לא ברור על איזו תשתית עובדתית מבססים גורמים בישראל את הערכתם, לפיה הפלשתינים יוותרו על זכות השיבה בהסדר הקבע
יוסי אחימאיר
נגד נתניהו ושרי הממשלה נערך בליץ תקשורתי-יחצני-רגשי כדי לשחרר את שליט    הבליץ גרם לנתניהו להפר בגסות את עקרונותיו ולשרי הממשלה להצביע מתוך מורא ופחד    לאחר ההחלטה - הגדיל לעשות הארץ, שהכתיר ביום שישי את מאמר המערכת בכותרת: "מדינאי נולד". הייתם מאמינים?
אפרים הלפרין
מחאה צורות רבות לה. מי אנחנו שנשפוט מוחה אשר רוצחים שפלים חיסלו את משפחתו והוא מצא דרך משלו, שלילית ולא מקובלת, להביע את מחאתו; ומנגד, ראש עירייה מדושן עונג, אשר כמו כולנו לא מקבל את פעולת המחאה הזו, אך מגיב בלשונו כמו היינו בסעודיה או בתימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il