X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בצהרי היום, עם שוך הסערה, התפניתי לערוך ספירת מלאי של המנצחים והמפסידים בעקבות המהלך המפתיע של השנים האחרונות בפוליטיקה הישראלית
▪  ▪  ▪
שאול מופז ובנימין נתניהו. רה''מ מתגלה כשועל פוליטי שאינו נופל מרמתו של שרון [צילום: פלאש 90]

כמו בתרגיל בחוג לתקשורת במסגרת קורס על "מות העיתונות הכתובה" קמו אזרחי ישראל לבוקר שבו בעוד כותרות העיתונים דיווחו על פיזור הכנסת, הרי שאתרי האינטרנט בישרו על תמונת המצב האמיתית לפיה בוצע מהפך בזק לילי במסגרתו בוטלה הקדמת הבחירות והוקמה ממשלת אחדות בהשתתפות קדימה והליכוד.
בצהרי היום, עם שוך הסערה, התפניתי לערוך ספירת מלאי של המנצחים והמפסידים בעקבות המהלך המפתיע של השנים האחרונות בפוליטיקה הישראלית.
מנצחים: נתניהו, חצי מהח"כים המכהנים, אהוד ברק ו...שלי יחימוביץ'
בראש רשימת המנצחים ניצב כמובן ראש הממשלה - בנימין נתניהו. נתניהו, בניגוד לדרך בה הציג את הדברים, נגרר למערכת בחירות מוקדמת ומיותרת רק בשל איתותיו של איווט ליברמן, אשר ביקש, ככל הנראה, לנסות ולעכב את הגשת כתב האישום נגדו בעוד מספר חודשים וחפץ בהקדמת הבחירות.
ואולם, אין חולק כי נתניהו, אשר בקדנציה הראשונה שלו היה טירון פוליטי שלא ידע לתחזק קואליציה, מתגלה בקדנציה השניה שלו כשועל פוליטי שאינו נופל ברמתו מאריק שרון. שמו של נתניהו (ומאחוריו גם יועצו הנאמן נתן אשל המכונה ע"י אהוד ברק "נתן החכם") רשום בקדנציה הנוכחית על שלושה מהלכי שחמט מבריקים בסגנון "קספארוב".
הראשון שבהם היה כמובן החבירה לאהוד ברק כנגד כל הסיכויים - מהלך שגרם לסיעה הגדולה ביותר בכנסת, קדימה, להיות מפלגה לא רלוונטית, העומדת בראש אופוזיציה מסוכסכת ומפולגת (כצל'ה ואחמד טיבי, זחאלקה ואורי אריאל) וללא אג'נדה של ממש.
המהלך השני, ערב פרישת מפלגת העבודה מהקואליציה והליכה כפויה לבחירות, נרקם בעזרתו של מפקדו לשעבר בסיירת מטכ"ל והוביל לפילוג מפלגת העבודה והקמת סיעת "העצמאות" שכל מהותה ומטרתה הינה שימור הקואליציה הנוכחית.
נתניהו, התבטא פעמים רבות בשיחות סגורות אודות העובדה כי יריביו אינם מודעים לכך שהוא כבר אינו אותו נתניהו הישן שממתין להתפתחויות אלא למד להיות פוליטיקאי יוזם, אך גם הפעם, כשכל המערכת הפוליטית קופאת על שמריה ומתכוננת בלהט לבחירות, שלף ראש הממשלה שפן נוסף מהכובע בדמות ממשלת אחדות והפעם בנזיד עדשים במחירי סוף עונה בדמות שר ללא תיק ומספר ועדות זניחות בכנסת.
אין ספק כי מדובר במהלך מתוחכם בסגנון אריק שרון, אשר מעלה את נתניהו לצמרת הטקטיקנים הפוליטיים בהיסטוריה של מדינת ישראל.
לבד מנתניהו אפשר לרשום עוד כמה שחקנים פוליטיים ברשימת המנצחים: כך, למשל, אהוד ברק והסיעה הוירטואלית "עצמאות" זכו ל"חסינות" בדמות עוד שנה וחצי בכנסת. במקום שהשבט יאמר את דברו ויפלוט אותם מהחיים הפוליטיים, ברק קיבל הזדמנות נוספת לנסות ולשקם את דימויו הציבורי (מה שכנראה כבר לא יקרה) או לחלופין, לנסות ולשפר את סיכוייו לקבל שיריון מפקודו לשעבר.
ניצולים נוספים בתוכנית הריאליטי המכונה "הכנסת ה-18" הם חצי מחבריה שהיו צפויים לאבד את מקום העבודה שלהם. במיוחד בולט ח"כ חדש בסיעת קדימה בשם יובל צלנר שהיה אמור לכהן כח"כ תקופה קוריוזית בת 4 חודשים וכעת יכול לצבור זכויות פנסיוניות בהיקף גבוה הרבה יותר.
אמנם, רוב הפרשנים הפוליטיים מצרפים את שמה של יחימוביץ' לרשימת המפסידים מתרגיל "נתניהו-מופז" אך נראה כי מדובר בחשיבה קצרת-מועד שאינה צופה פני עתיד. בטווח הזמן המיידי יחימוביץ', שהייתה צפויה לקבל בבחירות המוקדמות כ-20 מנדטים, אמורה להתנהל באופוזיציה עם כוח דליל המונה 8 מנדטים בלבד. ואולם, נראה כי יחימוביץ' עשויה לבנות את עצמה באופוזיציה כאלטרנטיבה שלטונית יחידה.
אם בקיץ 2012 תתחולל שוב מחאה חברתית, שתזכה לסיקור תקשורתי אוהד, הרי שיחימוביץ' שחרטה על דגלה את הנושא החברתי-כלכלי עשויה להיות הגורם הפוליטי אשר יגרוף את מלוא הפירות כתוצאה ממנה, כאשר שאול מופז שכבר הלך לריקושט לרכוש אוהל לקיץ הקרוב יצפה במחאה מלשכת השר ללא תיק.
מפסידים: יאיר לפיד, אריה דרעי, ציפי לבני ושאול מופז
לא קשה לנחש את פרצופו של יאיר לפיד הבוקר עם הישמע דבר התרגיל שנרקם בין מופז לנתניהו. לפיד, שנאלץ לפרוש מהגשת "אולפן שישי", להקים מפלגה, אשר יש מי שכינה אותה כבר כ"מפלגת הבעת' הישראלית" לאור תקנונה הדיקטטורי המבטיח את שלטונו של לפיד ג'וניור עד שנת 2020, ולהיות הלהיט התורן של בחירות 2012 מוצא את עצמו עמוק בתוך הפריזר הפוליטי כשהוא לא רלוונטי למשך 18 החודשים הקרובים.
כמוהו גם אריה דרעי שנאלץ לדחות שוב את הקמבק הפוליטי שלו. בפעם הקודמת, נדחה הקמפיין של דרעי לראשות עיריית ירושלים בחסות החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים כי טרם הסתיימה תקופת הקלון שלו. הפעם, דרעי שנראה נחוש להוכיח את האלקטוראליות שלו, שוב "יצא בחוץ". היתרון היחיד של דרעי, אשר העניק לו רק את המקום השני בטבלת המפסידים, נעוץ בכך שבניגוד ללפיד, דרעי הקפיד לשמור את הקלפים קרוב לחזה וטרם הודיע במפורש על התמודדות בבחירות לכנסת ה-19.
האם היו אלה שוב חושיו הפוליטיים החדים של דרעי, אולי מידע פנים כלשהו הנעוץ בקרבתו לליברמן, או שמא רק קיום מנהג מסורתי שלא לקיים פעילות בתקופת 30 ימי האבל על מות אביו. כך או כך, דרעי שדומה כי טרם בחר אם להתמודד במסגרת רשימה חדשה או לנסות ולהתברג מחדש בצמרת ש"ס קיבל זמן נוסף לחשיבה והתארגנות.
ומה נאמר על ציפי לבני? דומה שהאמירה הידועה של אבא אבן על הפלשתינים לפיה "הם מעולם לא מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות" מתאימה גם לתקווה הלבנה מרמת החייל ככפפה ליד. תחילה, קיבלה לבני את ראשות הממשלה על מגש של כסף מידי אולמרט, אך לא השכילה להקים ממשלה; אחר כך קיבלה את מספר המנדטים הגבוה ביותר בבחירות האחרונות אך כשלה בשנית; מאוחר יותר, קדימה בראשותה הפכה למפלגה אנמית ולא רלוונטית; ולבסוף, באה התבוסה הצורמת למופז שהפכה את לבני למחליפה האולטימטיבית של שמעון פרס כ"לוזרית" של הפוליטיקה הישראלית (או "פוליטיקאית חדשה" כמו שהיא קוראת לזה).
ומלבני ליריבה הדגול - שאול מופז. אמנם, בטווח הקצר נראה כי מופז שעמד לאבד על-פי הסקרים כשני שליש מכוחה של קדימה מצא לעצמו קרש הצלה נוח וכורסת עור צבי מפנקת למדי. ואולם, דומה כי מחנה המרכז-שמאל - אשר אחרי קולותיו מחזר מופז - קיבל את המהלך האחרון בקרירות מובנת ועם קב של חומטין. מופז, שזכה לעדנה מחודשת ולטורי דעה מפנקים על-ידי בן כספית, נחום ברנע וארי שביט צפוי להיות מוכתר בקרוב מאוד כ"שקרן" של הפוליטיקה הישראלית.
אמנם, הנשיא פרס, שהחליף בעצמו במהלך הקריירה הפוליטית דעות ומפלגות, המציא בשעתו את הביטוי המונומנטאלי "רק חמור לא משנה את דעתו", אך במקרה של מופז דומה כי הוא יאופיין וייזכר על-ידי מחנה השמאל רק בהקשר של הרישא של המשפט. אחרי סאגת "בית לא עוזבים" בטרם עזיבת הליכוד, אחרי סטטוס הפייסבוק החד-משמעי המצהיר שלא יצטרף לנתניהו, דומה כי משימת שיקום האמינות של מופז תהיה משימה בלתי אפשרית.

תאריך:  09/05/2012   |   עודכן:  09/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד ברק  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  ארי שביט  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  אתי לבני  בן כספית  בנימין אבניאל (גטשטיין)  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  ממשלת ישראל / Israel Government  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ברנע  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  נתן אשל  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שאול מופז  שלום זיסמן  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שמעון פרס / Shimon Peres  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התרגיל הפוליטי - המנצחים והמפסידים הגדולים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יאיר-יהיר, מופז- מופזיגזג ויחד
מקסימיליאנו  |  9/05/12 11:23
2
נהפוך הוא ,המרוויח הגדול הוא ל
מקס פאואר  |  9/05/12 12:40
3
אתה טועה,מופז יהיה בורג חשוב
בני בנקר  |  9/05/12 13:52
4
ה אתה מוכר מר מופזי.
efis  |  10/05/12 19:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: איפה ואיפה? לא בשב"ס    נערים, שאו-טו-טו מתגייסים, חסרי אחריות קרימינלית?    וגם רתיעה דרך הכיס    מיהו הפראייר האמיתי?    טקס זיכרון פוליטי    די לאשליות השלום    עונש מוות לחגי עמיר? פופוליזם זול    על כל אלה ברשימה שלפניכם
רועי אורן
אין ספק שאלתרמן הוא המשורר הלאומי המודרני. זאת משני טעמים עיקריים: לאורך כל שנות כתיבתו הוא היה קשור בכל נימי ליבו באירועים שהרכיבו את מדינת ישראל. וכן ביטא בשירתו את חיבוטי הנפש אותם חווה האדם הפשוט
עומר דוסטרי
בנימין נתניהו ביצע תרגיל פוליטי מדהים. אפשר להגיד, בנקל, כי הוא המציא את הפוליטיקה מחדש. כפסל מיומן, משתמש נתניהו בפוליטיקה הישראלית כחומר גלם ומעצב אותה כרצונו
דרור אידר
חובתו של כל אדם ישר להתחיל את הדיון בסוגיית הגיוס לחרדים, בשאלת מקומו של עולם התורה בחברה הישראלית בכלל. אפשר להניח שדיון המתחיל מנקודת מוצא כזאת, ימצא אוזן קשבת בחברה החרדית גם ביחס לסוגיית שירות לכול
יצחק מאיר
התדהמה היא השלמה עם מגפה שאין לה מחולל בקטריאלי, ולא ויראלי, ולא נגיפי או פטרייתי אלא כולה הזנחה של אחריות הורית, או מורית, או שלטונית, או זדון נורא של מי שמתפרנס מהדחת הנוער לשתייה כביטוי לחירותו המוקדמת, כמרד במוסכמות, כבילוי מודע על מדרונות המוות המרגשים עד כלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il