X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז פרסום דוח המבקר האחרון קראתי כמעט כל מאמר שהתפרסם ביחס לקבלת ההחלטות בביטחון לאומי. ומה מתברר? לא רק מבקר המדינה חוזר, למעשה, על אותן טענות והמלצות מאז מלחמת יום הכיפורים ועד היום. הכול בלגן אחד גדול
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו, אהוד ברק. הבלגן חוגג [צילום: פלאש 90]

בקרב הציבור הרחב קיימת תחושה שההחלטות בביטחון לאומי מתקבלות בישראל בצורה רצינית ומעמיקה. אך טבעי הוא שכל אזרח יביע את אמונו במנהיגיו האמורים לעבוד עבורו, יומם וליל, למען ביטחונו. המה מה? מתברר שדווקא בתחום הרגיש ביותר והחיוני לכל האזרחים, קרי ביטחון לאומי, ההחלטות מתקבלות בדיוק באותה הצורה החלטוריסטית כפי שהם מתקבלות בתחומים אחרים.
מאז פרסום דוח המבקר האחרון קראתי כמעט כל מאמר שהתפרסם ביחס לקבלת ההחלטות בביטחון לאומי. ומה מתברר? לא רק מבקר המדינה חוזר, למעשה, על אותן טענות והמלצות מאז מלחמת יום הכיפורים ועד היום. הכול בלגן אחד גדול. קראתי גם את מאמרו של פרופ' משה ארנס, "המל"ל ותורת ההחלטות" (הארץ, 19.6.2012).
מר ארנס שהיה שלוש פעמים שר ביטחון, וודאי יודע דבר אחד או שניים על קבלת החלטות בביטחון לאומי, לכן הוא מאמץ, במשתמע לפחות, את ביקורתו והמלצותיו של מבקר המדינה. אלא שמר ארנס איננו שוכח להזכיר שפעם, בהיותו של יצחק רבין ראש ממשלה, טען האחרון שאין צורך במועצה לביטחון לאומי. לעומת זאת, מר נתניהו היה זה שבקדנציה הראשונה שלו הוקם המל"ל במתכונתו. מדוע היה צורך להזכיר עובדות אלה, אין זה ברור.
ברם, אם מר ארנס מבקש לומר שמר רבין לא היה חף מטעויות, דומה שאין אדם שלא יסכים עמו. אם מר ארנס מבקש להלל ולשבח את מר נתניהו על הקמת המל"ל, מצוין. היושרה מחייבת גם למתוח ביקורת על מר נתניהו על הזנחה מכוונת של המל"ל, כפי שניתן להתרשם גם מדוח המבקר וגם מדבריו המאוד ברורים של עוזי ארד, מי שעמד עד לפני חודשים ספורים בראשו. יתכן ולא קראתי עד כדי כך לעומק את דברי מר ארנס כדי לזות את הביקורת. אם היא קיימת, אני מתנצל.
השרים - מריונטות של ראשי הממשלה ושרי הביטחון
ולעיקר. ההחלטות בביטחון לאומי מתקבלות על-ידי מספר אנשים מצומצם מבלי שיש עליהם ביקורת כלשהי על דרך עבודתם. זו בעיה שאמורה להטריד כל אדם בישראל. שנית , שרי הממשלה, ברובם המכריע, אין להם מושג או שמץ של מושג על מה הם מצביעים. משיחות רבות מאוד שקיימתי עם שרים לשעבר, ואחרים הבקיאים מאוד בדפוסי העבודה של ממשלות ישראל, השרים הם סוג של מריונטות המופעלות על-ידי ראשי הממשלה ושרי הביטחון, יחד עם ראשי אמ"ן, שב"כ ומוסד.
במקרים רבים מאוד, על-פי עדותם של רבים, גם כשהחומר המכין נמצא במזכירות הממשלה, שרים מדירים את רגליהם ואפילו אינם מבקשים להעמיק. זהו מצב מסוכן ביותר. מבלי להזכיר שמות, נקבע כאן שהיו ראשי ממשלה שבעצמם לא הבינו כלל מה משמעות החלטותיהם בנושאי ביטחון לאומי. מי שאיננו מאמין לכך מוזמן לקרוא את עדויותיהם של אלה אשר עסקו בצורה אינטנסיבית ביותר בביטחון לאומי. ראוי לקרוא את ספרם המצוין של ראש אמ"ן לשעבר, אהרון זהבי פרקש, ותא"ל דב תמרי, "ואיך נדע", והתמונה תתבהר יותר.
המל"ל - אלטרנטיבה לכל גופי ההערכה
קיומו של מטה לביטחון לאומי, כפי שהחוק מחייב, איננו מבטיח החלטות מצוינות בלבד. יחד עם זאת, במל"ל חייב להוות אלטרנטיבה לכל גופי ההערכה, הן של צה"ל והן האחרים. גופים אלה אינם כשרים להחליט החלטות מדיניות או אפילו להמליץ על פעולות מדיניות או אחרות. מל"ל חייב להיות גוף המסוגל לעשות אינטגרציה של כל המידע, להציג בפני מקבלי ההחלטות אלטרנטיבות שונות, עם כל המשתמע מכך, ולאפשר לשרים או לראש הממשלה עצמו, לראות את התמונה במלוא מורכבותה. ברגע שהמל"ל עשה זאת, על הדרג האזרחי להחליט מה טוב בעיניו, כשכל המידע האפשרי פרוש בפניו. זו הסיבה שהדרג המדיני הוא דרג נבחר ומהווה נאמן של הציבור. על כך ייתן את הדין וחשבון בפני האזרחים.
נסיים בנימה לא כל-כך אופטימית. הסיכויים לשינוי המצב הקיים קלושים. המבקר אמר את דברו, העיתונות עסקה בכך כמה ימים, והקברניטים יחזרו לאותם דפוסי עבודה שהם רגילים להם. לכם יאמרו שהם עושים את הטוב ביותר האפשרי.

תאריך:  19/06/2012   |   עודכן:  19/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
כל מי שמדבר על עין חוד ועין הוד, מתכבד ללמוד היסטוריה ולהבין לאן מובילה השיטה של פינוי מאחזים וישובים אחרים
אלכס לוין
על טרטור במשך שעות של לקוח המנסה לקבל שירות מסניף הדואר. הניסיון לקבל שירות החל בשעה 11:21 והסתיים רק בשעה 16:00. כיוון שנואשתי מסניף הדואר המהולל ברחוב סמילנסקי, אני מספר לכם כדי לא להתקשר לשם, אתם פשוט לא קיימים אצלם, אתם מחוקים, עדיף כבר לקפוץ ממגדלים גבוהים ולא רק להתקשר לסיוט הזה הנקרא הדואר ברחוב סמילנסקי
אלישע בן מאיר
אשכנזיונר אינם סתם עוד שני אנשים מן השורה אלא נושאי תפקידים עד לא מכבר וכעת במילואים. אם נציג הצבא, הפנים של הצבא, מודיע שהמבקר אינו אובייקטיבי - התוצאה: מוסד המבקר נחלש. נותר רק לתהות אם בהסתערותם נתונים כל מאווייהם להגנה על סלע קיומנו או שמא מפאת מניעיהם האישיים אינם בוחלים בגרירת דעת הקהל כולה נגד המבקר אפילו שזה פוגע במוסד החשוב הזה?
הרב רפי פוירשטיין
חטאו של קרח היה בכך שרצה להנציח את עצמו בספרי ההיסטוריה תוך הסתמכות על הזיכרון האנושי החולף, במקום להבין שהמעשים הטובים הנשמרים לעולם הבא - הם הזיכרון הנצחי    בסופו של דבר הוא נכנס להיסטוריה - אך כמובן בצורה הפוכה לחלוטין מזו אליה שאף
אליקים העצני
כיצד החלה השושלת ההאשמית, מה היה חלקם של הבריטים בעניין? מתי החלה למלוך הממלכה ההאשמית הירדנית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il