X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: יוסי אשבול]
אביב באגמון החולה
האביב הוא זמן מיוחד ומלהיב! חיים חדשים נוצרים ובאים לעולם, צבעים מרהיבים צובעים את אגמון החולה בכל עוזם. חוויית הטיול באגמון החולה מפעילה ומגרה את כל החושים וממלאה את הלב בשמחת חיים

האביב מביא עמו ימים קסומים באגמון החולה. נדידת האביב החלה, ובאוויר כבר מריחים את המרחקים. הלהקות הנודדות ממהרות לשוב אל אתרי הקינון שלהן בחלקו הצפוני של כדור הארץ, להביא דור חדש של ציפורים לאוויר העולם.
שינויי מזג האוויר הקיצוניים באביב, יוצרים מראות ומחזות בלתי נשכחים; קרני שמש בין שברי עננים ממלאים את העמק בקשתות מרהיבות, ביניהן מגיעות להקות הציפורים, השטח נצבע באור רך ובהמולת הלהקות שהגיעו זה עתה מאפריקה. הגשמים יוצרים שלוליות המתמלאות במהירות חיים; ברווזים וחופמאים בחיפוש אחר מזון, ציפורי השיר משתמשות בשלוליות כאמבטיה לניקוי הנוצות והצפרדעים מנעימות בקרקורי חיזור.
גשר יבשתי בין יבשות
אגמון החולה, הממוקם בליבו של השבר הסורי אפריקני, נמצא על אחד ממסלולי הנדידה העיקריים והחשובים בעולם. בכל עונת נדידה עוברות דרכנו למעלה מחצי מיליארד ציפורים ! המיקום; גשר יבשתי בין היבשות (אפריקה - אסיה - אירופה), עושר בתי הגידול, המים והמזון הפכו את אגמון החולה לאחת מתחנות העצירה החשובות בדרך הארוכה צפונה. לאחר מסע ארוך ומייגע במדבריות אפריקה היבשות, מגיעות הציפורים לאגמון החולה כדי להשיב את נפשן ולמלא את עתודות האנרגיה להמשך מסען. למעלה מ 300 מיני ציפורים נודדים ועוצרים באגמון החולה למנוחה ול"תדלוק".
הראשונים לנדוד, מבין העופות הגדולים, הם העגורים. להקות ענק, המונות לעיתים אלפי עגורים, ממריאות ברעש ובהמולה, כאילו נפרדות לשלום אך לא שוכחות להודות על האירוח הנדיב.זהו זמן פרידה ראשונה בין ההורים לצאצאיהם, לאחר תקופה ארוכה ביחד. ההורים ממהרים לחזור אל אזורי הקינון, והצעירים מתאספים ב"רווקיות" ועושים את נדידתם לאט יותר.אך אל דאגה, הם ישובו להיפגש בצפון הרחוק.
החסידות - סמל להתחדשות ולחיים חדשים
עם העגורים מתחילות להגיע החסידות מאפריקה הרחוקה. החסידות, עם הגעתן למחוז חפצן, חוזרות לאותו הקן שנה אחר שנה! החסידות הן מבשרות האביב באירופה הקרה, והן סמל להתחדשות ולחיים חדשים, כך נולדה האגדה כי הן מביאות את התינוקות החדשים.
למעלה מ 500 מיליון חסידות נודדות דרכנו, והן מפליאות במעופן השקט ובטרמיקות המרשימות. השקנאים לא מפגרים מאחור, ובמעופם המסודר למשעי נוחתים ללינת לילה במי האגמון. השקנאים מבלים את החורף במי הנילוס הלבן והנילוס הכחול, במזרח אפריקה, ומקננים בעיקר בשפך הדנובה ברומניה. השקנאי הוא עוף חברותי ביותר, וזוג שקנאים לא יקנן לבדו. הוא גם העוף הגדול ביותר שנודד דרכנו, ומוטת הכנף יכולה להגיע ל-3 מטרים!
נדידת האביב מביאה איתה הזדמנות חד פעמית ללמוד ולעקוב אחרי הציפורים הנודדות. אגמון החולה מתמלא בעיניים צופיות המחפשות ציפורים מטובעות. עגורים שטובעו בפינלנד וברוסיה, חסידות מהבלקן וממזרח אירופה, שקנאים שמושדרו במשדרים לווייניים, לתחנת הטיבוע מגיעות ציפורים מנמיביה, אתיופיה ומדינות נוספות, כולם מוסרים מידע יקר ערך על מסלול נדידתם ואזורי החריפה המועדפים עליהם.
אגמון החולה מתכונן לחיים החדשים
האביב מלא הפתעות, ומביא עימו אורחים לא קרואים ואף נדירים; עגור חן בדרכו לערבות מונגוליה, ינשוף שדות במעופו הנמוך והשקט בשעות בין הערביים, פלמינגו ורדרד ועוד
לא רק העופות הגדולים נודדים; אנפות ארגמניות כבר נצפו באגמון החולה, חיוויאים במרום השמיים כבר מחפשים נחשים, סנוניות ממלאות את השמיים במעופן המהיר בציד יתושים, שרקרקים צבעוניים מזדהים בשריקתם המרנינה, ברווזים בצבעוניותם, חופמאים וציפורי השיר מפליאות בשירתן. כולם בתנועה אחוזת תזזית כמעט, להספיק ולהגיע אל מחוזותיהם. לשמחתנו הרבה חלק מהציפורים בוחרות באגמון החולה כמקום הקינון שלהן, והן נשארות כל הקיץ, עד לנדידה הבאה דרומה, בסתיו.
האביב הוא לא רק נדידה. האביב הוא תחילת עונת הקינון והחיזור של הציפורים. מינים רבים כבר מתקשטים בצבעי ובנוצות חיזור, עסוקים בשירה, ובתפיסת טריטוריית קינון. אגמון החולה מתכונן לחיים החדשים. תיבות קינון לתנשמות ובזים מלאות פעילות, לצידי הדרך סיקסקים שומרים בקנאות על קיניהם, בגדות התעלות שלדגים ושרקרקים חופרים חורי קינון ובסבך הצמחייה רוחשות ציפורי השיר בבניית קיניהן המורכבים. עושר המזון והמים באגמון החולה מבטיחים להם קינון מוצלח.
האביב - שעתו של הטבע כולו
זוהי שעתו של הטבע כולו, לא רק של הציפורים. צמחיית המים המתחדשת, לאחר החורף, צובעת את אגמון החולה בצבעים מיוחדים. נופרים צהובים, נימפאות לבנות, שניות סגולות כולם מזמינים את בעלי בחיים ליהנות מצופם. האוויר מתמלא שפיריות, שפריריות, זמזום דבורים, קריאות צפרדעים, חיפושיות כולם נהנים מהפריחה החדשה.
לא רק הציפורים נודדות אלינו באביב, מאפריקה הרחוקה, גם הפרפרים. דנאית הדורה (תפוח-סדום) פרפר גדול וכתום, היא פרפר נודד ! משך חייה יכול להגיע לכ 11 חודשים ! הדנאית משתמשת בחנק המחודד כפונדקאי להטלת הביצים, וחובבת במיוחד את פרחי השנית הגדולה והליפיה הזוחלת כמקור צוף ומזון. הגן הבוטני מתקשט במרבדי פרפרים. פרפרים נוספים מתגלמים באביב ומנקדים את הירוק בצבעוניות; נימפית החורשף, לבנונים למיניהם ועוד
בצדי התעלות והמים, ערמות ערמות, לפעמים נדמה כי אלו סלעים מוזרים... אך כשמתקרבים מתגלה כי אלה קבוצות של צבי ביצה!
בחפירות ארכיאולוגיות באזור נתגלו מאובנים של צבי ביצה בני מיליוני שנים ! צבי הביצה הם בעלי "דם קר" וכדי להתרבות הם חייבים להעלות את חום גופם. הם "משתזפים" במשך שעות לפעמים, וכבר אפשר לראות צבים קטנטנים עושים את צעדיהם הראשונים במים. לא רחוק מהם המים רוחשים חיים ותנועה... השפמנונים גם הם מתחילים את ריקודי החיזור וההזדווגות במים הרדודים לאורך הגדות, האמנונים חופרים בורות הטלה וחגיגת החיים נמשכת!
האביב הוא זמן מיוחד ומלהיב! חיים חדשים נוצרים ובאים לעולם, צבעים מרהיבים צובעים את אגמון החולה בכל עוזם. חוויית הטיול באגמון החולה מפעילה ומגרה את כל החושים וממלאה את הלב בשמחת חיים.

[צילום: יוסי אשבול]
תאריך:  02/04/2012   |   עודכן:  02/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
ביקורת: "שרה ברחובות" - מופע שירי ריטה - בית צבי - מרגש ומשובח - בתיאטרון רמת גן
ראובן לייב
בסוף השבוע הלך לעולמו חזי עובדיה, מי שהיה במשך שנים הממונה על הסדר והמשמעת בבסיס קליטה ומיון של צה"ל. למרותו סרו רבבות טירונים מגויסים, שלמדו אצלו את האלף-בית הצבאי. ואחר-כך, כאזרח משוחרר, הוא גם התגייס לעזרתם של יהודי אתיופיה, החבים לו, יותר מלכל אחד אחר, את עלייתם לארץ
לאה טרן
המחזה מרי סטיוארט, בעיבודו ובבימויו של עירא אבנרי, דורש מהצופה להקשיב בריכוז רב לטקסטים הנאמרים בו, ובתמורה חווה הצופה רגעי דרמה וקתרזיס בצדם    אבנרי אינו מתחנף לטעם הקהל וגם לא עושה לו הנחות
חגית ששר
כשכל הפלוגות סיימו יום אימונים והלכו לישון, החיילים שלו עוד היו באמצע תרגול. כשכולם יצאו הביתה, לפלוגה שלו המתינו עוד ארבע שעות בבסיס. אבל כשכל מפקדי הפלוגות יצאו לבתיהם, דגן ורטמן ז"ל יצא לסיבוב בין בתי חייליו, לקנות מזון למי שהמקרר שלו ריק ולהשיג מקרר למי שאין לו. "כשהוא נהרג ב'עופרת יצוקה', לא חשתי הפתעה", אומר סגנו, "הרגשתי שהשליחות שלו הסתיימה"
סופיה רון-מוריה
עם סגירת הקלפיות ביום שלישי התברר ששאול מופז השיג את מבוקשו: הוא ניצח בפריימריז בהפרש שממחיש הכרעה ברורה, ומבטיח יציבות פנים-מפלגתית לתקופה הקרובה. אנשיה של לבני צפויים להישאר בתפקידיהם כדי לשמור על שלום בית, אך לבני עצמה - מעריכים בסביבתה - תפרוש לביתה
רשימות נוספות
אני מזמין אתכם לחגוג עם הטבע  /  אפי שטנצלר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il