X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman
● כללי    ● רשימות    ● פרופיל    ● פורום    ● אירועים/חשיפות    ●  מחוברים    ● מקורות    ● מסמכים
יומן ראשי  /   אישים

ליברמן אביגדור (איווט)

(Liberman Avigdor (Ivet
אביגדור ליברמן [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
 
פרשות
פרשת ליברמן
 
קישורים
כנסת ישראל
חברי הכנסת
 
תאריך לידה: 5/7/1958
ארץ לידה: ברית המועצות
אזרחות: ישראלית
מצב משפחתי: נשוי+3
השכלה:  תואר ראשון
שפות: אנגלית, רומנית, רוסית
תואר/מקצוע: איש ציבור, פוליטיקאי
תפקיד/עיסוק: חבר כנסת, שר
טלפון: 03-6975546
דוא"ל: dover@mod.gov.il
כתובת: הקרייה תל אביב  
תל אביב  6473424

אביגדור ליברמן (נולד: 5 ביולי 1958, י"ז בתמוז תשי"ח שמו בלידתו: איווט ליברמן), פוליטיקאי. כיהן כשר הביטחון (החל ב-2016) בממשלה ה-34 בראשות בנימין נתניהו. בעבר כיהן בתפקידים: שר החוץ, שר התשתיות הלאומיות, שר לנושאים אסטרטגיים ושר התחבורה. מייסד ויושב-ראש מפלגת "ישראל ביתנו".
פרטים אישיים
נשוי לאלה ליברמן (ילידת טשקנט) גננת במקצועה, לזוג בת ושני בנים. משפחת ליברמן מתגוררת ביישוב נוקדים בגוש-עציון.
מידע אישי כללי
נולד וגדל בעיר קישינב במולדובה (באותה עת חלק מברית המועצות). בנם של אסתר ולב ליברמן. על פי עדותו כבן למשפחה יהודית וציונית נתקל בשנות ילדותו בגילויי אנטישמיות. למד בפקולטה להנדסת מים במכון לחקלאות של קישינב. בתקופת הלימודים הועסק כאיש אבטחה באוניברסיטה. בשנת 1978 ולקראת סיום לימודיו עלה ליברמן לישראל עם משפחתו. עם עלייתה ארצה התמקמה המשפחה ביפו.
לאחר לימודי עברית באולפן, שירת בצה"ל כמש"ק אבטחה בממשל הצבאי בחברון במסגרת תוכנית השירות המקוצרת לעולים חדשים (למשך שנה). במהלך שנות שירות המילואים עבר קורס תותחן ושובץ כאיש צוות תומ"ת בחיל-התותחנים.
למד במכינה אקדמית באוניברסיטת בן גוריון וממנה המשיך ללימודי תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ובלימודים סלאביים באוניברסיטה העברית בירושלים. במהלך לימודיו האקדמיים היה פעיל בתא הסטודנטים קסט"ל של הליכוד (שהונהג על ידי ישראל כ"ץ וצחי הנגבי) ובסניף מפלגת הליכוד בירושלים. לפרנסתו עסק בעבודות סטודנטיאליות שונות: סבל, שוטף כלים ושומר סף. כמו כן ערך שבועון בשפה הרוסית שנקרא "יומן ישראלי".
ניסיון בעבודה
מנכ"ל הליכוד ומשרד רה"מ
בתום לימודיו החל ליברמן בפעילות ציבורית ופוליטית (במסגרת הליכוד) ומונה למזכיר הסניף הירושלמי של הסתדרות העובדים הלאומית. בשנת 1987 נוצרה היכרות ראשונית בינו ובין בנימין נתניהו. ב-1988 התמודד ליברמן בבחירות הפנימיות בליכוד לרשימה לכנסת, אך כשל מלהשיג מקום ריאלי. זמן קצר לאחר מכן, עם שובו של נתניהו לארץ כדי להשתלב בפוליטיקה, התגייס ליברמן לפעול למענו ומונה לראש מטה בלשכתו.
בתפקידו כראש מטה הוביל את הקמפיין שניהל נתניהו בבחירות הפנימיות לרשימת הליכוד לכנסת (1992) ובבחירות המקדימות לראשות הליכוד (1993), בהן ניצח נתניהו והיה למועמד המפלגה לראשות הממשלה. כיושב ראש הליכוד מינה נתניהו את ליברמן לתפקיד מנכ"ל המפלגה. בתפקידו זה הוביל ליברמן שורה של מהלכים, בהצלחה יחסית, לשיקום מצבו הכספי של הליכוד, לשיפור ושכלול המערכת הארגונית ולביסוס מעמדו של נתניהו כמנהיג המפלגה.
ביולי 1996, עם נצחונו של נתניהו בבחירות לראשות הממשלה, מונה לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בתפקיד זה זכה למוניטין ציבורי כאיש ביצוע יעיל ותקיף. בנובמבר 1997 התפטר מתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. על פי הערכה מקובלת, אחת הסיבות להתפטרותו הייתה חקירת משטרה שנפתחה נגדו בחשד לביצוע עבירת שוחד, חקירה שהסתיימה לבסוף בסגירת התיק.
לאחר פרישתו ממשרד ראש הממשלה החל בפעילות בעולם העסקים והקים מספר חברות אשר עסקו בייעוץ, בסחר בחומרי גלם ובהשקעות פיננסיות במדינות חבר העמים.
הקמת "ישראל ביתנו"
בשנת 1999 הודיע ליברמן על ייסוד מפלגה חדשה בשם "ישראל ביתנו" בראשותו. מצעה של המפלגה אשר כיוונה בעיקר לציבור העולים ממדינות חבר העמים, הורכב מעמדות מדיניות ימניות ועמדות ליברליות בסוגיות דת ומדינה. בבחירות לכנסת ה-15 (1999) זכתה המפלגה ב-4 מנדטים וליברמן החל לכהן כחבר כנסת.
בשנת 2001 הצטרפה "ישראל ביתנו" לקואליציה בראשות אריאל שרון, וליברמן מונה לתפקיד שר התשתיות הלאומיות בממשלתו. בחודשים לאחר מכן הביע לא פעם התנגדות למדיניות הממשלה בניהול ההתמודדות עם אירועי אינתיפאדת אל-אקצא, ותמך ביישום מדיניות אגרסיבית יותר. עמדה זו הובילה את ליברמן לבסוף להודיע במרס 2002 על התפטרותו מהממשלה.
בבחירות לכנסת ה-16 (2003) הוביל ליברמן את רשימת "האיחוד הלאומי" (איחוד של מפלגתו ומפלגות הימין מולדת ותקומה) וזו זכתה ב-7 מנדטים. עם הצטרפות הסיעה לקואליציה מונה ליברמן לשר התחבורה בממשלתו של אריאל שרון. בתפקיד זה קידם את הפרטת חברת התעופה אל על. בתום כהונה בת כשנה פיטר ראש הממשלה שרון את ליברמן מתפקידו על רקע התנגדותו של האחרון לתוכנית ההינתקות מרצועת עזה.
בבחירות לכנסת ה-17 (2006) התמודדה "ישראל ביתנו" כרשימה עצמאית וזכתה בהישג מרשים של 11 מנדטים. במהלך מערכת הבחירות הציג ליברמן את תוכניתו ליישוב הסכסוך הישראלי-פלשתיני שכללה גם חילופי שטחים ואוכלוסיות בין מדינת ישראל למדינה הפלשתינית העתידית. תוכנית זו ובעיקר הסעיף הקורא להעברת ישובים ערבים במדינת ישראל לריבונות פלשתינית עוררה דיון ציבורי עז וסייעה להצלחת המפלגה בקרב ציבור הבוחרים הימני. עמדה נוספת שהציגה המפלגה והפכה מוקד לדיון ציבורי בוטאה בסלוגן "בלי נאמנות אין אזרחות". מאחורי הסלוגן עמדה תביעה לחקיקה אשר תחייב כל אזרח בהצהרת נאמנות למדינה ובגיוס לשירות צבאי או שירות לאומי וכן בשלילת אזרחות ממי שלא יעמוד בתנאים אלה. עמדות אלו והתבטאויות ברוח דומה הפכו את ליברמן לא פעם למושא ביקורת פוליטית בטענה כי הוא דוגל ומקדם עמדות גזעניות ומנגד חיזקו את התמיכה הציבורית בו בחוגי הימין.
בשלהי 2006 הצטרפה "ישראל ביתנו" לממשלה בראשות אהוד אולמרט וליברמן מונה לתפקיד השר לעניינים אסטרטגיים וכן אחז בתואר סגן רה"מ. כשנתיים אחר מכן פרשה המפלגה מן הקואליציה בשל התנגדות למו"מ המדיני שניהל אולמרט עם הרשות הפלשתינית.
שר החוץ
בבחירות לכנסת ה-18 (2009) רשמה מפלגת "ישראל ביתנו" את הישגה הפוליטי הגדול ביותר עד כה- 15 מנדטים, הישג שמיקם אותה כמפלגה השלישית בגודלה בכנסת ה-18.
לאחר הבחירות הצטרפה המפלגה לקואליציה בראשות בנימין נתניהו. ליברמן מונה לתפקיד שר החוץ וכן שימש כחבר בקבינט הבטחוני-מדיני וסגן רה"מ.
ב-2012 התפטר ליברמן מתפקידיו בממשלה בשל החלטת היועץ המשפטי להעמידו לדין על עבירות מרמה והפרת אמונים. בבחירות לכנסת ה-19 התמודדו מפלגת הליכוד ו"ישראל ביתנו" ברשימה משותפת. מספר המנדטים לו זכתה הרשימה היה נמוך מן המצופה - 31, אולם עדיין אפשר ליו"ר הליכוד נתניהו להרכיב ממשלה בראשותו. מספר חודשים לאחר הבחירות, לאחר שהמשפט שהתנהל נגדו הסתיים בזיכוי, שב ליברמן לתפקידו כשר חוץ.
כחבר הקבינט המדיני-בטחוני היה ליברמן שותף לניהול מבצע "צוק איתן". על פי הפרסומים באותה עת, ניסה לקדם במהלך המבצע ביצוע פעולות צבאיות אגרסיביות למיטוט שלטון החמאס, אך לא הצליח לשכנע את הקבינט לקבל את עמדותיו.
שר הביטחון
בבחירות לכנסת ה-20 (2015) נפרדה "ישראל ביתנו" מן הליכוד והתמודדה כרשימה עצמאית. במהלך מערכת הבחירות נחשף קיומה של חקירה משטרתית נרחבת בתיק שזכה לכינוי – פרשת "ישראל ביתנו". במוקד החקירה עמד חשד כי מספר אישים במערכת הפוליטית, בחלקם אנשי "ישראל ביתנו", ניצלו את יכולתם להעביר תקציבים ממשלתיים לגופים ציבוריים על מנת לגרוף כספים לכיסם ולכיסי מקורבים להם. הפרסומים על-אודות הפרשה פגעו קשות בתמיכת הבוחרים במפלגה וזו זכתה ב-6 מנדטים בלבד.
במשך שנה סירב ליברמן להצעות הליכוד להצטרף לקואליציה והרבה למתוח ביקורת על תפקוד הממשלה כלל ותפקודו של רה"מ נתניהו בפרט. במאי 2016, לאחר שהובטח לו תפקיד שר הביטחון, הצטרפה "ישראל ביתנו" לקואליציה. המהלך הביא להתפטרותו של שר הביטחון המכהן משה יעלון.
חקירות פליליות
למן כהונתו כמנכ"ל משרד ראש הממשלה היה ליברמן מושא לחקירות משטרתיות בחשד לביצוע עבירות שונות, ברובן בתחום טוהר המידות, אשר חלקן אף הביאו להעמדתו לדין, למעט אחת מהן הסתיימו כולן בסגירת החקירה או בזיכוי.
בשנת 2001 חתם ליברמן על עסקת טיעון בה הודה בתקיפת קטין (כחלק מתקרית אלימה שהתרחשה ב-1999). במסגרת עסקת הטיעון הוטל עליו קנס כספי בסכום קטן יחסית וכן לשלם סכום פיצויים למשפחת הקטין. באותה שנה החליט היועץ המשפטי דאז יהודה וינשטיין לסגור תיק חקירה שנפתח נגד ליברמן באשמת העלבת עובד ציבור ואיומים. להחלטתו הגיע היועמ"ש בעקבות התנצלות פומבית של ליברמן על דבריו נגד ניצב משה מזרחי ומשטרת ישראל.
בשנת 2001 נפתחה חקירה נוספת נגד ליברמן בחשד לביצוע עבירות על חוק מימון המפלגות. חקירת הפרשה והדיון בעניינה בפרקליטות נמשך שנים ולבסוף הסתיים בסגירת התיק.
בשנת 2003 החלה חקירה נוספת נגד ליברמן, הפעם סביב פעילותן של החברות שהקים כאיש עסקים פרטי. על פי החשד שהועלה עם חזרתו לעולם הפוליטי שימשו החברות להעברת כספי שוחד לליברמן. במהלך החקירה נחקרה גם בתו מיכל ליברמן, כמי שהיתה מעורבת בפעילות החברות. סביב חקירה זו נקלע לתסבוכת נוספת כאשר עלה חשד כי בתפקידו כשר חוץ קיבל מידע חסוי לגבי חקירותיו משגריר ישראל בבלארוס.
גם צמד חקירות המצוינות לעיל התארכו שנים עד שלבסוף בדצמבר 2012 הודיע היועמ"ש וינשטיין על סגירת התיק נגד ליברמן בחשד לקבלת שוחד והלבנת הון ומנגד על העמדתו לדין סביב קבלת המידע מן השגריר בבלארוס. משפטו של ליברמן באשמת ביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים נמשך כשנה והסתיים בזיכויו המוחלט.
סביב שלל החקירות המשטרתיות נגדו התבטא ליברמן לא פעם נגד משטרת ישראל ובכירי הפרקליטות והעלה טענה כי הם מנהלים נגדו מסע רדיפה בשל עמדותיו הפוליטיות והיותו עולה ממדינות חבר העמים.

- תאריך עידכון: 05/06/2023 16:28:29
שתף:
אירועים:
רוני בר-און מונה ליועץ המשפטי לממשלה ב-10.2.97 והתפטר כעבור יומיים. לאחר שבועיים חשפה העיתונאית איילה חסון, כי מינויו היה פרי עסקה בין בנימין נתניהו, אז ראש הממשלה, לבין יו"ר ש"ס דאז, אריה דרעי, ולפיה תתמוך ש"ס בהסכם עם הפלשתינים בחברון תמורת מינויו של בר-און, שאמור היה להקל על דרעי בענייניו הפליליים. המשטרה המליצה להעמיד לדין את אביגדור ליברמן, שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אך היועץ המשפטי אליקים רובינשטיין ופרקליטת המדינה עדנה ארבל דחו את ההמלצה בנימוק של חוסר ראיות.
באפריל 2011 הודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לאביגדור ליברמן, כי הוא שוקל להעמידו לדין בעבירות של מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון והטרדת עד. ההודעה באה לאחר חקירה בת עשר שנים בנוגע לעסקיו של ליברמן ולקשריו עם אילי הון זרים. החשד הוא, כי כספים אלו הועברו באמצעות חברות שהקימו ליברמן ובתו מיכל, ואשר פעלו במקביל לכהונתו בתפקידים ציבוריים ובהם שר התשתיות ושר התחבורה. ליברמן מכחיש את החשדות ואומר שמדובר בפעילות עסקית לגיטימית.
בסוף 1999 הוגש כתב אישום נגד אביגדור ליברמן באשמת תקיפה, תקיפת קטין ואיומים. התקיפה אירעה לאחר שילדים תקפו את בנו של ליברמן, וזה הזעיק את אביו לעזרה. לאחר התקיפה איים ליברמן על הילד כי יכה אותו שוב, אם יחזור ליישוב נוקדים בו מתגוררים הצדדים. בספטמבר 2001 הורשע ליברמן, במסגרת עסקת טיעון, בתקיפת קטין ובאיומים, והוטל עליו לשלם 10,000 שקל פיצוי לילד ועוד 7,500 שקל קנס.
זאב בן-אריה, שהיה שגריר ישראל בבלארוס, קיבל בפברואר 2008 בקשה של רשויות האכיפה בישראל לסיוע של רשויות המשפט בבלארוס בחקירת פרשת ליברמן. באוקטובר של אותה שנה ביקר אביגדור ליברמן בבלארוס ובן-אריה סיפר לו על הבקשה ופרטיה, וחלק מן הפרטים אף מסר לו בכתב. זאת, למרות שידע שמדובר במידע סודי ורגיש. על-פי עסקת טיעון איתו, בן-אריה הודה בעבירות של גילוי בהפרת חובה ושיבוש מהלכי משפט ונדון לעבודות שירות. המשטרה המליצה להעמיד לדין גם את ליברמן בפרשה זו.
אביגדור ליברמן דרש מספר פעמים לחקור הדלפות מהחקירות בעניינו, אשר הובילו לפרסומים ב-News1. המשטרה והפרקליטות טענו שלא הצליחו לאתר את המדליפים, גם לאחר שבג"ץ הורה להם לעשות מאמץ נוסף בכיוון זה. לטענת המדינה, איתור המדליפים אינו אפשרי משום שלא ניתן לחייב את יואב יצחק לחשוף את מקורותיו, ומספר הנחשפים למידע היה גדול מכדי שניתן יהיה להגיע לממצאים.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il