X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רצף הצעות החוק, שהועלו לאחרונה בכנסת, בידי נציגי הימין, מתפרשים כהתקפה בוטה על בית המשפט העליון, הוועדה למינוי שופטים ומערכת אכיפת החוק כדאי להעמיד הדברים על דיוקם. ביטול "הסניוריטי" בבית המשפט העליון במקומו התיקון לבחירת נציגי הלשכה לוועדה למינוי שופטים הוא במקומו, אך לא באופן רטרואקטיבי
▪  ▪  ▪
גרוניס, האמת צפה לה באמצע [צילום: פלאש 90]

לפעמים חוק טוב, או תיקון ראוי שמגיעים בעיתוי גרוע, יוצרים אווירה אנטי חוקתית משפטית, ההופכת את החוק לאבן נגף ולסערה פוליטית.
רצף החוקים, מבית היוצר של הימין, בתקופה קצרה, בנושאים רגישים, מעוררי וויכוחים משפטיים ופוליטיים משיגים את המטרה ההפוכה, למרות שבדיקת כל הצעה בפני עצמה ולגופה, יש בה אלמנטים חיוביים.
"חוק גרוניס"
החוק המכונה "חוק גרוניס", שבא לאפשר לשופט העליון גרוניס להתמנות כנשיא בית המשפט העליון, מעורר התנגדות לא מעטה בקרב ציבור השופטים ובחלק מקהיליית עורכי הדין.
המצב בדין לפני התיקון היה כי שופט עליון לא יתמנה כנשיא, אם נשארו לו פחות משלוש שנים מלאות בתפקיד. מצב זה היה מונע מהשופט גרוניס את התפקיד, מאחר שחסרים לו שלושה חודשים לתקופת שלוש שנים. לגוף העניין, זה מכשול פרוצדוראלי שולי ולא ראוי.
הנוהל שהיה קיים והשתרש בבית המשפט העליון, כי השופט בעל הוותק הרב ביותר, הוא שמתמנה כנשיא, כלומר שיטת "הסניוריטי". השופט הסניור, מתמנה אוטומטית לנשיא בית המשפט העליון, ללא קשר להתאמתו לתפקיד, לפסיקותיו, לדעותיו, לבריאותו וליכולתו להנהיג את בית המשפט העליון.
חשיבות התפקיד היא עצומה, בשל הסוגיות המשפטיות, הערכיות, הפוליטיות שבהן דן בית המשפט העליון, במיוחד כבית משפט גבוה לצדק.
מאחר שאין בארצנו בית משפט לחוקה, משמש בג"ץ (בית משפט גבוה לצדק) גם בתפקיד זה. הטענות והביקורת המרכזית נגד בג"ץ מרוכזות בעיקר בתפקידו כמבקר, בודק את חוקי הכנסת וביכולת שלו לבטל את חוקי הכנסת, או התערבותו בנושאים שנויים ורגישים בחברה הישראלית, אשר לא כולם מסכימים להתערבותו.
הביקורת הקשה על בג"ץ מתרכזת בהתערבותו בנושאים שלדעת רבים, ביניהם פוליטיקאים, חברי בית המחוקקים ורבים מבין השופטים ועורכי הדין, אינם שפיטים או אינם בתחום סמכותו העניינית ועל-פי חוק, של בית המשפט הגבוה לצדק (הוא בג"ץ).
נושאים שלטוניים, כגון: החלטות ממשלה, נושאים בתחום האמונה, המוסר, הביטחון, נחשבים ע"י רבים כבלתי שפיטים.
המציאות העכשווית היא שבג"ץ שולח זרועותיו לכל התחומים האלה ומעורר אנטגוניזם בכנסת, בחלק מהציבור הפוליטי והמשפטי ובמיוחד במפלגה השלטת בכנסת ובשלטון.
הטוענים שהאקטיביזם השיפוטי של בג"ץ מפריע לשלוט, מתערב בתחומים לא לו והופך את בג"ץ לממשלת על בלעדית - מבקשים לצמצם את כוחו ושלטונו ע"י הצרת סמכויותיו בחוק או במעשה.
מנגד, כמובן צריך לציין - שהמתנגדים לפגיעה בבית המשפטי העליון, טוענים בלהט שבג"ץ הוא המוסד העליון ומבצר האחרון, לשלמות הדמוקרטיה, הגנת המיעוט ושמירה על מוסדות שלטון נקיים מהשפעה פוליטית.
האמת, כרגיל, צפה לה באמצע - יש ממש בטענות שני הצדדים ושניהם צודקים במקצת טענותיהם.
אבל אסור לשכוח שדמוקרטיה היא שלטון הרוב, לאמור: הרוב שבכנסת שנבחרה כדין. וכשיש כנסת ימנית, ניתן לצפות באופן הגיוני לחוקים/תיקונים ברוח הימין.
מכאן ניתן להבין את חשיבות המינוי של נשיא בית המשפט העליון, במיוחד בימים טרופים אלה. לדעת תומכי השופט גרוניס, הוא נגד אקטיביזם שיפוטי, הוא שופט שמרני על-פי פסיקותיו, ויוכל לנווט ולייצב את בית המשפט העליון, ברוח החוק והדמוקרטיה.
להערכתי שיטת "הסניוריטי" שהייתה נהוגה כמסורת רבת שנים בעליון, אין לה מקום ואין בסיס מעשי ומשפטי לקיומה.
השיטה בוטלה מזמן בבתי המשפט המחוזיים והנשיא במחוזי חיפה בזמנו, השופט מיכה לינדנשטראוס (כיום מבקר המדינה), מונה שלא לפי הוותק, ושיטה זו הופעלה בהצלחה גם בתל אביב כאשר מונה השופט אורי גורן כנשיא, לא מבין וותיקי השופטים במחוזי - וההצלחה הייתה רבה.
לכן, אין שום סיבה מעשית ששיטה לא מוצלחת תמשיך כמסורת רק בשל העובדה שהיא קיימת.
הוועדה למינוי שופטים
הוועדה למינוי שופטים עלתה לכותרות, הרבה מעבר לפרופורציה ולמשקלה המשפטי, עקב התיקון לחוק שביקשו להעביר נאמני שר המשפטים פרופ' נאמן, כדי לחזק את מעמדו בוועדה למינוי שופטים, במיוחד למינויים בבית המשפט העליון.
בוועדה למינוי שופטים, יש 9 חברים - 3 שופטים עליונים, 2 - ח"כים, 2 - שרים ו-2 - נציגי לשכת עורכי הדין. שר המשפטים משמש כיו"ר הוועדה.
ברור כשמש שבמספר כזה של חברים, האפשרות לקומבינות הן זמינות ביותר.
לכן, כאשר השופטים כגוש אחד, מצליחים לגייס בקלות עוד 2 חברים, כמו נציגי הלשכה + ח"כ אופוזיציוני, אז יכולים ברוב קולות להעביר מינויים לעליון, את מועמדיהם.
מכאן החשיבות של נציגות לשכת עורכי הדין בוועדה. הדין הקיים עד לתיקון היה, שהמועצה הנבחרת של לשכת עורכי הדין בוחרת שני נציגים לוועדה. ברור שמי ששולט במועצה - הוא זה שממנה את הנציגים.
הבעיה שהתעוררה בבחירות האחרונות, שיו"ר הלשכה הנבחר, עו"ד דורון ברזילי, זכה בבחירות אך לא זכה ברוב במועצה.
התוצאה העגומה ששני חברי הוועדה למינוי שופטים, מונו מתוך מתנגדיו, שהם במקרה מתומכי ונאמני הנשיאה ביניש בוועדה.
כדי למנוע מצב אנומלי זה - כאשר יו"ר לשכת עורכי הדין וסייעתו, שנבחר ברוב קולות ארצי, אין לו נציג בוועדה, יזמו ח"כים מהימין תומכי פרופ' נאמן את החקיקה לפיה נציגי לשכת עורכי הדין יבחרו כך, כאשר נציג אחד יהיה מהסיעה של היו"ר הנבחר ונציג שני מהקבוצה שלא זכתה, כלומר: חלוקת מנדטים בין הרוב למיעוט.
להערכתי - מדובר בחלוקה ראויה, צודקת, דמוקרטית המייצגת את כל חלקי הלשכה.
אבל תיקון החוק רטרואקטיבית לא מקובל, לא רצוי וגורם לנזק תדמיתי.
יש להחיל את החוק החל מהבחירות הבאות, כדי למנוע לזות שפתיים, ביזוי חקיקה ופעולות שלא מתיישבות עם שלטון החוק.
לסיכום: ניתן לומר שלפעמים עיתוי לא מוצלח או הצפה עם חוקים ותיקונים, בזמן קצר ובלחץ נסיבות, לא מועיל ובעיקר מזיק לתדמית המציעים.
אסור לשכוח - כנסת ימנית, תחוקק לרוב חוקים, בעלי נטייה פוליטית ימנית, כמו שכנסת שמאלנית בוודאי תעשה את אותם הדברים, אם וכאשר תגיע לשלטון.
אבל יחד עם זאת - יש לשמור על עקרונות ברורים וחדים של שלטון חוק דמוקרטי נאור.
חוקים מועילים ומקדמים ערכים - כן.
תיקונים ראויים ההולכים עם הזמן - כן.
חקיקה שלא פוגעת בזכויות המיעוט - כן.
חקיקה חפוזה או רטרואקטיבית - בשום אופן לא.
הערות והרהורים בענייני דיומא וחקיקה
1. לא לשכוח וכדאי גם לזכור, החוקים החדשים ו/או התיקונים לחוק, משקפים מצב נוכחי של יחסי כוחות בכנסת.
2. אבל, כשהיחסים ישתנו, השלטון ישתנה, החוקים והתיקונים יישארו והם יכולים לשרת גם את אלה ששולטים בכנסת.
3. המושג דמוקרטיה - שהיה ברור ויציב משך דורות, מקבל לאחרונה פרשנות גמישה, מעוררת תמיהה.
4. כל מה שלא תואם את תחושות הצדק של המתנגדים, או של קבוצות שמאל מתוסכלות הוא בבחינת אנטי דמוקרטי או פוגע והורס את הדמוקרטיה.
5. לעומת זאת - כל החקיקה, התיקונים וההתנהלות של גופי השלטון והמשפט, בתקופת שלטון המערך ו/או שלטון קדימה (שרון-אולמרט-ציפי לבני) היה נופת צופים וכמובן לטובת הדמוקרטיה ותפארתה.
6. כאשר עשרות מרצים ופרופסורים, מהאוניברסיטה בירושלים, חתמו על עצומה נגד הרצאתו של ביבי נתניהו כראש ממשלה (בקדנציה הראשונה) - זה נחשב כנאור, דמוקרטי ותומך בחופש הדיבור. עכשיו - תארו לכם אקט כזה בצורה הפוכה!?

תאריך:  06/01/2012   |   עודכן:  06/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הכנסת משתוללת?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מסתמן רוב לחוקי הר-ניר
סובול עידן  |  6/01/12 20:39
 
- הכל כשר,אבל יש ריח של נבלות.
אליהו חיים  |  7/01/12 13:27
2
הייתי יכול להאמין לך
אלטע קאקער  |  8/01/12 11:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה פרלה
מותר למתוח ביקורת על מדיניות ממשלת ישראל, ואפילו גם באזני אומות העולם, אך מאמר הדעה שפרסם אלון ליאל, לשעבר שגריר ישראל בדרום אפריקה ומנכ"ל משרד החוץ, בעניין יוזמות החקיקה האחרונות בכנסת, הוא מאמר קטרוג על ישראל וכוזב מבחינת המונחים שהוא משתמש בהם
אריה אבנרי
שר האוצר דואג בפועל לאילי ההון ולטייקונים ומנסה לרצות אותם בדרכים שונות ולמנוע פגיעות בהכנסותיהם, בעיקר כשמדובר במשאבי המדינה ובאוצרות הטבע שלה שהפכו מזמן לאוצרות אישיים
אברהם פריד
בין אוטובוסים לרכבות    ממשלת ישראל החליטה    המתרגמת וקצין המשטרה    פסים בירושלים ותרומת פרקליט המדינה
אריאל לוין
מטרת הצעת החוק: הרחבת שוד הקופה הציבורית עד גיל 22. עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים יילקחו מהכספים של כולנו. סכומים אלו אינם מזונות. לא החיילים יקבלו את הכספים הללו, כי אם האימהות הגרושות
יוסי דר
האקטיביזם של בית המשפט העליון לא נמדד על-פי כמות החוקים שהוא פוסל    עצם כוחו של בית המשפט לפסול חוקים - גם בלא שיפסול אף לא חוק אחד - הוא הוא האקטיביזם במיטבו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il