X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
זכות יורשים לפעול בחשבון בנק למול זכות מיופה כוח - ידו של מי על העליונה? בראי הדין השוויצרי;
תמצית ממאמר מאת Rainer Schrupkowski שפורסם בעלון Credit Suisse Private Banking
תורגם ונערך על-ידי משרד עו"ד אלון קפלן
▪  ▪  ▪

החשבון שלאחר המוות

המפגש בין כללי הבנקאות לדיני הירושה הינו עניין שכיח. פטירתו של בעל חשבון בנק עלולה לעורר דילמות באשר לאופן ניהול נכסי המנוח על-ידי הבנק. בעייתית במיוחד היא הפרקטיקה של ניהול נכסים על יד מתן יפוי כוח לבנק לפעול בנכסי המנוח לאחר מותו.
בשעת פתיחת חשבון בנק נכרת חוזה בין הבנק ללקוח וקמות לצדדים לחוזה זכויות וחובות. על-פי דיני הירושה, עם פטירת בעל החשבון נכנסים יורשיו לנעליו והופכים לצד בחוזה שכרת המנוח עם הבנק.
הבנק עלול להיקלע לדילמה במידה ובנוסף ליורשים ייפה בעל החשבון את כוחו של הבנק לפעול בחשבונו לאחר פטירתו. במקרה זה, בו יהיה הבנק מעוניין לבצע פעולה בחשבון המנוח בהתאם לסמכותו על-פי יפוי הכוח, עומדות בפני הבנק שתי אפשרויות פעולה סותרות. מחד, מחויב הבנק לפעול על-פי הוראות הלקוח כפי שבוטאו ביפוי הכוח שנתן לבנק, אך מאידך הבנק מחויב להגן על האינטרסים של היורשים אשר הפכו, עם פטירת הלקוח, לצד לחוזה עם הבנק, כפי שהיה מחויב כלפי המנוח.
מספר פסקי דין בשוויץ אשר דנו במצבים דומים, הכריעו בין שתי האפשרויות הסותרות וקבעו כי בנק אשר פעל מכוח יפוי הכוח והעביר על-פיו כספים מחשבון המנוח לצדדים שלישיים, הפר את חובתו כלפי היורשים. הפרה זו מהווה עילה ליורשים לתביעה נזקית.
חובות הבנק כלפי היורשים קמות, על-פי רוב, עם היוודע דבר פטירת בעל החשבון לבנק. אולם, עיסקה בלתי שגרתית בחשבון הלקוח, כגון העברת חלק ניכר מכספיו, מחייבת את הבנק לפעול במשנה זהירות ומתוך נאמנות ללקוח. לפני ביצוע העברה שכזו מחויב הבנק לייצור קשר עם בעלי החשבון ולוודא כי ההעברה נעשית על דעתו. במידה וההעברה תבוצע על אף שידוע לבנק כי בעל החשבון נפטר, או מבלי שנערך בירור עם בעל החשבון באשר להסכמתו לביצוע ההעברה - יחשב ביצוע הפעולה כחסר תום לב וכמפרה את חובת נאמנות הבנק ללקוח.
לפי כך, במידה והבנק יודע או אמור לדעת כי בעלי החשבון נפטר, אין הבנק רשאי לפעול מכוח יפוי הכוח מבלי לערוך בירור מקדים עם יורשי בעל החשבון. על אף שיפוי הכוח שניתן על-ידי בעל החשבון לבנק תקף גם לאחר מות מיפה הכוח (Trans Mortem) למעשה לא יתבצעו מכוחו פעולות בחשבון המנוח. שכן, בהתאם לפסיקה, פעולות בחשבון המנוח יהיו תקפות רק במידה והתקבלה הסכמת יורשי המנוח לביצוען או במידה וביצוען נדרש בהתאם להוראות צו קיום צוואה.
מן הראוי לציין, כי כל יורש רשאי לבטל את יפוי הכוח שניתן לבנק על-ידי המנוח שכן זכותו של המנוח לבטל את יפוי הכוח הועברה אוטומטית ליורשיו עם מותו.
מן האמור עולה כי הענקת יפוי כוח לבנק לפעול בחשבון בנק, בהתאם להוראות יפוי הכוח, לאחר פטירת בעל החשבון בנק אינה מאפשרת את ניהול נכסי המנוח לאחר מותו. הזכויות המוקנות לבנק (מיופה הכוח) ביפוי הכוח אינן גוברות על הזכויות היורשים הנובעת מירושתם את בעל החשבון המנוח.
הדרך היחידה להבטחת אופן ניהול נכסי המנוח לאחר מותו, מלבד צוואה, היא הדרך המסורתית של הקמת קרן (Foundation) או נאמנות (Trust).
קרנות המוקמות בליכטנשטיין ונאמנויות המוקמות במדינות אנגלו-סאקסיות מספקות את הגמישות אותה מבקשים רבים מבעלי חשבונות הבנקים. שימוש בקרן או בנאמנות, מבטיח כי חשבון הבנק יוחזק על-ידי הקרן או הנאמנות וינוהל כך שרווחת מייסדן תובטח עד ליום מותו. מאחר והקרן והנאמנות אינן כפופות לדיני הירושה רשאי מייסדן לקבוע את אופן ניהולן ואת זהות הנהנים מפרותיהן לאחר מותו. השימוש בקרן או נאמנות אינו כרוך בתהליכים הארוכים הנחוצים לשם אישור צוואות בבית המשפט והינו מומלץ במיוחד כאשר בניהול הנכסים כרוכים היבטים בינלאומיים.

תאריך:  01/10/2001   |   עודכן:  01/10/2001
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל עברון*
- הועבר על-ידי לאומי
ד"ר דוד קליין
- המסמך המלא;
הוכן על-ידי דוד קליין נגיד בנק ישראל
לקראת דיון בממשלה, 2 בספטמבר 2001
משרד עו"ד אלון קפלן
כיצד יש לנהוג במדינות הקונטיננט:
האם עדיף להחזיק נכסים וכספים בנאמנות, או להקים קרן?
חוות דעת של משרד עו"ד אלון קפלן, מספקת מענה על ההיבטים השונים והאפשרויות הפתוחות
ד"ר אברהם אלתר, עו"ד
ד"ר אברהם אלתר, עו"ד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il