X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים

האם ניתן לתבוע פיצויים בגין הפרת הבטחת נישואין?
מה קורה במקרה, שהצדדים נרשמו לרבנות, פתחו חשבון משותף, הזמינו מקום באולם, סיכמו עם צלם ותקליטן, הכלה העתידה הזמינה שמלה ובני משפחתה רכשו בגדים, וכך גם בני משפחת החתן, והצדדים פונים למתווך למציאת דירה משותפת ופותחים תיק בבנק למשכנתאות - וחודש לפני מועד החתונה העתידית, חוזר בו החתן מכוונתו להינשא?.
תביעה בעילה של הפרת הבטחת נישואין, אינה אהודה בבתי המשפט. עם זאת, היא מצויה במשפט המקומי. בתי המשפט נוטים לפסוק את נזקי הממון הממשיים, וכן פיצוי נוסף צנוע בלתי ממוני המבוסס על הכרעה בשאלה האם היתה הצדקה לביטול הנישואין. זאת, בין היתר משום שקביעת פיצויים גבוהים תביא לנישואין בין מי שאינם רוצים להינשא, שיחששו מאימת הפיצוי. משום שאין ההגיון ואין תקנת הציבור מתישבת עם כפיית אדם להינשא ולחיות עם אדם אחר מחשש לתשלום פיצויים.
הלכה פסוקה היא כי "הפיצוי על הפרת הבטחת נישואין צריך להיות צנוע ביותר" (ע"א 58/73, שקד נ. זילברפרב, פד"י כ"ט(1), 151, 153. וכן, ע"א 609/68, נתן נ. עבדאללה, פד"י כ"ד(1), 455, 464). בניגוד להפרת הסכמים מסחריים, במקרה של הפרת הבטחת נישואין הנפגע אינו זוכה לפיצויים המעמידים אותו במצב שהוא היה אילו המפר קיים את החוזה, אלא פוסקים על הנזק הספציפי, וכן הנזק הכללי שנגרם לנפגע בעקבות ההפרה.
כאמור, נטיית הפסיקה היא שלא להרבות בפיצוי על הפרת הבטחת נישואין, במיוחד שלא הוכחו נזקים ספציפים קשים, כגון: הריון והפלה שהזיקו לאישה, אובדן מקור פרנסה וכד'.
לאחרונה פסק בית המשפט בחיפה 60,000 ש"ח פיצוי לאישה בגין הפרת הבטחת נישואין. ת"א (חיפה) 20651/00 - חנה אברהם נ' קפטא גיא. במקרה דנן, קבעה השופטת כי לצורך הערכת הפיצוי בגין נזק בלתי ממוני יש להביא בחשבון את התנהגותו הנלוזה של הנתבע, אשר נהג כלפי התובעת בערמה, והציג מצג כאילו היא בחירת לבו ועמה עתיד להקים בית בישראל, בעוד התרועע עם אחרת בו זמנית. כמו כן בתחילת הקשר בין השניים היתה התובעת נערה בת 17 לפני גיוסה לצה"ל ואילו הנתבע היה מבוגר ממנה בשבע שנים ועל כן בעל ניסיון חיים רב יותר.
בנוסף, קבעה השופטת כי גם התנהגותו בהמשך ראויה לגינוי. לא זו בלבד שהפתיע את התובעת בהודעה על ביטול הנישואין מסיבות התלויות בו ואשר היה בהן לבדן כדי לגרום לה מפח נפש ובושה, אלא שלאחר מכן הוסיף ופגע בה פגיעה נוספת בהציגו אותה כקלת דעת והמונית ועל-ידי כך הכפיש את שמה. הנזק הממוני נפסק, בגין רכישת הדירה, הוצאות הקשורות לטכס הנישואין: הזמנת שמלת כלה, תקליטן ורישום במועצה הדתית. כל ההוצאות הללו נקבע כי התובעת זכאית להשבתן.

תאריך:  11/10/2004   |   עודכן:  12/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק נתיב
ההיתר לחיילים דתיים להשתתף בעקירת ישובים הוא תירוץ נלעג ומגוחך
אפרים רוזנשטיין
טענתו של הרב אבינר, כי הפקודה לעקור ישוב היא עבירה של הצבא כגוף ציבורי, ולא על החייל הפרטי, היא טענה מופרכת. כל אדם אחראי למעשיו
חנה בית הלחמי
לקראת שבוע המאבק באלימות נגד נשים, שיחל ב-25 לנובמבר, חשוב לדעת: הגבר האלים הוא מוקד הבעייה של אלימות במשפחה, אפשר וחשוב לטפל בו.
הבט על טיפול באלימות במשפחה.
אלברט שבות
עו"ד אברהם פכטר
המצב הביטחוני והפוליטי הביא את החברה הישראלית לידי קונפליקט אידיאולוגי ערכי - שבא לידי ביטוי בעצמת התבטאויות קיצוניות ופרסום גילוי דעת עם מסרים אלימים. על היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות לפעול מהר ובצורה אגרסיבית למנוע את פריצת הסכר ומעבר קווים אדומים - שבחלקם כבר נחצו.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il