X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
האחריות ההדדית היא תוצאה טבעית של השותפות ברכוש, והיא חלה על כל החובות שנעשו במסגרת קיום חיי המשפחה ולקידום האינטרסים שלה, בלא קשר לשאלה ע"ש מי רשומים הנכסים
▪  ▪  ▪
שותפות כללית ברכוש בין בני הזוג ואחריות משותפת לחובות [צילום: פלאש 90]

קיים מיתוס לפיו כל אדם הינו אישיות משפטית נפרדת מבן זוגו, ולפיכך יהא אחראי אך ורק לחובות שהוא יצר, לרבות אם הסכים לקבל על עצמו חוב של אחר (כגון: במקרה של חתימה על ערבות). המאמר שלהלן יראה כי אין אלו פני הדברים, וכי ניתן לחייב אדם, בנסיבות מסוימות, אף אם החוב נוצר ע"י בן זוגו, ואף כשאותו אדם לא ערב כלל לחוב זה.
המושג "הלכת השיתוף" מוכר, בד"כ, כמושג המאפשר לזכות אחד מבני הזוג בזכויות הרשומות בלעדית רק על שם בן הזוג השני. ברם, כפי שנראה להלן, הפסיקה משתמשת במושג זה גם לכיוון של חיוב אחד מבני הזוג, כאשר החוב נוצר אך ורק ע"י בן הזוג השני. מעין "הרמת המסך" בין בני זוג, השותפים בתא המשפחתי.
בהתאם לפסיקה, ומכח "הלכת השיתוף", כאשר קיימת שותפות כללית ברכוש בין בני זוג (שותפות שאינה מוגבלת לנכס כספציפי או לסוג מסוים של נכסים), המבוססת על איחוד מלא של המשאבים שלהם, ניתן להכיר אף באחריות משותפת לחובות.
האחריות ההדדית הנה תוצאה טבעית של השותפות ברכוש, והיא חלה על כל החובות שנעשו במסגרת קיום חיי המשפחה ולקידום האינטרסים שלה, בלא קשר לשאלה ע"ש מי רשומים הנכסים.
התוצאה הנה שבמקרים אלו, חובות שנוצרו ע"י אחד מבני הזוג - עשויים להיות מוגדרים כחובות משותפים" (ע"א 633/71, מסטוף נ' עזבון המנוח מסטוף, פ"ד כו(2), 569).
במקרים של תביעת אדם בגין חובות בן זוגו, מוטלת על הנתבע לנסות ולהוכיח את קיומו של החריג לכלל , והוא: כי על-אף השותפות המלאה שביניהם - החוב הנדון הינו בבחינת "חוב אישי מובהק" של בן הזוג, וככזה - רק עליו לשלמו (ע"א 7442/97, עמית נ' עמית, פ"ד נד(4), 625, ע"א 1967/90, גיברשטיין נ' גיברשטיין, פ"ד מו(5), 661).
ברי, כי נטל הראיה בדבר הוצאת החוב הנדון מהשיתוף בחובות - מוטל על כתפי המבקש (ע"א 677/71, אדורד נ' לואיז, פ"ד כו(2) 457, ע"א 5598/94, נניקשווילי נ' נניקשווילי, פ"ד מט(5), 163).
"חוב אישי מובהק" - הוגדר בפסיקה כ"תוצר של פעילות חריגה של אחד מבני הזוג שאינה משרתת את היחידה המשפחתית, או במקרים מסויימים , אפילו חותרת תחתיה".
הדוגמאות שהובאו בפסיקה הנן: "מקרהו של בעל שיש לו מאהבת או פילגש המבזבז עליה את כספו ונכנס לחובות. ברור שבמקרה כזה אין לחייב את חלקה של האשה החוקית בנכסי המשפחה, להשתתף בפרעון החובות הללו", וכן הימורים לתקופה קצרה שמנעה מהנתבע/ת לדעת עליהם (תמ"ש (כפ"ס) 1940/01, פלונית נ' אלמוני, תק-מש 2002(2), 44).
מאידך, הוכחה שהנתבע בגין חוב בן זוגו נהנה מהפעולות ברכוש המשותף אשר יצרו את החוב, תהווה בד"כ מחסום להתנגדותו לחיובו האישי.
כך נפסק:
"חזקת השיתוף בחובות משלימה את חזקת השיתוף בנכסים. בן הזוג הנהנה מפירות השותפות עם בן זוגו - חייב לשאת בעול החובות שנוצרו במהלך החיים המשותפים".
(ע"א 3002/93, בן צבי נ' סיטיו, פ"ד מט(3), 5; ע"מ (ת"א) 1017/00, אניטה שלם נ' טווינקו בע"מ, תק-מש 99(4); ה"פ 2171/95, עזבון המנוחה שרה ברזל נ' הכנ"ר).
כך: אשתו של בעל משרד עו"ד שהסתבך - חויבה לשאת בחובותיו, וכך אף אשת בעל מפעל שקרס - חויבה לשאת בחובות. זו גם זו נהנו מפירות עסקו של בן הזוג עת זה שגשג, ובהתאם לפסיקה הוטל עליהן לשאת בחובות, עת העסק קרס.
המסקנות:
  • דווקא אצל בני זוג החיים בהרמוניה ובשיתוף רכוש מלא קיים הסיכון לחיוב אחד מבני הזוג בחוב שיצר רעהו.
  • אין במאמר זה כל המלצה לבני זוג שלא להמשיך ולקיים הרמוניה. עם זאת, הדרך הנכונה להתמודד מראש עם סיכונים אלו הנה הכנת הסכם ממון, כדין, בבחינת "סוף מעשה במחשבה תחילה".
  • נושים רבים אינם מודעים לזכותם להיפרע אף מבן הזוג של החייב. לתשומת לבם!
  • חייבים שנתבעו בתביעה כזו - טוב יעשו אם יפנו בדחיפות לקבלת יעוץ משפטי, ע"מ לוודא יכולתם להתמודד נכונה עם התביעה.

האמור לעיל הנו מידע כללי הנכון למועד כתיבתו, ואין בו בשום מקרה בכדי לשמש כייעוץ משפטי. המסתמך על המידע הנ"ל עושה זאת על אחריותו בלבד.
המחבר בעל משרד עו"ד המתמחה במשפט אזרחי-מסחרי, מנהל פורום בנקאות ב"אתר הפורומים המשפטיים", ומחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך".
תאריך:  17/01/2012   |   עודכן:  17/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיוב אדם בחובות בן הזוג
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חיוב אדם בחובות בן זוגו
simona  |  17/01/12 13:41
2
חוב שנוצר אחרי מות ערב
בני בנקר  |  18/01/12 07:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס טנצר
כוחו האלקטוראלי של המגזר הרוסי רב הוא, מה שייצור בבחירות הבאות מאבק על הקול הרוסי, בין מפלגת הליכוד למפלגת ישראל ביתנו    האם המפה הפוליטית בישראל תשתנה?
רועי אורן
מיכאל פרוחרוב הוא אנטיתזה לאדם שאמור להזדהות עם מעמד הביניים עקב היותו מתהולל ואליגרך. למרות זאת הוא צפוי לעורר עניין בבחירות ברוסיה
עידן יוסף
שני סחרירים מבית ynet בעניין נסיעת חיילים באוטובוסים סחפו מדינה שלמה לסדר יום של הדרת חיילים    אבל איש מכלי התקשורת שציטט את המהומה לא טרח לבדוק ולגלות שמדובר בלא מאומה
הרב יובל שרלו
לא רק פרעה מכביד את ליבו, אלא גם כל אחד מאיתנו בחיי היום-יום. הבעיה היא, שקשה מאוד להבחין בין כובד לב פסול לבין דבקות חיובית. הפתרון נעוץ בבחינה מתמדת של דרכנו ולאפשר לעצמנו תיקון ושינוי
אפרים הלפרין
אנחנו מקווים מאוד שתצליח, אך יש לנו ספק גדול האם יש לך הכישורים לכך. בגלל הסיכוי הקטנטן שתצליח, אנו מרשים לעצמנו להציע לך רק את כל מה שעדת החברים של אביך לא תהין להציע לך, כי זה ינתק אותך לחלוטין מהתלות בהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il