X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בשולי הכותרות: מדיניות החשמל המדורג המנכ"לים צוחקים כל הדרך אל הבנק העלאת גיל הנישואים - גזירה שאין הציבור החסידי יכול לעמוד בה וגם בין שפטל לדמיאניוק ומי היא המשפחה המאושרת? ולקינוח על חוד הלשון על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
▪  ▪  ▪
לקוחות רגילים נענשים בתשלום תעריף גבוה [צילום: פלאש 90]

איפה הצדק?
אין ספק שמדיניות 'החשמל המדורג' היא מדיניות נכונה, במיוחד לאור הזינוק בתעריפי החשמל שחל לאחרונה. אולם השאלה היא מדוע מדובר בצריכה יחסית בלבד לאשתקד, ולא בצריכה אבסולוטית.
דומני כי ראוי לדרג אוטומטית בכל השנה (ולשם כך אין צורך בהרשמה מיוחדת) את ההנחות בתעריפי החברה, ביחס הפוך לצריכת החשמל, על-פי שלושה מדדים: צריכה נמוכה, צריכה בינונית וצריכה גבוהה. ככל שהצריכה תהיה נמוכה יותר, כך ההנחה בתעריפים תהיה גבוהה יותר, ובכך תושג המטרה לעודד חיסכון בחשמל.
מדוע לקוחות שרגילים לחסוך בחשמל 'ייענשו' בתשלום תעריף גבוה, מבלי ליהנות מן ההנחות? איפה הצדק?
גוזרים קופונים
אי-אפשר לפקפק בכוונותיהם ההומניטריות ובפעילותם המבורכת של לפחות חלק ממנכ"לי עמותות הצדקה ושל המתנדבים הרבים, המשקיעים ממיטב זמנם ומירצם למען הנזקקים.
אולם עם כל הכבוד, לאחר שפורסמו משכורות העָתק של המנכ"לים, דומה שהעמותות הללו הן עוד דרך להעשיר את הקופה האישית שלהם ולצחוק כל הדרך אל הבנק. ואולי זאת הסיבה לריבוי העמותות, הצצות כפטריות אחר הגשם, ולמכונת יחסי הציבור המשומנת שלהן? אם כך נכון עשה שר הרווחה, משה כחלון, הידוע כאיש ביצוע מקורי, שהנהיג לאחרונה את הכרטיסים המגנטיים במקום חבילות הסיוע לנזקקים.
עניין של מינון
ראוי בהחלט להתריע נגד תופעת האמריקניזציה שפשתה במחוזותינו בשמות של מרכולים ורשתות שיווק, בלשון היומיומית, ותחת כל מיקרופון רענן.
עם זאת דומני כי אין לפסול מכל וכל השאלת ביטויים לועזיים לשפה העברית. לפעמים הם בהחלט תורמים לגיוון השפה ולססגוניותה. כך למשל הביטויים 'מסביב לשעון', 'זה לא כוס התה שלי' ועוד. כמו בכל תחום השימוש הסביר בהם הוא עניין של מינון. אין להגזים בהם, אלא רק מפעם לפעם לתבל בהם את השפה. אך אנו הישראלים, איך לא, הגזמנו מאוד בשימושם ועברנו את גבול הטעם הטוב.
התערבות בוטה
לאחרונה פורסם כי מתגבשת הצעת חוק להעלות את גיל הנישואין ל-18שנה. בחברה החילונית, כידוע, גיל הנישואין נמצא במגמת עלייה, ולכן לגביה שינוי החוק אינו משמעותי.
לעומת זאת, בחברה החרדית החסידית מקובל מסיבות דתיות שבנות נישאות בגיל 17, ולכן לגביה דומני כי מדובר בהתערבות בוטה בחיי הקהילה ובנורמות הנהוגות בה, התערבות הגובלת בכפייה חילונית.
ראוי לציין כי בנות הקהילה, הגדלות על מסורת זו, ומחונכות לכך, בשלות לנישואין, וחיות באושר עם בעליהן ומקימות בתים לתפארת, ויכולות לשמש מודל לזוגיות ולחיי משפחה מאושרים. אין ספק שהחוק החדש יפגע קשות באורח חייה של הקהילה, בהרגליה ובמנהגיה המקובלים מדורי דורות, וזוהי אפוא גזירה שאין היא יכולה לעמוד בה.
מיזם מבורך
מי אמר שאחדות יש רק בזמן מלחמה? קַבלו את המיזם המבורך "מרבים אהבה", שנערך לכבוד פורים ביוזמת ארגון 'צוהר' הדתי -לאומי וזק”א החרדי (ושיתוף הפעולה ביניהם הוא כבר נס פורים), המגשר בין חילונים לחרדים(!) במשלוחי מנות.
אין ספק שעל-רקע המתיחות הגואה בין חרדים לחילונים, שהיינו עדים לה לאחרונה, בעקבות פרשיות שונות (הדרת נשים, חוק טל וכדומה) - ועל-רקע הפער האידידיאולוגי בן השנים הקיים בין המסורת הציונית- דתית לזו החרדית (בעיקר ביחס למדינה ולצבא) יש חשיבות רבה במיזם זה, המגשר על כל גוני הקשת החברתית של העם ומביא לקירוב לבבות ביניהם. זאת במיוחד בפורים, כאשר הסיבה העיקרית לגזירת המן הרשע היה הפירוד של העם (כפי שהמן מצביע במפורש: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים").
אין כמו האקט הסמלי של משלוח מנות, והאירוח ההדדי של חילונים וחרדים, כדי לבטא את הקירוב ביניהם. יש לקוות שבהשראה זו האחדות תימשך במשך כל השנה, ובא לציון גואל.
אות קלון
דומה כי חוצפתו של עו"ד יורם שפטל, פרקליטו של הפושע הנאצי ג'ון דמיאניוק, מרקיעת שחקים. בעקבות מותו של מרשו לשעבר הגיב שפטל, שמשפטו מהווה כתם על מדינת ישראל. אתם שומעים טוב? שפטל היהודי צחק כל הדרך אל הבנק, כמי שייצג פושע מלחמה (אם כטובח מסוביבור, כפי שפסק בית המשפט הגרמני, ואם כאיוון האיום מטרבלינקה, שרצח אלפי יהודים, כפי שפסק בית המשפט המחוזי, שדן אותו למוות. גם זיכויו בעליון היה על-רקע ספק קל ביותר בזיהויו, אך גם שם נקבע שמדובר בפושע נאצי), על חשבון דמם של קורבנות השואה בני עמו.
נראה כי בעיני שפטל כל האמצעים כשרים כדי להציל את יוקרתו האישית ובֶּצע כספו, אפילו במחיר פגיעה קשה בניצולי השואה ובזֵכר הנספים. אות הקין, שהוא נושא על מצחו, הוא משליך על המדינה, ועל כך הוא ראוי להוקעה ציבורית.
דם ולא נשלם
זיכויו של הפושע הנאצי, ג'ון דמניוק, בבית המשפט העליון, אומר דרשני. בית המשפט הסתמך על מסמך שהמציא הסניגור, עו"ד יורם שפטל, ולפיו איוון האיום הוצא להורג בברית המועצות. ועל כן סברו שדמניוק אינו האיש המבוקש.
תמוה הדבר, שמכבוד השופטים המלומדים נעלמה העובדה, שהכינוי 'איוון האיום' היה רווח ברוסיה הצארית. ולכן זו אינה הוכחה לטעות בזיהויו של דמניוק, מה עוד שהוא זוהה ככזה על-ידי ניצולי שואה רבים.
מכל מקום, אם לא קיבלנו בעליון, על סמך ספק קל ביותר בזיהוי, את דמניוק כאיוון האיום מטרבלינקה, קיבלנו אותו על-פי פסיקת בית המשפט הגרמני, כטובח היהודים מסוביבור. בעוד העליון קבע אפוא, שהמשפט תם ולא נשלם, אמרה השופטת דליה דורנר כי עם מותו כפושע מלחמה המשפט תם ונשלם.
אולם עם כל הכבוד לשופטת, העובדה שדמניוק לא נענש על פשעיו, למרות אות הקלון, מצביעה על כך שהמשפט לא נשלם. דם אלפי הנרצחים בידיו תובע את דמו. ולכן דומני כי למרבה הצער המשפט דם ולא נשלם.
דמיון קרימינלי
כבר ראינו עד היכן מגיע הדמיון הקרימינלי של עורכי דין בניסיון להגן על מַרשם. אולם דומה כי זה של עו"ד ברום, עורך דינו של דניאל מעוז, שרצח את הוריו, כדי לזכות בכספי ירושתם, עולה על כולם.
לאחר שכל ניסיונות האליבי כָּשלו, בחילופי גירסאות שונות ומשוּנות, לא בחל הפרקליט בניסיון להפליל את אחיו התאום, החף מפשע, של מעוז, ולהאשימו ברצח הכפול, ובלבד לנקות את מרשו החשוד מכל אשם. אין ספק שקו הגנה זה כבר גובל בפלילים, בחוסר אתיקה ובהוצאת דיבה רעה.
כזכור, עורך הדין הפליליסט המובהק ובעל המוניטין, אריאל עטרי, התפטר כי הבין שאין לפניו כל קייס להגן על החשוד, שכל הראיות מצביעות כי הוא הרוצח. האם לא ראוי היה שברום ילך בעקבותיו במקום לשים את עצמו לחוכא ואיטלולא, ומ'אני מאשים' להפוך למואשם?
המשפחה המאושרת
דומני כי ניתן להצביע על מספר מאפיינים בולטים של העדה החרדית, שכולם מתרכזים בתחום המשפחה, כפי שהם עולים מתוך ראיון עיתונאי עם נשים חרדיות. בראש ובראשונה המסורת, שבאה לידי ביטוי לא רק בקיום מדוקדק של ההלכה היהודית לדורותיה, אלא מגיעה עד רמת הפרט, כמו תבשילי שבת ללא כל שינוי ואף צבע המטפחת העובר מאם לבת לדורות.
מאפיין נוסף הוא איתנוּת התא המשפחתי. בעוד הסטטיסטיקה מצביעה על שיעורי גירושים גבוהים במיוחד בקרב המגזר החילוני (כל זוג שלישי, ובמדינת תל אביב כל זוג שני), הרי האישה במגזר החרדי משקיעה את כל עולמה בליכוד המשפחה הגדולה, טיפוחה, אהבתה ושמירה על יציבותה.
אך מעל הכל מאפיינים את הקהילה ההסתפקות במועט והאושר המשפחתי, שיכול להיות מושא לקנאה ממש, בחינת 'איזהו עשיר השמח בחלקו'. ועם אושר, כידוע, אי-אפשר להתווכח. לתשומת לב ארגוני הנשים.
האישה החרדית, גם הקיצונית, מממשת את כישוריה בתחום הקהילה, אך לא פורצת את גבולותיה, כך בתחום הציור, השירה ועוד. ככלל, היא לא רק חכמה, אלא גם דעתנית מאוד, רחוקה מהדימוי המקופח כפי שמצטייר בכלי התקשורת. היא גם מצטיינת בפתיחות לציבור החילוני, ומוכנה לאמץ את תכונותיו החיוביות. כדאי גם לשים לב להבדלי התפיסות בעדה בסוגיית ההפרדה בין המינים.
הקמפיין הבא?
האם שאול מופז מתכנן כבר את הקמפיין לכנסת? לפחות כך נראֶה. הוא עוד לא נתן לעצמו רגע אחד של חסד כראש אופוזיציה, וכבר הוא לוטש עיניים לראשות הממשלה. אחרת איך אפשר להסביר שבנאום הניצחון שלו על לבני לראשות קדימה הוא הציג את עצמו, איך לא, כמנהיג חברתי. כי מה לא עושים כדי להיות ראש הממשלה הבא בישראל ולרכוש לשם כך את אהדת העם, שיצביע עבורו? פופוליזם הוא שם המשחק. השאלה היא, האם רק זה מה שיש למר ביטחון להציע?
החשש התבדה
ביחד עם זוהיר קייסי, מזכ"ל ארגון החזית העממית, חוסל גם סייענו, ששוחרר בעסקת שליט. והוא לא לבד.
ראוי לציין כי בניגוד לעסקות קודמות של שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים - כשמבצע הדגל הוא עסקת ג'יבריל הידועה לשימצה - שגבו מחיר כבד וקורבנות רבים בפעולות טרור שביצעו המחבלים המשוחררים, הפעם בעסקת שליט עד כה החשש התבדה.
למרות העסקה הבלתי צודקת של שחרור החייל השבוי, גלעד שליט, תמורת למעלה מאלף מחבלים, לפחות ניתן להתנחם בעובדה, שצה"ל ששיכלל את יכולתו הצבאית, מאז העסקות הקודמות, הצליח לסכל את כל הנסיונות לחידוש הפעילות החבלנית של המחבלים המשוחררים. ובכך צדקו התומכים בעסקה, ובראשם משפחת שליט, בעוד חוזי השחורות התבדו תודה לא-ל.
אז כל הכבוד לצה"ל!
מתכּוֹן לַמיליון
רוצים להרוויח כסף בדרך הקלה? אין פשוט מזה. הרי המתכון: היכנסו ל'אח הגדול' כמקרה פסיכי (איך לא), בילעו תרופות דיכּי בשקיקה, צַייתו ללא סייג להוראות הפסיכיאטר, ודאי אם הוא ידוען ששמו אילן רבינוביץ', ששָׂש אל כל מיקרופון רענן ואל אורות המצלמה.
אחר כך תיבעו ממנו דמי נזק בסך 2 מיליון וחצי שקל על ההרס הנפשי. ואתם מיליונרים. כל כך קל, אפילו יותר מה'מירוץ למיליון'. תשאלו את סער שיינפיין.
חד וחלק (חידושי לשון)
  • בדרום מחזיקים מַמַ"ד.
  • ביטול חוק טל: ביניש נגד בניי"ש (בני ישיבות).
  • בעקבות דרמת רצח ההורים: ביתי לא מָעוּזִי במשפחת מעוז.
  • דניאל בגוב העריות.
  • מותו של הפושע הנאצי דמניוק: דם ולא נשלם.
מועדים לשמחה!

הבהרה: המדור בשולי הכותרות וא מדור קליל המגיב בקצרה לידיעות חדשותיות מרכזיות או שוליות (ומכאן שמו). המדור מביע דעה אישית, ואינו בא להחליף את התחקיר העיתונאי האובייקטיבי.
תאריך:  11/04/2012   |   עודכן:  11/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ראובן דינור
אנו עשויים להיות עדים לפינג-פונג חוקתי משפטי מעל ראשו של הציבור, שהדעת אינה סובלת. מחד בג"ץ יבטל חוק משום שסבר כי אינו חוקתי וסותר ערכי יסוד אשר עוגנו בחוקי יסוד ומאידך-גיסא ישוב המחוקק ויאשרו בנימוק כי החוק חוקתי ולא נפל בו רבב. לכאורה ידו של המחוקק תגבר, אך אמון הציבור ייפגע באופן אנוש
נורית גרינגר
במשך אלפי שנים התנהגו אל היהודים שחיו בגלות בארצות אירופה, במדינות ערב ובצפון אפריקה כאל בני מעמד שולי ואזרחים חסרי זכויות. כל כך רגילים ליחס מחפיר, שהיהודים הביאו סוג זה של אגו נחות לישראל
גיל נתן
מתחם התחנה מעורר נוסטלגיה    מסילת ברזל ריחנית    איפה הגימנסיה הרצליה?    דרישת שלום לשקמה בגן יעקב
אליקים העצני
עם ישראל חוגג כל פסח את שרידתם המופלאה של כל שלושת מרכיבי זהותו. רק חבל, שערב חג נאלץ גם הוא לטעום משהו מן המרור של המהפכות הכושלות. כי מה זה, שממשלה ישראלית אוסרת על צאצאיו של אברהם לרכוש קניין באותו שדה-מכפלה בחברון, בו קנה את הנחלה העברית הראשונה בארץ כנען?
מתי דוד
אם המחאה החברתית תתחדש הפעם תחת השראה והכוונה של פוליטיקאים מהשמאל, כולל את שאול מופז, בנוסח הסיסמאות הקיצוניות "ביטחון OUT רווחה IN", ללא שליטה וללא אחריות, כולנו עלולים להגיע למשבר חברתי וכלכלי חמור ביותר, כמו שקרה ביוון ובספרד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il