X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פארק תמנע [צילום: רונית סבירסקי, קק"ל]
ערבה על גלגלים
מסלולי האופניים בערבה מציעים מגוון של תנאי שטח בדרגות קושי שונות שמתאימות לכל סוגי הרוכבים ממתחילים ועד לרוכבים מקצועיים. מטיילים בכל גיל יכולים לשלב מעתה טיול או חופשה בערבה עם סיור רכוב לאתרים שעד היום היה קשה להגיע אליהם ברכבים פרטיים ואפילו ברכבי שטח
שבילים שהותאמו לרכיבה בדרגות קושי שונות [צילום: רונית סבירסקי, קק"ל]

[צילום: רונית סבירסקי, קק"ל]

בחלומותיהם המיוזעים רוכבי אופניים מפנטזים על שבילים בטבע פנויים מרעשי רקע אורבניים, מהפרעות סביבתיות, ללא מכוניות, הולכי רגל, מדרכות וצפירות. הם חולמים על משב רוח שיצנן את הזיעה, נופים פתוחים ותצפיות נוף. הבשורה הגדולה היא שהשבוע נחנכו 100 קילומטרים של שבילי אופניים חדשים בערבה ורובם מתאימים גם למשפחות.
לפרויקט הזה שותפים המועצה האזורית חבל אילות, קרן קיימת לישראל, החברה הממשלתית לתיירות, J.N.F, קרן י.ק.א ומשרד החקלאות. השבילים סומנו, הוכשרו, שולטו והותאמו לרכיבה בדרגות קושי שונות. המסלולים החדשים כוללים: 4 קילומטרים של מסלול מעגלי משפחתי בפארק תמנע, 14.2 קילומטרים סינגל תמנע למאותגרי רכיבה, 12 קילומטרים יהל למשפחות, 8.5 קילומטרים סינגל נחל יהל, 7.5 קילומטרים הדיונה הגדולה של יהל, 11.4 קילומטרים מסלול סובב לוטן, 8.1 קילומטרים מסלול הגן הקסום בלוטן, 6.1 קילומטרים סמר-אליפז ו-8.3 קילומטרים מסלול עמק ססגון.
אחד האתרים המרתקים שניתן לטייל בו היום ברכיבה על אופניים הוא פארק תמנע. במרחבי הפארק הוכשר מסלול משפחתי של 4 קילומטרים שיוצא מאגם מנחושתן וחוזר אליו. המסלול עובר דרך אתרי הטבע והנוף בפארק, עמודי שלמה, הפטרייה והקשתות. הבשורה הגדולה עבור הרוכבים המקצועיים היא חנוכה "סינגל תמנע" שהוכשר על-ידי קק"ל בסיוע מומחים בתחום האופניים ביניהם יואב בהט ורמי גולד. השביל תוכנן בהתאמה לשטח בשיטה אקולוגית ירוקה ומתחשבת. הסינגל עובר בין אתרים גיאולוגיים וארכיאולוגיים תוך שמירה עליהם, גשרוני עץ מוטמעים בחול מבלי לחפור בו והשבילים מסומנים באבן מקומית.
מסלול "סינגל תמנע"
אורכו של המסלול 14.2 קילומטרים בדרגת קושי בינונית והוא מתאים לרוכבים מנוסים בלבד. המסלול מתחיל בסמוך לאתר "עמודי שלמה". עמודי סלע טבעיים מרשימים בעוצמתם ובגובהם שמהווים חלק מקיר המצוק. בקצה המערבי של עמודי שלמה מתחברים למקטע רם-על. לאחר כקילומטר וחצי מגיעים לכביש וממשיכים ברכיבה עד לצומת "הפטרייה", פונים שמאלה ומגיעים אל מרכז המבקרים של "הפטרייה". מדובר בפיסול טבעי יוצא דופן שהתרחש עקב בלייה של אבן החול האדומה. הרוחות ששחקו את תחתית הסלע יצרו "רגל" צרה ומעליה כיפה בצורת פטרייה. בסמוך לה נמצא מרכז מבקרים שבו ממחישים למטיילים את תהליך הפקת הנחושת ומספרים את סיפורו של הכפר המצרי שנמצא למרגלות האתר. משם ממשיכים ברכיבה אל הנקודה הגבוהה ביותר לאורך המסלול לתצפית מרשימה אל בקעת תמנע ובהמשך לתצפית אל מכרות תמנע החדשים והסוללה. מסיימים את השביל המעגלי וחוזרים לאזור האגם.
המסלול האקולוגי בקיבוץ לוטן
המסלול האקולוגי נמשך לאורך 2.5 קילומטרים והוא חלק מתוך מסלול סובב לוטן שאורכו הכולל 11.4 קילומטרים. דרגת הקושי שלו קלה והוא יוצא מהכניסה לקיבוץ לאורך דרך העפר לכיוון "אקו-כיף". משם פונה דרומה לכיוון הרפת וממשיך לאורך גדר הקיבוץ עד החזרה לשער הכניסה. המסלול הקצר עובר דרך המתחם האקולוגי "אקו-כיף" שבו ניתן לשחק במשחקים העשויים מפסולת ממוחזרת, להתנסות בסדנאות בנייה באדמה, סדנאות יצירה והפעלות שונות בנושאי חקלאות אורגנית. בלב המתחם ממוקם בית תה שמגיש ארוחות על טהרת הגידולים האורגניים ומוצרי מחלבת העיזים של הקיבוץ.
מסלול "יהל למשפחות"
המסלול הוכשר לאורך 12 קילומטרים והוא מוגדר קל-בינוני. נקודת היציאה מקיבוץ יהל, חוצים את כביש הערבה במעבר תת-קרקעי וממשיכים לרכב צפונה. התוואי מגיע אל חוות ע'רנדל, שמשמשת כיום כחוות בודדים העוסקת בתיירות וחקלאות. אבני מיל רומיות ושרידי עתיקות מעידים שהמקום הוצב בעת העתיקה על צומת ראשי ב"דרך הבשמים". יש המייחסים לו את אחת התחנות בהן חנו בני ישראל בדרכם ממצרים לארץ ישראל. במאה ה-20 הוצבה במקום תחנת משטרה ירדנית ולאחר המלחמה הוקם בו מוצב צה"לי.
בסמוך לגבעה נראים שרידים של מצודה רומית. בתצפית לכיוון מערב ניתן לראות על מורדות הגבעה סמלים מעוצבים מאבני שטח לבנות. משמאל סמל חטיבת גולני, במרכז סמל צה"ל ומימין סמל הפלמ"ח. משערים שאת הסמלים יצרו יחידות הצבא שנלחמו באזור במבצע עובדה. בסיום הביקור בחווה פונים מזרחה לעבר השטחים הפתוחים הצופים אל הרי אדום. ממשיכים לרכב בשדות קיבוץ יהל ופונים מערבה בחזרה לקיבוץ.
מסלול "עמק ססגון" והדיונה של רמבו
מסלול עמק ססגון נמשך לאורך 8.3 קילומטרים ומוגדר קל-בינוני. הוא דורש מיומנות טכנית ברכיבה ומשלב קטעים אתגריים. מגיעים אליו דרך הכביש המוביל מצומת אליפז לכיוון פארק תמנע. תחילתו במפגש "דרך הנפט" משם פונים מערבה לכיוון המכרה הפתוח ששימש לכריית נחושת בשנת 1984. המכרה הזה הוא דוגמה לשיטת הכרייה המודרנית של הפקת הנחושת וממנו חומר הגלם הועבר למפעל, שהיה ממוקם כ-3 קילומטרים דרומית לתמנע.
המשך הרכיבה מערבה לכיוון נחל מנגן מצפון לדיונה הגדולה. הדיונה נוצרה מבלייה של אבן החול המקומית. תושבי האזור מכנים אותה "דיונת רמבו" כיוון שצילומי הסרט "רמבו 3" נערכו על מורדותיה. מהדיונה פונים דרומה למפגש עם שביל ישראל, ממשיכים דרך עמק ססגון, חוצים את נחל תמנע ורוכבים חזרה לכיוון שער הכניסה של פארק תמנע.
מסלול סמר-אליפז ועפיפון המדבר
תחילתו של המסלול בכניסה לקיבוץ סמר והוא מוגדר כתוואי קל לרכיבה. אורכו כ-6 קילומטרים והוא מסתיים בכביש הגישה לפארק תמנע. השביל פונה מערבה אל דרך "העפיפון" וממשיך לאורך גדר קיבוץ סמר עד לפנייה דרומה אל "ציר הנפט" ומשם לנקודת הסיום. התוואי עובר בין גבעות בקעת תמנע והרי אדום. אתר "עפיפון המדבר", שחולפים על פניו, הוא מלכודת ציד קדומה. בשטח נותרו שני קירות אבן נמוכים שנמשכים לכיוון אזור נמוך וסגור.
שיטת "עפיפון המדבר" ששימש לציד צבאים מוכר מהמאה ה-19 וזוהה מן האוויר על-ידי טייסי חיל האוויר הבריטי. המתקן מתבסס על התנהגות אופיינית של הצבאים שמתקדמים בשטח בצורה קבועה כך שניתן היה לגרום להם להיכנס למלכודת מבלי להבחין בה. בהמשך המסלול מגיעים למתקן להפקת אנרגיה סולארית שהוא מתקן ניסיוני להפקת חשמל באמצעות קרני השמש. המתקן מורכב על מגדל ומצפון לו הוצבו מראות קעורות שסובבות על-פי כיוון השמש ומרכזות את הקרניים אל תוך תא בראש המגדל. הקרניים מחממות את האוויר הדחוס שנמצא בתא והוא גורם להנעת טורבינת החשמל. המתקן הוא היברידי וניתן להניע אותו בסוגי דלק שונים גם כשהשמש שוקעת.
מסלולי האופניים בערבה מציעים מגוון של תנאי שטח בדרגות קושי שונות שמתאימות לכל סוגי הרוכבים ממתחילים ועד לרוכבים מקצועיים. מטיילים בכל גיל יכולים לשלב מעתה טיול או חופשה בערבה עם סיור רכוב לאתרים שעד היום היה קשה להגיע אליהם ברכבים פרטיים ואפילו ברכבי שטח.

תאריך:  02/04/2012   |   עודכן:  02/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב שקולניק
פארק הירדן, ובו הנהר הגדול בישראל, המדשאות רחבות הידיים, הטחנות העתיקות, מסלולי הטיול, תל בית ציידה וחניוני הלילה - מוכן לשירותכם
שולמית קיסרי
בכורה בגשר - מיני מחזמר שמתאים לתל אביב, כמו לפראג, לורשה, לניו-יורק וללונדון. המגניבים נמצאים בכל עיר במערב, פזורים בין בתי הקפה שבכל העולם
ענבר רובין
האביב הוא זמן מיוחד ומלהיב! חיים חדשים נוצרים ובאים לעולם, צבעים מרהיבים צובעים את אגמון החולה בכל עוזם. חוויית הטיול באגמון החולה מפעילה ומגרה את כל החושים וממלאה את הלב בשמחת חיים
חיים נוי
ביקורת: "שרה ברחובות" - מופע שירי ריטה - בית צבי - מרגש ומשובח - בתיאטרון רמת גן
ראובן לייב
בסוף השבוע הלך לעולמו חזי עובדיה, מי שהיה במשך שנים הממונה על הסדר והמשמעת בבסיס קליטה ומיון של צה"ל. למרותו סרו רבבות טירונים מגויסים, שלמדו אצלו את האלף-בית הצבאי. ואחר-כך, כאזרח משוחרר, הוא גם התגייס לעזרתם של יהודי אתיופיה, החבים לו, יותר מלכל אחד אחר, את עלייתם לארץ
רשימות נוספות
אני מזמין אתכם לחגוג עם הטבע  /  אפי שטנצלר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il