X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כמו שלושת קודמיו (בוש, קרטר ופורד) שנכשלו בניסיון להיבחר מחדש, גם לברק אובמה אין עדיין את הקלפים החיוניים לניצחון בנובמבר הגורם החשוב ביותר במבוך הבחירות לנשיאות הוא "זה הכלכלה, טיפש!"
▪  ▪  ▪
הנשיא אובמה בבחירות 2008. מה צפוי לו בבחירות 2011? [צילום: AP]
סטיב ג'ובס לברק אובמה: אתה נשיא של קדנציה אחת
סוכנויות הידיעות
ביוגרפיה חדשה של ג'ובס: מנכ"ל אפל נפגש עם נשיא ארה"ב לפני כשנה והתלונן בפניו על הממשל, הביורוקרטיה האמריקנית ומערכת החינוך "הנכה"
לרשימה המלאה

סקר גאלופ: ברק אובמה נתפס כעוין לישראל
רן דגוני, וושינגטון
סקר חדש בארה"ב: ברק אובמה מאבד לאט לאט את הבוחרים היהודים, אחד מיסודות התמיכה המוצקים ביותר בו * שיעור שביעות הרצון של היהודים בארה"ב מאובמה ירד ב-11% * 40% מהיהודים בארה"ב מסתייגים מהנשיא האמריקני * השחיקה במעמדו - לאחר שאמר כי גבולות 1967 צריכים לשמש בסיס להסדר בין ישראל לפלשתינים
לרשימה המלאה

הנשיא ברק אובמה עומד בפני מעלה הר תלול בניסיונו להיבחר שוב בנובמבר 2012, גם אם סוללת המועמדים הרפובליקנים אינה מרשימה.
מצוקת אובמה הודגשה בשבוע הטוב ביותר שלו - בעקבות חיסול בן-לאדן ב-2 במאי 2011 - שהביא רק לבונוס זעיר וקצר-טווח שהקפיצו ל-52% תמיכה, לפני שצנח שוב לכיוון ה-40%.
מ"נשיא סוחף" (את המחוקקים הדמוקרטים) עם 69% אחוזי תמיכה ביום השבעתו, ב-20 בינואר 2009, הפך אובמה ל"נשיא מעיק" (על המחוקקים הדמוקרטים) עם 43% ב-13 בנובמבר לפי סקר "גאלופ".
אובמה נמצא בתחתית הרשימה - יחד עם אב הטיפוס שלו, ג'ימי קרטר, שנכשל בניסיון להיבחר מחדש - בהשוואה לאחוזי התמיכה בנשיאים קודמים בתחילת שנתם הרביעית: בוש הבן - 52%, קלינטון - 53%, בוש האב - 55%, רייגן - 53%, קרטר - 40%, ניקסון - 49%, קנדי - 58% ואייזנהאואר - 78%. מצבו של אובמה חמור אף יותר ממצבו של הנשיא פורד שנסק ל-71% תמיכה כאשר מונה לנשיא בעקבות הדחת ניקסון, התרסק ל-50% תמיכה לאחר שחנן את ניקסון, הידרדר ל-47% עקב התבוסה הרפובליקנית בבחירות לבתי הקונגרס ב-1974 והתנדנד סביב 47% עד לכישלונו בבחירות לנשיאות בנובמבר 1976.
תוצאות הבחירות ב-6 בנובמבר 2012 תהיינה תלויות, כמעט לחלוטין, בביצועי אובמה - ולא בביצועי המועמד הרפובליקני - בזירה הפנים-אמריקנית, למרות 63% התמיכה באובמה בתחום הלוחמה בטרור ועל-אף זכייתו בפרס נובל לשלום. תנאי לניצחון אובמה ב-2012 הוא שינוי דרמטי בזירה הכלכלית והחברתית בארה"ב, או - אולי - יוזמה צבאית מרתקת ומוצלחת ערב הבחירות ("הפתעת אוקטובר"). גורלו של נשיא מכהן נתון בידיו הוא - לחסד או לשבט - להוציא מקרים נדירים של מועמד נגדי מוצלח, או בלתי-מוצלח, ביותר.
עוצמת הכהונה העניקה רוח-גבית לבחירתם מחדש של 21 נשיאים, ומאז 1932 רק שלושה נשיאים נכשלו בניסיון להיבחר שוב. כישלונם נבע מסדרת כישלונות והתרחשויות שליליות שהיו פחות מקיפות ודרסטיות מהאתגרים העומדים בפני אובמה.
בוש-קלינטון; קרטר-רייגן; פורד-קרטר
הנשיא בוש נוצח בבחירות 1992 חרף מעמדו הזוהר בזירה הבינלאומית, התמוטטות בריה"מ ו-88% אחוזי התמיכה בעקבות הניצחון על עירק בינואר 1991. הוא נוצח על-ידי ביל קלינטון, מושל בלתי-מוכר ממדינת ארקנסו הקטנה, בגלל האטה כלכלית, כולל 7% אבטלה וגירעון תקציבי של 290 מיליארד דולרים (4.7% מהתמ"ג), ועקב הפרת התחייבותו להימנע מהעלאת מיסים, הפיכת הכלכלה לנושא המרכזי בבחירות, הסלמת האלימות והפשע בערים הגדולות והתמקדותו בנושאי חוץ וניתוקו מנושאי פנים.
הנשיא קרטר נוצח בבחירות 1980 על-ידי רייגן שרבים פקפקו בכישוריו המדיניים. קרטר נוצח על-אף תדמיתו כמקדם שלום גלובלי, בגלל שפל כלכלי שהוחרף על-ידי עלייה דרמטית של מחיר הנפט, זינוק שיעורי האינפלציה והריבית, והלך רוח פסימי בקרב הציבור האמריקני שהשתרש על-ידי התבטאויות קרטר ותחושת ההשפלה שליוותה את ההשתלטות האירנית על שגרירות ארה"ב בטהרן.
הנשיא פורד נוצח בבחירות 1976 על-ידי "ג'ימי מי?" (קרטר), שהיה אז מושל בלתי-ידוע של מדינה בינונית, ג'ורג'יה. פורד נוצח למרות שסיים את הטראומה הווייטנאמית וקידם את הדטאנט עם בריה"מ וסין. הוא נוצח כתוצאה מחנינתו את ניקסון, מהשלכות פרשיות ההדחה של ניקסון על הלך הרוח הציבורי, מהמשבר הכלכלי, כולל נסיקת האינפלציה ושיבושים באספקת - ועליית מחירי - הנפט.
נסיקה מוחצת שהפכה לצניחה כואבת
כמו שלושת קודמיו שנכשלו בניסיון להיבחר מחדש, גם לאובמה אין עדיין את הקלפים החיוניים לניצחון בנובמבר.
ב-2008 אובמה הציג עצמו - בהצלחה - כאיש מרכז המפה הפוליטית ולכן זכה בקולות המגזר העצמאי, שהוא מגזר הבוחרים הקריטי ביותר - כשליש מהמצביעים, לצד כשליש דמוקרטים וכשליש רפובליקנים. ב-2008 אובמה זכה לתמיכת 62% מהעצמאיים; בנובמבר 2011 הוא זוכה לתמיכת 39% בלבד. ב-2008 הוא נהנה מתמיכת קולין פאואל ורפובליקנים מתונים נוספים; בנובמבר 2011 הוא מצטייר כליברלי (שמאל), בעוד מרבית הבוחרים האמריקנים הם אנשי מרכז וימין, יש יותר דמוקרטים מאשר ליברלים ומספר הבוחרים השמרנים כפול ממספר הבוחרים הליברלים. ב-2008 הביא גל התלהבות מאובמה למספר שיא של מצביעים ליברלים; בנובמבר 2011 מביא גל אכזבה מאובמה לכרסום במספר הליברלים התומכים בו ולגל התלהבות בקרב השמרנים שמספרם הוא הגבוה מאז 1994, וגדול ממספר המתונים והליברלים.
ב-2008 נסקו אחוזי ההצבעה של הצעירים והשחורים לשיא חדש עקב הנסיקה בציפיות מאובמה; ב-2011 אחוזי ההצבעה צפויים לצנוח לרמה המסורתית הנמוכה עקב הצניחה בציפיות מאובמה. ב-2008 הצביעו 78% מיהודי ארה"ב עבור אובמה; בנובמבר 2011 גוברת הסתייגות יהודי ארה"ב ממדיניותו בכלל וממדיניותו כלפי ישראל בפרט.
מפקד האוכלוסין של 2010 תיעד תנודה נוספת של תושבים מ"מדינות דמוקרטיות" ל"מדינות רפובליקניות", ולכן הניב תוספת-נטו פוטנציאלית של 12 אלקטורים לרפובליקנים (מבין 270 הדרושים לניצחון בנובמבר). בנוסף לכך, הקריסה הכלכלית, והכרסום בתדמית אובמה, בפלורידה וב"מדינות מפתח" נוספות כמו אוהיו, מישיגן, פנסילבניה, נוואדה, אינדיאנה, וירג'יניה, קולורדו ואפילו ניו-ג'רסי יכולה למנוע מאובמה ניצחון בנובמבר 2012.
אפקט הכלכלה: אבטלה, חששות, אינפלציה
אבל, הגורם החשוב ביותר במבוך הבחירות לנשיאות הוא "זה הכלכלה, טיפש!". מאז 1960 לא נבחר מחדש אף נשיא שהציג לבוחר אבטלה בשיעור העולה על 7.2%, ובמיוחד לא כאשר - כמו היום - האבטלה יותר מ-9%, הקריסה הכלכלית היא ארוכת-טווח, חוסר-הוודאות הכלכלית משתק את היזמות, החשש ממפולת כלכלית נוספת מרחף מעל ארה"ב, שוק הנדל"ן בהתמוטטות, מחירי הדלק ברמות-שיא, המשכורת הפנויה ברמות-שפל, שיעור האינפלציה מאמיר, הבורסה בטלטלה, הצמיחה הכלכלית בהשהיה, והחוב הלאומי בשיא של כל הזמנים ומתקרב ל-100% של התוצר הלאומי הגולמי.
התנהלות המחוקקים הדמוקרטים בגבעת הקפיטול מהווה ברומטר אמין למעמדו של אובמה. בנובמבר 2011 הם מתרחקים ממנו ומיוזמותיו, מכיוון שהם חוששים למפלה נוסח-2010 גם בבחירות 2012 בעטיו של "גורם אובמה".
למרות המשוכות הגבוהות מאוד העומדות בדרכו של אובמה, הוא יוכל לזכות בכהונה שנייה, אם יתרחשו אירועים דרמטיים ביותר לפני ה-6 בנובמבר 2012.

תאריך:  20/11/2011   |   עודכן:  20/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  ביל קלינטון / Bill Clinton  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ברק אובמה / Barack Obama  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבוך בחירות 2012 לנשיאות ארה"ב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אובאמה גייס ביליון $ להבחר
דן ה  |  21/11/11 02:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
העולם צריך לשאול את עצמו, האם זה אנחנו פחות האיום של הכוח הגרעיני אירן, או שאירן תשתלט על העולם בשל הפחד להשמיד אותה?
אורי שרגיל
תובנה מדהימה בפשטותה: אם הערבים לא רוצים אותנו פה (כפי שהתברר לעולם בקמפ-דייוויד), אזי אין לנו פה זכות קיום. חפשו לכם מקום אחר. זו בדיוק התובנה שהתפתחה גם בגרמניה הנאצית ובמוחו של היטלר ואנחנו, האשמים, שילמנו בשישה מיליון קורבנות אדם. זו התובנה ששלטה באירופה אלפיים שנה מאז נשא היהודי את הצלב על גבו
יוסף דוריאל
שידור שני קטעי ראיון עם שר הביטחון בערוץ 2 גילה עד כמה הוא מהווה סכנה ביטחונית לישראל
עו"ד יראון פסטינגר
אני מסרב לקבל ש"הגורמים המשפטיים הבכירים במערכת המשפט" - הנם שופטים מכהנים או בדימוס, כי אם אכן כן הבורות והסכלות של ההשוואה מלמדים יותר מכל על מצבה הפתטי של מערכת המשפט, שלא לדבר על כך שהשוואה מופרכת זו משרתת את כל שונאי ישראל באשר הם בעולם
איתן קלינסקי
היום, 55 שנים לאחר המעמד המשיחי המביך המכריז כי קמה ממלכת ישראל השלישית, אני חש שנשארנו באותו מלכוד כוחני, המבקש לפתור את הבעיות הקיומיות שלנו רק דרך הכוונת של מכונת המלחמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il