X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יעקב בר-סימן-טוב ראש המכון מכון ירושלים לחקר ישראל ומומחה לניהול סכסוכים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אירן - לתקוף או לא לתקוף? בעוד הדרג המדיני אינו פוסק מלדבר על הצורך בתקיפת מתקני הגרעין האירניים על-ידי ישראל, הדרג המקצועי מתנגד בתקיפות לכך ואף מתריע בפומבי נגד תקיפה כזו
▪  ▪  ▪
כור גרעיני באירן. יותקף או לא? [צילום: AP]

ועדת וינוגרד לבדיקת אירועי המערכה בלבנון, הגדירה בדין וחשבון סופי של הוועדה, בפרק השני הנקרא: "עקרונות ואחריות: ממצאים, מסקנות והמלצות", את עקרונות העבודה הרצויים בין הדרג המדיני לדרג המקצועי בקבלת החלטות בנושאים מדיניים ואסטרטגיים. בין השאר קבעה הוועדה את חשיבות תפקודם של "בעלי התפקיד" הביטחוניים וגם אחרים בקבלת החלטות.
הוועדה קבעה כי אמות המידה להערכת תפקודם של בעלי המקצוע הן: מקצועיות, ידע וניסיון, יכולת לראייה אסטרטגית, תחושת אחריות ודבקות במשימה. בעוד הדרג המדיני אחראי לקבלת החלטות, הדרג המקצועי אחראי לאיסוף ועיבוד האינפורמציה בתהליך קבלת ההחלטות, להעלאת אופציות פעולה וכן לביצוע ההחלטות שהתקבלו על-ידי הדרג המדיני. חשיבות שיתוף הפעולה בין שני הדרגים בתהליך קבלת ההחלטה ובביצוע ההחלטה הוא קריטי להצלחת מדיניות.
אז איך מתקבלות החלטות קריטיות וגורליות?
הוועדה גם הדגישה "כי חובת הנאמנות העליונה של אנשי מקצוע היא למקצועם ולתפקידם ולא למי שמופקד עליהם או לארגון בו הם משרתים". במקרים בהם הדרג המקצועי סבור שהממונים עליו "פועלים בצורה שיש בה נזק ממשי, עליהם להתריע על כך, ולא להירתע מעימות עם הממונים. כאשר מדובר בנזק חמור, העלול להיות מסוכן, חובתם של אנשי מקצוע להתריע בפני דרגים עליונים" (עמ' 57).
דומה שפסקה זו בדוח הוועדה רלוונטית מאוד גם ליחסים בין הדרג המדיני לבין הדרג המקצועי בסוגיית אירן, כפי שהיא עולה בשיח המתפתח ביחסים בין שני הדרגים בשאלת התקיפה על מתקני הגרעין באירן. הפער הגדול בתפיסות בין הדרג המדיני הבכיר, ובעיקר זה של נתניהו וברק מצד אחד, ובין הדרג המקצועי (הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש המוסד וראש השב"כ), מצד שני, באשר להתמודדות עם סוגיית הגרעין האירני, ובעיקר באשר לתקיפת המתקנים הגרעיניים האירניים, הוא מטריד במיוחד. בעוד הדרג המדיני אינו פוסק מלדבר על הצורך בתקיפת מתקני הגרעין האירניים על-ידי ישראל, הדרג המקצועי מתנגד בתקיפות לכך ואף מתריע בפומבי (דגן) כנגד תקיפה כזו.
החילופים של כל הדרג המקצועי: אשכנזי-גנץ, ידלין-כוכבי, דגן-פרדו, ודיסקין-כהן, לא הביאו כנראה לשינוי מהותי בעמדת הדרג המקצועי. הדרג המקצועי ממשיך להתנגד בתקיפות לתקיפת מתקני הגרעין האירניים על-ידי ישראל ורואה בכך מעשה לא אחראי. אף שאין מחלוקת חוקתית על כך שהאחריות הבלעדית לקבלת החלטה באשר לתקיפת ישראלית מוטלת על הדרג המדיני - וזה יכול לקבל החלטה, גם בניגוד לעמדת הדרג המקצועי - הרי שאין ספק שחשיבות המלצותיו של הדרג המקצועי בהקשר זה היא קריטית במיוחד היכן שיש קונצנזוס מלא בקרב הדרג המקצועי הקודם והנוכחי באשר להתנגדות לתקיפה.
הואיל ותפקידו של הדרג המקצועי הוא להציע לדרג המדיני אופציות פעולה תוך כדי תחשיבי עלויות/תועלות של אופציות אלו, שכן הדרג המדיני אינו יכול לעשות זאת בעצמו - התעלמות מהמלצות הדרג המקצועי המתנגדות לתקיפה, כאשר אלו מבוססות על שיקולים מקצועיים בלבד המבוססים על הערכה מקצועית טהורה, היא חסם יסודי לקבלת החלטות רציונליות ושקולות בתהליך קבלת החלטות במקרה של הסוגייה האירנית.
נוכח הקריטיות של הסוגייה הזו לעתידה הביטחוני של ישראל, חובתו של הדרג המקצועי להשמיע את קולו ולהתריע, במיוחד היכן שהוא סבור שמדובר באפשרות של נזק חמור ומסוכן כפי שוועדת וינוגרד ממליצה בדוח שלה. למרות שאין אנו יודעים מספיק ברזי המתרחש, התנגדותו של הדרג המקצועי לתקיפה ישראלית של מתקני הגרעין האירניים בעוד הדרג המדיני הבכיר רוצה בכך, מעלה תהיות שדאגות רבות באשר לאיכות תהליך קבלת החלטות בהקשר זה.

הכותב הוא ראש מכון ירושלים לחקר ישראל ומומחה לניהול סכסוכים מהאוניברסיטה העברית.
תאריך:  18/03/2012   |   עודכן:  18/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוגיית אירן: בין הדרג המדיני למקצועי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מופרך
ד"ר פנגלוס  |  18/03/12 19:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי פורת
החלטת הוועד האולימפי לגבי התינוק של במבה אינה נכונה גם בהסתכלות שיווקית-מקצועית
עו"ד דודי זלמנוביץ'
מה צריך לבדוק ובאילו שיקולים להתחשב לפני שמשנים את מעמדם של שכירים לשותפים או לשותפי חוזה. כתבה שנייה בסדרה
שולמית קיסרי
מחירי השיא שמתגלגלים ביום העצמאות אל כיסיהם של זמרי הצמרת הם שערורייה לא חדשה. האם חובת העיריות והמועצות לספק לקהליהם את היקר והנפוח שבזמרים על חשבון הקופה המדולדלת?. זה לא שיגעון המוזיקה ולא שיגעון האיכות ולא שמחת בית השואבה, זו התרברבות ללא כיסוי כספי
רועי אורן
מזה שנים טוענים אנשי חינוך כי שיטת מבחני הבגרות הנהוגה כיום בבתי-הספר התיכוניים הופכת את התיכון ל"בית חרושת לציונים". רק עכשיו נזכר משרד החינוך לשנות את השיטה
עידן יוסף
לכל נציב על השידורים בהם אנו צופים יש כללים אחרים וגישות אחרות. הטיפול בתלונות הציבור אינו אחיד, חסר שיניים ולא נטול פניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il